Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi monella 1940- ja 1950-luvuilla syntyneellä on virhekäsitys eläkkeestään?

Vierailija
24.05.2025 |

Miksi matalapalkkatöissä työuransa luoneet 1940- ja 1950-luvuilla syntyneet kuvitteleva maksaneensa vuosikymmenten eläkkeelläolonsa? Selittäkää minulle tämä asia, kiitos.

Kommentit (165)

Vierailija
1/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen itselleni eläkkeeni maksanut.

T. Kalevi-Marjatta, jo yli kaksikymmentä vuotta eläkkeellä

Vierailija
2/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hp taas sulle.  Luultavasti ymmärtävät paremmin kuin sinä koska olivat työelämässä jo kun tel-vakuutusjärjestelmä tuli.

Joka viikonloppu aloitat tuon jankutuksen, lapsrukka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matala palkka, matala eläke. Silti tunteja kaikilla lähes sama yrittäjät pois lukien.

Ja totta ihmeessä ikänsä työtä tehnyt ansaitsee itse eläkkeensä. Pienipalkkaisen työn tulos on tietenkin suurempi kuin vaikkapa isopalkkaisen julkispuolen virkamiehen tai poliitikon.

Vierailija
4/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä on sinulle ongelma, ap?

Vierailija
5/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai vuosikymmenet,kuinka vanhaksi he oikein elävät.

Vierailija
6/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n ongelma on se että hän ei haluaisi tehdä töitä ja suututtaa kun eläkeläisten ei tarvitse.

Vierailija
7/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ole hyvä että eläkeläiset saavat rahansa yksityisiltä vakuutusyhtiöiltä  maksaen siitä kuntaveroja,  sv-maksua ym,  osa valtionveroakin vähän suuremmista eläkkeistä.

Olisiko parempi jos he olisivat kelan elättejä kuten nämä eläkkeistä jankuttajat ovat.

Vierailija
8/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ei edes ymmärrä miten vakuutukset toimivat.  Kaikki eivät näe eläkerahojaan koskaan kun kuolevat pois ennemmin.

Ja suhteessa, matalapalkkaisista on vähemmän maksettu tyel-maksuja, niinpä he saavat pientä eläkettäkin.  

Vierailija
9/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ihmiset ne tämän maan nykyiseen kukoistukseen rakensi että sinäkin voisit netissä räpättää joutavia.

Vierailija
10/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein työni taiteilijana = yrittäjänä. Ei työsuhdetta, ei kuukausipalkkaa, ei palkansaajan etuja. Sen sijaan lakisääteinen, itse maksettava YEL. Työeläke jäi pieneksi, eivätkä tilaustöiden palkkiot koskaan vastanneet työn vaativuutta. Apurahasaajille tuli pakollinen MYEL vasta vuonna 2009.

Suurin osa taiteilijoista jatkaa työntekoa vielä vanhuuseläkkeelläkin.

Vierailija
11/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen synt. 1950 ja viidestä ekatyövuodesta ei makseta minulle mitään eläkettä.  Tee sinäkin ap ensin 18-23 ikävuosina töitä oikein pirusti ja sitten et saakaan mitään eläkettä noista vuosista!

Vierailija
12/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo, äitini on syntynyt 1936 ja ollut matalapalkka-alalla koko ikänsä. Joutui jättämään 50-luvulla lukion kesken kun perheellä ei ollut varaa maksaa lukukausimaksuja ja oppikirjoja. Sain valtion viran ja jäi siitä varhaiseläkkeelle 58-vuotiaana. Hän on siis sätkinyt eläkkeellä 30 vuotta.

Vierailija
13/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen synt. 1950 ja viidestä ekatyövuodesta ei makseta minulle mitään eläkettä.  Tee sinäkin ap ensin 18-23 ikävuosina töitä oikein pirusti ja sitten et saakaan mitään eläkettä noista vuosista!

Ehkä aloittaja syntyi esim. 1971 ja meni töihin heti peruskoulun jälkeen. Ehkä, en tiedä.

Vierailija
14/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pitäisi miettiä kuka "ansaitsee" ja mitä. Kaikille riittäisi hyvää ja hyvä elämä.

Vierailija
15/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No joo, äitini on syntynyt 1936 ja ollut matalapalkka-alalla koko ikänsä. Joutui jättämään 50-luvulla lukion kesken kun perheellä ei ollut varaa maksaa lukukausimaksuja ja oppikirjoja. Sain valtion viran ja jäi siitä varhaiseläkkeelle 58-vuotiaana. Hän on siis sätkinyt eläkkeellä 30 vuotta.

Lue vähän agathan kirjoja, niissä ratkaisevat tommosia ongelmia.  Eläkkeellä kai sinäkin jo?

Vierailija
16/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Buumereiden on vaikea ymmärtää miksei nuorempi sukupolvi vain mene töihin, säästä talorahaa ja mökkirahaa tarvittaessa vaikka yhden ihmisen palkasta (kunnon äiti on kotirouva), kuten he tekivät, kerryttäen samalla muhkeita eläkkeitä.

Ei mene jakeluun millään että miksei tehdä kuten he tekivät. Eipä sitä kannata heille yrittää selittää, ovat niin egosentrisiä etteivät ikinä myönnä olleensa etuoikeutettuja.

Vierailija
17/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Buumereiden on vaikea ymmärtää miksei nuorempi sukupolvi vain mene töihin, säästä talorahaa ja mökkirahaa tarvittaessa vaikka yhden ihmisen palkasta (kunnon äiti on kotirouva), kuten he tekivät, kerryttäen samalla muhkeita eläkkeitä.

Ei mene jakeluun millään että miksei tehdä kuten he tekivät. Eipä sitä kannata heille yrittää selittää, ovat niin egosentrisiä etteivät ikinä myönnä olleensa etuoikeutettuja.

Miten hvtin kliseinen olet?  Olen 80 v muori, seuraan aikaa, ihan oikeita sanomalehtiä,  lasten ja lastenlasten kautta kärryillä.  Heillä tosin on hyvät työpaikat , hanttihommia tekivät opiskeluvuotensa kuten marinkin. 

Miksi jankkaat koko ajan ettei vanhat ymmärrä mitään?  Silti varmaan olet Trumpin kannattaja, semmosta logiikkaa.

Vierailija
18/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskaan rahoistaan tätä kusetusjärjestelmää. Eläkkeitä pitäisi leikata 75%, niin alettaisiin olla todellisissa lukemissa eläkeläisten aikanaan maksettujen maksujen suhteen.

Vierailija
19/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mun äitini syntyi 1939 eikä ole ollut eläkkeellä enää noin kymmeneen vuoteen. 

Ja muutama tuttu ei ehtinyt eläkkeelle ollenkaan.

Vierailija
20/165 |
24.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tehnyt, s. 1974. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi