Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laihdutuslääke maksaa 6000 euroa vuodessa ja sitä on käytettävä monta vuotta

Vierailija
26.05.2025 |

Nämä uudenlaiset laihdutuslääkkeet (lihavuuslääkkeet), joiden avulla on saatu aikaiseksi ihan hyviä painon pudotuksia, maksaa 6000 euroa vuodessa. Ja niitä pitää käyttää monta vuotta, useimmiten loppuelämän. Eli kymmenessä vuodessa hinta on 60 000 euroa. Kiva kiva. Kenellä on rahaa tuollaiseen? Itse en ole köyhimmästä päästä, palkkakin 4500 brutto, mutta ei näin perheenäitinä ole ikimaailmassa rahaa lohkaista palkasta tuollaisiin summin. 

Kommentit (438)

Vierailija
321/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salikortti on alle 40 e/kuukausi.

Mutta liikunta ei laihduta. 

Kävele 10km päivässä.

En tiedä ketään, joka olisi tämän jälkeen lihava.

Viikonloppuisin voi kävellä vaikka kolmessa erässä.

Ei tarvita kalliita lenkkareita.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 319: "Joo mutta sitä pitääkin tehdä kenties aikamoinenkin muutos ruokavalioon, aloittaen esim. juuri sen suklaan poisjättämisellä (itse tosin sekoitan ajoittain hieman sokeritonta raakasuklaajauhoa viljahiutaleiden ja -leseiden sekaan). "

Niin, paino sanalla kenties. Varsin moni vaan ei kykene muuttamaan ruokavaliotaan siten, että koko loppuelämäkseen luopuu jostain syömisistä. Jossain vaiheessa kun tulee se hetki, jolloin antaa itselleen taas luvan syödä sitä, mikä oli aiemmin kiellettyä. Ja koska se pitkästä aikaa on niin hyvää, tekee mieli syödä sitä enemmän kuin pitäisi. Sen sijaan, että alusta lähtien söisi sitä vain sen verran kuin on sitten normaalipainoisenakin ok syödä sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

500€ kuukaudessa, tuo summa säästyy helposti kun jättää sipsit ja keskikaljan/siiderin pois. :D

Tässä taas yksi järjenjättiläisen kommentti. Minäkin olen ylipainoinen (onneksi vain vähän), mutta en syö sipsejä, enkä juo kaljaa, joten niistä ei voi säästää!

Vierailija
324/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävele 10km päivässä.

Laitoin tuonne jo aikaisemmin omat liikuntatottumukseni, eli sen 3x vko metsälenkkiä, eli oikesti kunnon mäkistä maastoa 5 km ja 3-5krt salitreeni raskailla painoilla. Ennen salitreenauksen aloittamista mä kävelin vielä paljon enemmän, sanoisin että keskimäärin 8km päivässä. En laihtunut. En tiedä olisiko se 2km lisää sitten tuonut ratkaisun, tuskin.

Kun se laihtuminen on niin paljon enemmän kiinni syömisistä. Moni lihava on liikunnallisempi kuin moni hoikka. 

Vierailija
325/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävele 10km päivässä.

En kävele, minulla on nivelrikko nilkoissa ja jalkaterissä, sukuperintönä vissiin, kun suvun naisilla sitä on vaikka ovat kuinka hoikkia.

Vierailija
326/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taatusti laihtuu tuolla lääkkeellä kun ruokaan ei jää rahaa senttiäkään. Itsellä tullut viitisen kiloa talven aikana mutta onneksi hoksasin etten kuupahdakaan vaikka on nälkä välillä.  Halvemmaksi tulee syödä vähemmän kun ostaa suurempia vaatteita. Aika hankalaa tosin kun ruoka on niin hyvää

Vierailija
327/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai no mutta sittenhän on parempi maata sohvalla.//eri

Eihän kukaan niin sanonut. Vaan että liikunta EI LAIHDUTA. Siksi sitä ei kannata tarjota LAIHDUTUKSEEN, koska se vaan aiheuttaa pettymyksen ja liikunnan lopettamisen, jos siltä odottaa jotain mitä se ei anna.

