Ihmiset jotka väittävät olevansa vähävaraisia mutta heillä on esim useiden kymppitonnien perintö tilillä johon EI KOSKETA
Kommentit (254)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja köyhä on köyhä siksi, että ei osaa säästää.
Eihän köyhä saa säästää. Jos olet tuilla, sulla saa nykyään olla tasan sen verran mitä tuet on. Osa-aikatyötkään ei kannata, kun mitään ei saa ansaita sukan varteen, vaikka järkevämpää se olisi yhteiskunnan kannalta, että köyhyydestä pääsisi ponnistamaan takaisin kuluttajaksi.
Mä luulin et osakesäästötilin myötä alettas kannustaa vähävaraisiakin säästämään ja kansankapitalismiin, mutta ehei, kaikki vähäkin säästö pois persaukisten taskusta.
Mä en luullut, ootko hyväuskoinen?
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä mieltä, että on fiksua pitää rahaa säästössä mahdollisia elämänkriisejä varten. Voi esim. joutua pois töistä, jos töitä on, tai sairastua ilman että saa mitään tukia (kyllä, tällaisia paperilla terveitä, käytännössä työkyvyttömiä on paljon!), joutua muuttamaan jostain itsestä riippumattomasta syystä (esim. sairastuu asunnossaan sisäilmasta) jne. Silloin kymppitonni ja parikin hurahtaa äkkiä uuteen elämään asettumiseen.
Varsinkin jos on pitkään ollut pienillä tuloilla, silloin ajattelee yhä kuten pienituloinen, mikä on ihan hyväkin asia, vaikka saisi jonkun perinnön.
Miksi tämä ap:ta harmittaa? Koska ap itse on oikeasti köyhä, niin että ei ole sitä varapuskuria yhtään?
Et siis osaa lukea? Itse olet ARJESSA köyhä koska sinun on pakko sÄäStäÄ sinne tilille niitä vanhuuden syöpiä varten. Onko kiva elämä, hä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mitä v i t t u a se sinua kutittaa? kymppitonni tai 20 000 on niin pieni rahaa nykypäivänä, että ei sillä mitään elämää eletä
Itse käytän ruokaa. 300 e kuussa. 20 000 eurolla syön siis viisi ja puoli vuotta. Onko se vähän?
Asutko sä jossain vanhempiesi luona? Aika monella menee vähän muuhunkin rahaa kuin ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
No eikö sitä sairastu vaan lisää tuonikäisenä jos ei koske perintöön vaikka sen avulla saisi parempaa ravintoa ja lääkkeitä?
Tuohan se teidän hysteerikkomummojen perustelu on aina. Sinä kuule kuolet ennen kuin alat käyttää perintörahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap mitä v i t t u a se sinua kutittaa? kymppitonni tai 20 000 on niin pieni rahaa nykypäivänä, että ei sillä mitään elämää eletä
Itse käytän ruokaa. 300 e kuussa. 20 000 eurolla syön siis viisi ja puoli vuotta. Onko se vähän?
Ajattelitko maksella jotain muuta kuin ruokaa niillä rahoilla? Laskehan minkä verran asumiseesi kuluu rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja köyhä on köyhä siksi, että ei osaa säästää.
Eihän köyhä saa säästää. Jos olet tuilla, sulla saa nykyään olla tasan sen verran mitä tuet on. Osa-aikatyötkään ei kannata, kun mitään ei saa ansaita sukan varteen, vaikka järkevämpää se olisi yhteiskunnan kannalta, että köyhyydestä pääsisi ponnistamaan takaisin kuluttajaksi.
Mä luulin et osakesäästötilin myötä alettas kannustaa vähävaraisiakin säästämään ja kansankapitalismiin, mutta ehei, kaikki vähäkin säästö pois persaukisten taskusta.
Mä en luullut, ootko hyväuskoinen?
Ikuinen idealisti. Vaan tämän kammohallituksen aikana vaaleanpunaiset lasit on mystisesti kadonneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asutko sä jossain vanhempiesi luona? Aika monella menee vähän muuhunkin rahaa kuin ruokaan.
Nyt on kyse siitä mihin 20000 euroa riittää. Esimerkinomaisesti. Sillä saisi myös n. 27000 kaurahiutalepakettia.
No siksi he ovatkin vähävaraisia kun pitävät kymppitonneja TILILLÄ. Töihin se raha pitää laittaa niin ehkä ei joskus enää olisi vähävarainen.
Musta on todella kivaa elää säästäväisesti. Se lisää hallinnan tunnetta ja vahvistaa siten mielenterveyttä. Elämäkään ei kuormitu esim. liialla tavaralla. Suurin osa "haluistamme" kun on täysin turhaa ja mainonnan luomaa harhaa. Lisäksi raha lisää turvallisuuden tunnetta.
Ap:n kannattais selvittää omat rahaan liittyvät triggerinsä. Mikä sua todella riepoo? Se, että tää kaveri ei tuhlaa rahojaan sun kanssa menohin, vaan säästää pahan päivän varalle?
Miten se on sulta pois miten joku muu rahansa käyttää?
Kymppitonni on tosi vähän. Itse sain perintöä 30 tuhatta, 3 vuotta sitten. Siitä on enää kymppitonni jäljellä, kun halusin ostaa ruokakaupasta kaikkea mitä haluan. Ostelin kaikenmaailman hedelmiä, marjoja ja vihanneksia ja lihoja mistä en ollut koskaan kuullutkaan, viinejä, erikoiskaljoja, parempaa vessapaperia jne. Rahat vaan hupeni silmissä, vaikken mitään isompia hankintoja tehnyt. Elin vaan kuin rikkaat.
