Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monella 1940- ja 1950-luvuilla syntyneellä on virhekäsitys eläkkeestään?

Vierailija
24.05.2025 |

Miksi matalapalkkatöissä työuransa luoneet 1940- ja 1950-luvuilla syntyneet kuvitteleva maksaneensa vuosikymmenten eläkkeelläolonsa? Selittäkää minulle tämä asia, kiitos.

Kommentit (165)

Vierailija
141/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole virhekäsitystä. Eläkkeeni maksaa työeläkeyhtiö, ja lisäksi minulla on vapaaehtoinen eläke jonka olen itse säästänyt.

Kuka maksaa työeläkeyhtiölle? Voidaan skipata suoraan se, ettette jaksa googlettaa: nykyiset palkansaajat.

Menisit töihin, tietäisit että työnantajat.

Et pääsisi enää töihin noilla tiedonhaun/tiedon soveltamisen taidoilla. Löytyy tiedot täältä netistä, missä keskustellaan.

Vierailija
142/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaltainen ilkeä tyhjäpää ei edes ansaitsisi eläkettä, mutta saa sen kumminkin. Eläkejärjestelmä takaa sen hänellekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla ole virhekäsitystä. Eläkkeeni maksaa työeläkeyhtiö, ja lisäksi minulla on vapaaehtoinen eläke jonka olen itse säästänyt.

Kuka maksaa työeläkeyhtiölle? Voidaan skipata suoraan se, ettette jaksa googlettaa: nykyiset palkansaajat.

Et pääsisi enää töihin noilla tiedonhaun/tiedon soveltamisen taidoilla. Löytyy tiedot täältä netistä, missä keskustellaan.

Luuletko oikeesti maksavasi tyel-maksusi jos sen 6 % maksat?  Kenenkähän tiedot nyt on vajaat?

Vierailija
144/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko oikeesti maksavasi tyel-maksusi jos sen 6 % maksat?  Kenenkähän tiedot nyt on vajaat?

Lopeta itsesi nolaaminen loiselätti. Vuonna 2025 työnantajan TyEL-maksu on keskimäärin 24,85 % palkkasummasta. Työntekijän osuus on alle 53-vuotiailla ja yli 62-vuotiailla 7,15 % ja 5362-vuotiailla 8,65 %. 

Vierailija
145/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buumereiden on vaikea ymmärtää miksei nuorempi sukupolvi vain mene töihin, säästä talorahaa ja mökkirahaa tarvittaessa vaikka yhden ihmisen palkasta (kunnon äiti on kotirouva), kuten he tekivät, kerryttäen samalla muhkeita eläkkeitä.

Ei mene jakeluun millään että miksei tehdä kuten he tekivät. Eipä sitä kannata heille yrittää selittää, ovat niin egosentrisiä etteivät ikinä myönnä olleensa etuoikeutettuja.

Mitä sää höpötät? Boomereiden sukupolven naiset eivät olleet kotirouvia, vaan he ottivat opintolainaa ja kouluttivat itsensä yliopistoissa maistereiksi, lääkäreiksi, sairaanhoitajiksi, opettajiksi, ja kuka miksikin. Tekivät pitkän työuran ja loivat nykyisen hyvinvoinnin nyt valittaville nuorille. Eläkkeestään he maksavat nyt korkeita veroja, uset yli 30 prosenttia. Mikä on sinun veroprosenttisi, boomereiden haukkuja?

70-luvulla oli ihan normaalia jäädä kotirouvaksi ensimmäisen lapsen synnyttyä, ja palata töihin kun nuorin meni kouluun. Kotivuosia kertyi siis helposti kymmenen, jopa enemmän. Ja oli myös tavallista, että äidit tekivät töihin palattuaan lyhyempää työaikaa.

Ja eläkkeelle pääsivät jo 63-vuotiaana.

On siis sanomattakin selvää, etteivät boomer-naiset kovin paljon veroja makselleet.

Vierailija
146/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lopeta

Kas kun löysit tietoa.  Äsken väitit että työntekijät maksavat.  

