Miksi monella 1940- ja 1950-luvuilla syntyneellä on virhekäsitys eläkkeestään?
Miksi matalapalkkatöissä työuransa luoneet 1940- ja 1950-luvuilla syntyneet kuvitteleva maksaneensa vuosikymmenten eläkkeelläolonsa? Selittäkää minulle tämä asia, kiitos.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Jopa se välilyöntinäppäimen käyttöä osaamaton vtn tyhmä tyhjäpääeläkeläinen on luonut mahtavan työuran ja ostanut rahoillaan kodin, auton mökin...Kyllä elämä on ihanaa!
Onni yksillä, kesä kaikilla!
Vierailija kirjoitti:
Suomi näyttää olevan ihan kamalan kauhea maa. Kadehditaan eläkeläisiä ja haukutaan heitä ongelmajätteeksi ja eläkeläisloiseksi. Rivoja nimityksiä. Nuorena ymmärsin -70 luvulla lähteä pois sieltä ja nyt eläkeläisenä ja iäkkäänä saan yli neljän vuosikymmenen työrupeamasta ulkomailla hyvän eläkkeen plus oman yksityiseläkkeeni, jota ehdin myös kolme vuosikymmentä maksaa. Täällä kunnioitetaan ikäihmisiä koska ymmärretään, että heidän työllään ja toimillaan saatiin hyvinvointiyhteiskunta. Suomessa sensijaan eläkeläisia halveksitaan ja kadehditaan vaikka nuoremmat sukupolvet ovat ajaneet Suomen nykyiseen velkakierteeseen ja työttömyyteen. Kun mitään ei mistään ymmärretä ja laiskoja ollaan myös.
Nieletkö?
Vierailija kirjoitti:
Olen synt. 1950 ja viidestä ekatyövuodesta ei makseta minulle mitään eläkettä. Tee sinäkin ap ensin 18-23 ikävuosina töitä oikein pirusti ja sitten et saakaan mitään eläkettä noista vuosista!
Olen syntynyt vuonna 78 eikä minullekaan maksettu mitään ikävuosista 18-23
Ei minulla ole virhekäsitystä. Eläkkeeni maksaa työeläkeyhtiö, ja lisäksi minulla on vapaaehtoinen eläke jonka olen itse säästänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai vuosikymmenet,kuinka vanhaksi he oikein elävät.
No joo, äitini on syntynyt 1936 ja ollut matalapalkka-alalla koko ikänsä. Joutui jättämään 50-luvulla lukion kesken kun perheellä ei ollut varaa maksaa lukukausimaksuja ja oppikirjoja. Sain valtion viran ja jäi siitä varhaiseläkkeelle 58-vuotiaana. Hän on siis sätkinyt eläkkeellä 30 vuotta.
Lue vähän agathan kirjoja, niissä ratkaisevat tommosia ongelmia. Eläkkeellä kai sinäkin jo?
Ratkaise sinä ensin oman äitisi ongelma. Be my guest.
Vierailija kirjoitti:
Jopa se välilyöntinäppäimen käyttöä osaamaton vtn tyhmä tyhjäpääeläkeläinen on luonut mahtavan työuran ja ostanut rahoillaan kodin, auton mökin...Kyllä elämä on ihanaa!
Sinun äitisi?
Ap ei tiedä aiempien sukupolvien elämästä yhtään mitään. Hän vain vihaa vanhempiaan ja haluaa nopeasti perinnön.
Vierailija kirjoitti:
Buumereiden on vaikea ymmärtää miksei nuorempi sukupolvi vain mene töihin, säästä talorahaa ja mökkirahaa tarvittaessa vaikka yhden ihmisen palkasta (kunnon äiti on kotirouva), kuten he tekivät, kerryttäen samalla muhkeita eläkkeitä.
Ei mene jakeluun millään että miksei tehdä kuten he tekivät. Eipä sitä kannata heille yrittää selittää, ovat niin egosentrisiä etteivät ikinä myönnä olleensa etuoikeutettuja.
Mitä sää höpötät? Boomereiden sukupolven naiset eivät olleet kotirouvia, vaan he ottivat opintolainaa ja kouluttivat itsensä yliopistoissa maistereiksi, lääkäreiksi, sairaanhoitajiksi, opettajiksi, ja kuka miksikin. Tekivät pitkän työuran ja loivat nykyisen hyvinvoinnin nyt valittaville nuorille. Eläkkeestään he maksavat nyt korkeita veroja, uset yli 30 prosenttia. Mikä on sinun veroprosenttisi, boomereiden haukkuja?
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla ole virhekäsitystä. Eläkkeeni maksaa työeläkeyhtiö, ja lisäksi minulla on vapaaehtoinen eläke jonka olen itse säästänyt.
Kuka maksaa työeläkeyhtiölle? Voidaan skipata suoraan se, ettette jaksa googlettaa: nykyiset palkansaajat.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole hyvä että eläkeläiset saavat rahansa yksityisiltä vakuutusyhtiöiltä maksaen siitä kuntaveroja, sv-maksua ym, osa valtionveroakin vähän suuremmista eläkkeistä.
Olisiko parempi jos he olisivat kelan elättejä kuten nämä eläkkeistä jankuttajat ovat.
eläkeläiset maksaa sossupummien tuet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka maksaa työeläkeyhtiölle? Voidaan skipata suoraan se, ettette jaksa googlettaa: nykyiset palkansaajat.
Menisit töihin, tietäisit että työnantajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen synt. 1950 ja viidestä ekatyövuodesta ei makseta minulle mitään eläkettä. Tee sinäkin ap ensin 18-23 ikävuosina töitä oikein pirusti ja sitten et saakaan mitään eläkettä noista vuosista!
Ei kai kun totaali paska makasit kotona et edes inttiä luuseri käynyt häpeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole hyvä että eläkeläiset saavat rahansa yksityisiltä vakuutusyhtiöiltä maksaen siitä kuntaveroja, sv-maksua ym, osa valtionveroakin vähän suuremmista eläkkeistä.
Olisiko parempi jos he olisivat kelan elättejä kuten nämä eläkkeistä jankuttajat ovat.
eläkeläiset maksaa sossupummien tuet
Aha. No sit se on just niin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet jo eläkkeellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buumereiden on vaikea ymmärtää miksei nuorempi sukupolvi vain mene töihin, säästä talorahaa ja mökkirahaa tarvittaessa vaikka yhden ihmisen palkasta (kunnon äiti on kotirouva), kuten he tekivät, kerryttäen samalla muhkeita eläkkeitä.
Ei mene jakeluun millään että miksei tehdä kuten he tekivät. Eipä sitä kannata heille yrittää selittää, ovat niin egosentrisiä etteivät ikinä myönnä olleensa etuoikeutettuja.Mitä sää höpötät? Boomereiden sukupolven naiset eivät olleet kotirouvia, vaan he ottivat opintolainaa ja kouluttivat itsensä yliopistoissa maistereiksi, lääkäreiksi, sairaanhoitajiksi, opettajiksi, ja kuka miksikin. Tekivät pitkän työuran ja loivat nykyisen hyvinvoinnin nyt valittaville nuorille. Eläkkeestään he maksavat nyt korkeita veroja, uset yli 30 prosenttia. Mikä on sinun veroprosenttisi, boomereiden haukkuja?
Ja osa oli tehtaissa, ompelemassa, metalliteollisuudessa, vaneritehtaissa naistyövoima, kaupoissa. Ei suurten ikäluokkien naiset olleet kotirouvia vaikkei päiväkoteja eikä äitiysetuja ollutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi miettiä kuka "ansaitsee" ja mitä. Kaikille riittäisi hyvää ja hyvä elämä.
No kun ei riitä muille kuin eläkeloisille. Se kaikki on pois muiden taskuista. Sehän tässä on ongelma.
Tyhjätaskun ulinaa.Mitä köyhempi on niin sitä enemmän vinkuu muutamasta prosentista.Ei tullut itselle mieleen valittaa kun samoja maksuja maksoin.
Oletkohan provotrolli vai ihan oikea ahneen sukupolven edustaja?
Välilyöntien puuttumisesta päätellen tyhjäpäinen eläkeläinen, ahneen sukupolven edustaja.
Nyrkkeilijä lyö välilyönnin ja politiikko tekee välikysymyksen ,kaikki muu on turhanpäiväistä jokellusta menkää kakarat töihin.
Vierailija kirjoitti:
En saa minäkään, mutta en silti vaihtaisi paikkaa tämän päivän nuorten kanssa. Omassa nuoruudessa senkus meni töihin, tienaamaan ja eläkettä kerryttämään, nyt on kaikki hiukan hankalampaa.
Välilyöntikonsultti täällä, ostaako kukaan multa välilyöntejä, se on sitten 15 euroa kpl?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene jakeluun millään että miksei tehdä kuten he tekivät. Eipä sitä kannata heille yrittää selittää, ovat niin egosentrisiä etteivät ikinä myönnä olleensa etuoikeutettuja.Mitä sää höpötät? Boomereiden sukupolven naiset eivät olleet kotirouvia, vaan he ottivat opintolainaa ja kouluttivat itsensä yliopistoissa maistereiksi, lääkäreiksi, sairaanhoitajiksi, opettajiksi, ja kuka miksikin. Tekivät pitkän työuran ja loivat nykyisen hyvinvoinnin nyt valittaville nuorille. Eläkkeestään he maksavat nyt korkeita veroja, uset yli 30 prosenttia. Mikä on sinun veroprosenttisi, boomereiden haukkuja?
Tämä olikin sitä aikaa, kun kouluttautuminen lainalla oli sijoitus tulevaisuuteen ja melko lailla tae pitkästä työurasta. Minkä hyvinvoinnin loivat, kun korkeakoulutettujen työttömyys ennätyslukemissa (lainaa silti on koska opintoaikakin lyhentynyt eikä työskentely ja jousto samoin onnistu huom.), julkiset palvelut retuperällä. Ja vielä äänestävät isolla volyymilla, ei voi vielä käsiä pesaista. Onneksi nyt taas alkaa perustöitä löytyä, kun työnantajat ja yritykset alkavat ymmärtää työntekijöiden olevan se tuottoa tuova osa kokonaisuutta, hommat ei itsestään hoidu vielä johtoryhmän toimesta ja hyvien tekijöiden pitäminen ja saaminen vaatii pitkäjänteisyyttä myös palkkaajilta.