Kummilapsen vanhemmilta tuli pyyntö ostaa rippiristi
Tuli viesti, että sylikummina mä varmaan ostan rippiristin. Lapsi toivoo tiettyä Kalevala Korun ristiä. Ajattelin ensin, että ok, helppo ostaa lahja, kun on toive. Se risti maksaa 175 euroa!
Olen keskituloinen ihminen, kolmen lapsen äiti. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ja vaikka olisikin, en ikinä ostaisi kenellekään noin kalliita lahjoja. En edes omille lapsilleni!
Ahdistaa. Risti on kummilapsen oma toive. Ajattelin käyttää lahjaan 40-50 euroa ruusuineen. Mitä teen?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Minä antaisin rahaa max 20€ tai sitten jonkun vastaavan hintaisen korun. Ja kukkapuska ja onnittelukortti.
Ahneet mammat alapeukuttaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on ihan normaali lahjasumma. Rahana. En minäkään mitään turhaa ristiä ostaisi. Olen se tylsä ihminen, joka ei ole koskaan kuulunut kirkkoon eikä ymmärrä tollasesta. Siksi annankin aina lahjan rahana, 100-500 e. Riippuu lahjan saajasta että kuinka läheinen on.
500€??
🤦
Tässä kannattaa nyt huomata se, että lapsi itse toivoo sitä Kalevala Korun rippiristiä. Jos lapsi saa sen sijaan jonkin toisen rippiristin, pettymys voi olla kova eikä risti tule edes käyttöön.
Lähtisin ensinnäkin kartoittamaan, mistä tuon saisi hankittua edullisimmin, ja sitten kartoittamaan, ostettaisiinko se kummien/vanhempien yhteistyöllä kimpassa. Meillä ei ainakaan ole ollut mitään ongelmia kimppalahjojen sopimisessa. Ennemminkin ongelmia on tullut siitä, että vanhemmat eivät uskalla ehdottaa, kun ajattelevat lahjan olevan liian kallis. T: viiden lapsen kummitäti
Olen pöyristynyt tästä ketjusta, miten kaikki jankkaavat, että on niin ja niin paljon yo-juhlia ja rippijuhlia ym., eikä siitä mitään tulisi, jos laittaisi kaikkeen yli viisikymppiä. Kummilapsen rippijuhlia ei voi mielestäni verrata näihin. Rippijuhla on ristiäisten ohella se ns. The Päivä, joka liittyy kummiuteen, ja kummilla on roolinsa kirkon seremoniassakin. Rippiristi on tosiaan perinteisen etiketin mukaan kuulunut kummin hankittavaksi, tosin ei mitenkään itsestäänselvästi juuri sylikummin. Jos toiveena on kallis risti, niin kulujen jakaminen kaikkien kummien kesken on hyvä ajatus. Sitten lapsi saa kummeilta pelkästään haluamansa ristin ja ruusuja, sen sijaan, että saisi halvemman ristin ja muilta kummeilta esim. rahaa.
Minusta 175 euron koru on rippilahjaksi kallis, mutta ap:n kaavailema 40-50 euron arvoinen lahja on minusta KUMMILAPSEN RIPPIPÄIVÄNÄ kyllä aika saiturimainen, jos kyse on aikuisesta, keskituloisesta ihmisestä. Sanoisin, että noin satasen paikkeilla lienee tavallinen kummin rippilahjan arvo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjasummat on kyllä nykyään pöyristyttäviä! Itsestäkin tuntuu, että ei oikein alle 50 € ilkeäisi antaa kenellekään. Mutta onhan se jo älyttömän iso rahasumma! Ja tosiaan kun juhlia osuu samaan kesään useita, on oikeasti tiukkaa.
Miksi 20€ ei ole enää tarpeeksi arvokas lahja?
Hyvä, että ap on saanut muiden kummien kanssa sovittua yhteishankinnan. Toivottavasti kummilapsi (tai hänen vanhempansa) ei odota jokaiselta kummilta yli 150 € panostusta...
Mä en päässyt mun siskon lapsen juhliin. Siis en kummi. Mutta laitoin kortin ja 50 euroa rahaa. Edes kiitosta ei kuulunut. Siis tyyliin viestiä.
En tiedä, olinko itsekäs,kun sellaista odotin :D
Sinulla ei taida olla käytöstavoista tietoa. Eikä niinikään siskosi lapsellakaan.
Minulla ei ole käytöstavoista tietoa? Olisiko ollut kohteliaampaa olla antamatta korttia ja rahaa sitten?
Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuo on ihan normaali lahjasumma. Rahana. En minäkään mitään turhaa ristiä ostaisi. Olen se tylsä ihminen, joka ei ole koskaan kuulunut kirkkoon eikä ymmärrä tollasesta. Siksi annankin aina lahjan rahana, 100-500 e. Riippuu lahjan saajasta että kuinka läheinen on.
500€??
🤦
Laaja on haitari täällä. 20-500 euroa.
Joidenkin mielestä naapurien pitää antaa 50 euroa???
Huh. Ei ole täälläpäin kyllä tapana kutsua naapureita..
Minä sain kummeilta rippilahjaksi kultaisen käsikorun, oli kai 14 karaatin eikä 18, mutta nätti silti. Kyllä se 15-vuotiaalle kelpasi.
Ristiä en saanut lainkaan, korkeintaan jonkun vanhemman sukulaisen onnittelukortissa sellanen päälleliimattu muovinen risti.
Tuli sitä käsikorua käytettyä varmaan paljon paljon enemmän kuin olisin ristiä riiputtanut kaulassani. En ole koskaan sen jälkeen käynyt ehtoollisellakaan ja aikuisena erosin kirkosta.
Turhaa hömpötystä. Nykyään mainostan kaikille että voi käydä Prometheus-leirillä rippilerin sijaan, oppii siellä suurin piirtein samat asiat ja myös että pitää ajatella itse.
Täällä on nyt monta mammaa päivystämässä, joiden pallopääpentu pääsee kesällä ripille tai kirjoittaa jopa ylioppilaaksi. Vahtivat täällä, että kummien ja muiden höynäytettyjen lahjarahat ovat tarpeeksi isoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muut kummit tuttuja? Ota yhteyttä ja ostatte yhdessä ristin.
On. Kiitos, tämä on hyvä idea. Voitaisiin jakaa kolmeen osaan. Sekin tosin on enemmän kuin olin budjetoinut..
ap
Aika halvalla ajattelit päästä... Eikö kummilapsi ole nyt vähän enemmän kuitenkin kuin muut rippilapset? Meilläpäin annetaan rahaa ja se on kummilapselle yleensä 100€.
Vierailija kirjoitti:
Onko se perhe uskossa, jos on risti niin tärkeä asia sille kummilapselle ja hänen vanhemmilleen? Jos ovat, niin tiedota heitä, että Kalevala kuuluu pakanuuteen ja että olisi asiallisempaa hankkia muunlainen risti. Kalevala-risti on ihan sama kuin hankkisi egyptiläisen ankhin tai kelttiläisen ristin kristitylle.
Kalevala on pakanuutta. Kalevalan sankarit Ilmarinen ja Väinämöinen ovat olleet ainakin joissain yhteyksissä jumalan asemassa. Väinämöistä tiedetään palvotun ja hänen opetuksiaan pidetyn pyhinä. Ilmarisen nimi on sukua Inmar-taivaanjumalalle.
Ankh-risti on muinaisegyptiläinen "elämää" tarkoittava hieroglyfimerkki, jota käytettiin egyptiläisessä taiteessa symboloimaan elämää. Jumalat kuvattiin usein ankh kädessään symboloiden heidän kykyään antaa elämä ja herättää kuolleet henkiin tuonpuoleisessa.rinen muistuttaa taivaanjumalaa muun muassa siten, että hän on takonut taivaankannen, ja ollut iskemässä ensimmäistä tulta.
Kelttiristi: Irlannissa on tarina, että kelttiläisen ristin toi maahan Pyhä Patrick aikana, jolloin hän käännytti pakanalliset irlantilaiset kristinuskoon. Arvellaan, että hän yhdisti kristinuskon ristisymbolin auringon symboliin saadakseen pakanauskontojen kannattajat ymmärtämään ristin merkityksen yhdistämällä ristin pakanalliseen aurinkojumalaan.
