Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa vaaditaan lapsia itsenäistymään ja muuttamaan omilleen 16-18 vuotiaana, mutta Aasiassa ja etelä-Euroopassa

Vierailija
03.05.2025 |

Muutetaan omilleen paljon myöhemmin. 16-18 vuotias on vielä täysin lapsi. 

Kommentit (89)

Vierailija
1/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vaadita.

Vierailija
2/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pojam itte pittääpim pärjätä näim om jämptim

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä ihmettelen minäkin.

Vierailija
4/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä vaadita.

MItäs valtio vaatii miehiltä?

Vierailija
5/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä käsittämätöntä että tuohon edes tukia myönnetään. Ellei sitten vaikeat perheolosuhteet/ opinnot eri paikkakunnalla. 

Kyllä ainakin meidän koulussa (pääkaupunkiseutu) oli ihan juttu hankkia oma kämppä jo nuorena. 

Vierailija
6/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nou hätä meillä molemmat muuttivat n. 20 ikäisenä Eurooppaan ensin opiskelemaan yliopistoon ja nyt asuvat siellä. Paluumuuttajaksi heistä ei ole ja syy on se että heillä on vakituinen työpaikka ja Suomi on nyt sellainen p***ka maa mitä on.

Vierailija
7/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jämptisti vaaditaan ja vanhemmat vallan häpee jos ei nuoret muuta pois kotoo jo samana päivänä kun täyttävät 18.

Vierailija
8/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italiassa on ongelmana miehet, jotka ensin kasvavat äitinsä huollettavana, sitten avioituivat ja vaimo huolehtii, mutta kun avioliitto päättyy eroon tai vaimon kuolemaan, nämä miehet ovat täysin avuttomia, eivät osaa pestä pyykkiä taikka tehdä ruokaa yms. 

Japanissa hikikomorit eristäytyvät huoneeseensa ja vanhemmat elättävät näitä. 

Vierailija
9/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei vaadita kuin jossain weeeteee-perheissä. Itse muutin lapsuudenkodista 23-vuotiaana. Aika monet kaverit muuttivat samoihin aikoihin. Vähän riippuen siitä miten nopeasti lukion jälkeen pääsivät opiskelemaan. 

Vierailija
10/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas näitä marginaalitarinoita. Kukaan tommosesta ole kuullutkaan. Ketju poistoon.

Vierailija
11/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aika oudolta. En tiedä onko kirjoittelijoiden perheessä ollut noin, mutta meillä mennyt kyllä ihan luonnollisesti. Lukion jälkeen yliopistoon noin 20v, joka on monesti toisella paikkakunnalla. Sieltä töihin ja opiskelijakämpästä omaan asuntoon.

Ehkä eri asia jos haluaa pyöriä lähinurkilla ja lojua kotona, en tiedä siitä enkä osaa samaistua. Kun työelämä alkaa moni haluaa omaan asuntoon, mutta tuskin ketään sellaseen painostetaan. Ikää on silloin kuitenkin yli 20.

Vierailija
12/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Italiassa on ongelmana miehet, jotka ensin kasvavat äitinsä huollettavana, sitten avioituivat ja vaimo huolehtii, mutta kun avioliitto päättyy eroon tai vaimon kuolemaan, nämä miehet ovat täysin avuttomia, eivät osaa pestä pyykkiä taikka tehdä ruokaa yms. 

Mun mies oo mtään oppinut tekee, vaikka ei äitinsä helmoissa asunutkaan. Aina vei pyykit äitilleen pestäväksi ja äitinsä kävi pari kertaa vuodessa siivoamassa poikansa kämpän. Omat lapset osaa enemmän, vaikka kotona vielä asuvatkin.

Vierailija
13/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mies oo mtään oppinut tekee, vaikka ei äitinsä helmoissa asunutkaan. Aina vei pyykit äitilleen pestäväksi ja äitinsä kävi pari kertaa vuodessa siivoamassa poikansa kämpän. Omat lapset osaa enemmän, vaikka kotona vielä asuvatkin.

Itse ole valintasi tehnyt. Ei kannata yleistää.

Vierailija
14/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahempaa jos vanhempi ei päästä irti. Roikkuu ja rasittaa, raivoaa. Ehkä on hyvä että on omat luukut. Vai haluaako joku että vanhempi kyttää koko ajan.

Vierailija
15/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nou hätä meillä molemmat muuttivat n. 20 ikäisenä Eurooppaan ensin opiskelemaan yliopistoon ja nyt asuvat siellä. Paluumuuttajaksi heistä ei ole ja syy on se että heillä on vakituinen työpaikka ja Suomi on nyt sellainen p***ka maa mitä on.

Minne päin Eurooppaa muuttivat? Moni kult tuurisiin Saksaan tai Ranskaan? Onnea vaan siitä.Toivottavasti ei vaan tee lapsia sinne.

Vierailija
16/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa esim on tytön ehdoton ei asua poikakaverin kanssa. Vasta kun mennään naimisiin. Kulttuuri eroja

Vierailija
17/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Japanissa esim on tytön ehdoton ei asua poikakaverin kanssa. Vasta kun mennään naimisiin. Kulttuuri eroja

Sori, ei pidä paikkansa. Nimim. kokemusta on. Yhdessä voi asua silloin kun siltä tuntuu. Menimme tosin kyllä naimisiinkin.

Vierailija
18/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vaadita. Aasiasta en tosin ottaisi mallia yhteenkään valintaan tai päätökseen. 

Vierailija
19/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua pidettiin outona muiden opiskelijoiden ja joidenkin opettajienkin silmissä, kun opiskelin yliopistossa ja asuin kotona vielä vähän yli 20-vuotiaana. Mutta yliopisto sijaitsi kotikaupungissani ja vanhemmillani oli melko iso omakotitalo, jossa minulla oli oma rauha. Tuli halvemmaksikin tuolla tavalla. Silloin tajusin ensimmäisen kerran, miten Suomessa tuntuu olevan ennakko-oletus, että 18-vuotiaana pitäisi muuttaa omilleen.

Vierailija
20/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minä muutin omille 16v omasta halusta. Kotona oli minulla kaikki hyvin, mutta halusin jo itse asua omillani. N22

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yhdeksän