Vierailija
147/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Buumereiden on vaikea ymmärtää miksei nuorempi sukupolvi vain mene töihin, säästä talorahaa ja mökkirahaa tarvittaessa vaikka yhden ihmisen palkasta (kunnon äiti on kotirouva), kuten he tekivät, kerryttäen samalla muhkeita eläkkeitä.

Ei mene jakeluun millään että miksei tehdä kuten he tekivät. Eipä sitä kannata heille yrittää selittää, ovat niin egosentrisiä etteivät ikinä myönnä olleensa etuoikeutettuja.

Mitä sää höpötät? Boomereiden sukupolven naiset eivät olleet kotirouvia, vaan he ottivat opintolainaa ja kouluttivat itsensä yliopistoissa maistereiksi, lääkäreiksi, sairaanhoitajiksi, opettajiksi, ja kuka miksikin. Tekivät pitkän työuran ja loivat nykyisen hyvinvoinnin nyt valittaville nuorille. Eläkkeestään he maksavat nyt korkeita veroja, uset yli 30 prosenttia. Mikä on sinun veroprosenttisi, boomer

Voi hyvä immeinen.  Siellä taas joku "herran rouva'   kirjoittelee.   Ei sitä työväestöllä ollut varaa jäädä kotirouvaksi.

Vierailija
148/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sää höpötät? Boomereiden sukupolven naiset eivät olleet kotirouvia, vaan he ottivat opintolainaa ja kouluttivat itsensä yliopistoissa maistereiksi, lääkäreiksi, sairaanhoitajiksi, opettajiksi, ja kuka miksikin. Tekivät pitkän työuran ja loivat nykyisen hyvinvoinnin nyt valittaville nuorille. Eläkkeestään he maksavat nyt korkeita veroja, uset yli 30 prosenttia. Mikä on sinun veroprosenttisi, boomer

Minä ainakin olin aikuinen 70-luvulla ja on oikeat muistikuvat.  Sinä kotirouvan lapsi puhut ihan vain omasta perheestäsi ja ehkä muista saman piirin, johtajien rouvista.

Vierailija
149/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen itselleni eläkkeeni maksanut.

T. Kalevi-Marjatta, jo yli kaksikymmentä vuotta eläkkeellä

No olet kyllä sikäli oikeassa, että joku aina elää niin kauan, että on eläkeellä vuosikymmeniä, toiset taas kuoli kuukauden päästä siitä, kun pääsivät eläkkelle.

Mutta jos ajatellaan vaikka isääni, 20-luvulla syntynyttä, joka joutui raintamalla ja viettä siellä suuren osan parhaita nuoruusvuosiaan. 

Oletko sinä kateellinen isälleni, joka oli noin 5 vuotta rintamalla ja kun sieltä pääsi pois osti velaksi penen tilan, rakensi ihan itse omin käsin pienen rintamamiestalon. Kaatoi puut metsästä, poltti tiilet itse, päreet katolle tehtiin itse käsivoimin ja lapiolla kaivettiin ihan itse talon perusta jne. Ja koko ajan oli käytävä myös ansiotöissä.

Perhe kasvoi ja isä kävi vieraan töissä ja iltaisin teki talonsa töitä (velkaa maksettiin 1970-luvulla asti) ja elämä oli yhtä raatamista ja työntekoa. 

Kun isä 60 vuotiaana jäi eläkeelle, (kun sydän reistaili, aivoverenkiertoon oli lääkitys jne ) niin työnanataja oli ollut sitä mieltä, että ei saisi eläkeellä jäädä, vaan töissä pitäisi olla loppuun asti (65v)

Joo isä elä lähes 100 vuotiaaksi, eli oli kauan eläkeellä, mutta onko niin, että nämä sodat eläneet ihmiset ovat kaiken pahan alku ja juuri ja nostaneet eläkettä, jota eivät varmasti olleet maksaneet/ansainneet. 

Tuon ajan ihmiset on olleet aika kovilla. Turha heitä on kadehtia. Ja aikamoisen kurjaa oli monen elämä sodan jälkeisessä Suomessa vielä vuosikymmeniä. Ei kannata kadehtia, jos nyt saavat eläkettä. Moni aika pientä vieläpä. 