Tottakai jokaisen kannattaa liikkua oman hyvinvoinnin eteen sopivasti. Mutta raskaskaan liikunta ei silti välttämättä vaikuta painoon millään lailla.

T: 120kg aktiiviliikkuja ( metsälenkit 3x5km vko + 3-5krt salitreeni kovilla painoilla). Kun on lapsesta asti ollut ahmimishäiriö, niin se vaan on ja pysyy, vaikka siihen on apua haettu ja saatu vuosikausia. Eli henkisesti

Liikunnalla ei pysty kumoamaan ahmimisen vaikutuksia, siinä olet oikeassa.

Mutta, jos olet tilanteessa, jossa olet ylipainoinen, mutta painosi pysyy  suurinpiirtein samana ja lisäät liikuntaa (ihan reipasta sellaista, olkoon se sitten lenkkeilyä tai salilla käyntiä) ja pidät syömisesi ennallaan (=et kasvata annoskokoja, lisää välipaloja tms), niin ihan varmasti paino putoaa.

terv. Liikunnalla painoansa pudottanut

Vierailija
328/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

6000 euroa vuodessa? Mulla menee Ozempikiin noin 100 e kuussa. Ja itse kustannan ilman korvauksia. 

Vierailija
329/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kävele 10km päivässä.

Minä olen kanssasi täysin samaa mieltä. Ei nämä vaan usko. Liikkuminen on mulle elämäntapa. Hyötyliikunta, harrastukset, ulkoilu. Jalat ei tiedä onko farkut vai verkkarit. Kenkiin kyllä panostan.

Kipuja ja kolotuksia on minullakin, hoikalla ihmisellä. Ikää on sen verran että sitä se vaan nykyään on. Henkisesti voin pahoin, jollen pääse liikkumaan. Kävellessä sitä miettii kaikenlaista, purkaa stressiä ja aivot jotenkin tuulettuu.

-eri

Vierailija
330/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Moni lihava on liikunnallisempi kuin moni hoikka."

Jotain rajaa nyt näihin juttuihin...

Vierailija
331/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme että kaikki Hollywoodin hoikat naiset ja miehetkin kuihduttavat itsensä kun niillä on varaa. Mitään järkeä tuossa normaalipainoisen tai jo laihan laihduttamisessa lääkkeillä ei ole. 

Onko tuollaisesta tullut siellä nyt jo joku buumi, vai mistä on kyse väitteessäsi?

Vierailija
332/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Nro 319: "Joo mutta sitä pitääkin tehdä kenties aikamoinenkin muutos ruokavalioon, aloittaen esim. juuri sen suklaan poisjättämisellä (itse tosin sekoitan ajoittain hieman sokeritonta raakasuklaajauhoa viljahiutaleiden ja -leseiden sekaan). "

Niin, paino sanalla kenties. Varsin moni vaan ei kykene muuttamaan ruokavaliotaan siten, että koko loppuelämäkseen luopuu jostain syömisistä. Jossain vaiheessa kun tulee se hetki, jolloin antaa itselleen taas luvan syödä sitä, mikä oli aiemmin kiellettyä. Ja koska se pitkästä aikaa on niin hyvää, tekee mieli syödä sitä enemmän kuin pitäisi. Sen sijaan, että alusta lähtien söisi sitä vain sen verran kuin on sitten normaalipainoisenakin ok syödä sitä. 

Nykyajan ravitsemustiede on joustavan ruokasuhteen kannalla. Se ei toimi, että kielletään jokin ruoka tai juoma muka loppuiäksi. Tietenkin alkoholismi ja hyperkolesterolomia ovat poikkeuksia, joissa täytyy jättää osa entisen elämän aineksista pois pysyäkseen hengissä. 

Jos vaikkapa suklaasta tekee kielletyn hedelmän, sitä alkaa himoita kahta kauheammin. On viisaampaa vaihtaa pienempään annokseen eli suklaalevy pieneen suklaapatukkaan. Makunautinto pysyy samana tai on jopa suurempi kun ei syö suklaata mekaanisesti kuin näkkileipää. Pienestäkin patukasta saa suuhun makua kun antaa suklaapalan sulaa suussa kaikessa rauhassa ja nielaisee pari kertaa ennen kuin ottaa lisää.

