Kummilapsen vanhemmilta tuli pyyntö ostaa rippiristi
Tuli viesti, että sylikummina mä varmaan ostan rippiristin. Lapsi toivoo tiettyä Kalevala Korun ristiä. Ajattelin ensin, että ok, helppo ostaa lahja, kun on toive. Se risti maksaa 175 euroa!
Olen keskituloinen ihminen, kolmen lapsen äiti. Ei minulla ole tuollaisia rahoja ja vaikka olisikin, en ikinä ostaisi kenellekään noin kalliita lahjoja. En edes omille lapsilleni!
Ahdistaa. Risti on kummilapsen oma toive. Ajattelin käyttää lahjaan 40-50 euroa ruusuineen. Mitä teen?
Kommentit (324)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole pyydetty koskaan kummiksi, näitä lukiessani en ihmettele.. olen matalapalkkainen pätkätyöläinen duunariammattissa. Kummeiksi on valittu varakkaita ihmisiä joilta odotetaan kalliita lahjoja ja muistamisia. Ei käy kateeksi. Vaikka joskus toivoinkin kovasti kummiksi pääsyä. Olisi ollut ihana viedä kummilasta vaikka luontoretkille, leffaan ja muutenkin viettää mukavaa aikaa ja olla tukena ja luotettavana aikuisena mukana elämässä.
Kyse ei ole kalliista lahjoista, vaan kummin kyvystä tarvittaessa suorittaa se toinen velvollisuus, eli huolehtia lapsen elatuksesta, jos vanhemmat eivät siihen kykene. Kalliit lahjat ovat symboli sille, että kykyä löytyy.
Kummiuteen ei kuulu mikään elatusvelvollisuus missään tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole pyydetty koskaan kummiksi, näitä lukiessani en ihmettele.. olen matalapalkkainen pätkätyöläinen duunariammattissa. Kummeiksi on valittu varakkaita ihmisiä joilta odotetaan kalliita lahjoja ja muistamisia. Ei käy kateeksi. Vaikka joskus toivoinkin kovasti kummiksi pääsyä. Olisi ollut ihana viedä kummilasta vaikka luontoretkille, leffaan ja muutenkin viettää mukavaa aikaa ja olla tukena ja luotettavana aikuisena mukana elämässä.
Tuo ihanne tavoitteesi kummina olosta melkeinpä edellyttäisi sitten sen, että jää itse lapsettomaksi. Minua ei ainakaan kovin suuresti houkuttelisi ajatus omien lasten tukemisen lisäksi huolehtia vielä kummilapsenkin tukemisesta ja luotettavana aikuisena olemisesta. Mihinkäs ne omat lapset siinä laitetaan, kun pitäisi lähteä luontoretkille ja leffaan kummilapsen kanssa.
Joskus vaan niissä omissa lapsissakin on riittävästi tekemistä ja niitten asioista huolehtimista.
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut ap. Valehtelet taas.
Meiltä kummilapsen vanhemmat kysyivät, samoin kuin toiselta kummilta, oletteko aikeissa ostaa nuorelle
rippiristin.
Syystä, että jos emme osta, vanhemmat tai isovanhemmat ostavat.
Ellei tätä rippilahja asia selvitä ja sovi ajoissa, voi käydä niin, että rippilapsi saa lahjaksi kaksi (2) jopa kolme rippiristiä.
Että kyllästyttää nuo typerät, lapsilliset, keksityt aloitukset.
Ja kun teillä toimittiin noin, kukaan ei voi toimia toisin?
Että kyllästyttää tuollaiset typerät ihmiset.
Eiköhän kummin niin sanotut "pakolliset" muistamiset lopu juuri rippijuhlaan. Silloin osat ikäänkuin vaihtuu, kummilapsi alkaa muistamaan kummiaan. Kun on jo naimaluvankin saanut ja on melkein aikuisen maailmassa. Eli normi muistamiset mutta ilman sen kummempia kummin velvollisuuksia.