Jeesuksen risti: ainoa oikea risti kristinuskossa. Kristittynä ei tarvitse kantaa mitään ristisymbolia, eikä sellaista Raamatussa määrätä, vaan kristityn tulee uskoa Jeesuksen työhön ristillä. Sitä ristiä eivät kuitenkaan symboloi mm. kalevala-, ankh- tai kelttiristi. Itse asiassa heprean tau-kirjain symboloisi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pöyristynyt tästä ketjusta, miten kaikki jankkaavat, että on niin ja niin paljon yo-juhlia ja rippijuhlia ym., eikä siitä mitään tulisi, jos laittaisi kaikkeen yli viisikymppiä. Kummilapsen rippijuhlia ei voi mielestäni verrata näihin. Rippijuhla on ristiäisten ohella se ns. The Päivä, joka liittyy kummiuteen, ja kummilla on roolinsa kirkon seremoniassakin. Rippiristi on tosiaan perinteisen etiketin mukaan kuulunut kummin hankittavaksi, tosin ei mitenkään itsestäänselvästi juuri sylikummin. Jos toiveena on kallis risti, niin kulujen jakaminen kaikkien kummien kesken on hyvä ajatus. Sitten lapsi saa kummeilta pelkästään haluamansa ristin ja ruusuja, sen sijaan, että saisi halvemman ristin ja muilta kummeilta esim. rahaa.
Minusta 175 euron koru on rippilahjaksi kallis, mutta ap:n kaavailema 40-50 euron arvoinen lahja on minusta KUMMILAPSEN RIPPIPÄIVÄNÄ kyllä aika saiturimainen, jos kyse on aikuisesta, keskituloisesta ihmisestä. Sanoisin, ett
Ei kaikilla ole mitään satasia laittaa.. huoh.
Itse sain aikoinani jonkun ristin kummeiltani. En tiedä arvoa. Ei tullut juuri käytettyä. Ei jäänyt traumoja.
Ei ihme ettei kukaan enää halua nykyään kummiksi,kun tehtävän katsotaan olevan joku lahja-automaatti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta 175 euron koru on rippilahjaksi kallis, mutta ap:n kaavailema 40-50 euron arvoinen lahja on minusta KUMMILAPSEN RIPPIPÄIVÄNÄ kyllä aika saiturimainen, jos kyse on aikuisesta, keskituloisesta ihmisestä. Sanoisin, ett
Mistä sinä tiedät, mihin sen aikuisen keskituloisen rahat menevät?? Kenenkään talous ei sitä paitsi kuulu sinulle tippaakaan. Hanki itse omat lahjasi pennuillesi.
Rippiristi on kyllä aika huono lahja, ellei ole todella uskonnollinen perhe ja suku. Ei juuri kukaan käytä ristiä, ehkä uutuudenviehätyksestä muutaman kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain kummeilta rippilahjaksi kultaisen käsikorun, oli kai 14 karaatin eikä 18, mutta nätti silti. Kyllä se 15-vuotiaalle kelpasi.
Ristiä en saanut lainkaan, korkeintaan jonkun vanhemman sukulaisen onnittelukortissa sellanen päälleliimattu muovinen risti.
Tuli sitä käsikorua käytettyä varmaan paljon paljon enemmän kuin olisin ristiä riiputtanut kaulassani. En ole koskaan sen jälkeen käynyt ehtoollisellakaan ja aikuisena erosin kirkosta.
Turhaa hömpötystä. Nykyään mainostan kaikille että voi käydä Prometheus-leirillä rippilerin sijaan, oppii siellä suurin piirtein samat asiat ja myös että pitää ajatella itse.
Käsikoru? Onko se joku Prometheusleirin symboli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilta sikamaista ulkoistaa noin kalliin lahjan osto kummille. Ovat varmasti tietoisia hinnasta.
Ovat tietoisia. Ensin tuli viesti, että lapsella tietyn ristin toive ja minä varmaan sylikummina sen ristin hankin. Kun sanoin, että kiva, että on joku tietty miellyttävä malli jo tiedossa, lähettivät linkin Kalevala Korun sivulle, jossa hinta.
