Miksi monella 1940- ja 1950-luvuilla syntyneellä on virhekäsitys eläkkeestään?
Miksi matalapalkkatöissä työuransa luoneet 1940- ja 1950-luvuilla syntyneet kuvitteleva maksaneensa vuosikymmenten eläkkeelläolonsa? Selittäkää minulle tämä asia, kiitos.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Buumereiden on vaikea ymmärtää miksei nuorempi sukupolvi vain mene töihin, säästä talorahaa ja mökkirahaa tarvittaessa vaikka yhden ihmisen palkasta (kunnon äiti on kotirouva), kuten he tekivät, kerryttäen samalla muhkeita eläkkeitä.
Ei mene jakeluun millään että miksei tehdä kuten he tekivät. Eipä sitä kannata heille yrittää selittää, ovat niin egosentrisiä etteivät ikinä myönnä olleensa etuoikeutettuja.
Miten hvtin kliseinen olet? Olen 80 v muori, seuraan aikaa, ihan oikeita sanomalehtiä, lasten ja lastenlasten kautta kärryillä. Heillä tosin on hyvät työpaikat , hanttihommia tekivät opiskeluvuotensa kuten marinkin.
Miksi jankkaat koko ajan ettei vanhat ymmärrä mitään? Silti varmaan olet Trumpin kannattaja, semmosta logiikkaa.
Hyvä muori näin se asia on hyvää kesää sulle ja aurinkoisia päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Vai vuosikymmenet,kuinka vanhaksi he oikein elävät.
Aika moni heistä pääsi eläkkeelle viisissä kymmenissä ja ovat nyt noin 80-vuotiaita ja tulevat elämään vielä 10-25 vuotta. Kyllä siitä aika monta vuosikymmentä eläkkeellä oloa kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matala palkka, matala eläke. Silti tunteja kaikilla lähes sama yrittäjät pois lukien.
Ja totta ihmeessä ikänsä työtä tehnyt ansaitsee itse eläkkeensä. Pienipalkkaisen työn tulos on tietenkin suurempi kuin vaikkapa isopalkkaisen julkispuolen virkamiehen tai poliitikon.
Kukaan ei ole maksanut omaa eläkettään vaan edellisen sukupolven.
Käytännössä niin, että ekat eläkkeet maksettiin velkarahalla, myöhemmin eläkevakuutusmaksuilla kerrytettiin rahasto, jonka tuotolla eläkkeet maksetaan.
Ja Purra varastaa tuosta eläkerahastosta pääomaa, vaikka eläkerahaston tuottoprosentti on korkeampi kuin valtionvelan korko.
Tyhmä akka. Ja ap yhtä tyhmä mies.
Raha
PK-seudulla asuminen on oma valinta,jos haluaa siellä asua niin sitten asuu vuokralla ja kitisee kuinka ei ole varaa mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin töissä ollessa maksettiin eläkkeellä olleiden eläkkeitä,aivan kuten nytkun tehdään.50-luvun loppupuolella syntyneistä on monikin maksanut korkeita eläkemaksuja.
Edelleen rautalangasta: he maksoivat paljon vähemmän koska heitä oli paljon mutta eläkeikäisiä vähän ja eläkkeetkin tuolloin pieniä. Nyt pieni työikäisten joukko elättää suurta eläkeväestöä.
Edelleen rautalangasta.Esim. minä aloitin työt v.1990.ja olin töissä vielä viime vuonna.Todista mulle nyt että en ole maksanut samoja maksuja kuin nyt töissä olevat.Jos et todista niin kaikki lässytyksesi on turhaa.
No kuulu luepa ihan mistä tahansa se miten eläkemaksut ovat nousseet. Ei pitäisi olla liian vaikeaa edes sinulle. Tosin et varmaankaan edes ole näitä 40-50-luvulla syntyneitä jos vasta 1990 töihin menit?
Vierailija kirjoitti:
Mun 2000-luvulla syntyneet lapset aikovat ulkomaille töihin. Täällä tilanne on niin toivoton ja kaiken lisäksi eläkeläisväestön asennekin tosi ilkeä ja itsekäs. Ei kukaan halua heidän orjaksi raatamaan.
Tuskin sinun kasvattamia kukaan tänne kaipaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin töissä ollessa maksettiin eläkkeellä olleiden eläkkeitä,aivan kuten nytkun tehdään.50-luvun loppupuolella syntyneistä on monikin maksanut korkeita eläkemaksuja.
Edelleen rautalangasta: he maksoivat paljon vähemmän koska heitä oli paljon mutta eläkeikäisiä vähän ja eläkkeetkin tuolloin pieniä. Nyt pieni työikäisten joukko elättää suurta eläkeväestöä.
Edelleen rautalangasta.Esim. minä aloitin työt v.1990.ja olin töissä vielä viime vuonna.Todista mulle nyt että en ole maksanut samoja maksuja kuin nyt töissä olevat.Jos et todista niin kaikki lässytyksesi on turhaa.
