Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
Älä valehtele! Pelkkää puppua. Suomessa kyllä ruokaa saa, kun viittii hakea, esim. seurakunnasta ja sieltä sossulasta. Ota kuule ruokakassi kantoon ja vie niille nälkiintyneillesi. Opeta heitä tekemään ruokaa. Mutta siis pelkkää valettahan tuo on. Terveisin vähävarainen minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo linkit nyt liittyivät tähän asiaan?
Oletko tyhmä ?
En ole. Ymmärrän kyllä jos vain kertoisit
Raha riittäisi jos ne annettaisiin vain omille.
No ei riittäisi. Ongelma on, että talous ei ole kasvanut 16:ta vuoteen. Meillä ei osata tehdä mitään sellaista, josta saisimme hyviä vientituloja. Sen sijaan eläkeläisiä meillä riittää 1,6 miljoonaa. Meidän rahat menevät siihen, että työssäkäyvää väestöä on vähemmistö kansasta ja sekään ei saa vientiteollisuutta vetämään. On selvää, miksi olet sossun asiakas.
600 000 ulkomaalaistaustaista + 300 000 työtöntä. Valtio ottaa velkaa jotta noille saadaan katto pään päälle, ruokaa eteen ja taskurahaa.
Aika lailla näkee katukuvassa paksuja ihmisiä. En oikein usko tuohon nälkiintymiseen.
Vierailija kirjoitti:
Joo katukuvassa ihmiset ovat koko ajan vaan nälkiintyneemmän näköisiä... Aina nämä köyhyyttään valittavat syö usean ihmisen edestä
Miksi ne nälkiintyneet katukuvassa näkyisi? Katukuvassa näkyy ne, joilla on varaa soppailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Ongelmat johtuvat siitä, että perusosasta pitää maksaa matkaliput, puhelinkulut, nettikulut, hygienia, ravinto, käsikauppalääkkeet, mahdollinen vuokranylitys jne jne. Yksinäisen perusosa on noin 600, perheellisen pienempi.
Jos ei 600 riitä siihen niin saa kyllä katsoa peiliin.
Näillä on 100e bussikortti, jota käyttää pari kertaa kuussa, 1000Gb/s netti, 1000Gb/s 5G, voitelee itseään pullolla kosteusvoidetta aamuisin ja iltaisin, haluaa syödä kalleinta kalaa, 3 lehtitilausta yms.
Vierailija kirjoitti:
Niin pitää itse oppia pitämään huolta itsestään
Sanoisin samaa, jos en työskentelisi toimintakyvyltään hyvin vajavaisten asiakkaiden eli vanhusten kanssa. Kaikkein pienituloisimmat eläkeläiset (eli takuueläkkeen saajat) ovat tällä hetkellä todella vaikeassa asemassa. Hehän eivät yleensä saa edes perustoimeentulotukea, koska laskelma jää aina juuri ja juuri plussan puolelle. Silti mm. lääkekustannukset ja terveydenhoitomenot rasittavat heidän talouttaan todella paljon etenkin näin alkuvuodesta, ennen kuin maksukatot täyttyvät.
t. yksi toinen sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen myös sosiaalityöntekijä. Lapsiperheiden häädöt ovat lisääntyneet tänä vuonna tosi paljon. Todella moni perhe kertoo vaikeuksista maksaa laskuja. Järjestöiltä on leikattu niin ihmiset eivät saa mm kriisispua, mielenterveyspalveluita jne. Jonot terveydenhuollon palveluihin ovat räjähtäneet. Ihan järjetöntä on hallituksen toihu
Olen sairaanhoitaja, ja myös meille näkyy hyvin peruspalveluiden romahtaminen. Ihmiset voi yhä huonommin, ja aikoja on yhä vähemmän antaa. Ei voi kuin ihmetellä miten tähän tilanteeseen on Suomi päästetty! Jos verorahoilla ei pystytä takaamaan edes perusasioita omalle väestölle, niin ei todellakaan pitäisi syytää rahaa muihin maihin, eikä ottaa tänne lisää elätettäviä!
Suomessa on niin paljon elätettäviä ettei kaikkia voida auttaa. Ensin autetaan vieraita sitten omia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo katukuvassa ihmiset ovat koko ajan vaan nälkiintyneemmän näköisiä... Aina nämä köyhyyttään valittavat syö usean ihmisen edestä
Miksi ne nälkiintyneet katukuvassa näkyisi? Katukuvassa näkyy ne, joilla on varaa soppailla.
Aha. Missä ne nälkiintyneet nyhjöttää? Luulisi että edes leipäjonoon löytävät.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston trolli olet. Suomessa ei kukaan näe nälkää. Täällä valtio maksaa yltäkylläisen ylläpidon jokaiselle rajojen sisällä.
Täällä yksi tämän ajan uhri. En ole saanut toimeentulotukea koko sen 2v aikana jonka olen ollut työkyvytön. Ansiosidonnaista aloin saada vasta kauhean taistelun jälkeen. Se taistelu kesti kuitenkin liian kauan niin että tilanne ehti mennä jo tosi huonoksi. Ensi kuussa ollaan asunnottomia mutta siihen asti yritetään elää jotenkin. Viimeisiä ehtoollisia syödään meidän perheessä. Tässä maassa ei apua saa jos sitä on joskus saanutkin. Karu totuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Monilla on alennettu vaikka olisi noudattanut kaikkia ohjeita.
Minulla lähtee liien kalliin asunnon takia 160e/kk, ja halvempaa en saa vaikka haen.
Nyt sitten olen ollit 3 päivää syömättä, ensi kuussa vasta saan rahaa lisää.
Jotkut täälläkin huutaa kurkku suorana niin että kitarisat näkyy. Asioita ei voi ymmärtää kun ei koe. Esimerkkinä varsinkin se mitä on nähdä nälkää. Voin vakuuttaa että se on täyttä helvettiä.
Vierailija kirjoitti:
Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..
Meillä tulevat lapset mummolaan aina kun on nälkä eikä ole kotona ruokaa. Mummo laittaa. Mutta se miniän piru on aina arvostelemassa, ei mikään sille kelpaa, vaikka kotona istuu sähkötupakka huulessa työttömänä. Kuskailin sitä avuksi, mutta lopetin, kun lapsille minua haukkui. Kävelkööt!
Köyhyys ja nälkä, omia valintoja. Kaikilla, joita ei laiskuus vaivaa, on aivan samat mahdollisuudet M E N N Ä töihin, rikastua ja itse ostaa ruokansa. Vain siten SUAMI NOUSOO ! Loppu laiskuudelle ja punatautisille !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla on alennettu vaikka olisi noudattanut kaikkia ohjeita.
Minulla lähtee liien kalliin asunnon takia 160e/kk, ja halvempaa en saa vaikka haen.
Nyt sitten olen ollit 3 päivää syömättä, ensi kuussa vasta saan rahaa lisää.
Jotkut täälläkin huutaa kurkku suorana niin että kitarisat näkyy. Asioita ei voi ymmärtää kun ei koe. Esimerkkinä varsinkin se mitä on nähdä nälkää. Voin vakuuttaa että se on täyttä helvettiä.
150 kiloiset näkee nälkää kun ei saa välipalaa 2 tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmat johtuvat siitä, että perusosasta pitää maksaa matkaliput, puhelinkulut, nettikulut, hygienia, ravinto, käsikauppalääkkeet, mahdollinen vuokranylitys jne jne. Yksinäisen perusosa on noin 600, perheellisen pienempi.
Jos ei 600 riitä siihen niin saa kyllä katsoa peiliin.
Näillä on 100e bussikortti, jota käyttää pari kertaa kuussa, 1000Gb/s netti, 1000Gb/s 5G, voitelee itseään pullolla kosteusvoidetta aamuisin ja iltaisin, haluaa syödä kalleinta kalaa, 3 lehtitilausta yms.
Kaikki mahdolliset suoratoistopalvelut, nettipelit ja spotify vie joiltain kaikki rahat. Hämmennys on suuri, kun tilille jää käyttörahaa vähän yli 100 e/kk. Yle areena olisi ilmainen (tai no ylevero...) mutta se EI kelpaa.
Eikö nyt nälkä viimeistään pistä hakemaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin pitää itse oppia pitämään huolta itsestään
Sanoisin samaa, jos en työskentelisi toimintakyvyltään hyvin vajavaisten asiakkaiden eli vanhusten kanssa. Kaikkein pienituloisimmat eläkeläiset (eli takuueläkkeen saajat) ovat tällä hetkellä todella vaikeassa asemassa. Hehän eivät yleensä saa edes perustoimeentulotukea, koska laskelma jää aina juuri ja juuri plussan puolelle. Silti mm. lääkekustannukset ja terveydenhoitomenot rasittavat heidän talouttaan todella paljon etenkin näin alkuvuodesta, ennen kuin maksukatot täyttyvät.
t. yksi toinen sosiaalityöntekijä
Jos olisit sosiaalityöntekijä, niin tietäisit, että toimeentulotukea saa kaikki täsmälleen samoilla ehdoilla. Kun lääkelaskuja kertyy, niin niille kuukausiille on mahdollista saada toimeentulotukea, mutta sitä ei saa hakematta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt nälkä viimeistään pistä hakemaan töitä.
Eikö se nyt mene tajuntaan ettei niille työpaikoille niin vain kävellä?
Kommunistinen sosiaalityä alas ! Tyä se on kun elättää. Minen näistäpualin laiskoja ruaki !
Vierailija kirjoitti:
sossuelätit itkee kun ei ole varaa asua tonnin vuokrakämpissä ja woltittaa?
Niin, onhan niillä varmasti rankkaa, nyyh,
Vaan kun eivät välttämättä ole terveitä aikuisia. Psyk.sh.