Itsellänikään ei ole noin kalliita koruja.
ap
Viestitä vain ystävällisesti ja suoraan heille takaisin, että tuo risti on sun budjettiin nyt vähän liian hintava, ja että voisit hankkia sen jonkun toisen/toisten kanssa mielellään kyllä kimppaan.
Ja kysy olisiko heillä tiedossa joku muukin / joitakin muitakin ripilapsen läheisiä sukuaisia, jotka voisi osallistua, taikka kenties he itse.
Ihan on nyt vaan järjestelykysymyksiä tuollaiset, ei kannata sen kummemmin pahoittaa mieltään kenenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muut kummit tuttuja? Ota yhteyttä ja ostatte yhdessä ristin.
On. Kiitos, tämä on hyvä idea. Voitaisiin jakaa kolmeen osaan. Sekin tosin on enemmän kuin olin budjetoinut..
ap
Aika halvalla ajattelit päästä... Eikö kummilapsi ole nyt vähän enemmän kuitenkin kuin muut rippilapset? Meilläpäin annetaan rahaa ja se on kummilapselle yleensä 100€.
Teilläpäin juu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika pihiä touhua. Itse onneksi sain kumeilta haluamani valkokultaisen ketjun ja isovanhemmilta valkokultaisen ristin. Yhteishinta oli varmaan lähemmäksi 300 euroa aikoinaan, mutta risti olikin kaulassa varmaan 25 vuotiaaksi joka päivä. Nyt käytän sitten ketjua yksistään. Ja he eivät kummatkaan olleet mitään kroisoksia, mutta rippilahjoihin on meilläpäin tapana panostaa. Itselleni olisi noloa antaa joku hikinen 50. Jos meno on niin köyhää niin ostaisin korun sitten käytettynä ja huollettuna, sekin on nykyään ihan hyvä vaihtoehto.
Kuinka kalliita lahjoja sinä annat kummilapsillesi, kun 50 euroa on sinusta liian pieni lahja?
En ole se, jolta kysyit, mutta kommentoin kuitenkin. Karkeasti jos kummilapsi on alle 10v, synttäri- ja joululahjat ovat yleensä max 25€, ellei jotain poikkeustoivetta ole. Silloin voidaan hommata kimppalahja. Yli 10v lahjat menevät helposti sinne 25-50€ välille. Rippilahjoissa ristien osto ei ole langennut meille, mutta olemme esim. ostaneet kummitytölle haluamaansa astiasarjaa, jota kerää kotoa muuttoa ja opiskeluaikaa varten. Yo-lahjaksi 100€, jos ei muita toiveita. Meillä useampi kummilapsi, ei omia lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta 175 euron koru on rippilahjaksi kallis, mutta ap:n kaavailema 40-50 euron arvoinen lahja on minusta KUMMILAPSEN RIPPIPÄIVÄNÄ kyllä aika saiturimainen, jos kyse on a
No ei kaikilla ole laittaa satasta, mutta lähtökohtaisesti keskituloisella keski-ikäisellä on, jos vaan haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totesit aloituksessa, että olet kolmen lapsen äiti ja ei ole tuollaisia rahoja. No on kait niillä lapsilla isäkin, joka osallistuu kuluihin. Tuskin ovat pyhästä hengestä sienneet, vaan ihan fyysisestä kullista, veikkaisin minä.
Aloituksellani halusin kertoa, että meillä on omiakin lapsia, en ole mikään yksin elävä pihi täti. Mieheni (lasteni isä) oli aivan yhtä pöyristynyt tästä pyynnöstä. Ei tullut mieleenkään laittaa yli 50 euroa lahjaan, oltiin mietitty ennemmin 30 euroa.
ap
Kyllä yksin elävällä tädilläkin on muuta käyttöä lähes 200 eurolle. Eivät teinit tarvitse noin kalliita koruja ollenkaan.
Miksi teinillä pitäs olla halpoja koruja? Itse ostin kultakoruja ja säästin rahaa, yhä tallella. Luuletko että kaikki teinit örveltävät? Toki ei ap:n tartte ostaa.
No niin oltiin. Sen jälkeen ei ostettu lahjoja enää.