Nyt pyrin olemaan järkevämpi ja se kyllä vaatii pienipalkkaisena todella nuukaa elämää. Kairapuuroa ja itse kerättyjä marjoja, sieniä, jne. Että kyllä se on ihan totta, ei mulla ole varaa oikein mihinkään, ellen halua tuhlata nuo viimisetkin säästöt.
Järkevämpi olisi sijoittanut ne rahat, mutta noh, sainpahan elää pari vuotta leveetä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyse siitä mihin 20000 euroa riittää. Esimerkinomaisesti. Sillä saisi myös n. 27000 kaurahiutalepakettia.
Nyt on kyse siitä, että et sinä 10 000 eurolla kauan elä, riittää noin 9 kk jos oikein kitsaasti elää, puhelinlaskut, sähkö, vakuutukset, vuokra, ja mahdolliset bussi/auto kulut työn/koulun vuoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamallakaan kymppitonnilla ei kovin pitkään ilman tukia elelisi, eikä niillä mitään kunnollista saa hankittua (kuten asuntoa) joten niin pienet säästöt ei paljon vaikuta.
Et saa penniäkään asumis- tai toimeentulotukea
No kun ei sitä tarvitsekaan silloin. 20 000 tilillä on kuitenkin parempi kuin joku hikinen asumistuki.
Vierailija kirjoitti:
Musta on todella kivaa elää säästäväisesti. Se lisää hallinnan tunnetta ja vahvistaa siten mielenterveyttä. Elämäkään ei kuormitu esim. liialla tavaralla. Suurin osa "haluistamme" kun on täysin turhaa ja mainonnan luomaa harhaa. Lisäksi raha lisää turvallisuuden tunnetta.
Ap:n kannattais selvittää omat rahaan liittyvät triggerinsä. Mikä sua todella riepoo? Se, että tää kaveri ei tuhlaa rahojaan sun kanssa menohin, vaan säästää pahan päivän varalle?
Miten se on sulta pois miten joku muu rahansa käyttää?
Olet siis pakko-oireinen. Montako kertaa olet käynyt Pariisin oopperassa? Entä kolmen tähden ravintolat?
Vierailija kirjoitti:
NO, mitä se sulle kuuluu, jos joku ei halua kertoilla, että on rahaa, on rahaa.
Se,että sanoo sulle, ettei oo rahaa laittaa johonkin asiaan, niin sehän on vaan sulle sanottu. Kuitenkaan hän ei voi saada mitään varallisuuteen sidottuja sosiaalitukia.
Miksi sua vaivaa, että joku ei tuhlaa kaikkea mitä olis...
Ai, että on perintörahoja oikein!
Itse koen oudoksi ajatuksen, että mummo elää kittuutteli ja osnsaneläkkeesttään sai säästöön vaikkapa 10t€ ja sitten perillinen "temuttaa ja wolttaa sen leviäksi" .
Minulla on rintaperillisiä, joten pidän itsestään selvänä, että pyrin saamaan perimäni varallisuuden tuottamaan tai vähintäinkin pitämään arvonsa suvussa aikanaan eteenpäin ja pyrimme elämään omilla tuloilla. Joskus toki on järkevää (ja kivaakin) käyttää osa perinnöstä johonkin "perhettä hyödyttävään" vähän tarpeettomaan - mutta tuttavapiirissä on riittävästi 'varoittavia esimerkkejä" siitä miten ne "perityt miljoonat" en aika nopeasti huvenneet ja sitten se "köyhäily" vasta vaikeaa onkin. Pari päätynyt jopa ulosoton asiakkaaksi :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutamallakaan kymppitonnilla ei kovin pitkään ilman tukia elelisi, eikä niillä mitään kunnollista saa hankittua (kuten asuntoa) joten niin pienet säästöt ei paljon vaikuta.
Et saa penniäkään asumis- tai toimeentulotukea
Nimenomaan. Siksi kuluisikin aika nopeaan säästöt jos työttömäksi joutuisi.
Tiedän, että eläkkeeni tulee olemaan pieni, säästän perintörahojani ihan tulevaisuutta ajatellen, en hae nytkään toimeentulotukea vaikka olen työtön, en viitsi huijata Kelaa.
apn katkeruus kateus on sairasta kannattais mennä juttelemaan lääkärille. hyvässälykyssä lääkäri määrää suljetulle siellä olet tietenkin kateellinen toisten lääkkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä on ap:n ongelma?
Perinnöt pitäisi ensi humputella ja sitten olla aidosti vähävarainen ja pulassa jos esim. jokin kodinkone hajoaa tms.?
Ei tarvitse humputella, mutta ei kannata esiintyä vähävaraisena, jos ei ole sellainen. Oikeasti vähävaraisia voi tuollainen ärsyttää.
-Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on kyse siitä, että et sinä 10 000 eurolla kauan elä, riittää noin 9 kk jos oikein kitsaasti elää, puhelinlaskut, sähkö, vakuutukset, vuokra, ja mahdolliset bussi/auto kulut työn/koulun vuoksi
Omia esimerkkejä:
Puhelin 9 e kk
Sähkö 17 e kk, siirto 10 e kk
Vakuutus 8 e kk
Bussikulut 0 e
Työttömyystuet ja asumistuki kattaa asumiskulut.