Miksi monella 1940- ja 1950-luvuilla syntyneellä on virhekäsitys eläkkeestään?
Miksi matalapalkkatöissä työuransa luoneet 1940- ja 1950-luvuilla syntyneet kuvitteleva maksaneensa vuosikymmenten eläkkeelläolonsa? Selittäkää minulle tämä asia, kiitos.
Kommentit (165)
Silloin töissä ollessa maksettiin eläkkeellä olleiden eläkkeitä,aivan kuten nytkun tehdään.50-luvun loppupuolella syntyneistä on monikin maksanut korkeita eläkemaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai vuosikymmenet,kuinka vanhaksi he oikein elävät.
No joo, äitini on syntynyt 1936 ja ollut matalapalkka-alalla koko ikänsä. Joutui jättämään 50-luvulla lukion kesken kun perheellä ei ollut varaa maksaa lukukausimaksuja ja oppikirjoja. Sain valtion viran ja jäi siitä varhaiseläkkeelle 58-vuotiaana. Hän on siis sätkinyt eläkkeellä 30 vuotta.
Jep, näitä alle kuusikymppisenä eläköityneitä vuosikymmeniä eläkkeellä loisimassa makaavia on edelleen hengissä satoja tuhansia. Onneksi pian alkaa sota.
Pitää ihmisen olla päästään vialla jos sanoo, että onneksi pian alkaa sota.
Eihän tuo täysipäinen olekaan,näkee jo sen kirjoitustyylistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tämä on sinulle ongelma, ap?
Koskaan rahoistaan tätä kusetusjärjestelmää. Eläkkeitä pitäisi leikata 75%, niin alettaisiin olla todellisissa lukemissa eläkeläisten aikanaan maksettujen maksujen suhteen.
Sama olisi sinulle edessä, kun tulet eläkeikään. Voi olla, että silloiset nuoret ovatkin sitä mieltä, että ansaitset saada eläkettä korkeintaan nykyisen kympin kuussa. Mitä ajattelit silloin tehdä?
Elämä on sikäli oikeudenmukaista, että kaikki me vanhenemme, kun tarpeeksi kauan elämme. Ihan jokaikinen meistä.
Teitä vanhoja on tällä hetkellä LIIKAA. Me nuoremmat näännymme teidän elättämiseen. Eikä kyse ole pelkästään supersuuren eläkeväestön eläkkeistä, myös heidän terveydenhuolto ja hoiva vie tolkuttomasti yhteiskunnan varoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isäni pääsi eläkkeelle 60 vuotiaana. Eli 81 vuotiaaksi.
Ex-appivanhempani ovat nauttineet eläkkeellä olosta jo yli 20 vuotta. Pääsivät myös siinä 60 veenä.
Aina kun jotain päivittelevät siintä kuinka vähä rahaa saavat niin muistutan että itte pääsen ehkäpä joskus sitten 70 veenä eläkkeelle.
Jos sitten jos ei kroppa tai nuppi kestä niin omistusasunto myyntiin. Mitää omaisuutta ei saa olla ennenku alkaa samaa rahaa sossusta.
Ja lapsenlapset, 90 luvulla syntyneet, saavatkin vuorostaan kuolla työkoneensa ääreen.
Näin täällä ruotsissa.
Eikös siellä ole työkyvyttömyyseläkettä? Täällä Suomessa runsain mitoin on 30-vuotiaita nuppieläkkeellä. Ehtivät olla vaikka 50 vuotta eläkkeellä.
Nekin saisi pehvaan potkimalla panna heti töihin, samoin kuin ahne sukupolvikin maksamaan sen eläkkeensä oikeasti.
Vierailija kirjoitti:
Silloin töissä ollessa maksettiin eläkkeellä olleiden eläkkeitä,aivan kuten nytkun tehdään.50-luvun loppupuolella syntyneistä on monikin maksanut korkeita eläkemaksuja.
Edelleen rautalangasta: he maksoivat paljon vähemmän koska heitä oli paljon mutta eläkeikäisiä vähän ja eläkkeetkin tuolloin pieniä. Nyt pieni työikäisten joukko elättää suurta eläkeväestöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matala palkka, matala eläke. Silti tunteja kaikilla lähes sama yrittäjät pois lukien.
