Tutkimus selvitti miten vuokranantajat valikoivat vuokralaisia - Tulos saa hyvin surulliseksi
Tutkimuksessa seurauksena yksityiset vuokranantajat jäivät kiinni vaietusta syrjinnästä ja profiloinnista, jonka olemassaolon moni suomalainen haluaa mieluummin kiistää kuin myöntää sen tapahtuvan Suomessa.
Kommentit (254)
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Mulle oli uutta tietoa, että tuo laki koskee myös yksityishenkilöä, joka vuokraa omistamaansa asuntoa. Vuokralainen pitäisi siis löytää "puskaradion" kautta eikä laittaa mitään "vuokralle annetaan" -ilmoitusta minnekään. Hyvä tietää, koska jossain vaiheessa mulle tulee isäni omistama sijoitusasunto. Joko siis myyn sen tai sitten muutan sinne itse ja myyn tämän nykyisen asuntoni.
Pyydä ne kaikki asuntoa hakevat paikalle, sitten henkilön perusteella kun kyselet teet päätöksen. Et etukäteen jonkun nimestä olettamalla. Miksi on niin vaikea olla rehellinen ja reilu ihminen ja noudattaa Suomen perustuslakia?
Kyseessä ei ollut tutkimus. Iltasanomat valehtelee räikeästi väittäessään tuloksiaan tilastollisesti merkittäviksi.
Se, että pari toimittajaa soittelee mielestään satunnaisesti vuokranantajille ei ole satunnaisotanta. Koska kyseessä ei ole satunnaisotanta, ei kyseessä ole validi tutkimus eikä sen tulokset ole tilastollisesti merkittäviä. On todellakin sääli että toimittajat valehtelevat näin ja ihmiset uskovat.
Tl;dr: Kyseessä ei ole satunnaisotanta, joten tuloksilla ei ole mitään merkitystä eivätkä tulokset ole missään tapauksessa millään mittarilla tilastollisesti merkittäviä.
Mitä sillä opiskelulla (tai työpaikalla) on mitään tekemistä asumisen kanssa? Opiskelija-asunnot ja työsuhdeasunnot on erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Profiloimiseen on perusteita.
Itse olen ollut siivoamassa ja korjaamassa vuokra-asuntoa "ei-profiloidun" vuokralaisen jäljiltä. Vuokravakuus ei riitä alkuunkaan paikkaamaan tilannetta varsinkin kun se kuluu loppuun jo vuokralaisen jättäessä vuokrat maksamatta päätettyään lähteä.
Aika usein ne asunnon tuusannuuskaksi laittavat ovat ihan kantasuomalaisia. Meidän entisessä talossa porukalla oli vielä suomenruotsalainen nimikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Miehet hyvin harvoin siivoavat vessanpöntön jalan ja taustan pölystä, pöntön painikkeen, käsienpesualtaan viemärin ja raot ja alapuolen, hanat ja hanojen taustat, pattereiden välit ja taustat, ovien pielet ja kahvat, listojen päältä, seiniä jne. Myöskään kalkkisaostumia ei osata siivota. Miesten siivous on sitä, että vähät tavarat on paikoillaan ja korkeintaan imuria on hetken huudatettu." Jos tämä on vaatimus aina esim huoltomiehen käydessä niin ei todellakaan toteudu edes naisten kohdalla - ei yleensä edes loppusiivouksessa (2 kirkkaasti parhaiten loppusiivottua asuntoa meillä tullut nuorilta miehiltä... jopa seinän koukkujen reiät pakkeloitu ja pintamaalattu uuden veroiseksi seinäksi...)
Muistuttelen, että siellä hyvin varmasti on käynyt äitimuori siivoamassa;) ehkä homomiehet osaavat pitää kodin siistinä, mutta heteromiehet ovat ihan mahdottomia tässä. Eivät ilm
Mikä ihme fantasia se on, että vain naiset osaavat siivota? Meillä on kolme lasta - poika 22v pitää asuntonsa kirkkaasti siisteimpänä (arvaan, että syy joko12kk armeija tai sitten kilpaurheilu ? Eipä heidän kasvatuksessa muuta merkittävää eroa keksi ).
ja hänenkin tyttöystävänsä on heistä se epäsiistimpi 🤷
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä ei ollut tutkimus. Iltasanomat valehtelee räikeästi väittäessään tuloksiaan tilastollisesti merkittäviksi.
Se, että pari toimittajaa soittelee mielestään satunnaisesti vuokranantajille ei ole satunnaisotanta. Koska kyseessä ei ole satunnaisotanta, ei kyseessä ole validi tutkimus eikä sen tulokset ole tilastollisesti merkittäviä. On todellakin sääli että toimittajat valehtelevat näin ja ihmiset uskovat.
Tl;dr: Kyseessä ei ole satunnaisotanta, joten tuloksilla ei ole mitään merkitystä eivätkä tulokset ole missään tapauksessa millään mittarilla tilastollisesti merkittäviä.
Kyseessä ei ole satunnaisotanta koska Hesari tekee vain ja ainoastaan juttuja yhdestä ainoasta kantasuomalaisesta (ilman lupaa). Eli jos tämä tietty yksittäinen henkilö asuu Itä-Helsingissä niin kaikki asumiseen liittyvät jutut Hesarissa koskevat vain ja ainoastaan Itä-Helsinkiä. Jos hän muuttaa Espooseen niin kaikki Hesarin jutut käsittelevät vain ja ainoastaan Espoota olkoonkin, että kyseessä on HELSINGIN sanomat.
Eli lehti VAINOAA tiettyä yksittäistä henkilöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajalla on täysi oikeus ja vapaus valita vuokralaisensa. Mikä siinä on väärin??
"Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän muun muassa alkuperän, kansalaisuuden ja kielen perusteella. Lain valmistelutöissä mainitaan erikseen, että asunnonvuokraus kuuluu lain soveltamisen piiriin.
Tämän toteaa myös Suomen vuokranantajat ry:n toiminnanjohtaja Sanna Hughes, jolle Ilta-Sanomat esitteli selvityksen tulokset.
- Olen hiukan surullinen näistä tuloksista. Syrjintä vuokramarkkinoilla on aivan yksiselitteisesti kiellettyä. Ei voi ihmisen tausta vaikuttaa vuokrasuhteeseen, Hughes sanoo.
Hughesin mukaan vuokranantajien keskuudessa on edelleen tietämättömyyttä yhdenvertaisuuslaista.
- Ei tavallaan ole ymmärretty tai tiedetty, että yhdenvertaisuuslainsäädäntö koskee myös yksityistä vuokranantajaa
Luepa se artikkeli. Siinähän nse tutkimuksella todistettiin. Jotkut pöljät tunnustivat suoraan syrjivänsä, eivät tajunneet että ovat tehneet rikoksen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä surullista tuossa on? Ihan pelkästään hyvä juttu.
Ai että lakia rikotaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Profiloimiseen on perusteita.
Itse olen ollut siivoamassa ja korjaamassa vuokra-asuntoa "ei-profiloidun" vuokralaisen jäljiltä. Vuokravakuus ei riitä alkuunkaan paikkaamaan tilannetta varsinkin kun se kuluu loppuun jo vuokralaisen jättäessä vuokrat maksamatta päätettyään lähteä.
Aika usein ne asunnon tuusannuuskaksi laittavat ovat ihan kantasuomalaisia. Meidän entisessä talossa porukalla oli vielä suomenruotsalainen nimikin.
ei ois kyllä uskonut massa, jossa 95% väestöstä on kantasuomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuokranantajalla on täysi oikeus ja vapaus valita vuokralaisensa. Mikä siinä on väärin??
"Yhdenvertaisuuslaki kieltää syrjinnän muun muassa alkuperän, kansalaisuuden ja kielen perusteella. Lain valmistelutöissä mainitaan erikseen, että asunnonvuokraus kuuluu lain soveltamisen piiriin.
Tämän toteaa myös Suomen vuokranantajat ry:n toiminnanjohtaja Sanna Hughes, jolle Ilta-Sanomat esitteli selvityksen tulokset.
- Olen hiukan surullinen näistä tuloksista. Syrjintä vuokramarkkinoilla on aivan yksiselitteisesti kiellettyä. Ei voi ihmisen tausta vaikuttaa vuokrasuhteeseen, Hughes sanoo.
Hughesin mukaan vuokranantajien keskuudessa on edelleen tietämättömyyttä yhdenvertaisuuslaista.
- Ei tavallaan ole ymmärretty tai tiedetty, että yhdenvertaisuuslainsäädäntö koskee myös yksityistä vuokranantajaa
Hän voi täysin tulla sanomaan, ettei lakia voi rikkoa. Se on hänen duuninsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan mitenhän kävisi kunnan tai kaupungin asuntohakemuksen kanssa?
Ainakin Helsingissä asunnontarve on tärkein kriteeri.
Näin se on kunnan/kaupungin arava-asunnoissa aina. Sitten on huonemäärät, mitä voidaan minkäkin kokoiselle taloudelle tarjota, esimerkiksi yhden hengen talous voi hakea yksiötä tai kaksiota. Hakemuksen jättämisen yhteydessä määritellään kiireellisyysluokka ja jos se ei ole 1, joudut todennäköisesti odottamaan asuntoa (pitkään). Itse voi pilata saannin sitten liian tiukoilla varuste- ja/tai aluevaatimuksilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Mitä surullista tuossa on? Miksi kukaan haluaisi tieten tahtoen maksukyvyttömän vuokralaisen joka ei osaa pitää asunnosta huolta?
Ymmärräthän, että tutkimuksessa vuokranantajat eivät valinneet todellisten ihmisten välillä, vaan pelkästään keksittyjen nimien.
Mutta maksukyvytön voi osata pitää asunnosta huolta toisin kuin luottotiedollinen. Ihan konkreettisena esimerkkinä eräs asuntoja vuokraava yhtiö, joka vuokraa vain luottotiedollisille niin seinät on tupakoitu myös heillä piloille ja kyseessä myös täysin savuton talo.
Vuokraisitko itse mielummin maksukyvyttömälle vai luottotiedolliselle?
Yksityisen vuokranantajan toimissa on AINA kyse riskien minimoimisesta (tai ainakin pitäisi olla...) lähtökohtana pyrkimys löytää henkilö joka maksaa vuokransa ajallaan (kuten minullakin vastikkeet ym kulut juoksee), pitää asunnosta kelpo huolta ja on mielellään pitkäaikainen vuokralainen, josta 'ei kuulu mitään' (eli esim ei tule ilmoitusta taloyhtiöltä mölyapinoiden levottomasta elämästä ja uhkaa menettää asunto taloyhtiön hallintaan 3v ajaksi). Lisäksi mielestäni on reilua, jos pyrkii löytämään asuntoon 'talon profiiliin' sopivan vuokralaisen. Meillä esim on vuokralla mummeli, jolle kerroimme, että sijaintinsa vuoksi talossa asuu paljon opiskelijoita, ja heillä on varmaan satunnaisesti opiskelijabileiden etkoja ym - hänen mielestään tämä on vain hyvä juttu, hän ei halua 'vanhainkotiin' ja on hyvin viihtynyt jo kohta 5v .
AINA kannattaa pyrkiä valitsemaan vuokralainen, mistä vuokranantajalle mahdollisimman vähän riskiä ja ylimääräistä työtä.
Syrjinnän voi kyllä aina ottaa esiin oli tilanne mikä hyvänsä.
Kaupungin vuokra-asuntojen haussa syrjitään varakkaita. Heillä ei ole mitään mahdollisuuksia saada asuntoa. Kyllä se on vuokranantaja, joka kriteerit vuokralaisrelle määrittelee. Oli se raha, nimi tai ihonväri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten myös työnantajalla. Eli ei yli 35-vuotiaita, ei lapsettomia, ei vähemmän viehättäviä ym ym
heh, työnantajalle ne lapsettomat on yleensä parempi vaihtoehto, ei ole veetipetterin flunssan takia työntekijä kuukaudesta 2 viikkoa pois eikä jatkuvaa kitinää miten just meidän koko perhe pitää saada lomailla joka vuosi koko heinäkuun.
Jos alle 40 v valkkaa, ei koskaan tiedä koska jää äitiyslomalle. Parempi kun lapset on jo tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
NPitkäaikainen vuokralainen, nainen, ei polta, ei bailaa, ei lemmikkieläimiä, mieluusti ei poikaystävää. Työpaikka ja luottotiedot kunnossa. Ehkä vielä uskovainen. Siinä vuokralainen jonka valitsen.
Tuo on mielenterveysongelmaisen kuvaus. Onnea. 🤣
Jos mielenterveysongelmainen pitää hyvää huolta asunnosta, niin hommahan toimii.
Olen kokenut syrjintää, olen päihteetön nainen, mutta syrjitty kun luottotiedot ei ole ja on todella pieni velka joka vain merkkaa. Mitään muuta ei katso, ei kysy. Sitten kun hakee asuntoja niin näkee niihin taloihin menee mm. Työttömiä eri kielistä porukkaa jotka kyllä kelpaa asukkaiksi. Yksi yksityinen järjesti turhaa näytön, valehteli päin naamaa. Oltiin tekemässä sopimus, perui. Hän ei kertonut itsestään mitään, sitten vaati kuukautta ennen vakuutta tilille, yritti. Käydessä oli pesukoneet ja muut päällä asunnossa asui joku, väitti on tyhjä. Vuokra päivä hinnalla. Kun se ei käynyt se päivä hinta niin perui sopimuksen. Piti olla tavallisesti vuokralla ja ei ollut. Käydessä ilmoitti. Edelleen sama ilmoitus usealla sivulla mm. Vuokraovi on nyt. Pitää usein näyttöjä vaikka ei ota asukasta, paitsi päivä hinnalla, hänellä ainakin 3 asuntoa pitää hotellina. Jätti kertomatta kenelle työssä. Tämmöistä kohtelua ei ole ollut ikinä edes ulkomailla, vakuus voi olla mutta Suomessa kohdeltu kuin rikollista. Rikosrekisteria ei ole minulla. Suomessa pidetään rikollisena jos on pieni mitätön velka. Kyse siis alle 2000e velka jonka takia kieltää vuokrauksen.
Vierailija kirjoitti:
No haloo, tietenkin vuokranantajat profiloi ja valikoi. Itse en ainakaan antaisi omaisuuttani kenen tahansa käyttöön. Valikoin todella tarkasti.
Aivan! Ja vuokra-asuntoa etsivä kyllä tietää, mitä tositteita kysytään: palkkakuitti, puhtaat luottotiedot. En polta, en dokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sillä opiskelulla (tai työpaikalla) on mitään tekemistä asumisen kanssa? Opiskelija-asunnot ja työsuhdeasunnot on erikseen.
Näytössä yksi yksityinen alkoi heti kysyä työstä ja palkasta todistus yms. Ihan kuin joku kilpailu se vuokraus! Ja hän ei kertonut itse missä hän on työssä ja kuka on. Minun piti esitellä passi, työ, entisen asunnon tiedot ja kaikki. Mutta toinen ei mitään. Olisi pitänyt kuulemma olla myös joku todiste aiemmalta vuokranantajalta siitä että on vuokra maksettu aina. Ihmettelen. Mistä sellaisen saa, ei kyllä huvita jakaa omia tiliotteita vieraalle, joka ei kerro itsestään mitään. Olen päihteetön ja asunut samassa kauan. Tuo sama aina vapaana, eipä kelpaa kukaan asukkaaksi hänelle. Jatkossa en suostu tuollaiseen kyttäykseen, jos ei kukaan kelpaa niin turha vuokrata.
Vierailija kirjoitti:
Olen kokenut syrjintää, olen päihteetön nainen, mutta syrjitty kun luottotiedot ei ole ja on todella pieni velka joka vain merkkaa. Mitään muuta ei katso, ei kysy. Sitten kun hakee asuntoja niin näkee niihin taloihin menee mm. Työttömiä eri kielistä porukkaa jotka kyllä kelpaa asukkaiksi. Yksi yksityinen järjesti turhaa näytön, valehteli päin naamaa. Oltiin tekemässä sopimus, perui. Hän ei kertonut itsestään mitään, sitten vaati kuukautta ennen vakuutta tilille, yritti. Käydessä oli pesukoneet ja muut päällä asunnossa asui joku, väitti on tyhjä. Vuokra päivä hinnalla. Kun se ei käynyt se päivä hinta niin perui sopimuksen. Piti olla tavallisesti vuokralla ja ei ollut. Käydessä ilmoitti. Edelleen sama ilmoitus usealla sivulla mm. Vuokraovi on nyt. Pitää usein näyttöjä vaikka ei ota asukasta, paitsi päivä hinnalla, hänellä ainakin 3 asuntoa pitää hotellina. Jätti kertomatta kenelle työssä. Tämmöistä kohtelua ei ole ollut ikinä edes
Kannattiko menettää luottotiedot?
Romaninimillä jätetyt asuntohakemukset on lentäneet ö-mappiin siitä asti, kun romanit lopettivat kiertämisen ja yrittivät saada vakituista asuntoa. Tenho Grönforsille ei vastata ollenkaan hakemukseen, mutta Teppo Viherkoskelle todennäköisesti vastataan.
Itselläni on ei-romanin vanhempani sukunimi käytössä juuri tästä syystä, ettei kukaan heittäisi asuntohakemustani roskiin. Romanivanhempani sukunimellä olisin varmaan joutunut kodittomaksi.