Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä

Vierailija
25.04.2025 |

Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.

En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin

Kommentit (707)

Vierailija
121/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?

Monilla on alennettu vaikka olisi noudattanut kaikkia ohjeita.

Minulla lähtee liien kalliin asunnon takia 160e/kk, ja halvempaa en saa vaikka haen.

Nyt sitten olen ollit 3 päivää syömättä, ensi kuussa vasta saan rahaa lisää.

Miksi ei raha riitä? Oletko työelämässä? Eikö ruokakasseja jaeta kunnassasi, seurakunnassasi, leipäjonoissa? Kaurahiutaleet ovat todella edullisia, niistä saa puuroa. Eikö raha riitä pariin kaurapuuropakettiin? Hernekeittopurkkeja vien pojalle välillä, jos rahat loppuu, niin on mitä syödä, eivät pilaannut ihan heti. Kuivamuonaa, näkkäriä ja säilykkeitä on itsellänikin varalta. Todella halpoja. Käy hakee seurakunnasta lihapullapurkkeja ja makaroonia. Käy aamupuurolla seurakunnassa, on ilmaista. Osallistu yhteisiin ruokailuihin, joita myös tarjotaan. Tilaisuuksissa on usein kahvit ja pullat. 

Vierailija
122/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt nälkä viimeistään pistä hakemaan töitä.

Jos on nälissään ja resuinen ei saa töitä jos edes jaksaa hakea. Kun on ravintopuutoksia, voi tulla mielenterveysongelmikin. Kyllä sen ymmärtää, että tuollaisesta voi olla hankalaa nousta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhyys ja nälkä, omia valintoja. Kaikilla, joita ei laiskuus vaivaa, on aivan samat mahdollisuudet M E N N Ä töihin, rikastua ja itse ostaa ruokansa. Vain siten SUAMI NOUSOO ! Loppu laiskuudelle ja punatautisille !

Miksi tuota samaa mahdollisuutta ei ulotettaisi onnistujiin - verotetaan kaikki saman alan parhainta palkkaa saavan tulojen mukaan? Onhan heillä kaikilla samat mahdollisuudet samoihin tuloihin, jos ei kuuluisa lorvikatari vaivaa.

Vierailija
124/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä näen nälkää. Tukeni on ollut leikattuna jo 8kk ajan. Ystäväsuhteet katkenneet kun olen lainannut rahaa ruokaan. Nyt ei oo enää ketään keneltä lainata ja en oo syöny 4 päivään--

Miksi minä maksan kirkollisveroa? Siksi että kirkko auttaisi ahdingossa olevia , eikä kukaan näkisi nälkää ! Minne ne kirkollisverot menevät? Miten tämä on mahdollista???Olen vihainen ja pettynyt ellei kirkko autakaan ihmisiä.

Vierailija
125/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sossuelätit itkee kun ei ole varaa asua tonnin vuokrakämpissä ja woltittaa?

Niin, onhan niillä varmasti rankkaa, nyyh,

Pk-seudulla voi pariskunta asua 900 euron vuokrakämpässä, että kyllä se siitä helpottaa, vaikka rankkaa onkin.

Vierailija
126/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pitää itse oppia pitämään huolta itsestään 

Sanoisin samaa, jos en työskentelisi toimintakyvyltään hyvin vajavaisten asiakkaiden eli vanhusten kanssa. Kaikkein pienituloisimmat eläkeläiset (eli takuueläkkeen saajat) ovat tällä hetkellä todella vaikeassa asemassa. Hehän eivät yleensä saa edes perustoimeentulotukea, koska laskelma jää aina juuri ja juuri plussan puolelle. Silti mm. lääkekustannukset ja terveydenhoitomenot rasittavat heidän talouttaan todella paljon etenkin näin alkuvuodesta, ennen kuin maksukatot täyttyvät. 

t. yksi toinen sosiaalityöntekijä

Jos olisit sosiaalityöntekijä, niin tietäisit, että toimeentulotukea saa kaikki täsmälleen samoilla ehdoilla. Kun lääkelaskuja kertyy, niin niille kuukausiille on mahdollista saada toimeentulotukea, mutta

Olen kyllä sosiaalityöntekijä ja tiedän tuon paremmin kuin hyvin. Eläkeläisillä vaan laskelma jää usein nimenomaan juuri ja juuri plussan puolelle myös noiden laskujen kanssa (etenkin omistusasujilla nykyään). Ja silloinhan ei saa esim. maksusitoumusta apteekkiin. Aikaisemmin pystyimme harkinnanvaraisella toimeentulotuella näitä myöntämään sosiaalityöstä, mutta nyt myös työnantajamme eli hyvinvointialueen soveltamisohjeet ovat aika epäinhimilliset tässä suhteessa. 

Vierailija
127/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?

Ongelmat johtuvat siitä, että perusosasta pitää maksaa matkaliput, puhelinkulut, nettikulut, hygienia, ravinto, käsikauppalääkkeet, mahdollinen vuokranylitys   jne jne. Yksinäisen perusosa on noin 600, perheellisen pienempi. 

Jos ei 600 riitä siihen niin saa kyllä katsoa peiliin.

Näillä on 100e bussikortti, jota käyttää pari kertaa kuussa, 1000Gb/s netti, 1000Gb/s 5G, voitelee itseään pullolla kosteusvoidetta aamuisin ja iltaisin, haluaa syödä kalleinta kalaa, 3 lehtitilausta yms.

Joo ja meillä oli lapsen harrastus. Olin kyllä töissä, mutta en saanut sen enempää kuin toimeentulotuki vuokrineen on. Väitän meidän olleen köyhiä, vaikka lapsi harrasti ihan kilpaurheilua. Eikö olis saanut? En siis saa valittaa köyhyyttä, koska laitoin ensisijaisesti rahaa vuokraan, seuraavaksi lapsen harrastukseen , sen jälkeen lääkkeet ja ruoka. Ja kaikesta piri tinkiä . Yhtään omaa vaatetta en ostanut 20 vuoteen. Sain jotain. Jotenkin ärsyttää, että tullaan sanoma ettei köyhä.ole oikeasti köyhä eikä sillä ole oikeasti mitään ongelmaa. Olen nyt tyytyväinen, että lapseni oli aina harrastuksessa eikä roadmanina. 

Pitäkää tunkkinne. Minä en ole lojaali tälle maalle enää.

T. Entinen isänmaallinen. 

Vierailija
128/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pitää itse oppia pitämään huolta itsestään 

Sanoisin samaa, jos en työskentelisi toimintakyvyltään hyvin vajavaisten asiakkaiden eli vanhusten kanssa. Kaikkein pienituloisimmat eläkeläiset (eli takuueläkkeen saajat) ovat tällä hetkellä todella vaikeassa asemassa. Hehän eivät yleensä saa edes perustoimeentulotukea, koska laskelma jää aina juuri ja juuri plussan puolelle. Silti mm. lääkekustannukset ja terveydenhoitomenot rasittavat heidän talouttaan todella paljon etenkin näin alkuvuodesta, ennen kuin maksukatot täyttyvät. 

t. yksi toinen sosiaalityöntekijä

Jos olisit sosiaalityöntekijä, niin tietäisit, että toimeentulotukea saa kaikki täsmälleen samoilla ehdoilla. Kun lääkelaskuja kertyy, niin niille kuukausiille on mahdollista saada toimeentulotukea, mutta

Perustoimeentulotuki on KELA:n harteilla sos.tt:n sijaan. Ja ei, et saa mikäli normilaskelma "plussan" puolella. Aikuissosiaalityöstä voi tietysti yrittää saada täydentävää, mikäli voimavaroja/kompetenssia on siihen. Psyk.sh.

Vierailija
129/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais tämäkin aloitus olla joku vihervassarin iltasatu muutaman huikan jälkeen hehhehhehheee....

Vierailija
130/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää töihin ja lopettakaa toisten rahoilla eläminen. Töitä on ja joka toisin väittää voi suksia hiiteen Suomesta. Kela maksaa luxustukipummieliitille 11 miljardia euroa vuodessa ja nämä saatanat huutavat kurkku suorana lisää. 

Vierailija
131/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon yök kaikista köyhiä.haukkuvista henkilöistä. Alhaisemmista alhaisempia. Ja harhaisia. Ja jos äiti ja isä on alkoholisteja, ei se haukkuminen sitä lasta auta.

Vierailija
132/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmat johtuvat siitä, että perusosasta pitää maksaa matkaliput, puhelinkulut, nettikulut, hygienia, ravinto, käsikauppalääkkeet, mahdollinen vuokranylitys   jne jne. Yksinäisen perusosa on noin 600, perheellisen pienempi. 

Jos ei 600 riitä siihen niin saa kyllä katsoa peiliin.

Näillä on 100e bussikortti, jota käyttää pari kertaa kuussa, 1000Gb/s netti, 1000Gb/s 5G, voitelee itseään pullolla kosteusvoidetta aamuisin ja iltaisin, haluaa syödä kalleinta kalaa, 3 lehtitilausta yms.

Niin tietty joo. Meillä on vain yhdellä lapsella bussikortti jotta pääsee kouluun. Taloyhtiön ilmainen netti ja puhelimessa halvin mahdollinen. Kalaa syödään harvoin kun tarjouksesta saa, lehdet luetaan kirjastossa. Niin ja ei ole maksullisia harrastuksia.

Vierailija
133/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pk-seudulla voi pariskunta asua 900 euron vuokrakämpässä, että kyllä se siitä helpottaa, vaikka rankkaa onkin.

Ei voi

Vierailija
134/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo linkit nyt liittyivät tähän asiaan?

Oletko tyhmä ?

En ole. Ymmärrän kyllä jos vain kertoisit

Raha riittäisi jos ne annettaisiin vain omille. 

No ei riittäisi. Ongelma on, että talous ei ole kasvanut 16:ta vuoteen. Meillä ei osata tehdä mitään sellaista, josta saisimme hyviä vientituloja. Sen sijaan eläkeläisiä meillä riittää 1,6 miljoonaa. Meidän rahat menevät siihen, että työssäkäyvää väestöä on vähemmistö kansasta ja sekään ei saa vientiteollisuutta vetämään. On selvää, miksi olet sossun asiakas.

600 000 ulkomaalaistaustaista + 300

Jännä. Meillä on kaksi vieraskielistä kotona. Toinen on peruskoulussa. Toinen omistaa omistusasunnon ja pankkitilillä on 500 000.

Vierailija
135/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaurapuuro alle euron paketti, eikä ole varaa ? Muutaman tölkin kerää maasta kauppa matkalla niin se on siinä se raha. Suomessa ei ole nälkiintyneitä kuin narkit ja juopot. 

Just noin tehtiin, kun oltiin veljesten kanssa lapsia. Ei ollut äidillä rahaa, joten ei muuta kuin tölkkejä kerää, niin saatiin kaurapuuropaketti tai jotain muuta halpaa ruokaa. Piimäkakkuja leivottiin, oli halpaa sekin. Kerran piti saada 5 penniä, joka puuttui linjaautokyytirahasta, että äiti pääsi kaupunkiin hakemaan palkkaansa, kun oli siellä ollut töissä. Mutta ei löytynyt, joten pinkaisin naapuriin ja sain sieltä se 5 pennisen. Marjoja pomittiin kilpaa ja myytiin, saatiin rahaa. Oltiin apulaisena missä milloinkin, vietiin äidille perunoita ja porkkanoita, joita palkkana saatiin. Talvitakki pienennettiin tuttavan vanhasta takista. Hyvin tarkeni. Kyllä olen ylpeä siitä, että selvittiin.Töitä on saatu eikä kukaan ole sisaruksista työttömänä ollut, vaikka on se yritystä vaatinut. Kysyttiin suoraan työpaikan pomolta, saako tulla töihin. Minäkin sain kolme työpaikkaa niin ja yhteensä 30 työvuotta on töissä oltu. 

Vierailija
136/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menkää töihin ja lopettakaa toisten rahoilla eläminen. Töitä on ja joka toisin väittää voi suksia hiiteen Suomesta. Kela maksaa luxustukipummieliitille 11 miljardia euroa vuodessa ja nämä saatanat huutavat kurkku suorana lisää. 

Paljonko maksoit koulutuksestasi taikka lastesi koulutuksesta näin alkuun? Sitähän minäkin, KELA-elätti siellä vinkuu. Psyk.sh.

Vierailija
137/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten eriarvoisesti työttömyystukia maksetaan. Toiset saa pelkän 595€ ja toisille maksetaan vuositolkulla vaikka mitä siihen vielä päälle. Mun mielestä pitäisi olla vaan yksi samansuuruinen tuki kaikille (poislukien vakavasti sairaat ketkä ei oikeasti töihin kykene, heille myös toimeentulotuki sekä lapsiperheille lapsikorotukset) Tuo yleistuki voisi olla nykyisen työttömyystuen suuruinen, mutta niin ettei siitä enää menisi veroja. 

Ansiosidonnaisen aikaa  ennen porrastusta pitäisi sen sijaan pidentää esim. 9 kuukauteen. Aivan liian lyhyt nykyinen 40 päivää, varsinkin kun työllisyystilanne Suomessa on mikä on. 

Vierailija
138/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kommunistinen sosiaalityä alas ! Tyä se on kun elättää. Minen näistäpualin laiskoja ruaki !

Opettele kirjoittamaan ja lukemaan. Psyk.sh.

Vierailija
139/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä.työssäkåuviä.köyhiä on paljon. Me ei ruokajonoihin päästä, vaikka se olis naapurissa. Itse teen 11€ tintipalkalla niin paljon tunteja kuin saan. Ja elätän lapset ja yritän olla niiden kanssa niin paljon kuin aikaa jää. Meillä menee välillä puuroa aamusta iltaan. 

Vierailija
140/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi

Joo, jää 5 e vajaaksi, huh huh.