Ja totta ihmeessä ikänsä työtä tehnyt ansaitsee itse eläkkeensä. Pienipalkkaisen työn tulos on tietenkin suurempi kuin vaikkapa isopalkkaisen julkispuolen virkamiehen tai poliitikon.
Kukaan ei ole maksanut omaa eläkettään vaan edellisen sukupolven.
Käytännössä niin, että ekat eläkkeet maksettiin velkarahalla, myöhemmin eläkevakuutusmaksuilla kerrytettiin rahasto, jonka tuotolla eläkkeet maksetaan.
Ja Purra varastaa tuosta eläkerahastosta pääomaa, vaikka eläkerahaston tuottoprosentti on korkeampi kuin valtionvelan korko.
Tyhmä akka. Ja ap yhtä tyhmä mies.
Rahasto ei todellakaan riitä eläkkeiden maksamiseen, siksi nykytyöväestö maksaa tolkuttomia eläkkeitä
Ohhoh. Matalapalkkaiset elävät eläkkeelläkin vuokra-asunnoissa kädestä suuhun kun perheen elatus ei säästöjä antanut kasata.
Ihan oma esimerkki, saimme kolme lasta ruokittuamme ja autettuamme opintielle kolmion maaseutukaupungista, arvo noi 100 000. Siinä on omaisuuteni.
Lapsilla on pääkaupunkiseudulla asunnot, alkaa keski-ikäisillä olla jo maksetutkin. Palkkansa nelinkertainen minun työuran palkkaan, kaksinkertainen isänsä palkkaan nähden.
Älä yleistä , suvussa ainakin nuori polvi järjestään on vauraampaa kuin vanhempansa, ihan omalla työllään
Laiskat puhuu ahneesta sukupolvesta. Menkää töihin!
Mun 2000-luvulla syntyneet lapset aikovat ulkomaille töihin. Täällä tilanne on niin toivoton ja kaiken lisäksi eläkeläisväestön asennekin tosi ilkeä ja itsekäs. Ei kukaan halua heidän orjaksi raatamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen rautalangasta: he maksoivat paljon vähemmän koska heitä oli paljon mutta eläkeikäisiä vähän ja eläkkeetkin tuolloin pieniä. Nyt pieni työikäisten joukko elättää suurta eläkeväestöä.
...ja eläkkeetkin vastaavasti isoja nykyään. Melko reilua, dna-mainosta mukaillen.
Vierailija kirjoitti:
Ap on tylsä ikuisuusjankkaaja. Hän ei ymmärrä eläkejärjestelmää, josta hyötyy itsekin vanhana.
Niin, parempihan se olisi olla puhumatta tosiasioista. Meille kaikille olisi parempi olla hiljaa ja viedä ahne sukupolvi hautaan kunnialla ja suurilla eläkkeillä. Sen jälkeen voidaan vasta alkaa öyhöttää järjestelmän romahtaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matala palkka, matala eläke. Silti tunteja kaikilla lähes sama yrittäjät pois lukien.
Ja totta ihmeessä ikänsä työtä tehnyt ansaitsee itse eläkkeensä. Pienipalkkaisen työn tulos on tietenkin suurempi kuin vaikkapa isopalkkaisen julkispuolen virkamiehen tai poliitikon.
Käytännössä niin, että ekat eläkkeet maksettiin velkarahalla, myöhemmin eläkevakuutusmaksuilla kerrytettiin rahasto, jonka tuotolla eläkkeet maksetaan.
Ja Purra varastaa tuosta eläkerahastosta pääomaa, vaikka eläkerahaston tuottoprosentti on korkeampi kuin valtionvelan korko.
Rahasto ei todellakaan riitä eläkkeiden maksamiseen, s
Lue tilastoja. Sun suku on poikkeus. Harvalla nuoremmalla on edes varaa ostaa omistusasuntoa pk-seudulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi miettiä kuka "ansaitsee" ja mitä. Kaikille riittäisi hyvää ja hyvä elämä.
No kun ei riitä muille kuin eläkeloisille. Se kaikki on pois muiden taskuista. Sehän tässä on ongelma.
Tyhjätaskun ulinaa.Mitä köyhempi on niin sitä enemmän vinkuu muutamasta prosentista.Ei tullut itselle mieleen valittaa kun samoja maksuja maksoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rahasto ei todellakaan riitä eläkkeiden maksamiseen, s
No ole onnellisia jos sun lapset on suurituloisia. Ymmärrät varmaan että suurin osa ei sellaisia ole. Itselläni on yliopistotutkinto mutta tienaan yhtä paljon kuin isäni (duunaritaustalla) saa eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi miettiä kuka "ansaitsee" ja mitä. Kaikille riittäisi hyvää ja hyvä elämä.
No kun ei riitä muille kuin eläkeloisille. Se kaikki on pois muiden taskuista. Sehän tässä on ongelma.
Tyhjätaskun ulinaa.Mitä köyhempi on niin sitä enemmän vinkuu muutamasta prosentista.Ei tullut itselle mieleen valittaa kun samoja maksuja maksoin.
Oletkohan provotrolli vai ihan oikea ahneen sukupolven edustaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan rahoistaan tätä kusetusjärjestelmää. Eläkkeitä pitäisi leikata 75%, niin alettaisiin olla todellisissa lukemissa eläkeläisten aikanaan maksettujen maksujen suhteen.
Sama olisi sinulle edessä, kun tulet eläkeikään. Voi olla, että silloiset nuoret ovatkin sitä mieltä, että ansaitset saada eläkettä korkeintaan nykyisen kympin kuussa. Mitä ajattelit silloin tehdä?
Elämä on sikäli oikeudenmukaista, että kaikki me vanhenemme, kun tarpeeksi kauan elämme. Ihan jokaikinen meistä.
Teitä vanhoja on tällä hetkellä LIIKAA. Me nuoremmat näännymme teidän elättämiseen. Eikä kyse ole pelkästään supersuuren eläkeväestön eläkk
Oletko itse tehnyt tarpeeksi lapsia että tulevaisuudessa sinunkaltaisia ei olisi liikaa ?Ja kannattaisi puhua vaan itsesi puolesta,tunnen monia nuoria eikä yksikään valita nääntyvänsä.Heillä kaikilla on vanhemmat ja isovanhemmat ja he ovat tärkeitä.Mutta heillä onkin ollut normaali lapsuus.
Olen maksanut eläkevakuutusmaksua vuodesta 1993 alkaen (töissä olin toki jo 1970-luvulla) ja siellä pitäisi rahastoissa olla noin 300 000 euroa minulta otettuja ja sijoitettuja rahoja.
Kyllä minä vähän ajattelen, että olen itse maksanut eläkettäni tuon verran. Sitä jos saan 10 vuotta, niin saisin 30 000 e/v, mutta eipä näytä bruttona tulevan kuin 23 000 e/v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teitä vanhoja on tällä hetkellä LIIKAA. Me nuoremmat näännymme teidän elättämiseen. Eikä kyse
Monet isovanhemmat ovat nykyään itsekkäitä paskoja. Etelänlomat ja se perverssi suhde kesämökkiin on tärkeämmällä sijalla kuin lapsenlapset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen rautalangasta.Esim. minä aloitin työt v.1990.ja olin töissä vielä viime vuonna.Todista mulle nyt että en ole maksanut samoja maksuja kuin nyt töissä olevat.Jos et todista niin kaikki lässytyksesi on turhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raha
Joo, kysyin tyttäreltä joka on pienipalkkaisin, n 5000 kuussa onko totta ettei maisterit saada saata palkkaa kuin 2000 euroa, duunarin eläkkeen verran. Sanoi että kyllä niinkin voi olla. Ja väikkäreitä kai tehdään pienillä apurahoilla?
Toivottavasti vanhin lapsenlapsi saa työpaikan ihan Suomesta, lääkäriopinnot puolessa välissä.
Ap on tylsä ikuisuusjankkaaja. Hän ei ymmärrä eläkejärjestelmää, josta hyötyy itsekin vanhana.