Tutkimus selvitti miten vuokranantajat valikoivat vuokralaisia - Tulos saa hyvin surulliseksi
Tutkimuksessa seurauksena yksityiset vuokranantajat jäivät kiinni vaietusta syrjinnästä ja profiloinnista, jonka olemassaolon moni suomalainen haluaa mieluummin kiistää kuin myöntää sen tapahtuvan Suomessa.
Kommentit (254)
Nyt meni kyllä koko seuraava viikko pilalle, en tiedä miten selviän tästä surullisesta tutkimuksesta.
Täydellinen tasavertaisuus on utopiaa. Ketjun mukaan ulkomaalaisten lisäksi myös miehiä syrjitään vuokramarkkinoilla. Ilmankos mammat hykertelevät tyytyväisyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Onko joku oikeasti yllättynyt, että näin toimitaan? Jos artikkeli olisi kertonut ihan päinvastaista olisin ollut yllättynyt.
Missä todellisuudessa ihmiset oikein elävät?
Syrjintäkö poistuu maailmasta, jos se kirjoitetaan lakiin?
Vasemmistolainen voi ajatella noin. Vihakin poistuu, kun se lailla kielletään. Ideologia ei kohtaa reaalitodellisuutta.
Jos vuokralaisella ei ole senttiäkään omia rahoja kiinni niin sillä ei ole mitään aikomustakaan huolehtia minun omaisuudesta. Vuokraan asuntoani vain niille jotka maksaa itse sen eikä maksata sitä yhteiskunnalla. Ja olen itse kuullut todella paljon mitä kaikkea kauheuksia nämä ulkomaalaistaustaiset tekee vuokranantajan asunnolle niin en varmasti vuokraa niille omaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajalla on täysi oikeus ja vapaus valita vuokralaisensa. Mikä siinä on väärin??
Se ei saa perustua syrjintään. Se on siinä välein. Ymmärretty?
"Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän muun muassa alkuperän, kansalaisuuden ja kielen perusteella. Lain valmistelutöissä mainitaan erikseen, että asunnonvuokraus kuuluu lain soveltamisen piiriin."
Koskee julkista sektoria. Yksityinen vuokranantaja saa valita vuokralaisensa vaikka varpaiden kynnenvärin perusteella.
Juridisesti ei saa, mutta ei kai vuokranantajat yleensä ole niin tyhmiä, että sanovat, 'sorry Somppu et saa asuntoa kansallisuuteen takia'? Me ainakin kerromme, että 'valitettavasti ehdimme vuokrata asunnon toiselle hakijalle' tmv - ja itse asiassa meillä on kyllä pari 'kiintiömamua' vuokralaisina. Mutta aika hyvin karsii se, ettei kelpuuta Kela-vakuutta (eikä tämäkään ole r-mia, hyvin myös karsii pois ongelma-kantiksia)... tai ettei valitettavasti itse osaa kieliä (muka) palvelemaan tuota mahdollista vuokralaista tai esim vuokrasopimusta voi tehdä muulla kuin Suomen kielellä.
"Miehet hyvin harvoin siivoavat vessanpöntön jalan ja taustan pölystä, pöntön painikkeen, käsienpesualtaan viemärin ja raot ja alapuolen, hanat ja hanojen taustat, pattereiden välit ja taustat, ovien pielet ja kahvat, listojen päältä, seiniä jne. Myöskään kalkkisaostumia ei osata siivota. Miesten siivous on sitä, että vähät tavarat on paikoillaan ja korkeintaan imuria on hetken huudatettu." Jos tämä on vaatimus aina esim huoltomiehen käydessä niin ei todellakaan toteudu edes naisten kohdalla - ei yleensä edes loppusiivouksessa (2 kirkkaasti parhaiten loppusiivottua asuntoa meillä tullut nuorilta miehiltä... jopa seinän koukkujen reiät pakkeloitu ja pintamaalattu uuden veroiseksi seinäksi...)
Niin kyse on SIJOITUSasunnosta. Sijoittamiseen kuuluu aina ns sijoittajan riski. Miksi jonkun tietyn sijoitusmuodon pitäisi olla poikkeus tästä? Iso osa yksityisistä vuokranantajista ei ymmärrä pa*kaakaan sijoittamisesta. Ei pidä sijoittaa enempää rahaa kuin on valmis häviämään täysimääräisesti. Velaksi ei myöskään kannata sijoittaa.
En halua kuulostaa itserakkaalta, mutta olen huomannut, että nättinä naisena saa kyllä minkä kämpän olen vain halunnut.
Ei siis kannata kielitaidottoman ainakaan sijoitusasuntoa ostaa, jos ei saa lain mukaan valita vuokralaista jonka kanssa pystyy kommunikoimaan :D Ihan samalla tavalla syrjintää on sitten valita ettei vuokraa vaikka lemmikinomistajalle tai sossupummeille. Aika huono bisnes tuo sijoitusasuntojen omistaminen siis, kun vuokralle on lain mukaan pakko ottaa kuka tahansa tai saa kuraa niskaansa.
Onneksi itse olen vain vuokralainen. Pitäisikin ilmeisesti sitten nostaa mekkala siitä, etten meinannut kelvata edelliseen asuntoon vuokralaiseksi kun satuin asuntoa etsiessä olemaan työttömänä. Hyi mitä syrjintää!! Onnekseni tosin kukaan muu ei sitä asuntoa huolinut, niin sain sen myöhemmin vielä alkuperäistä halvemmalla vuokralla, kun menivät sitäkin alentamaan ilmoitukseen ennen kuin otin uudelleen yhteyttä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajalla on täysi oikeus ja vapaus valita vuokralaisensa. Mikä siinä on väärin??
Naiset saa paljon helpommin asunnon kuin miehet. Jotenkin sitä pitäisi tasoittaa esim lisätä kaupunkien omaa asuntotuotantoa. Muuten meillä on entistä enemmän henkilöitä, joilla ei ole mitään mahdollisuutta saada asuntoa.
Varsinkin opiskelijatytöt, joiden vuokran maksaa iskä. Itse vuokra-asuntoa etsiessäni oli kiinnostavaa nähdä, kuinka asuntonäytöissä oli usein äiti asunnonhakijan sijaan.
Vierailija kirjoitti:
En halua kuulostaa itserakkaalta, mutta olen huomannut, että nättinä naisena saa kyllä minkä kämpän olen vain halunnut.
Vuokranmaksu luonnossa?
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä hyvin surullista siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset saa paljon helpommin asunnon kuin miehet. Jotenkin sitä pitäisi tasoittaa esim lisätä kaupunkien omaa asuntotuotantoa. Muuten meillä on entistä enemmän henkilöitä, joilla ei ole mitään mahdollisuutta saada asuntoa.
Varsinkin opiskelijatytöt, joiden vuokran maksaa iskä. Itse vuokra-asuntoa etsiessäni oli kiinnostavaa nähdä, kuinka asuntonäytöissä oli usein äiti asunnonhakijan sijaan.
Jos vanhempi (äiti tai isä) maksaa opiskelevan lapsensa (tyttö tai poika) vuokran, niin tottakai asuntoesittelyssä käy se, joka vuokrankin tulee maksamaan. Tytttären/pojan mielipidettä voi toki kysyä myös, mutta se päättää, joka maksaa. Sitäpaitsi monet just ylioppilaaksi päässeet nuoret ovat vielä aika sinisilmäisiä ja kokemattomia, joten myös vuokranantaja voi yrittää huijata nuoria. Keski-ikäistä äitiä tai isää onkin jo huomattavasti vaikeampi kusettaa.
Vierailija kirjoitti:
NPitkäaikainen vuokralainen, nainen, ei polta, ei bailaa, ei lemmikkieläimiä, mieluusti ei poikaystävää. Työpaikka ja luottotiedot kunnossa. Ehkä vielä uskovainen. Siinä vuokralainen jonka valitsen.
Muut kohdat ok, mutta miksi syrjit miehiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranmaksu luonnossa?
No mistäs arvasit. Höntti. Tullu vaan huomattua useammassa tilanteessa, että kauneus on aika epäreilu etu. Eihän sitä kukaan itse valitse.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi (äiti tai isä) maksaa opiskelevan lapsensa (tyttö tai poika) vuokran, niin tottakai asuntoesittelyssä käy se, joka vuokrankin tulee maksamaan. Tytttären/pojan mielipidettä voi toki kysyä myös, mutt
Jos itse olisin vuokraamassa asuntoa, en vuokraisi sitä henkilölle, joka ei vaivaudu tulemaan asuntonäyttöön.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vanhempi (äiti tai isä) maksaa opiskelevan lapsensa (tyttö tai poika) vuokran, niin tottakai asuntoesittelyssä käy se, joka vuokrankin tulee maksamaan. Tytttären/pojan mielipidettä voi toki kysyä myös, mutt
Ihan hyvä idea ottaa asuntonäytölle joku kaveri, puoliso tai oma äiti tai isä mukaan kun koskaan ei tiedä, mitä siellä asuntonäytöllä odottaa. Onko siellä raisk ari, mrhaaja, kidnappaaja vai mikä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Vuokranantajankin on noudatettava lakia. Syrjintälainsäädäntö koskee myös häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranmaksu luonnossa?
No mistäs arvasit. Höntti. Tullu vaan huomattua useammassa tilanteessa, että kauneus on aika epäreilu etu. Eihän sitä kukaan itse valitse.
Vanhemmat maksavat vuokrasi?
Niin sinä luulet mutta huoltomiehenä voin todeta että ihan imuroidaan ja luututaan. Naiset ei siivoa edes niitä vaatteita lattialta.