Jatkossa laki kieltää sukupuolitermit ammateissa. Linkki. Älytöntä
Olen itse nainen.
Hankalaa alkaa väkisin vääntää termejä. Esim kirvesmies on todella tuttu termi ja heti tietää, mitä se osaa. (Esim puuseppä on eri asia.)
Olen itse rakennusinsinööri, niin monet termit työmailla muuttuu hankaliksi ymmärtää, mitä ne edes on tarkalleen.
Lakimies -> juristi sentään yksiselitteisempi.
Ihan yhtä turhaa kuin muuttaa liikennemerkit pallopäisiksi.
Kommentit (411)
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu kuin liikennemerkeissä, ennen ne olivat taiteilijoiden suunnittelemia. Nyt pään paikalla on pallo, jonka joku virkanainen on siihen vaatinut.
Ennen liikennemerkeissä oli naisia ja miehiä, nyt pelkkiä miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten suussa aina ne lyhyemmät versiot jäävät elämään. Siksi mm esihenkilö ei koskaan toimi.
Esihenkilö on tosi kökkö nimi, se henkilö-sana siinä kuulostaa tosi teennäiseltä.
Kyse on vain tottumuksesta.
Konkreettinen esimerkki: kuka sanoo enää lehtimies? Se kuulostaa auttamattoman vanhentuneelta. Niin käy lopulta näille kaikille muillekin sukupuolittaville ammattinimikkeille.
Kuningas ja kuningas. Voi myös tarkentaa naiskuningas. Enää ei voi sanoa prinssi ja prinsessa vaan pitää sanoa "pikku kruunupää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu kuin liikennemerkeissä, ennen ne olivat taiteilijoiden suunnittelemia. Nyt pään paikalla on pallo, jonka joku virkanainen on siihen vaatinut.
Ennen liikennemerkeissä oli naisia ja miehiä, nyt pelkkiä miehiä.
Mä miellän noi lähinnä teletapeiksi. Ei niitä merkkejä enää edes katso sillai vakavasti ja arvostaen. Se reippaasti kävelevä suojatiemerkin mies oli kunnioitettava.
Uudessa suojatienmerkissä näkyy aikakauden muutos. Nyt mennä vetelehditään kumarassa kyyristellen kännykkä kädessä. Sen olisi kuvaan voinut rehellisyyden nimissä lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Orwell.
1984.
Milloin sanat "isä" ja "äiti" kielletään? Varmaan osittain onkin jo.
Äitienpäivä loppuu tänä vuonna.
-winner-
Tarzan, apinoiden kuning.... eiku... johtotehtävissä liaanin varassa puusta heiluva henkilö
-winner-
Sanon vanhasta muistista varmaan palomies, huoltomies ja nunna jne. En tiedä miten nunna muuttuu munkiksi.
No minä tulen jatkossakin käyttämään noita miestermejä.
Kaikki persoonapronominit voidaan myös niinku lopettaa koska kaikissa asioissa on vain niinku helpointa sanoa MINÄ MINÄ MINÄ
-winner-
tyypillistä eu:n puuhastelua kun ei ole oikeita ongelmia
Vierailija kirjoitti:
No minä tulen jatkossakin käyttämään noita miestermejä.
Kauheaa! Miten käy palstan arvomaailman kivijalkojen: feminismin ja maskuliinisen toksisuuden? Meneekö kinastelu nyt ihan henkilökohtaiseksi?
-winner-
Osa uusista nimityksistä on hyviä, parempi kuin vanha. Toiset taas selvästi huonompia. Esim pelastaja on mielestäni huono korvike palomiehelle. Minulle tulee mieleen pelastajasta joku supersankari eli kalsareissa kaupungilla liikkuva Supermies.
Poikamiestyttö eli henkilöhenkilöhenkilö
Vierailija kirjoitti:
Osa uusista nimityksistä on hyviä, parempi kuin vanha. Toiset taas selvästi huonompia. Esim pelastaja on mielestäni huono korvike palomiehelle. Minulle tulee mieleen pelastajasta joku supersankari eli kalsareissa kaupungilla liikkuva Supermies.
No ne hyvät on olleet käytössä jo pitkään. Putkimies, raksaäijä tai kirvesmies ovat sellaisia joille en ole oikein sopivia korvaavia kuullut. Putkiasentaja tai LVI-asentaja kuulostaa hienommalta kuin on. Mitä hienoa siinä on jotain viemäriputkea rassata.
Vierailija kirjoitti:
Tulen edelleen käyttämään kieltä jota itse haluan. Puhun ehtoosta, sanon pois lähtiessä Herran rauhaa ja kutsun esiintyjiä näyttelijättäriksi/tanssijattariksi.
Saat turpaan jos meillä sanot noin
Mikähän kaupan täti tai kirjastotäti on jatkossa?
Sua tarvitse-e-e-en, sydänystäväksi aikuisen henkilön...
Kaunis henkilö, saapui kaupunkiin, kaunis henkilö, heti huomattiin...
Hei rekkahenkilö, mikä pitää henkilön tiellä? Henkilön tiellä...
Nyt puhuu henkilö, henkilö eikä henkilö enää...
Henkilö tuli, henkilö tuli ja mun sydämeni suli tuli henkilö Goodmanin sukuun...
Missä henkilöt ratsastaa, siellä lampaat ei voi laiduntaa...
Voi että, miten tulee laulajahenkilöillä olemaan vaikeaa... Tangomarkkinoillakin valitaan jatkossa vain yksi henkilö, koska ei voi olla mikään kahden sukupuolen ammatti.
-winner-
Laajennetaan koskemaan myös sukupuolittuneita nimiä:
Koomikko = koohenkilö
Tiskijukka = tiskihenkilö
Maajussi = maahenkilö
Eräjorma = erähenkilö
Helppoheikki = helppohenkilö
Parkkipirkko = parkkihenkilö
Pissaliisa = pissahenkilö
Paskanmarja = paskanhenkilö
Nyrkkikyllikki = nyrkkihenkilö
Ja päivän epistolan lukee KIRKKOHENKILÖ Jenny Matalaperä. Voi kiesus sentään. 🥴