Normaalisti liikkuvan aikuisen ihmisen dieetti ei kaadu siihen, että syö päivittäin vaikka Pätkiksen/pienen lakritsipatukan/pullaviipaleen/pienen jäätelön/mikropopcornia/kääretorttuviipale huolella laaditun ruokavalion lisäksi. Ensin täytyy huolehtia siitä, että ruokavaliossa on 500-800 grammaa hevi-ryhmää, 1,2-1,5 grammaa proteiinia/painokilo ja kuitua suositusten mukaan sekä kaksi ruokalusikallista kasviöljyä sekä ravitsemussuosituksen mukainen määrä maitotuotteita.

Herkuilla ei saisi ikinä korvata normaalia syömistä. Jos joskus herkuttelee vaikkapa juhlissa enemmän, senkin jälkeen vain palautuu takaisin omaan ravitsemuskehykseensä eikä edes mieti koko herkuttelua. Eteenpäin elävän mieli! 

Vierailija
333/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500€ kuukaudessa, tuo summa säästyy helposti kun jättää sipsit ja keskikaljan/siiderin pois. :D

Tässä taas yksi järjenjättiläisen kommentti. Minäkin olen ylipainoinen (onneksi vain vähän), mutta en syö sipsejä, enkä juo kaljaa, joten niistä ei voi säästää!

Ihmiset luulevat tuntevansa toisten tekemiset. Minulla on kotisipsikaruselli. Se pyörii mikrossa ja pyörittää samalla perunaviipaleita, jotka ovat ennen mikroon menoa pyörähtäneet mauste- ja öljytipassa. Yhden perunan, puolen teelusikallisen verran rypsiöljyä ja hieman mausteita kustannukset ovat minimaaliset. Sipsikaruselli on hankittu 20 vuotta sitten. Se on paljon kätevämpi kuin kotisipsien kypsentämisen kiertoilmauunissa kun kerran yleensä niitä tehdään vain yhdestä isosta perunasta.

Vierailija
334/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taatusti laihtuu tuolla lääkkeellä kun ruokaan ei jää rahaa senttiäkään. Itsellä tullut viitisen kiloa talven aikana mutta onneksi hoksasin etten kuupahdakaan vaikka on nälkä välillä.  Halvemmaksi tulee syödä vähemmän kun ostaa suurempia vaatteita. Aika hankalaa tosin kun ruoka on niin hyvää

Kaikki eivät liho tasasesti ja koko ajan. Monella on vuosia, jolloin paino ei nouse laisinkaan. Sitten on vuosia, jolloin paino nousee nopeasti. Ei niitä vaatteita osteta yhtään enempää kuin muutkaan, koska ylipainoisille ja lihaville ei edes ole tarjolla samanlaista valikoimaa kuin muille. Laihtuessa tulee vaateongelmia kun alusvaatteetkin putoavat jalasta ja kengät muuttuvat liian suuriksi jne. Kaikki  ylipainoiset ja lihavat eivät elä tukien varassa. Heistä suurin osa on normaalisti työelämässä tai opiskelemassa.

Vierailija
335/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja vaikka söisi suklaata, sitä voi syödä vähemmän. Jos vaihtaa yhden suklaalevyn johonkin Pätkis- tai Ahaa-patukkaan, on ero vuositasolla merkittävä. Kaikkea saa syödä, mutta kohtuudella."

Miksi kaikkea pitää saada syödä _silloin kun laihduttaa_? Ei siinä syömishäiriötä itselleen automaattisesti kehitä, jos päättää, että suklaat (tai joku muu herkku) on nyt tauolla.

Mun lapsella oli raudat suussa. Pariin vuoteen ei saanut syödä toffeeta tai hampurilaisia. Siinä ei auttanut nikotella, että kyllä mä vähän haluun. Ei oli ei. Entäs kun raudat sai pois? Ei tullutkaan ensimmäisenä hinku päästä hampurilaiselle.

