Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa vaaditaan lapsia itsenäistymään ja muuttamaan omilleen 16-18 vuotiaana, mutta Aasiassa ja etelä-Euroopassa

Vierailija
03.05.2025 |

Muutetaan omilleen paljon myöhemmin. 16-18 vuotias on vielä täysin lapsi. 

Kommentit (89)

Vierailija
21/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, minä muutin omille 16v omasta halusta. Kotona oli minulla kaikki hyvin, mutta halusin jo itse asua omillani. N22

Rahoititko elämisen pimpsaa myymällä vanhoille sedille?

Vierailija
22/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japanissa esim on tytön ehdoton ei asua poikakaverin kanssa. Vasta kun mennään naimisiin. Kulttuuri eroja

Sori, ei pidä paikkansa. Nimim. kokemusta on. Yhdessä voi asua silloin kun siltä tuntuu. Menimme tosin kyllä naimisiinkin.

Japanissa ollaan vanhoillisia ja jos on kunniallinen perhe niin tyttö ei voi asua poikakaverin kanssa yhdessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitää verrata mitä muissa maissa tehdään? Kyllä on outoa jos esim tyyliin 24 v asuu vielä kotona. Näitäkin tapauksia on täällä.

Vierailija
24/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä käsittämätöntä että tuohon edes tukia myönnetään. Ellei sitten vaikeat perheolosuhteet/ opinnot eri paikkakunnalla. 

Kyllä ainakin meidän koulussa (pääkaupunkiseutu) oli ihan juttu hankkia oma kämppä jo nuorena. 

Mitä tarkoitat "oli ihan juttu"? Oliko nuorena omilleen muutto aikuistumisen virstanpylväs, johon yleisesti pyrittiin? Vai tarkoitatko, että se oli niin harvinaista, että jos joku teki niin, oli se ihan ihmeteltävä puheenaihe,

Vierailija
25/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, vain Suomessa lapset itsenäistyy Kelan tuille. Missään muualla tällaista mahdollisuutta ei ole, ei edes Ruotsissa.

Vierailija
26/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Japanissa esim on tytön ehdoton ei asua poikakaverin kanssa. Vasta kun mennään naimisiin. Kulttuuri eroja

Sori, ei pidä paikkansa. Nimim. kokemusta on. Yhdessä voi asua silloin kun siltä tuntuu. Menimme tosin kyllä naimisiinkin.

Japanissa ollaan vanhoillisia ja jos on kunniallinen perhe niin tyttö ei voi asua poikakaverin kanssa yhdessä. 

Varmasti jos asut pienemmässä kylässä ja puuhaat vain paikallisten kanssa niin voi ollakin noin. Tokiossa ja kansainvälisemmässä piirissä ei todellakaan. Eikä ole mistään kunniallisuudesta kiinni.

Vierailija
27/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä asuu kotona vielä 20-vuotias. Jos ei saa opiskelupaikkaa syksyksi, niin todennäköisesti asuu ensi talvenkin vielä täällä. Toisaalta mikäs tässä. Iso talo, saa mennä ja tulla vapaasti. Meillä on hyvät välit. Tietysti kaipaa välillä jo muuttamista pois, mutta jos ei saa opiskelupaikkaa, joutuu avoimen väylään ja sen rahoittaminen on hankalaa muuten kuin asumalla tässä. Kyllä hän puolestani voisi jo lähteä, mutta ei meitä kyllä haittakaan, jos on vielä tässä. Täytyy sanoa, että muutos 18->20 on ollut henkisesti hurja ja kyllä 18-vuotias on aika junnu asumaan yksin.

Vierailija
28/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälistä sain asua lukion loppuun, mutta koko ajan muistutettiin, että saadaan mun opintolainan verran vähemmän tukia. Yksi vaihtoehto olisi ollut nostaa opintolaina ja antaa se koko perheen käyttöön.

En tiedä, mikä olisi ollut paras vaihtoehto. Mielenterveys petti kotoa muuton jälkeen. 

Vierailija
29/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuumissa maissa voi mennä ulos nukkumaan. Hengailla ulkona. Suomessa ollaan vaan sisällä kun ulkona on kylmä.

Vierailija
30/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ole omaa 18-vuotiasta vaatinut itsenäistymään, enkä vaadi. Lukiota on vielä vuosi jäljellä, ja sen jälkeen armeijaan. Varmaan on valmis lähtemään kotoa sitten, kun aloittaa armeijan jälkeen opinnot. Kiirettä ei meidän puolesta ole.

Vierailija
31/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaadita. Lapset haluavat itse muuttaa pois.

Vierailija
32/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua pidettiin outona muiden opiskelijoiden ja joidenkin opettajienkin silmissä, kun opiskelin yliopistossa ja asuin kotona vielä vähän yli 20-vuotiaana. Mutta yliopisto sijaitsi kotikaupungissani ja vanhemmillani oli melko iso omakotitalo, jossa minulla oli oma rauha. Tuli halvemmaksikin tuolla tavalla. Silloin tajusin ensimmäisen kerran, miten Suomessa tuntuu olevan ennakko-oletus, että 18-vuotiaana pitäisi muuttaa omilleen.

18-vuotiaana omilleen muuttaneita en montaa tunne. Ap puhuu 16-vuotiaista! Yleensä muuttaminen on lukion jälkeen kun lähdetään opiskelemaan. Tai pojat käy ensin armeijan ja sitten lähtevät opiskelemaan ja muuttavat!  Suomessa muutetaan keskimäärin pois kotoa 21,8 vuotiaana. Toki se on neljä vuotta vähemmän kuin EU-maissa keskimäärin. Mutta mitään ennakko-oletusta ei ole, että pitäisi muuttaa 18-vuotiaana pois kotoa!

Vierailija
33/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nou hätä meillä molemmat muuttivat n. 20 ikäisenä Eurooppaan ensin opiskelemaan yliopistoon ja nyt asuvat siellä. Paluumuuttajaksi heistä ei ole ja syy on se että heillä on vakituinen työpaikka ja Suomi on nyt sellainen p***ka maa mitä on.

Minne päin Eurooppaa muuttivat? Moni kult tuurisiin Saksaan tai Ranskaan? Onnea vaan siitä.Toivottavasti ei vaan tee lapsia sinne.

No esim. Saksassa lasten terveydenhuolto on ilmaista, lapsilisä on 255€ per lapsi, päivähoito monissa paikoissa ilmaista, esim. jalkapalllo tai voimistelu kustantaa sen 400€ vuodessa, palkkataso sama, irtisanomissuoja paljon parempi, töitä löytyy, vuokrat 30% halvemmat, ruoka 30% halvempaa ja 50% laadukkaampaa, palveluja 500% enemmän, suomalainen kesä kestää 9kk jne...

Suomi nyt vaan on paska maa, etkä sille mitään voi.

Vierailija
34/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä vaadita, vaan useimmat haluaa muuttaa. Itse ainakin olin jo 16-vuotiaana ihan kypsä asumaan vanhemmilla ja niiden tiukkis-sääntöjen alaisena. Muutiin kuitenkin sieltä pois vasta 19-vuotiaana, kun lähdin opiskelemaan toiselle paikkakunnalle. Mutta olisin varmasti muuttanut silti, vaikka olisi ollut samakin paikkakunta. Tarviihan sitä nuori aikuinen paikan, missä rauhassa juhlia, krapuloida, tai tuoda vaikka seksiseuraa kotiin. Hirveä ajatuskin, jos opiskeluaikakin olisi mennyt vanhempien "klo 23 sitten hiljaisuus ja valot pois ja meillähän ei sitten saa haista alkoholilta" säännöillä.

Vierailija
35/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on oma vapaus muuttaa mutta kieltämättä säästäisi se veronmaksajien rahoja jos lapset asuisivat kauemmin kotona kunnes saavat töitä.

Vierailija
36/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää verrata mitä muissa maissa tehdään? Kyllä on outoa jos esim tyyliin 24 v asuu vielä kotona. Näitäkin tapauksia on täällä.

Mitä outoa on jos opinnot kesken tai ei töitä joilla maksaa asuminen?

Vierailija
37/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa vuodessa pitää aloittaa tämä sama kysely?????!!!!!!!!! Siks koska ollaan erilaisesta kulttuurista. 

Vierailija
38/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä henkilöt jotka muuttavat heti tai ihmettelevät suuresti, jos joku on vielä 20-vuotiaana kotona, ovat niitä, joilla on ollut epämukavaa kotona esim. eroperhe tai uusperhe ja ovat muuttaneet itse heti kun pystyivät. 

Harvoin vanhemmat pakottavat. Jopa vähävaraisten perheiden ei ole pakko pistää täysi-ikäistä pellolle, koska ei vaikuta negatiivisesti esim. tukiin. Yleensä plus miinus nolla on vaikutus. 

Vierailija
39/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa yleistetään aina. Minun perheessä oli päinvastoin,kehotettiin asumaan kotona pitkään

Me kaikki ei vaan olla iltalehdissä

Vierailija
40/89 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut nuoret sitten itse haluavat muuttaa alle 20-vuotiaana, vaikka saavat päättää mitä haluavat, eikä ongelmia vanhempien kanssa. Oma kämppä on niin magee. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan