Kummilapsen vanhemmilta tuli pyyntö ostaa rippiristi
Tuli viesti, että sylikummina mä varmaan ostan rippiristin. Lapsi toivoo tiettyä Kalevala Korun ristiä. Ajattelin ensin, että ok, helppo ostaa lahja, kun on toive. Se risti maksaa 175 euroa!
Olen keskituloinen ihminen, kolmen lapsen äiti. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ja vaikka olisikin, en ikinä ostaisi kenellekään noin kalliita lahjoja. En edes omille lapsilleni!
Ahdistaa. Risti on kummilapsen oma toive. Ajattelin käyttää lahjaan 40-50 euroa ruusuineen. Mitä teen?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pöyristynyt tästä ketjusta, miten kaikki jankkaavat, että on niin ja niin paljon yo-juhlia ja rippijuhlia ym., eikä siitä mitään tulisi, jos laittaisi kaikkeen yli viisikymppiä. Kummilapsen rippijuhlia ei voi mielestäni verrata näihin. Rippijuhla on ristiäisten ohella se ns. The Päivä, joka liittyy kummiuteen, ja kummilla on roolinsa kirkon seremoniassakin. Rippiristi on tosiaan perinteisen etiketin mukaan kuulunut kummin hankittavaksi, tosin ei mitenkään itsestäänselvästi juuri sylikummin. Jos toiveena on kallis risti, niin kulujen jakaminen kaikkien kummien kesken on hyvä ajatus. Sitten lapsi saa kummeilta pelkästään haluamansa ristin ja ruusuja, sen sijaan, että saisi halvemman ristin ja muilta kummeilta esim. rahaa.
Minusta 175 euron koru on rippilahjaksi kallis, mutta ap:n kaavailema 40-50 euron arvoinen lahja on minusta KUMMILAPSEN RIPP
No ei kaikilla ole laittaa satasta, mutta lähtökohtaisesti keskituloisella keski-ikäisellä on, jos vaan haluaa.
Miten tarkasti sinä tiedät toisten kuukausipalkan? Ja kaikki menot?
Kaikki eivät laita itseensäkään satasta, miksi pitäisi laittaa johonkin kummilapseen?
Vierailija kirjoitti:
Rippiristi on kyllä aika huono lahja, ellei ole todella uskonnollinen perhe ja suku. Ei juuri kukaan käytä ristiä, ehkä uutuudenviehätyksestä muutaman kuukauden.
Tjaa. Omassa lähipiirissä ripille päässeet tutut nuoret käyttävät ristejään ahkerasti, vaikka perheet eivät ole mitenkään erityisen uskonnollisia. Ollaan jo opiskelemassa ja asutaan omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen pöyristynyt tästä ketjusta, miten kaikki jankkaavat, että on niin ja niin paljon yo-juhlia ja rippijuhlia ym., eikä siitä mitään tulisi, jos laittaisi kaikkeen yli viisikymppiä. Kummilapse
Minusta 175 euron koru on rippilahjaksi kallis, mutta ap:n kaavailema 40-50 euron arvoinen lahja on minusta KUMMILAPSEN RIPPIPÄIVÄNÄ kyllä aika saiturimainen, jos kyse on aikuisesta, keskituloisesta ihmisestä. Sanoisin, ett
Ihmisestä riippuu. Itse toivon osaavani kasvattaa omat lapseni siten, että eivät vaadi arvokkaita lahjoja. Lahjat ja ristit ihan yhdentekeviä siihen verrattuna, että kummi ja lapsi tykkäävät ja ovat kiinnostuneita toisistaan. Millään rahamäärällä ei voi korvata rakkautta ja aikaa.
Jos rahaa oikeasti on ja tällöin ei anna saituudesta johtuen mitään, niin se merkki ettei välitä. Jos oikeasti rahaa ei ole, niin kyllähän silloin vähäkin on jo paljon.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät laita itseensäkään satasta, miksi pitäisi laittaa johonkin kummilapseen?
Koska haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska haluaa?
Niin, saa laittaa jos haluaa. Mutta EI PIDÄ VAATIA MUITA LAITTAMAAN.
Oon aika persaukinen, mutta kummilapsille olen antanut yli satasen korun tai rahaa. Vanhimmalle kummilapselle tarjouduin ostamaan mekon rippijuhliin, kun perheellä oli tiukkaa. Äiti kieltäytyi ensin, mutta myöntyi sitten, kun sovittiin, että se oli lahja. Annoin 150 euroa, niin sillä sai mieleisensä mekon ja jäi vähän rahaa ylikin.
Kummipojalle annoin toivomuksesta bluetooth-kaiuttimen. Vähän hassu lahja, mutta pienituloisen perheen lapsen toive, niin toteutin.
Toisen kummitytön lahjaan osallistuin satasella. Se tuntui paljolta silloin, koska hän on hyvätuloisesta perheestä ja isosta suvusta, jonka takia sai merkittävät summat muutenkin ja puhutaan siis tuhansista euroista.
Ei mulle tee tiukkaa antaa rahaa lahjaksi silloin, kun sitä sattuu olemaan. Välillä ei ole, mutta silloin annetaan vähemmän.
50 euroa on aivan riittävä esim. naapureilta tai tuttavilta mutta pitää kummilapselle nyt vähintään 100 euron lahja olla.
Itse olen hyvätuloisempi kuin kummilasten perheet. Totta kai haluan panostaa lahjoihin. Minusta on parasta, kun kummilapsi tulee käymään, lähettää koulukuvan tai oman askartelun, tai lähtee meidän vanhusten kanssa vaikkapa ulos syömään.
Miksette yhtä hyvin maksa sata tonnia kummilapsenne tilille joka vuosi? Ihan naurettavia tuollaiset satasen lahjat 🙈 Korujakin on paljon kalliimpia kuin joku surkea Kalevala, aito timanttikoru voi maksaa satoja tuhansia.
Olette te köyhiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pöyristynyt tästä ketjusta, miten kaikki jankkaavat, että on niin ja niin paljon yo-juhlia ja rippijuhlia ym., eikä siitä mitään tulisi, jos laittaisi kaikkeen yli viisikymppiä. Kummilapsen rippijuhlia ei voi mielestäni verrata näihin. Rippijuhla on ristiäisten ohella se ns. The Päivä, joka liittyy kummiuteen, ja kummilla on roolinsa kirkon seremoniassakin. Rippiristi on tosiaan perinteisen etiketin mukaan kuulunut kummin hankittavaksi, tosin ei mitenkään itsestäänselvästi juuri sylikummin. Jos toiveena on kallis risti, niin kulujen jakaminen kaikkien kummien kesken on hyvä ajatus. Sitten lapsi saa kummeilta pelkästään haluamansa ristin ja ruusuja, sen sijaan, että saisi halvemman ristin ja muilta kummeilta esim. rahaa.
Minusta 175 euron koru on rippilahjaksi kallis, mutta ap:n kaavailema 40
Tässä ketjussa ap kuvaili itse itseään keskituloiseksi. Normaali keskituloinen pystyy kummilapsen rippipäivänä käyttää sen 100 euroa, etenkin, jos kummilapsia ei ole tusinaa. Kukaan tuskin ihmettelee, jos joku pikavippikierteessä oleva yh ei pysty antaa 100 euron lahjaa. Useimmilla keskituloisilla kyse on omista prioriteeteista ja saituudesta, jos satasen lahja tuntuu liioittelulta. Toiset nyt vaan ovat avokätisempiä ja anteliaampia kuin toiset. Satanen ei kuitenkaan ole mitään poikkeuksellista anteliaisuutta kummilta, vaan normaali, asiallinen lahja, joka on toki panostuksena eri luokkaa kuin normaalit synttärilahjat.