Jos miettii vaikka sitä, kuinka vaikeaa on kuluttaa suklaapatukan tuoma energia, niin suurta hyötyä ei ole siitä että syö pienemmän patukan. Paljon helpompi on jättää se syömättä. Sitten kun joku tavoite on saavutettu, niin voi kokeilla löysätä vähän. Itsensä huijaamista on tuollaiset "vaihdan

Joustavuus on tärkeää siksi, ettei tulisi kieltäytymisestä johtuvaa repsahtamista ja ylilyöntiä. On tyystin eri asia syödä itse sopimaan päivänä se Pätkis-patukka, jossa on 89,28 kcal kuin ratketa syömään pinnan katketessa kokonainen levy suklaata eli 200 grammaa, josta saa 1100 kcal. 

Koska pudotettavaa voi olla paljon ja maltillisessa tahdissa tapahtuva laihdutus 0,5-1 kilo viikossa on kaikista parhaiten pysyvää painonpudotusta, ei ole realistista laittaa seuraavaa suklaanostopäivää vuosien päähän. Kohtuus kaikessa. Myös niiden sääntöjen ja ehtojen keksimisessä kun laihduttaa. 

Töissä ja juhlissa pääsee paljon vähemmällä kun syö hieman jotain tarjottua eikä tyydy pelkkään mustaan kahviin. Osa ottaa verisenä loukkauksena jos tarjottava ei kelpaa. Yhdessä keksissä on noin 50 kcal. Samoin pulla- tai kääretorttusiivussa. Jos sosiaalisten suhteiden normaali ylläpito vaatii tuollaisen poikkeuksen, se on sen arvoista. Laihduttaja kyllä tietää sen, että nuo keksit ja pullat hidastavat hänen laihtumistaan hieman. 

Vierailija
336/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset juo itsensä hengiltä ja toiset syö. Tunne-elämän ongelmia molemmilla ryhmillä.

Niinkö? Tunnen yhden, jonka lihavuuden syyksi löytyi aivokasvain 10 vuoden ihmettelyn jälkeen. Hän on mielestäni ihan tavallinen ja tasapainoinen ihminen.

Vierailija
337/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on puolin ja toisin hirveän kärkästä keskustelua. Uskaltaako tässä kysyäkään mitään. 

Minua mietityttää tuo, miten eri tavalla lääkettä käyttäneet/käyttävät kokevat maut. Toinen sanoo, että höttöruoka ei maistu enää, alkoholi maistuu pahalle ym. Toinen sanoo, että suklaa on herkkua ja kaikki maistuu hyvälle.

Ihmiset ovat keskenään erilaisia yksilöitä. Eivät kaikki pidä samoista mauista muutenkaan vaikkeivat käyttäisi mitään lääkettä.  

Vierailija
338/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

6000 euroa vuodessa? Mulla menee Ozempikiin noin 100 e kuussa. Ja itse kustannan ilman korvauksia. 

Olisiko Wegovy tai Mounjaro maksimiannoksella tuon hintaista? Harva käyttää niitä.

Vierailija
339/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lääkärit varmaan osaavat arvioida  sen kuka lääkettä tarvitsee. Jenkeissä tietysti ratkaisee sekin, että jos potilas haluaa, niin resepti heilahtaa, suomessa vielä vähän ainakin kontrolloidaan.

Osa ylipainoisista tarvitsee lääkettä saadakseen syömishalunsa kuriin. Osalle riittää omien elintapojen muutos, ja laihtuessa itsessään sitten elimistö alkaa taas toimia "oikein" ja erittää kylläisyyshormonia uudelleen. Ei ole väärin, jos joku käyttää tuohon päästäkseen laihdutuslääkettä.

Jotkut tarvitsevat lääkkeen saadakseen näläntunteen kuriin, koska eivät siedä sitä tunnetta yhtään. Se on meille ehkä vaikea ymmärtää, meille, jotka siedämme nälän tunnetta.

Ihmisille on vuosia puhuttu puskurirahan hankkimisesta ja sieltähän ne rahat vaikka voi ottaa. Voi olla (en tiedä, en ole tarkastanut, joten tämä on mutuani), että j

Joutuuko sen kokonaan itse maksamaan vai saako kelasta jonkun osan? 

Vierailija
340/438 |
28.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylellä pyörii päivittäin norjalainen hyvin realistisen oloinen laihdutusohjelma, kannattaa katsoa. En tiedä näkyykö Areenassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän