Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ajelee tuolla Suomen maaseudulla, ei voi ymmärtää miksi

Vierailija
11.06.2025 |

väki pakkautuu kaupunkiin kerrostaloihin ja tiiville alueelle missä saa tuijotella toisten talojen seiniä? Suomessa ei ole yhtäkään erityisen kaunista kaupunkia, lähinnä ankeita lähiöitä pellon reunassa, automarketteja ja harmaita teollisuusalueita. 

Meillä on todella kaunis luonto ja kauniita taloja järvien rannalla. Omaa tilaa ja rauhaa. Miksi se ei viehätä ihmisiä? Tiedän että moni sanoo ettei siellä ole töitä, mutta ei niitä tietenkään voi olla kun maaseutu vaan jatkaa tyhjenemistään ja palveluille ei ole käyttäjiä. 

Itse ole pian ostamassa ensiasuntoani ja olen täysin kahden vaiheilla, menenkö virran mukana kaupunkiin vai ostanko palan omaa rauhaa maalta. 

Kommentit (175)

Vierailija
141/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ois kiva olla maalla jos: 

1) ois töitä

2) sairaala lähellä

Niin tottahan se olisi. Mutta ihan mielenkiinnosta, kuinka usein käyt sairaalassa? 

Mun vaimo joutui käymään aika usein. 

Vierailija
142/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä huoli, yhä useampi suomalainen haluaa pois kaupungeista koska sinne on alkanut pakkautua jotain muuta.

Jos tarkoitat tummia miehiä niin moni tuttu on muuttanut juuri heidän vuoksi kaupunkiin.

He ovat paljon parempaa/iloisempaa seuraa kuin kantis ukot.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että ne, jotka eivät viihdy kaupungissa vaan haluavat asua maalla, eivät ole koskaan viihtyneet yökerhoissa?

Tuli vaan mieleen, että onko se tietynlaiset erilaiset ihmistyypit, jotka viihtyvät niissä ja eivät viihdy?

Itse olen läpikotaisin kaupunkilainen, enkä voisi asua maalla tai pikkukaupungissa. Nuorena biletin paljon pintapaikoissa kuten KY:llä, Adlonissa, Teatterissa ja Kallessa. Se idea niissä oli keskeisesti katsella muita ihmisiä. Missään baarissa en viihtyisi, kun ei ole hyvännäköistä katseltavaa.

Ehkä tämä hyvännäköisen ja tietyntyyppisen ihmisvilinän puute on maalla se, mikä masentaa. Ovatko maalla viihtyvät niitä, jotka eivät ole koskaan nauttineet uusien komeiden / kauniiden ihmisten näkemisestä ja sellaisesta kutkuttavasta tunteesta, että keneenköhän sitä saattaa tänä iltana törmätä? Nyt aikuisena mm. kahviloissa istuminen on tullut tä

MInä olen niin nirso, että 0,01% miehistä on minusta hyvännäköisiä. Siksi niitä on parempi todennäköisyys nähdä joskus, jos kotikaupungissa asuu 600 000 ihmistä kuin jos siellä asuisi 1000 ihmistä.

Vierailija
144/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on puistoja, uimarantoja, luontopolkuja ja kaikki ne muutkin asiat, mitä ap näkee maaseudulla. 

Niin ja siellä on kymmeniä muitakin ihmisiä aina samaan aikaan paikalla. Ei ole mun käsitys luonnonrauhasta. 

Se on KOKO POINTTI, että Helsingissä on paljon muita ihmisiä paikalla yhtä aikaa. Sehän juuri tekee siitä hyvän kokemuksen. Tulee tunne, että on menossa mukana muiden kanssa, eikä ole syrjäytynyt ja yksin.

Olisiko vaikka Sinkkuelämää-sarja suosittu, jos siinä ei näkyisi päähenkilönelikon lisäksi ketään muita ihmisiä? He eivät koskaan tapaisi ja näkisi ketään, vaan istuisivat pihalla ja tuvassa keskenään. 

Vieraat, muut ihmiset ovat koko syy kaupungissa asumiseen.

Onkohan tämä paljon introvertti/ekstrovertti -ero myös? Itse olen äärimmäinen intro, ja rakastan juuri sitä "syrjäytymistä", eli olen onnellisin yksin, tekemättä mitään, vain kelluen pelkästä olemisen tunteesta nousevasta rauhan ja onnen tilassa. Ekstrovertimmille ihmisille taas tällainen pelkkä yksin oleskelu olisi ilmeisesti kauhistus, tulisi syrjäytynyt ja yksinäinen olo. Itse asiassa tällä hetkellä asun Helsingissä työn pakosta, mutta täälläkin elän kuin erakko, en juuri poistu kotoani muualle kuin töihin ja olen aina yksin, omasta valinnastani. Ne toiset ihmiset on pelkkä haitta mulle, joita joka paikka on täällä täynnä.

Vierailija
145/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko niin, että ne, jotka eivät viihdy kaupungissa vaan haluavat asua maalla, eivät ole koskaan viihtyneet yökerhoissa?

Tuli vaan mieleen, että onko se tietynlaiset erilaiset ihmistyypit, jotka viihtyvät niissä ja eivät viihdy?

Itse olen läpikotaisin kaupunkilainen, enkä voisi asua maalla tai pikkukaupungissa. Nuorena biletin paljon pintapaikoissa kuten KY:llä, Adlonissa, Teatterissa ja Kallessa. Se idea niissä oli keskeisesti katsella muita ihmisiä. Missään baarissa en viihtyisi, kun ei ole hyvännäköistä katseltavaa.

Ehkä tämä hyvännäköisen ja tietyntyyppisen ihmisvilinän puute on maalla se, mikä masentaa. Ovatko maalla viihtyvät niitä, jotka eivät ole koskaan nauttineet uusien komeiden / kauniiden ihmisten näkemisestä ja sellaisesta kutkuttavasta tunteesta, että keneenköhän sitä saattaa tänä iltana törmätä? Nyt aikuisena mm. kahviloissa istuminen on tullut tähän jatkoksi, ihmisten katselumuotona. Olen palstal

Mulla on samanlaiset taipumukset. Kaupungin vilinässä viihdyn koska siellä näkee naiskauneutta. 

Kesäisin myös pikkukaupungeissa kun stadilaiset rantautuu niihin  

Vierailija
146/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siellä landella ole esim high-tech-työpaikkoja.

No tee itse niitä, eikös se ole helppoa, etätyöt jne?

Vierailija
147/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä on puistoja, uimarantoja, luontopolkuja ja kaikki ne muutkin asiat, mitä ap näkee maaseudulla. 

Puistot täynnä ihmisiä, uimarannat täynnä ihmisiä, luontopolut täynnä ihmisiä ja kaikki muutkin paikat täynnä ihmisiä 

Vierailija
148/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni suuriin syy maaseudulla asumattomuuteen on maalaiset.

Mutta muutenkin, onhan ne työt ja palveluiden puute ihan valideja syitä. Tosi kiva lapsillekin, kun koulukyytiin lähdet seiskan aikaan tai ennemmin, kun se yksi taksi kiertää koko pitäjän ja tasan yhteen aikaan aamusta, alkoi koulusi kasilta tai kympiltä ja illalla sama juttu. Vain noin niin kuin yhtenä esimerkkinä.

Eihän lasten kanssa ole pakko täysin syrjäkylällä asua. Meiltä on reilu kilometri kouluun. 

Ja siinä kilometrin päässä on myös kaikki luokat 1-9? Useimmiten ikävä kyllä vain alakoulu maksimissaan, jos sattuu lähellä koulua maaseudulla asumaan. Itsellä nimenomaan lasten palvelut ja niihin liikkuminen on ne asiat, mitkä rajoittaa muuttamista maaseudulle. Itse pääsisi autolla liikkumaan, mutta lapsilla ei ole sitä

Meillä ainakin ihan päiväkodista lukioon asti. Plus kaikki urheilupaikat siellä myös. T:Toinen kilsan päässä asuva maalainen

Vierailija
149/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua että ainoa ruokauppa on joku surkean valikoiman pikkukauppa jossa kytätään kaikki ostoksesi. 

Kirjastoa ei ole,terveyskeskusta ei ole,kirppiksiä ei ole. 

Joudut ajamaan 40 km päästäksesi Prismaan tms

Vierailija
150/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään pimeää,eksyn suunilleen kerrostalon takapihallekin,tykkään käydä kahviloissa ja elokuvateattereissa. 

Joten ei kiitos.