Tosiaan. Kannattaa,muistaa,että täällä on ihmisiä tyyliin toimeentulotuella, sairaseläkkeellä (minä, sen 50 annoin, ja annan saman ylioppilaana varmaan), sitten varakkaita tai hyvin toimeentulevia pariskuntia!
Yksin asuva työtön vs hyvin toimeentuleva pariskunta. Voisiko näille 100 euroa olla eri asia??
Jotenkin unohtuu tämä asia näköjään.
Ei se sellaisen hyvin toimeentulevan kukkarossa ehkä tunnukaan joku yli sataaen lahja.
Vierailija kirjoitti:
50 euroa on aivan riittävä esim. naapureilta tai tuttavilta mutta pitää kummilapselle nyt vähintään 100 euron lahja olla.
Mitä jos menisit vaikka töihin? Sieltä voisit saada rahat lapsesi lahjaan sen sijaan että lypsät sitä muilta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen hyvätuloisempi kuin kummilasten perheet. Totta kai haluan panostaa lahjoihin. Minusta on parasta, kun kummilapsi tulee käymään, lähettää koulukuvan tai oman askartelun, tai lähtee meidän vanhusten kanssa vaikkapa ulos syömään.
Tämäpä. Heh. Itse en ole ikinä saanut edes kuvaa. No ehkä kerran kun oli ihan pieni. En askarteluja en mitään. En joululahjaa. (Tällä tarkoitan vaikka jotain tonttukorttia tms.)
Pelkkä lahja-automaatti ollut. Joten saa 50 euroa riittää. Siitäkään mitään kiitoksia kuulu kuitenkaan.
haluaako kummilapsesi ristin? suurin osa rippikoulun käyvistä ovat ateisteja ja menevät sinne sosiaalisista syistä. Ristin käyttäminen on kuitenkin osoitus kuulumisesta tiettyyn uskontoon, kuten vaikkapa hijab, tai kipa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan 15-vuotias käytä Kalevalaristiä. Perhe yrittää käyttää sinua hyväkseen. Jos ostat tuollaisen, he myyvät sen eteenpäin ja valehtelevat sinulle, että harmi kun risti meni hukkaan.
"Kalevalaristi" ei ole mikään yksi yksittäinen malli, vaan ristejä löytyy moneen lähtöön. Kaikki niistä eivät ole muinaiskorulöytöjen mukaan valmistettuja, vaan mukana on myös modernimpaa muotoilua.
Uskokaa nyt mammat. Te ette sanele kenellekään, millaisen summan heidän täytyy antaa lapsellenne lahjaksi. Piste. Kenenkään tulot ja menot eivät kuulu teille, ja jokainen saa käyttää omat rahansa juuri niin kuin haluaa. Teillä ei ole siihen nokan koputtamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäpä. Heh. Itse en ole ikinä saanut edes kuvaa. No ehkä kerran kun oli ihan pieni. En askarteluja en mitään. En joululahjaa. (Tällä tarkoitan vaikka jotain tonttukorttia tms.)
Pelkkä lahja-automaatti ollut. Joten saa 50 euroa riittää. Siitäkään mitään kiitoksia kuulu kuitenkaan.
Miksi annat mitään, jos edes kiitosta ei kuulu?
pääkaupunkiseudun kierrätyskeskus on asusteissa välillä myös kalevala koruja vintagena.myynnissä eli käytetyt korut voi saada halvemmal ristejä. osta vaikka halvempi ristikoru, koska kalevalakorut on aika isoja arkikäyttöä ajatellen,pienempi ristikoru sopii arkikäyttöön.
yksi vaihtoehto on antaa rahaa korun hankintaan ei tarvi olla koko summa.
On olemassa hopean kiillotusliinoja, maksavat ehkä 5 euroa ja joskus saa kultasepänliikkeistä kaupanpäällisiksi. Vinkkinä vaan kaikille!