Herkät ja empaattiset. Millaiset ihmiset ei yleensä tule toimeen teidän kanssa?
Kommentit (158)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi että te tunneihmiset pysytte keskenänne tätikerhoissa ja muissa vastaavissa mielenterveysseuroissa. Me normaalit ihmiset haluamme että asiat hoituvat eikä pikkujuttuja ruveta itkemään tämän tästä.
Ei meitä haittaa kovisten maailmassaolo, olemme katsos empaattisia ja ymmärrämme, että kaikki ei ole sellaisia kuin me. Ehkä sun itses kannattais vähän raottaa silmiäsi maailmalle, ja varsinkin sisäiselle minällesi. Herkkänä aistin, että sulla on käsittelemättömiä tunteita jäänyt jumiin ja siksi olet niin kovin aggressiivinen. Halauksia ja lämpöä päivääsi
Turpa kiinni 👵🏻huora tai se tukitaan.
Tuo kommenttisi kertoo paljon enemmän sinusta kuin minusta. Anonyymi huutelu ei tee sinusta r
Mua aina huvittaa tällaiset huutelijat ja uhkailijat. On aika surullista, kun aikuiset eivät osaa hillitä tunteitaan ja kiukuttelevat kuin uhmaikäiset lapset. Selvästi aikuisuus on jäänyt jollekin vaiheeseen, kun tunteiden säätely tuottaa näin kovia vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Teille herkille ihmisille täydellinen ammatti on sosiaalitukien käsittelijä Kelalla. Ja siellähän teitä naisia tuhatmäärin onkin
Mä olen herkkä ihminen ja mulla on oma yritys 🤷.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen herkkä ja empaattinen.
Kaikki tulee toimeen mun kanssa. Mä tulen toimeen kaikkien kanssa.
Mutta mä en vaan jaksa kaikkia. Oon ihmisten jälkeen niin poikki, että tarvinnut aikaa olla omissa ympyröissäni.
Tämä sitten ehkä joitakin jossain määrin haittaa. Mun on väitetty olleen "epäspontaani", "arka", "lian kiireinen" tai "neuroottinen". Kaikki väärin, epäpäteviä päätelmiä kaltaisestani ihmisestä joka lähtee joskus mukaan kahville, leffaan, juhliin, retkille - mutta aina ei.
Mä oon vähän sitä mieltä, että kaikkien kanssa ei voi kukaan tulla toimeen ja jos pystyy, niin silloin ei oikeastaan seiso omien mielipiteidensä puolesta ja muut kävelevät helposti ylitse.
tuohan riippuu kontekstista, oletko työroolissa, silloin vedetään se tietty rooli ja kaikkien kanssa tullaan pintatasolla toimeen. Vapaa-ajan roolissa ei sitten tarvitse ketä tahansa sietää eli voi valita seuransa.
Empaattisilla ja herkillä on mt-ongelmia, koska heiltä puuttuu järki ymmärtää asioita muustakin näkökulmasta kuin tunteiden pohjalta. Tasapainoisilla ihmisillä ei ole mt-ongelmia. Kaikenlaiset anarkistit, vihervasemmistolaiset ja muut, jotka syyttävät aina muita kaikista omista ongelmistaan, ovat tasapainottomia ongelmatapauksia, jotka vielä kaiken tämän lisäksi kuvittelevat olevansa muita fiksumpia ja tiedostavampia.
Vierailija kirjoitti:
Narsistit. Olen heidän painajainen. :D
Herkät ja empaattiset ovat kyllä narsistien kohderyhmää.
Vierailija kirjoitti:
Empaattisilla ja herkillä on mt-ongelmia, koska heiltä puuttuu järki ymmärtää asioita muustakin näkökulmasta kuin tunteiden pohjalta. Tasapainoisilla ihmisillä ei ole mt-ongelmia. Kaikenlaiset anarkistit, vihervasemmistolaiset ja muut, jotka syyttävät aina muita kaikista omista ongelmistaan, ovat tasapainottomia ongelmatapauksia, jotka vielä kaiken tämän lisäksi kuvittelevat olevansa muita fiksumpia ja tiedostavampia.
Kun lukee kommenttiasi, nousee mieleen, että juuri tuollainen mustavalkoinen, leimaava ja empaattisuuden vähättelyyn perustuva ajattelutapa on usein merkki jonkinlaisesta psyykkisestä epätasapainosta tai haasteista. Kyky ymmärtää asioita eri näkökulmista, myös emotionaalisista, on yksi niistä ominaisuuksista, jotka auttavat sopeutumaan erilaisiin elämäntilanteisiin ja vähentävät mielenterveysongelmien riskiä. Empatia ja herkkyys eivät sen sijaan ole mielenterveysongelmien merkkejä, päinvastoin ne ovat usein merkki hyvästä itsetuntemuksesta ja kyvystä käsitellä monimutkaisia tunteita.
Töissä ns. tyhjän jauhajat, jotka puhuvat kovasti saavutuksistaan, joita ei todellisuudessa ole. Aistivat varmaan, että jutut eivät mene minulle läpi.
Lisäksi valehtelijat ja epärehelliset.
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan siis siitä millaiset ihmiset eivät tule toimeen lapsellisten ja lasten tasolla olevien ruikuttajien kanssa?
Eihän puhuta. Jos haluat puhua tuosta, perusta aiheelle oma ketju.
Vierailija kirjoitti:
Parempi että te tunneihmiset pysytte keskenänne tätikerhoissa ja muissa vastaavissa mielenterveysseuroissa. Me normaalit ihmiset haluamme että asiat hoituvat eikä pikkujuttuja ruveta itkemään tämän tästä.
Ei empaattisuus tarkoita sitä, että ruvetaan itkemään pikkujuttuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee kommenttiasi, nousee mieleen, että juuri tuollainen mustavalkoinen, leimaava ja empaattisuuden vähättelyyn perustuva ajattelutapa on usein merkki jonkinlaisesta psyykkisestä epätasapainosta tai haasteista. Kyky ymmärtää asioita eri näkökulmista, myös emotionaalisista, on yksi niistä ominaisuuksista, jotka auttavat sopeutumaan erilaisiin elämäntilanteisiin ja vähentävät mielenterveysongelmien riskiä. Empatia ja herkkyys eivät se
Ei kukaan vähättele empaattisia ihmisiä. Teillä herkillä on ilmeisesti sellainen käsitys, että ainoastaan herkät ihmiset voivat olla empaattisia. Että me "normaalit" ollaan jotenkin kovia ja epäempaattisia.
Itse olen todella empaattinen ihminen, mutta en missään nimessä herkkä. Minun kanssani voi puhua normaalisti niin, että ymmärrän vastapuolta enkä loukkaannu tai tunne oloani niin herkäksi ja särkyväksi, että pillahdan itkuun pienestäkin asiasta. Olen vahva ja empaattinen. Tunnen myötätuntoa muita ihmisiä kohtaan ja osaan ajatella asioita muiden näkökulmasta, olen älyttömän hyvä kuuntelija juuri empaattisuuteni takia. En vain jaksa herkkiä ihmisiä, jotka vetoavat aina omaan herkkyyteensä ja haluavat sanoittaa joka ikisen tunteen ja pillahtavat itkuun, jos joku sanoo mitään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei empaattisuus tarkoita sitä, että ruvetaan itkemään pikkujuttuja.
Juuri näin.
"Empatia on taito, jonka avulla voimme tunnistaa toisen tunnetiloja, asettaa itsemme toisen asemaan ja siten ymmärtää toisen tunteita. Kohdatessamme toisia empatiataidot auttavat meitä myötäelämään toisen tilanteessa ja osoittamaan tukea toiselle."
- Mielenterveyden keskusliitto
Pinnalliset, epäaidot ja jatkuvasti äänessä olevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee kommenttiasi, nousee mieleen, että juuri tuollainen mustavalkoinen, leimaava ja empaattisuuden vähättelyyn perustuva ajattelutapa on usein merkki jonkinlaisesta psyykkisestä epätasapainosta tai haasteista. Kyky ymmärtää asioita eri näkökulmista, myös emotionaalisista, on yksi niistä ominaisuuksista, jotka auttavat sopeutumaan erilaisiin elämäntilanteisiin ja vähentävät mielenterveysongelmien riskiä. Empatia ja herkkyys eivät se
Miksi tunneihmisillä sitten on enemmän mt-ongelmia? Sanoin, että tasapainoisilla ihmisillä ei ole mt-ongelmia. Ymmärrätkö minkälainen ihminen on tasapainoinen? Tasapainoisilla ihmisillä ei myöskään ole kuvaamaasi "psyykkistä epätasapainoa tai -haasteita", jonka toit mikroagressiivisesti esille. Tiedäthän. Itselläni ei ole tarvetta käyttää mikroagressiivisia ilmauksia, vaan puhun suoraan.
Minkälainen on ihminen joka on "herkkä ja empaattinen"? Eikö kaikki -psykopaatit pois lukien- koe empatiaa? Eikö kaikilla ole herkkyyttä, joissain tilanteissa/asioissa?
Voisitko määritellä tarkemmin, mitä oikeastaan tarkoitat? Mikä on herkkä?
Koen olevani herkkä (syvästi/helposti tunteva?) mitä tulee vaikkapa taiteeseen, tunnen syvästi musiikin, ja voin itkeä kappaleen herättämistä tunteista/kauneudesta johtuen tai liikuttua hyvästä kirjasta tai vaikkapa jostain elokuvasta.
Sen sijaan toimin ja käyn toimeen nopeasti ja vaikka elvytän sinut jos sydämesi pysähtyy. Kohtaan päivittäin ihmiselämien suuria tragedioita, käytän empatiaa työvälineenä, enkä vaivaa tapahtumilla myöhemmin päätäni. Tunnen empatiaa, mutten sorru sympatiaan. Välitän, mutten kaadu kenenkään mukana kaivoon. Asetan rajoja, mutta teen sen auktoriteetilla ja lempeydellä.
Enkä epäile hetkeäkään, etten pystyisi väkivaltaa jos henkeni olisi uhattuna.
Valehtelen sujuvasti ja ajan omaa etuani tarvittaessa ja pystyn olemaan suora sekä puheissani törkeä. Huumorini on musta.
Ymmärrätkö?
Se, ettei joku tule kanssasi toimeen ei johdu siitä että sinä olet 'herkkä ja empaattinen' vaan muista syistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutaan siis siitä millaiset ihmiset eivät tule toimeen lapsellisten ja lasten tasolla olevien ruikuttajien kanssa?
Olet rikki, kun toisen herkkyys on noin iso uhka.
Ei sellaisen ihmisen seurassa jaksa olla, joka on niin herkkä, että loukkaantuu joka asiasta. Kaikkia sanomisia pitää varoa, ettei toiselle vaan tule paha mieli, usein myös muiden puolesta. Saattaa pillahtaa itkuun hetkellä millä hyvänsä, mistä tahansa syystä. Vie voimavaroja muilta ihmisiltä, kun kaikkien pitää varoa.
Tuo, mitä kuvaat, ei ole enää tavallista herkkyyttä, vaan pikemminkin kyse on yliherkkyydestä tai kuormittuneisuudesta, jolloin tunteet käyvät ylikierroksilla. Tavallinen herkkyys näkyy lähinnä kykynä aistia tunnelmia ja muiden ihmisten tunnetiloja voimakkaammin kuin keskivertoihminen. Herkät ihmiset tarvitsevat usein myös aikaa palautumiseen ja rauhaa ärsykkeistä ja kokevat esim. taiteen, ja musiikin voimakkaammin kuin ne vähemmän herkät.
Vierailija kirjoitti:
Minkälainen on ihminen joka on "herkkä ja empaattinen"? Eikö kaikki -psykopaatit pois lukien- koe empatiaa? Eikö kaikilla ole herkkyyttä, joissain tilanteissa/asioissa?
Voisitko määritellä tarkemmin, mitä oikeastaan tarkoitat? Mikä on herkkä?
Koen olevani herkkä (syvästi/helposti tunteva?) mitä tulee vaikkapa taiteeseen, tunnen syvästi musiikin, ja voin itkeä kappaleen herättämistä tunteista/kauneudesta johtuen tai liikuttua hyvästä kirjasta tai vaikkapa jostain elokuvasta.
Sen sijaan toimin ja käyn toimeen nopeasti ja vaikka elvytän sinut jos sydämesi pysähtyy. Kohtaan päivittäin ihmiselämien suuria tragedioita, käytän empatiaa työvälineenä, enkä vaivaa tapahtumilla myöhemmin päätäni. Tunnen empatiaa, mutten sorru sympatiaan. Välitän, mutten kaadu kenenkään mukana kaivoon. Asetan rajoja, mutta teen sen auktoriteetilla ja lempeydellä.
Enkä epäile hetkeäkään, etten pystyisi väkivaltaa jos h
"Valehtelen sujuvasti ja ajan omaa etuani tarvittaessa ja pystyn olemaan suora sekä puheissani törkeä. Huumorini on musta."
Oletko kokeillut elää ilman valehtelemista? Itse olen lopettanut valehteleminen, ja elämäni on huomattavan miellyttävää nykyään. Suosittelen. En kuulu tähän yliherkkien ja -empaattisten ongelmaporukkaan.
Eihän nyt toki kaikki sentään. Vain nuo mitkä mainitsin.
Läheisimmät ihmiseni ja ystäväni lukevat mua tosi oikein. Ja ymmärtävät, miksi en aina jaksa lähteä kaikkeen sosiaaliseen mukaan.
Mutta ihanaa jos tunnet iloa ja naurat.