Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitää itse oppia pitämään huolta itsestään
Sanoisin samaa, jos en työskentelisi toimintakyvyltään hyvin vajavaisten asiakkaiden eli vanhusten kanssa. Kaikkein pienituloisimmat eläkeläiset (eli takuueläkkeen saajat) ovat tällä hetkellä todella vaikeassa asemassa. Hehän eivät yleensä saa edes perustoimeentulotukea, koska laskelma jää aina juuri ja juuri plussan puolelle. Silti mm. lääkekustannukset ja terveydenhoitomenot rasittavat heidän talouttaan todella paljon etenkin näin alkuvuodesta, ennen kuin maksukatot täyttyvät.
t. yksi toinen sosiaalityöntekijä
Perustoimeentulotuki on KELA:n harteilla sos.tt:n sijaan. Ja ei, et saa mikäli normilaskelma "plussan" puolella. Aikuissosiaalityöstä voi tietysti yrittää saada täydentävää, mikäli voimavaroja/kompetenssia on siihen. Psyk.sh.
Jos se normilaskelma on plussan puolella, niin rahaa katsotaa olevan riittävästi. Ensimmäisestä kommentista saa helposti vaikutelman, että toimintakyvyltään hyvin vajavaisten asiakkaiden eli vanhusten toimeentulotaso olisi alkuvuodesta heikompi kuin toimeentulotukea saavien. Toisethan haluaa luoda vaikutelmaa, että jonkun saama toimeentulotuki on joltain toiselta pois ja näinhän asia ei ole.
Kyllähän ne lääke- ja terveydenhoitokulut rasittaa myös rikastakin, mutta kun omat rahat riittää, niin toimeentulotukea niiden maksamiseen ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Monilla on alennettu vaikka olisi noudattanut kaikkia ohjeita.
Minulla lähtee liien kalliin asunnon takia 160e/kk, ja halvempaa en saa vaikka haen.
Nyt sitten olen ollit 3 päivää syömättä, ensi kuussa vasta saan rahaa lisää.
Aina voi mennä myös töihin. Varamiespalveluntuottajille mars.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten eriarvoisesti työttömyystukia maksetaan. Toiset saa pelkän 595€ ja toisille maksetaan vuositolkulla vaikka mitä siihen vielä päälle. Mun mielestä pitäisi olla vaan yksi samansuuruinen tuki kaikille (poislukien vakavasti sairaat ketkä ei oikeasti töihin kykene, heille myös toimeentulotuki sekä lapsiperheille lapsikorotukset) Tuo yleistuki voisi olla nykyisen työttömyystuen suuruinen, mutta niin ettei siitä enää menisi veroja.
Ansiosidonnaisen aikaa ennen porrastusta pitäisi sen sijaan pidentää esim. 9 kuukauteen. Aivan liian lyhyt nykyinen 40 päivää, varsinkin kun työllisyystilanne Suomessa on mikä on.
Puhut nyt ristiin. Haluat, että kaikki saisivat saman verran, mutta vaadit, että juuri sitä ansiosidonnaista pidennettäisiin. Sehän nämä erot mahdollistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellistä kompaten: veikkaan että noilla "nälkiintyneillä" on riittänyt hienosti kuitenkin rahaa tupakkaan ja alkoholiin. Joillakin ei ole asioiden tärkeysjärjestys ihan sama kuin terveillä ihmisillä.
EI OLE RIITTÄNYT!!
Miksi sä teet tollasia oletuksia???!! Että mua ottaa päähän tollaset ihmiset!
En ole ostanut alkoholia lainkaan tänä vuonna, enkä koskaan polttanut tupakkaa!!
T: toinen nälkiintyneistäEi tässä maassa kukaan nälkään kuole, kyllä perustoimeentulo siitä pitää huolen vaikka mitä väität uhriutuessasi. Mihin sitten olet ne rahat tuhlannut? Oletko ottanut töissä ollessasi pikavippejä ja nyt sitten makselet niitä pois? Tyhmästi voi tosiaan tuhlata muuhunkin kuin tupakkaan ja viinaan.
Mutta jos elää järkeävästi eikä yli varojensa, KUKA
EI PIDÄ HUOLTA. Olen itse pudonnut kaksi kertaa turvaverkkojen läpi ja tunnen muitakin jolle käynyt samoin.
Ja nuo jutut tapahtuivat vanhoina hyvinä aikoina, paljon ennen tätä nykyhallitusta.
Meillä on kauan ollut hukassa ihmisten talouden hallinta. Ennenkin oli väkeä, jotka tilipäivänä maksoivat vippinsä pois. Pariksi illaksi riitti baariin rahat ja sitten taas lisää lainaamaan työkavereilta. Nyt on vieläkin helpompaa velkaantua, kun rahat on kortilla.
Ei siitä kauan ole, kun kyselyssä jopa 16-vuotiaat luulivat, että rahaa saa seinästä, kun olivat nähneet vanhenpien pankkikortin käyttöä.
Kotona pitäisi opettaa talouden alkeet, kun kerran koulu ei siihen kykene.
Harkiten käyttäen kyllä ne minimituetkin monelle riittävät elämiseen, eivät tietysti kaikkeen hyvään, mitä naapurilla voi olla.
Mutta olisko näiden sosiaali-ihmisten mielestä ratkaisu kaikkiin ihmisten ongelmiin, että saisi enemmän rahaa, jota nyt ikävä kyllä ei rajattomasti ole jaettavaksi.
Luultavasti enemmän ongelmia on mielenterveydessä, ei nekään aiheudu välttämättä köyhyydesta, monet köyhät tulevat varsin vähällä toimeen. Mutta monesti apua pitäisi tarjota siihen miten rahat saisi riittämään. Pitäisi olla valmis vaikka muuttamaan halvempaan asuntoon.
Maahan muutto maksaa 3,2 miljardia vuodessa. Se on jostain muusta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Minulla lähtee liien kalliin asunnon takia 160e/kk, ja halvempaa en saa vaikka haen.
Jotkut täälläkin huutaa kurkku suorana niin että kitarisat näkyy. Asioita ei voi ymmärtää kun ei koe. Esimerkkinä varsinkin se mitä on nähdä nälkää. Voin vakuuttaa että se on täyttä helvettiä.
Oletko sinäkään nähnyt oikeasti nälkää. Tuskin.
Olen nähnyt ihmisiä jotka ovat oikeasti nähneet nälkää. Olen nähnyt ihmisiä jotka ovat kuolleet nälkään. Nähnyt ihmisiä jotka ovat siinä tilassa että pelkästään syöminen voi johtaa kuolemaan. En ole koskaan nähnyt vastaavaa Suomessa, enkä sitä koskaan toivo näkeväni. Joten, teillä on voinut olla tiukkaa. Nälkää teistä ei ole nähnyt kukaan.
Tiedän että joskus 1800 -luvun puolella ja 1900-luvun alkupuolella näin on ollut mutta ei juurikaan 1950 -luvun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko afrikkalaiset ja lähi-itäläisetkin nälkiintyneitä ja huonoissa vaatteissa, viimeisillä voimillaan raahustavat masut tyhjinä ja mieli täynnä epätoivoa ja näköalattomuutta kohti sosiaalityöntekijän vastaanottoa?
Heille tuntuu riittävän ne samat tuet mitä nämä kotimaiset pienituloisetkin saavat. En muista edes milloin viimeksi olisi joku maahanmuuttaja ollut vailla ylimääräistä. Kyllä ne pahimmat elämänhallintaongelmat on suomalaisilla, valitettavasti.
Varmaan se vaikuttaa eika paljon, että nuo eivät yleensä käytä alkoholia. Se on sekä kallista että ravintoarvoltaan köyhää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitää itse oppia pitämään huolta itsestään
Sanoisin samaa, jos en työskentelisi toimintakyvyltään hyvin vajavaisten asiakkaiden eli vanhusten kanssa. Kaikkein pienituloisimmat eläkeläiset (eli takuueläkkeen saajat) ovat tällä hetkellä todella vaikeassa asemassa. Hehän eivät yleensä saa edes perustoimeentulotukea, koska laskelma jää aina juuri ja juuri plussan puolelle. Silti mm. lääkekustannukset ja terveydenhoitomenot rasittavat heidän talouttaan todella paljon etenkin näin alkuvuodesta, ennen kuin maksukatot täyttyvät.
t. yksi toinen sosiaalityöntekijä
Perustoimeentulotuki on KELA:n harteilla sos.tt:n sijaan. Ja ei, et saa mikäli normilaskelma "plussan" puol
Sinulla on todella voimakas ja jotenkin yksiulotteinen näkemys. Vanhuksien kohdalla ongelma on pienien tulojen lisäksi nimenomaan heikko toimintakyky. Ei pystytä menemään ruokajonoon jos ruoka loppuu, monet eivät pääse edes itse kauppaan vaan joutuvat tilaamaan ruokaostokset kotiin ja hyvin pienituloisilla kotiinkuljetusmaksutkin voivat olla se, joka keikauttaa veneen lopullisesti nurin. Vaihtoehtoja selviytyä on vanhuksilla paljon vähemmän kuin nuoremmilla/terveillä ihmisillä.
Enkä puhu nyt 60-70 -vuotiaista vaan ihan "vanhusvanhuksista" eli kahdeksankymppisistä ja yli. Etenkin erittäin iäkkäissä naisissa on yllättävän paljon takuueläkkeellä sinnitteleviä, koska tässä ikäluokassa on vielä ollut kotiäitejä, joilla työeläkettä ei ole kertynyt. Itse soisin mielelläni myös näille hyvin heikossa asemassa oleville vanhuksille edes taloudellisessa mielessä hitusen helpommat viimeiset vuodet kuin mitä yhteiskunta heille nyt tarjoaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmat johtuvat siitä, että perusosasta pitää maksaa matkaliput, puhelinkulut, nettikulut, hygienia, ravinto, käsikauppalääkkeet, mahdollinen vuokranylitys jne jne. Yksinäisen perusosa on noin 600, perheellisen pienempi.
Puhelin noin 30 euroa/kk, netti taitaa nykyisin olla joka taloyhtiössä jos ei niin noin 20 euroa/kk, matkaliput oikein monikossa mihin se työtön matkalippuja tarvitsee, käsikauppa lääkkeet ? Burana paketti noin vitosen kestää useamman kuukauden. Eli jää vielä 500 helposti, jos sillä ei saa ruokaa niin pitää unohtaa se wolttaus, se 500 tekee 30 päivässä yli 16 euroa/vrk. Pyykinpesuaine noin neljä euroa, yksin asuvalla ei paljon pyykkiä tule kestää siis pari kolme kuukautta, shampoo näytti olevan vajaa kaksi euroa, suihku saippua saman verran, jos ei valitse kalleinta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten eriarvoisesti työttömyystukia maksetaan. Toiset saa pelkän 595€ ja toisille maksetaan vuositolkulla vaikka mitä siihen vielä päälle. Mun mielestä pitäisi olla vaan yksi samansuuruinen tuki kaikille (poislukien vakavasti sairaat ketkä ei oikeasti töihin kykene, heille myös toimeentulotuki sekä lapsiperheille lapsikorotukset) Tuo yleistuki voisi olla nykyisen työttömyystuen suuruinen, mutta niin ettei siitä enää menisi veroja.
Ansiosidonnaisen aikaa ennen porrastusta pitäisi sen sijaan pidentää esim. 9 kuukauteen. Aivan liian lyhyt nykyinen 40 päivää, varsinkin kun työllisyystilanne Suomessa on mikä on.
Puhut nyt ristiin. Haluat, että kaikki saisivat saman verran, mutta vaadit, että juuri sitä ansiosidonnaista pidennettäisiin. Sehän nämä erot mahdollistaa.
Luulen että edellinen tarkoittaa Kelan työttömyyskorvauksia saavia. Jos et saa toimeentulotukea, niin elät sillä työttömyyskorvauksella, josta menee 15-20 % veroa, ja sen jälkeen maksat vuokran omavastuun olettaen että saat asumistukea ja käteen jää pakollisten laskujen jälkeen aika pieni summa. Mulla taisi pahimmillaan olla 7 e päivässä ruokaan, lääkkeisiin, hoitomaksuihin, hygieniaan, vaatteisiin, ja yllättäviin menoihin kuten hammaslääkäriin jos hammas halkesi tms.
Kyllä tuolla summalla sai taiteilla, että pystyy edes syömään, ei edes terveellistä. Jos on keliakia, tms. joka rajoittaa ruokavaliota, niin vielä hankalampaa, koska kaikki keli-tuotteet ovat kalliimpia kuin tavalliset.
Pitkäaikaissairaana säästöjen takia joutuu itse maksamaan hoidoista, apuvälineistä, lääkkeistä, yms. yhä enemmän. Sekin lähtee tuosta samasta käteen jäävästä 7 €/pv
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edellistä kompaten: veikkaan että noilla "nälkiintyneillä" on riittänyt hienosti kuitenkin rahaa tupakkaan ja alkoholiin. Joillakin ei ole asioiden tärkeysjärjestys ihan sama kuin terveillä ihmisillä.
EI OLE RIITTÄNYT!!
Miksi sä teet tollasia oletuksia???!! Että mua ottaa päähän tollaset ihmiset!
En ole ostanut alkoholia lainkaan tänä vuonna, enkä koskaan polttanut tupakkaa!!
T: toinen nälkiintyneistäEi tässä maassa kukaan nälkään kuole, kyllä perustoimeentulo siitä pitää huolen vaikka mitä väität uhriutuessasi. Mihin sitten olet ne rahat tuhlannut? Oletko ottanut töissä ollessasi pikavippejä ja nyt sitten makselet niitä pois? Tyhmästi voi tosiaan tuhlata muuhunkin kuin tupakkaan ja viinaan.
Mutta jos elää järkeävästi eikä yli varojensa, KUKA
Jooo töpeksin pahasti kun hankin nivelpsoriaasin, ihopsoriaasin, ynnä suolistosairauden. Olis pitänyt olla töpeksimättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perusosalla selviäminen edellyttänee sitä että saa asunnon jonka vuokra on toimeentulotuen rajojen mukainen esim. on onnistunut saamaan kaupungin vuokra-asunnon. Halpoja asuntoja haluavat kaikki
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo linkit nyt liittyivät tähän asiaan?
Ne tahtovat kertoa, millainen väki perussuomalaisen valtiovarainministerin takana on.
Joopatijoo taas. Katukuvassakaan ei näy muuta kuin nälkiintyneitä lapsia ja perheenäitejä jotka on enää vain luuta ja nahkaa.
Suomesta ollaan jälleen tekemässä vahvaa luokkayhteiskuntaa.
Köyhät suomalaisduunarit uhrataan rahan alttarilla. EU ja ulkomaiset sijoittavat nyhtävät suomalaisilta ja suomalaisista kaiken irti mitä saavat.
Kela ei korvaa kaikkia välttämättömiä lääkkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmat johtuvat siitä, että perusosasta pitää maksaa matkaliput, puhelinkulut, nettikulut, hygienia, ravinto, käsikauppalääkkeet, mahdollinen vuokranylitys jne jne. Yksinäisen perusosa on noin 600, perheellisen pienempi.
Puhelin noin 30 euroa/kk, netti taitaa nykyisin olla joka taloyhtiössä jos ei niin noin 20 euroa/kk, matkaliput oikein monikossa mihin se työtön matkalippuja tarvitsee, käsikauppa lääkkeet ? Burana paketti noin vitosen kestää useamman kuukauden. Eli jää vielä 500 helposti, jos sillä ei saa ruokaa niin pitää unohtaa se wolttaus, se 500 tekee 30 päivässä yli 16 euroa/vrk
Jospa itse kokeilet elää 600 eurolla kuussa.
Heille tuntuu riittävän ne samat tuet mitä nämä kotimaiset pienituloisetkin saavat. En muista edes milloin viimeksi olisi joku maahanmuuttaja ollut vailla ylimääräistä. Kyllä ne pahimmat elämänhallintaongelmat on suomalaisilla, valitettavasti.
t. sossu