No kuulu luepa ihan mistä tahansa se miten eläkemaksut ovat nousseet. Ei pitäisi olla liian vaikeaa edes sinulle. Tosin et var
Et silti pysty väittämään että en ole maksanut samoja maksuja.Eli sun lässytys osoittautuikin vääräksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kuulu luepa ihan mistä tahansa se miten eläkemaksut ovat nousseet. Ei pi
No en minä tiedä oletko jostain ihmeellisestä syystä maksanut enemmän kuin muut nykyiset vanhuuseläkeläiset. Minä luen tilastoja.
Ihan suuret ikäluokatkin alkoivat 1993 maksaa korotettua tyelliä. Esim. 1947 syntynyt jäi eläkkeelle 2010, ehti maksaa 17 vuotta tyelliä. Ja työnantaja 48 vuotta, ditähän siis työnantajat makdoivat alle 23-vuotiaistakin vaikkei eläke kertynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 2000-luvulla syntyneet lapset aikovat ulkomaille töihin. Täällä tilanne on niin toivoton ja kaiken lisäksi eläkeläisväestön asennekin tosi ilkeä ja itsekäs. Ei kukaan halua heidän orjaksi raatamaan.
Tuskin sinun kasvattamia kukaan tänne kaipaakaan.
Eipä kukaan halua sinuakaan hoivata kun et itse omin voimin enää tule toimeen. Mieti sitten kun makaat eritteissäsi sitä miten tuli elettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai vuosikymmenet,kuinka vanhaksi he oikein elävät.
Aika moni heistä pääsi eläkkeelle viisissä kymmenissä ja ovat nyt noin 80-vuotiaita ja tulevat elämään vielä 10-25 vuotta. Kyllä siitä aika monta vuosikymmentä eläkkeellä oloa kertyy.
No se kyllä tasoittaa tuo varhaisempi eläkeikä kun meikäläinen pääsee syksyllä eläkkeelle 65.v tulee täyteen,parikymmentävuotta eteenpäin niin olen viimeistään silloin jo montussa,eli ei tässä vuosikymmeniä eläkettä nosteta,jos sitten ei keksitä sitä vanhuudenlähdettä joka antaa jatkoaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan suuret ikäluokatkin alkoivat 1993 maksaa korotettua tyelliä. Esim. 1947 syntynyt jäi eläkkeelle 2010, ehti maksaa 17 vuotta tyelliä. Ja työnantaja 48 vuotta, ditähän siis työnantajat makdoivat alle 23-vuotiaistakin vaikkei eläke kertynyt.
Maksoivat vain h y v i n v ä h ä n nykyisiin maksuihin verrattuna. Ja vuonna - 47 syntynyt oli tuolloin jo 46-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksoivat vain h y v i n v ä h ä n nykyisiin maksuihin verrattuna. Ja vuonna - 47 syntynyt oli tuolloin jo 46-vuotias.
Sä et vissiin työelämässä ole, huomaan. Työnantajat ovat tyellin maksaneet kuten edelleenkin suurimman osan.
Ja siis eneen eläkevuosiaan suuret ikäluokat ehtivät tyelliä maksaa, 1950 syntyneet 20 vuotta.
Mitään eläkepommiahan ei tullut koska suuret ikäluokat olivat hyviä kuolemaan. 20-30 -luvuilla syntyneet ovat pitkäikäisempiä.
Sitä ei uskoisi että lähiomainen on katkera isovanhemille,eikö rakkautta ole jaettu ,vai onko sitä tullut liikaa että on kasvettu niinsanotussa pumpulimaailmassa missä kaikki on hyvin.Aamulla heräät todellisuuteen ,töihin pitäisi mennä ja töitä pitäisi saada ja pärjätä ihan itse.
"Eläkeläiset ovat maksaneet vain pienen osan eläkkeistään itse."
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Eli eläkkeitä maksetaan 2 vuodessa 80 miljardia, 3 vuodessa 120 miljardia, 4 vuodessa 160 miljardia, 4 vuodessa 200 miljardia, 5 vuodessa 240 miljardia, 6 vuodessa 280 miljardia, 7 vuodessa 320 miljardia, 8 vuodessa 360 miljardia, 9 vuodessa 400 miljardia ja 10 vuodessa 440 miljardia.
Rahasto on 260 miljardia.
Aivan sama, eläke on ja sillä siisti.
Ansiosidonnaista maksetaan 2 miljardia vuodessa https://www.tyj.fi/tilastot
Eli ansiosidonnaista maksetaan 2 vuodessa 4 miljardia, 3 vuodessa 6 miljardia, 4 vuodessa 8 miljardia, 5 vuodessa 10 miljardia, 6 vuodessa 12 miljardia, 7 vuodessa 14 miljardia, 8 vuodessa 16 miljardia, 9 vuodessa 18 miljardia ja 10 vuodessa 20 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama, eläke on ja sillä siisti.
Sota kun tulee, eläke ei ole.
90-luvulla tiedettiin kyllä tuleva eläkepommi mutta Nokia-huuma aiheutti sen että kuviteltiin yhteiskunnan vain vaurastuvan ja vaurastuvan ja asian hoituvan ilman varautumista. No nyt ollaan kuilun partaalla. Ja nuorempi polvi ihan oikeasti suunnittelee lähtöä pois maasta. Sen huomaa keskusteluissa opiskelijoiden kanssa.