Nykyään ap ja kumppaninsa luulee, että ennen elämä oli pelkkää ruusuilla tanssimista. No ei ollut. Ei ollut sisävessoja, ei suihkuja, kerran viikossa sauna. Ei juuri mitään kodinkoneita, kaikki piti vääntää käsin. 

Ap ei pärjäisi 40-luvun elämässä päivääkään. 

Vierailija
150/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"70-luvulla oli normaalia jäädä kotirouvaksi"......

Ootko sä elänyt 70-luvulla?

Minä olen, olin silloin kylläkin lapsi, mutta omatvanhemmat sisareni ja naapurien naiset kyllä kävi töissä joka iikka. Ei 70-luvulla ollut ollenkaan normaalia jäädä kotiin. 

Puhut ehkä naisista jotka oli syntyneet 50 vuotta aikaisemmin ja silloinkin ne naiset "jäi kotiin" koska suurin osa ihmisiä asui maalla, ja olivat maatiloillaan töissä, myös ne "kotona olevat naiset".

Naiset siis tekivät töitä maatalousyrittäjinä, tai ainakin tekivät töitä (ruokapalkalla miehelleen) kuten nykyään sanottaisiin. Silloin he olivat maatalon emäntiä ja olivat "kotona".

Ja jos joku nainen olikin kotona, hän monesti hoiti toisten lapsia(nykyään perhepäivähoitaja, mutta  sinun mielestä nämäkin naiset  tietenkin oli vaan "kotona")koska lapsille ei ollut lakisääteistä päivähoitoa olemassakaan. vain harva sai lapsensa tarhaan. 

Vierailija
151/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi miettiä kuka "ansaitsee" ja mitä. Kaikille riittäisi hyvää ja hyvä elämä.

No kun ei riitä muille kuin eläkeloisille. Se kaikki on pois muiden taskuista. Sehän tässä on ongelma.

Tyhjätaskun ulinaa.Mitä köyhempi on niin sitä enemmän vinkuu muutamasta prosentista.Ei tullut itselle mieleen valittaa kun samoja maksuja maksoin.

Oletkohan provotrolli vai ihan oikea ahneen sukupolven edustaja?

Välilyöntien puuttumisesta päätellen tyhjäpäinen eläkeläinen, ahneen sukupolven edustaja.

Luuserilla ei ole mitään oikeaa asiaa sanottavana.Siksi te tyhjätaskuja olettekin,kadehditte muita ,muuta ette osaa.

Vierailija
152/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan sama, eläke on ja sillä siisti.

Sota kun tulee, eläke ei ole. 

Aivan sama ei ole silloin muutakaan joten lissun lässyn luu.No annosviinat jaetaan ja kessut ,vaihdan ne ruokaan ja näin taas selvitään.

Muista nyt tyhjäpää ne välilyönnit. Ota lisää huikkaa, jospa kirjoituskin alkaisi sujumaan. EläkeLOINEN, elätti, varas

.

Keksi nyt ihmeessä jotain viisasta sanottavaa,onko tyhjätaskulla jäänyt koulut kesken?Muutaman prosentin takia tälläinen ulina.

Vierailija
153/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen synt. 1950 ja viidestä ekatyövuodesta ei makseta minulle mitään eläkettä.  Tee sinäkin ap ensin 18-23 ikävuosina töitä oikein pirusti ja sitten et saakaan mitään eläkettä noista vuosista!

Minä olen syntynyt 1982 eikä minunkään työtuloistani karttunut eläkettä alle 23-vuotiaana. Tuo systeemi kun muutettiin vasta vuonna 2005, kun täytin 23.

Vierailija
154/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen synt. 1950 ja viidestä ekatyövuodesta ei makseta minulle mitään eläkettä.  Tee sinäkin ap ensin 18-23 ikävuosina töitä oikein pirusti ja sitten et saakaan mitään eläkettä noista vuosista!

Minä olen syntynyt 1976 enkä minäkään saa eläkettä alle 23 v tehdyistä töistä! Muutos koskee vasta 80-lukulaisia

Vierailija
155/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi miettiä kuka "ansaitsee" ja mitä. Kaikille riittäisi hyvää ja hyvä elämä.

No kun ei riitä muille kuin eläkeloisille. Se kaikki on pois muiden taskuista. Sehän tässä on ongelma.

Tyhjätaskun ulinaa.Mitä köyhempi on niin sitä enemmän vinkuu muutamasta prosentista.Ei tullut itselle mieleen valittaa kun samoja maksuja maksoin.

Oletkohan provotrolli vai ihan oikea ahneen sukupolven edustaja?

Olin töissä vielä viime vuonna ja maksoin suurempia eläkemaksuja kuin sinä.Ei tullut mieleen ulista.Teet itsesi naurettavaksi kun jaksat vinkua muutaman prosentin takia.Ahne olet kyllä sinä itse.

Vierailija
156/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen syntynyt 1976 enkä minäkään saa eläkettä alle 23 v tehdyistä töistä! Muutos koskee vasta 80-lukulaisia

Eikä kaikkia meistäkään.

t: se vuonna 1982 syntynyt

Vierailija
157/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen itselleni eläkkeeni maksanut.

T. Kalevi-Marjatta, jo yli kaksikymmentä vuotta eläkkeellä

No olet kyllä sikäli oikeassa, että joku aina elää niin kauan, että on eläkeellä vuosikymmeniä, toiset taas kuoli kuukauden päästä siitä, kun pääsivät eläkkelle.

Mutta jos ajatellaan vaikka isääni, 20-luvulla syntynyttä, joka joutui raintamalla ja viettä siellä suuren osan parhaita nuoruusvuosiaan. 

Oletko sinä kateellinen isälleni, joka oli noin 5 vuotta rintamalla ja kun sieltä pääsi pois osti velaksi penen tilan, rakensi ihan itse omin käsin pienen rintamamiestalon. Kaatoi puut metsästä, poltti tiilet itse, päreet katolle tehtiin itse käsivoimin ja lapiolla kaivettiin ihan itse talon perusta jne. Ja koko ajan oli käytävä myös ansiotöissä.

Perhe kasvoi ja isä kävi vieraan töissä ja iltaisin teki talons

Jos on syntynyt 1920 niin on jo 100 - vuotias.

Suuret ikäluokat syntyi sodan jälkeen. 

Vierailija
158/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun 2000-luvulla syntyneet lapset aikovat ulkomaille töihin. Täällä tilanne on niin toivoton ja kaiken lisäksi eläkeläisväestön asennekin tosi ilkeä ja itsekäs. Ei kukaan halua heidän orjaksi raatamaan. 

Tuskin sinun kasvattamia kukaan tänne kaipaakaan.

Eipä kukaan halua sinuakaan hoivata kun et itse omin voimin enää tule toimeen. Mieti sitten kun makaat eritteissäsi sitä miten tuli elettyä. 

Minulla on lapset ja lastenlapset joille mä ole hyvin tärkeä joten huolesi on turhaa.Olen auttanut heitä koko heidän elämänsä ajan ja he auttavat minua.Näin se normaaleilla ihmisillä menee.

Vierailija
159/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään eläkepommiahan ei tullut koska suuret ikäluokat olivat hyviä kuolemaan.  20-30 -luvuilla syntyneet ovat pitkäikäisempiä.

1923 syntynyt isäni kuoli 2005, yhtä vanha anoppini 20 päivää myöhemmin kuin isä. 1925 syntynyt äitini kuoli 2011 ja appi, joka oli syntynyt 1924, eli heistä vanhimmaksi eli kuoli 96-vuotiaana. Olemme mieheni kanssa molemmat ns. vanhojen vanhempien lapsia. 

1947 syntynyt veljeni kuoli 72-vuotiaana 2020. Hän kuului suuriin ikäluokkiin, ehtikö olla eläkkeellä vajaat kymmenen vuotta? 

Vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta ja työkyvyttömyyseläkkeellä 187000. 

"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…

Ansiosidonnaista maksetaan 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot

Ansiosidonnaisesta leikattiin lapsikorotukset pois ja se porrastettiin. 

Vierailija
160/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää osteta, niitä ei enää tarvita."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011251821.html

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä