Kummilapsen vanhemmilta tuli pyyntö ostaa rippiristi
Tuli viesti, että sylikummina mä varmaan ostan rippiristin. Lapsi toivoo tiettyä Kalevala Korun ristiä. Ajattelin ensin, että ok, helppo ostaa lahja, kun on toive. Se risti maksaa 175 euroa!
Olen keskituloinen ihminen, kolmen lapsen äiti. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ja vaikka olisikin, en ikinä ostaisi kenellekään noin kalliita lahjoja. En edes omille lapsilleni!
Ahdistaa. Risti on kummilapsen oma toive. Ajattelin käyttää lahjaan 40-50 euroa ruusuineen. Mitä teen?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lapseni eivät vielä ole rippikouluiässä, eivätkä kummilapsetkaan. Kun tulevat, panostan kyllä ja muutama satku lahjaan on pikkuraha.
Minut kasvatettiin aikoinaan niin, että lahjapyynnöissä tärkeintä oli se, että pyyntö oli mahdollisimman halpa, ei se, oliko se mitenkään järkevä. Tämän takia sain paljon lahjaksi mm. kyniä, koska missään juhlissa ei saanut esittää 10 euroa kalliimpaa toivetta. Kun katsoo tätä keskustelua, vanhemmat näköjään toimivat oikein rajoittaessaan pyyntöjen maksimisumman 10 euroon.
Toki opiskeluaikana moni muu asia kuin suuret määrät kyniä olisi ollut kiva, mutta ainahan se tärkeintä oli, että vanhempien ei tarvinnut hävetä ja häpeämistä olisi ollut, jos lapsi olisi pyytänyt kalliita lahjoja.
Nykyään lahjapyynnön täytyy sitten olla mahdollisimman kallis. Häpeää sekin fiksuissa ihmisissä herättää.
On olemassa muitakin ratkaisuja kuin mahdollisimman kallis tai maksimissaan 10 euroa. Välimuotojakin on.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan 15-vuotias käytä Kalevalaristiä. Perhe yrittää käyttää sinua hyväkseen. Jos ostat tuollaisen, he myyvät sen eteenpäin ja valehtelevat sinulle, että harmi kun risti meni hukkaan.
Mulla oli kummilapsen vanhempi joka pyysi jos jotakin lahjaa, jouluksi ja juhliin. Sitten paljastui että perhe myi ne Tori.fi:ssä,eli pitivät minua tukkuliikkeenä. Siihen loppui osaltani lahjat,annoin sen jälkeen aina parin kympin S-lahjakortin. Eivät tykänneet,mutta se ei minua haitannut.
Jos se pyydetty risti on tuo Rajalinin risti, niin se on kyllä yksi harvoja, jotka pojat kelpuuttavat. Monet ristit on sellaisia hentoisia, enemmän tytöille sopivia. Joten osta se risti nyt vaan ja lopeta kiukkuaminen. Kai nyt keskituloisilla kummilla on tuon verran varaa kummilapselle.
Joillekin perheille kummit ovat vain lahja-automaatteja. Ottaisin yhteyttämuihin kummeihin josko lapselle saataisiin toivottu risti ja loppuviimein olisin vanhempiin yhteydessä, jos näyttäisi ettei ristin hintaa saa kasaan. On näitäkin keräyksiä nähty, että lahjan summa on saatu kerättyä moninkertaisesti ja mitään tietoa ylimääräisten rahojen käytöstä ei ole, siis joidenkin keräyksiin en enää osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sinä aika pihi, kun keskituloisena ajattelit kukkineen päivineen käyttää kummilapsen rippilahjaan vain muutaman kympin.
Ihan riittävä panostus tuo on.
En ilkeäisi kummina antaa alle viisikymppistä. Itse olen sairauseläkkeellä ja siitä huolimatta annoin kummilapselle satasen, koska tiesin konfirmaation olevan tulossa ja säästin sitä varten kympin kuukaudessa. En käyttänyt euroakaan ostaakseni itselle uusia vaatteita edes kirpputorilta eli vanhoissa kirkkovaatteissa juhlin muiden mukana, eikä kukaan siitä valittanut.Kummini ovat äitini sisko ja veli ja en saanut heiltä erikseen mitään rippilahjaa, vaan antoivat kimpassa ( 5 äitin sisarusta) yht. 50 eur, sama lahja ylppärinä, eli 10e/per perhe... aika kitsastelua.
Paljonko sinä olet laittanut tai olisit valmis laittamaan heidän lahjoihinsa, esimerkiksi 50-vuotisjuhlat? Niinpä...
kummi ei ole lahja automaatti,toiveen voi esittää mutta ei ole valvollisuutta. jos joku pyytää kallista lahjaa oon antanu rahaa summa x ja kertonut että nämä 40-60 kymppiä on sitä sun tavoitetta varten että saat säästettyä. eli esim.tietokone jne.ei ole tullut valitusta.
Vierailija kirjoitti:
Meidän pojat sai kummitädiltä 50 euron lahjakortit joilla saivat ostaa ristit ihan itse. Minulle olisi sopinut vähempikin, kun ovat kuitenkin kaksosia. Osta siis lahjakortti, vanhemmat maksaa loput, toki jos kummeja on useampia niin miksei kaikki osallistu ?
No ei tietenkään ne muut kummit voi osallistua samaan lahjaan, heille on varmaan myös kerrottu mitä rippilapsi heiltä haluaa lahjaksi. Vai...
Olet keskituloinen. Tuo ei ole kohtuuton pyyntö.
Sinuna ostaisin sen.
Onko kummilapsellasi muita kuin yksi kummi. Jos on niin ettekö te voisi maksaa korua kimpassa. Eikä sun ole muutenkaan pakko sitä ostaa jos ei ole varaa. Kauniita koruja on muitakin. Mun kummityttö meni naimisiin niin olivat laittaneet lahjalistan yhteen designkauppaan. Ei mulla ollut varaa koulutuksessa olevana sinne mennä maksamaan. Minä ostin muuta käyttötavaraa halvemmalla. Älä stressaa. Sä teet kuten sä päätät. Ja eikö se ole vanhempien tehtävä ostaa kalliimpi lahja, jos sellasen vaatii?
Me kysyttiin sylikummilta ostaako hän pojalle rippiristin. Hän halusi ostaa kalvosinnapit. Ihan ok. Lähinnä kyseltiin sen takia, että se on kai perintisesti ollut kummien lahja.
Ostimme ristin itse.
Ja kyllä minun poikieni (3) kaverit pitävät noita ristejä, vaikka iahn tapauskovaisia ollaan ja käsittääkseni niin ovat poikien kaveritkin
Meidän kahdella pojalla hopeiset Väinö-ristit. Kummit halusivat ostaa ne, he kysyivät asiaa minulta. Sanoin vielä, että ihan hyvin voimme itsekin ristin ostaa, kun ei ollut mikään parinkympin juttu. Halusivat silti. Kolmannen pojan risti puolestaan oli niin kallis, että kerroin kummeille suoraan, että me ostamme sen, ja he voivat halutessaan muistaa muulla tavoin.
Mun mielestäni näissä asioissa ei voi olettaa tai jättää mitään muiden ihmisten varaan. Jos on juuri tietty risti, minkä nuori haluaa, niin mun mielestäni lähtökohta on se, että oma perhe sen hankkii. Jos joku muu ehdottomasti haluaa hankinnan tehdä hinnasta riippumatta, niin toki se silloin on ok.
Kuulkaa, niille muille kummeille on jo esitetty omat lahjapyynnöt, joten kimppalahja eu onnistu.
Helpointa on, kun ilmoittaa kaikille, että lahojen maksimiarvo on 10 e. Kukaan ei suutu. Lapsi laitetaan esittämään kiitollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota pikavippi.
Ei ole kyse siitä saisinko järjestettyä rahat tähän, vaan siitä, etten halua käyttää niin paljoa rahaa lahjaan.
ap
Kerro kummilapsen vanhemmille nätisti, ettet voi ostaa niin kallista lahjaa. Mainitse myös, että lahjan hintaraja on 50 €. Jos joku muukin antaa lahjaksi rahaa, niin kummilapsi ostaa Kalevala-ristin itse. Itse ostin vuosia sitten kummilapselle ristiäislahjan, johon minulla ei oikeasti ollut varaa. Käytössäni eiollut luototkorttia tuolloin, joten lahjan antaminen tuntui perheen budjetissa. Myöhemmin oli helpompaa, kun ostin lahjaksi jonkun lelun tai muuta pientä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sovittiin, että ei pyydetä kummeja lainkaan rippijuhliin. Jaksavat aina tavatessa valittaa, miten kallista on olla kummi, joten ehkä konfirmaatio ei ole heille tärkeä juhla. Lahjaksi tyttö sai 1v iässä satukirjan, sen jälkeen eivät ole tulleet lasta juhlimaan. Kun on niin kallista.
Ihmisiltä on varmaan unohtunut, mikä on kummina olon tarkoitus. Kummi on lapsen uskonnollinen tukija ja opettaa rukoilemaan tai vien lapsen joskus kirkkoon, jos he asuvat sopivan lähellä. Ehkä "pelkän satukirjan" saaneella lapsella on kummi, joka on kasvuvuosina rukoillut lapsen puolesta. Sitä ei pitäisi halveksia.
Vierailija kirjoitti:
Paskaa väännät ap.
Kummilapsen vanhemmat eivät tuollsista kummeilta pyytele.
Useat nuoret eivät enää edes toivo, eivätkä halua rippilahjaksi, mitään ristikoruja.
Sitä kultainen ristiriipus on hyvin kallis lahja. Etenkin näinä tiukkoina aikoina.
Miksi tää palsta on nykyisin aina täynnä, yhtä samaa roskaa?
Suomessa on vielä nykyäänkin ihmisiä, jotka uskovat Jumalaan. Jotkut ovat aktiivisesti uskovaisia ja jotkut passiivisemmin. Nämä viimeksimainitut tuntevat silti kunnioitusta uskontoa kohtaan ja haluavat olla mukana edes etäisesti. Risti on sillä lailla hyvä koru, että sen voi laittaa kaulaan vaikka mennessään isoisän tai ystävän hautajaisiin. Olen viime vusina pannut merkille, että yhä useammat käyttävät ristiä. Muistetaan, että on uskontoja, joiden eustajat eivät peittele elämänkatsomustaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totesit aloituksessa, että olet kolmen lapsen äiti ja ei ole tuollaisia rahoja. No on kait niillä lapsilla isäkin, joka osallistuu kuluihin. Tuskin ovat pyhästä hengestä sienneet, vaan ihan fyysisestä kullista, veikkaisin minä.
Aloituksellani halusin kertoa, että meillä on omiakin lapsia, en ole mikään yksin elävä pihi täti. Mieheni (lasteni isä) oli aivan yhtä pöyristynyt tästä pyynnöstä. Ei tullut mieleenkään laittaa yli 50 euroa lahjaan, oltiin mietitty ennemmin 30 euroa.
ap
Yksin elävät naiset (ja miehet) ovat usein se kaikkein heikoimmin toimeentuleva ryhmä. Heillä ei ole ketään jakamassa elämisen kustannuksia. Julkisessa keskustelussa ja poliitikkojen iänikuisena huolenaiheena on hyvin usein vain lapsiperheet ja työttömät. Tarkoitan aikaisempia päättäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli vastaava tilanne. Lapseni kummi kyseli minkälaista ristiä toivoisi lahjaksi. Lapseni sitten näytti mikä olisi kiva, sanoi kyllä että ei ole pakko olla juuri se kun ei ollut varma onko sopivaa pyytää sen hintaista lahjaa (ketju ja risti yht vähän alle 50e). Me olemme tämän kummitädin lapsen kummeja ja juhlat oli samaan aikaan. Kysyin sitten hänen lapsen risti toivetta, minkä tyylisestä pitää. Äitinsä sitten kysyi minulta mitä hintaluokkaa risti saa olla. Sanoin että jos suunnilleen sama kuin meidän lapsen risti. Äitinsä sitten tokaisi että ei sillä rahalla hänen lapsensa saa edes pelkkää ristiä! Maksoin sitten tämän kummilapseni rististä lähes 200 e, kyllä kirpaisi...
No huh! Älytöntä, että lahjaa voi pyytää. Miksei samantein pyydä vain rahaa? Anna 200 euroa. Tässä tilinumero.
Hääparit tekevät niin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota pikavippi.
Ei ole kyse siitä saisinko järjestettyä rahat tähän, vaan siitä, etten halua käyttää niin paljoa rahaa lahjaan.
ap
Miksi sitten suostuit sylikummiksi? Tämähän on ihan ikivanha käytäntö.
Tai kerrot ihan vaan että olet jo ostanut lahjan. Olen käyttänyt tuota tapaa sen kummemmin selittelemättä. En ostaisi ikinä kenellekään noin kallista lahjaa, etenkään jos kerjäämällä se halutaan. Yleensäkin hyvin outoa että pyydetään mitä lahjaksi haluaa.