Vierailija
151/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1) ois töitä

2) sairaala lähellä

Onko sinulla jokin terveydentilaan liittyvä diagnoosi, joka vaatii säännöllisiä sairaalakäyntejä? Mietin vaan kun tuo on aina se argumentti, jonka perusteella maalle ei kuulma voi muuttaa, ja itse olen 45 vuoden ikään mennessä tainnut käydä sairaalassa tasan kerran sen jälkeen kun sellaisessa synnyin. Onko se ihmisille oikeasti niin relevantti kriteeri sille missä asuu?

Mitä enemmän alkaa tulla kilsoja mittariin eli ikää, niin sitä oleellisemmaksi tuo terveydenhuollon läheisyys tuppaa käymään.

Muutin kuuskymppisenä maaseudulle ja ostin talon. Hyvin on mennyt ja lääkäreitä on löytynyt 10 km päästä. Eräs naapurin rouva 85 v. kaatui portaissa ja loukkasi selkänsä pahasti, helikopterilla rouva haettiin kotoa. En kyllä haluaisi sairaalan lähellä itse edes asua enkä koulun enkä kitan lähellä. Rauhaa ja luonnonläheisyyttä tarvitsen kun työelämän vietin kaupungin hälinässä ja huonossa ilmassa yök.

Vierailija
152/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Puistot täynnä ihmisiä, uimarannat täynnä ihmisiä, luontopolut täynnä ihmisiä ja kaikki muutkin paikat täynnä ihmisiä 

Siis sekin hyvä vielä!

Vierailija
153/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksin ja rauhassa siellä saa olla, mut eipä muuta. Palvelut kaukana, lenkkeilet pikatien vartta, taksia tuskin saa jos ei ole itse ajokunnossa 

Taksiuudistus pilasi maaseudun taksit. Enää ei haluta päivystää. Moni mummo/pappa/sairas/ajokortiton on taksien varassa.

Vierailija
154/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tulkitsenko oikein, että maaseutu on täynnä ihmisvihaajia?

Vierailija
155/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tulkitsenko oikein, että maaseutu on täynnä ihmisvihaajia?

Ja siis ilmeisesti maaseudulla asuvat ihmiset vihaavat erityisesti vieraita, tuntemattomia ihmisiä? Sellaisten näkeminen on kriisinpaikka?

Vierailija
156/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään etätyöaikaan ei kyllä työpaikat ole enää mikään este maaseudulla asumiselle, jos harrastaa baareissa notkumista niin silloin maaseutu ei ehkä ole se oikea paikka, tai ainakin takseihin kuluu paljo rahaa.

Itse kaupungin keskustasta maaseudulle muuttaneena en kyllä keksi mitään syytä miksi muuttaisin sinne takaisin, vaikka asunto siellä edelleen vuokrattuna onkin. 

Vierailija
157/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun pienessä maalaiskylässä.

Raision Myllyyn ajaa 20 min (iso kauppakeskus), Turkuun 15 min, lähikauppaan 5 min.

Ei noiden paikallisten kanssa ole pakko olla missään tekemisissä.

Turvallista ja rauhallista. Ei tarvitse laittaa edes ovea lukkoon yöksi.

Vierailija
158/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) ois töitä

2) sairaala lähellä

Niinpä. Ollessani terve ja työkykyinen en voinut muuttaa maalle koska siellä ei ole työpaikkoja. Ollessani sairas ja työkyvytön en voi muuttaa maalle koska sieltä on liian pitkä matka sairaalaan.

Vierailija
159/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun maalla. WiFi toimii hyvin kun tukiaseman käyttäjiä on vähemmän. Naapureita ei liki, enkä edes tunne kuin sukulaiset vain. Kukaan ei tuppaudu kylään: mahtavaa! Öisin on täysin hiljaista, metsä vieressä. Lähellä menee maantie, jota pitkin kulkee busseja ja kaupunkiin on 20 minuutin ajomatka. Laadukasta elämää.

Vierailija
160/175 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään etätyöaikaan ei kyllä työpaikat ole enää mikään este maaseudulla asumiselle, jos harrastaa baareissa notkumista niin silloin maaseutu ei ehkä ole se oikea paikka, tai ainakin takseihin kuluu paljo rahaa.

Itse kaupungin keskustasta maaseudulle muuttaneena en kyllä keksi mitään syytä miksi muuttaisin sinne takaisin, vaikka asunto siellä edelleen vuokrattuna onkin. 

Joo, mutta kun työnantajat haluaa toimistolle ainakin pari kertaa viikossa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä