Laihdutuslääke maksaa 6000 euroa vuodessa ja sitä on käytettävä monta vuotta
Nämä uudenlaiset laihdutuslääkkeet (lihavuuslääkkeet), joiden avulla on saatu aikaiseksi ihan hyviä painon pudotuksia, maksaa 6000 euroa vuodessa. Ja niitä pitää käyttää monta vuotta, useimmiten loppuelämän. Eli kymmenessä vuodessa hinta on 60 000 euroa. Kiva kiva. Kenellä on rahaa tuollaiseen? Itse en ole köyhimmästä päästä, palkkakin 4500 brutto, mutta ei näin perheenäitinä ole ikimaailmassa rahaa lohkaista palkasta tuollaisiin summin.
Kommentit (438)
Toinen vaihtoehto olla tunkematta epäterveellistä s ontaa kitusiin? Siinä säästyisi samalla rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla rahalla pystyy jo ostamaan ihan terveellistä ruokaakin. Ja vaikka ravintoterapeutin ja PT:n palveluja samalla.
Kyllä monet ylipainoiset syö varsin terveellistä ruokaa. Paljon salaatteja ja kasviksia, laadukasta lohta, fileelihaa jne. Itsekin. Minä vain syön sitä terveellistä ruokaa ihan liikaa, koska minulla on koko ajan aivan järkyttävä nälkä. Ja siksi lihon.
Eli olet opettanut aivosi huonoille tavoille.
Ei tarvitse opettaa ja on saanut synnyinlahjana elle 60 äo:n.
Vierailija kirjoitti:
Toinen vaihtoehto olla tunkematta epäterveellistä s ontaa kitusiin? Siinä säästyisi samalla rahaa.
Mille vaihtoehto? Onko ajatuksesi, että vaihtoehdot laihtua on a) lääke tai b) syödä vähemmän ja terveellisemmin? Älykäs ihminen ei koskaan kommentoi asiaa, josta ei tiedä mitään.
Ei varmaan kellään. Olisiko mahdollista että ylipainoon voi olla myös psykologisia syitä?
Masennus tai muu. Eikö nuo tietyt lääkkeet lisää painoa. Alkoholi etenkin nostaa painoa..syödään pikaruokaa päivästä toiseen. Olutta ja muuta juodaan monta kertaa viikossa. Sit ihmetelään ku paino nousee. Näitä on suurin osa.
Sit on nämä ruuansulatukseen yms liittyvät sairaudet. Lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa painonnousua mikäli se ei ole hoidossa tai edes todettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut kaikkia viestejä, mutta itse laihdutin ozempicillä 45 kg. Minulla meni yhteensä noin 11 kk lääkettä. En todellakaan käyttänyt maksimiannostuksella, joten laskin, että hintaa laihdutukselle tuli alle 1500 euroa. Tästä huolimatta säästin, koska ruokakulut pienenivät ja jotkut lääkkeet mm. Verenpaine, migreeni, särkylääkkeet jäivät pois.
Nykyään jo neljättä vuotta hoikka. Käytän ozempiciä noin neljä ruiskua vuodessa eli vuosikustannus noin 480 €. Edelleen säästän ruokakustannuksissa reilusti yli tuon + loistava terveys ilman lääkkeitä. Sairaspoissaolotkin vähenivät.
Joten edullista on hyötyyn nähden.
Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun tuosta lääkkeestä puhutaan yleisesti, että on pakko syödä koko loppuelämän, jotta paino ei nouse. Ne suolistohormonithan vaatii jatkuvan lääkityksen niin miten siedät nyt
Nälän tunne on hävinnyt. Eli elimistö on osin korjannut itse suolistohormoneja laihtumisen myötä. Tämähän on todettu ihan tutkimuksissa.
Mun ruoka/makutottumukset myös muuttuivat pysyvästi (=suolistohormonien korjaantuminen korjasi niitä). Rakastin mm ennen suklaata. Nyt en välitä siitä yhtään.
Epäilen, että minulla on ollut lapsesta asti puutetta suolistohormoneista. Ruokatapani ovat olleet täysin erilaiset kuin muilla perheen lapsilla. Painonhallinta on ollut tuulimyllyjä vastaan taistelemista.
Nyt tämä on onneksi ohi. Nyt tiedän, miltä minusta olisi pitänyt aina tuntua/millaista muilla on aina.
Koska olen ollut ison ajan elämässäni myös normaalipainoinen, niin tiedän ettei kaikki tuntemukseni johdu laihtumisesta, vaan ozempic korjasi elimistössäni muutakin kuin painon.
Olen ikuisesti Ozempicille kiitollinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mille vaihtoehto? Onko ajatuksesi, että vaihtoehdot laihtua on a) lääke tai b) syödä vähemmän ja terveellisemmin? Älykäs ihminen ei koskaan kommentoi asiaa, josta ei tiedä mitään.
Joo, olet ihan oikeassa. Todellakin tarkoitan että lääkitystä parempi vaihtoehto on syödä vähemmän ja terveellisemmin.
Mitä ihmettä selität? Mikä vaivaa? Onko diagnosoitu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jalkoihin kohdistuva paine vastaa noin 3-4 kertaa kehon painoa jokaisella askeleella juostessa.
Miettikää jonkun 100- kiloisen juoksijan nivelien rasitusta, ensin painoa pois ruokavaliolla. Jos ei halua vammoja.
Mun mies painaa ainakin 110kg. Ei ole mitään ongelmaa käydä lenkillä. Ikääkin on eli ei mene nuoruuden vetreyteen.
Nivelrikkoon on myös geneettinen alttius. Pelkkä paino ei vaikuta asiaan. Tekoniveliä leikataan urheilijoille ja normaalipainoisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että laihtuu kun varaa ostaa ruokaa. Ovela keksintö tämä lääke.
Kaikki eivät elä tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että laihtuu kun varaa ostaa ruokaa. Ovela keksintö tämä lääke.
Laihduttajan jos kenen pitää panostaa laadukkaaseen ruokaan. Ilman ruokaa ei voi laihtua terveellisellä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kellään. Olisiko mahdollista että ylipainoon voi olla myös psykologisia syitä?
Masennus tai muu. Eikö nuo tietyt lääkkeet lisää painoa. Alkoholi etenkin nostaa painoa..syödään pikaruokaa päivästä toiseen. Olutta ja muuta juodaan monta kertaa viikossa. Sit ihmetelään ku paino nousee. Näitä on suurin osa.
Sit on nämä ruuansulatukseen yms liittyvät sairaudet. Lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa painonnousua mikäli se ei ole hoidossa tai edes todettu.
Kuinka monta jatkuvasti pikaruokaa syövää keski-ikäistä ihmistä sinä tunnet? Tai jatkuvasti olutta tai muuta alkoholia kiskovaa, joka on mukana työelämässä? Itse en uskaltaisi alkaa antamaan diagnooseja tuntemattomille ihmisille. Suomessa selitetään masennuksella paljon ihan fyysisiä sairauksia, jotka paljastuvat yksinkertaisella laboratoriokokeella, jos henkilö menee yksityislaboratorioon.
Esimerkiksi testosteronivaje on tuollainen sairaus, jota ei millään haluttaisi diagnosoida tai auttaa vajauksesta kärsivää julkisella puolella. Moni mies on sen vuoksi haudassa ja osa suunnittelee tälläkin hetkellä epätoivoisia tekoja.
Monimutkaisiin kysymyksiin ei ole olemassa yksinkertaisia vastauksia. Suosittelen lukemaan alan lääkäreiden haastatteluja TV:n viihteellisten painonpudotusohjelmien sijasta.
^ Testosteroni vaje tulee siitä ylipainosta. Ei toisinpäin.
https://www.mehilainen.fi/miehen-terveys/testosteronivaje
Elintapojen korjaus on ensimmäinen asia testosteronivajeen hoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olet ihan oikeassa. Todellakin tarkoitan että lääkitystä parempi vaihtoehto on syödä vähemmän ja terveellisemmin.
Mitä ihmettä selität? Mikä vaivaa? Onko diagnosoitu?
Eli et tiedä asiasta yhtikäs mitään. Se on se ongelma. Siksi olisi toivottavaa, että ihmiset ensin tutustuisivat aiheeseen ennen kuin alkavat huudella netissä typeryyksiä.
Pieni vinkki: Vaihtoehtoja on tasan yksi. Se on syödä vähemmän kuin kuluttaa. Lääke ei muuta tätä mitenkään. Lääkkeen avulla laihtuvat ihan samalla mekaniikalla kuin ilman sitä laihduttavat.
Vierailija kirjoitti:
"Se ruoka, jota laihduttajan pitää syödä, pitää olla hyvälaatuista jos haluaa säilyttää terveytensä ja välttyä puutostaudeilta ja lihasten surkastumiselta. Ei voi elää pikanuudeleilla, vaikka ne olisivatkin halpoja."
Sillä ei ole mitään himpskatin väliä, jos lihakset pienenevät rasvan mukana. Ihmisen ei tarvitse olla mikään testosonni, sellaisen tavoittelu kertoo mielenterveyden ongelmista.
Liikkuminen käy hankalaksi, kun lihakset surkastuvat. Olen itse huomannut tämän pariin kertaan elämässäni: ensimmäisellä kerralla kärsin voimakkaasta raskauspahoinvoinnista enkä sen vuoksi pystynyt syömään riittävästi. Myös liikunnan harrastaminen oli lähes mahdotonta. Seurauksena lihakseni surkastuivat niin, että polkupyörällä ajo kävi tukalaksi, kun reisilihakset menivät maitohapoille jo tasaisella maalla parinsadan metrin matkalla.
Toinen kerta on nyt vaihdevuosien aikaan, kun hormonaalisista syistä lihakset surkastuvat. Pitäisi riittävän proteiinin syömisen lisäksi jumpata kaikkia lihaksia säännöllisesti. Nytkin seuraukset näkyvät parhaiten pyörällä ajossa: parinkin kuukauden tauko tuntuu heti lihaksissa, kun taas lähtee polkemaan. Nuorempana ei ollut mitään tällaisia ongelmia, vaikka olin välillä vuosia kokonaan pyöräilemättä.
Itse olen huomannut, että lähes automaattisesti laihtuu, kun syö vähemmän. Aika jännä kuitenkin, että voi syödä ihan kaikkea, mutta silti laihtuu.
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin kulkevat lääkitys ja elintapojen muuttaminen käsi kädessä. Se testosteronivaje masentaa, väsyttää ja lihottaa. Lihasmassa vähenee. Siksi se on noidankehä. Moni avun saanut on kokenut suuren muutoksen olossaan heti kun on saanut testosteronia. Se on tehonnut paremmin kuin mikään masennuslääke. Eihän se masennuslääke voi auttaa, jos vika on hormoneissa.
Tietenkään ei suomalaisten miesten kannattasi mitään humalaolutta kitata kovinkaan usein. Humalassa on fytoestrogeeniä ja se ei tietenkään ole miesten hormonitasoille hyvä juttu. Sillä saa man boobsit kasvamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin kulkevat lääkitys ja elintapojen muuttaminen käsi kädessä. Se testosteronivaje masentaa, väsyttää ja lihottaa. Lihasmassa vähenee. Siksi se on noidankehä. Moni avun saanut on kokenut suuren muutoksen olossaan heti kun on saanut testosteronia. Se on tehonnut paremmin kuin mikään masennuslääke. Eihän se masennuslääke voi auttaa, jos vika on hormoneissa.
Tietenkään ei suomalaisten miesten kannattasi mitään humalaolutta kitata kovinkaan usein. Humalassa on fytoestrogeeniä ja se ei tietenkään ole miesten hormonitasoille hyvä juttu. Sillä saa man boobsit kasvamaan.
Laihduta kessi pois niin testoarvot palautuvat normaaliksi. Käytä vaikka lihavuuslääkkeitä apuna.
Vierailija kirjoitti:
"Tietämättömät ihmiset höpisee ja syyllistää lihavia. Usein eivät tiedä mitään lihavuuden nykytutkimuksen tuloksista, suomistohormonien toiminnasta jne. Mutta omituisinta on se, että kun markkinoille on tullut toimivia valmisteita laihdutukseen, jotka asiakas maksaa itse ja vähentää siten julkisia terveysmenojakin, niin osa ihmisistä ryhtyy kateellisiksi laihduttajille. Tätä en voi ymmärtää. "
Kateellinen en ole. Halveksun lihavia, aivan kuten halveksun päihdeongelmaisia.
No turha halveksua. Kohta me ollaan normaalipainoisia. Minulla matkaa 5 kg siihen.😃🤩
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta ....keski-ikäistä ihmistä sinä tunnet... jatkuvasti olutta tai muuta alkoholia kiskovaa, joka on mukana työelämässä? ...
Työelämässä ollessani tunsin ainakin yhden ... en siis tunne enää... menehtyi työelämäikäkautensa aikana...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta ....keski-ikäistä ihmistä sinä tunnet... jatkuvasti olutta tai muuta alkoholia kiskovaa, joka on mukana työelämässä? ...
Työelämässä ollessani tunsin ainakin yhden ... en siis tunne enää... menehtyi työelämäikäkautensa aikana...
Minäkin tunsin yhden, Oli varmaan 200kg ja kuoli alle 60-vuotiaana. Muuten en kyllä ole huomannut, että ylipainoiset, enemmän tai vähemmän, söisi jatkuvasti. Kuten tässäkin keskustelussa on todettu, niin pienillä jutuilla hilaa painoaan ylöspäin vuosien aikana. Yksi juustonviipale liikaa päivässä tai suklaapatukka kahdesti viikossa. Jos ihminen syö muuten niin kuin pitäisi painon pysymiseksi paikallaan, niin ei se pari suklaapatukkaa viikossa ole vielä jatkuvaa syömistä ja tauotonta herkuttelua. Tai muuten syö järkevästi, mutta kahdesti kuussa menee sinne pizzalle ja ahtaa hirveän kaloripommin, eikä tasaile sitä loppupäivänä ja seuraavana päivänä.
Itselläni ylipaino aiheutuu kahdesta asiasta: liian suuresta annoskoosta ja sitten satunnaisista ahmimisista. Tyyliin menen viikon matkalle ja tankkaan siellä viikossa 2kg ylimääräistä, enkä kiristä sitä pois loman jälkeen. Sitten kun matkoja on 2-3 vuodessa, niin tadaa, olen kerännyt 5kg vuodessa pelkästään ulkomailla hurvittelemalla herkuilla viikon. Muun ajan syön kuitenkin vain kulutuksen mukaisesti. Siitä se lähtee.... ja kun paino nousee, liikkuminen vähenee itsestään. valitsee useammin hissin, säästää askeleitaan jne. Miksi? Koska ei jaksa läähättää portaidennousun jälkeen.
Siinähän jopa säästään kun syö vähemmän, voiko yksinkertaisempaa laskutehtävää enää ollakaan?