Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä

Vierailija
25.04.2025 |

Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.

En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin

Kommentit (707)

Vierailija
181/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko afrikkalaiset ja lähi-itäläisetkin nälkiintyneitä ja huonoissa vaatteissa, viimeisillä voimillaan raahustavat masut tyhjinä ja mieli täynnä epätoivoa ja näköalattomuutta kohti sosiaalityöntekijän vastaanottoa?

Heille tuntuu riittävän ne samat tuet mitä nämä kotimaiset pienituloisetkin saavat. En muista edes milloin viimeksi olisi joku maahanmuuttaja ollut vailla ylimääräistä. Kyllä ne pahimmat elämänhallintaongelmat on suomalaisilla, valitettavasti.

t. sossu

No ei kai, kun niillä on niin isot perheet että saavat yhteensä tonneittain tukia! Suhteessa on paljon halvempaa tehdä ruokaa isommalle porukalle. Sitäpaitsi noiden teinit ryöstää Suomalaisilta lapsilta vaatteetkin päältä, jos sattuvat haluamaan. Niin, ja se vielä, että et satavarmasti ole mikään sossu.

Vierailija
182/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tunnen useamman tohtorin jotka eivät löydä asunnostaan edes jääkaappia ilman että niitä kädestä pitäen opastaa. Samoja joilla ei ole minkäänlaista ymmärrystä esimerkiksi tietotekniikasta, tai kuten muuan tekniikan tohtori joka ei ymmärtänyt yhtään mitään talotekniikasta ja sen vuoksi teippasi ilmastointiteipillä kiinni ikkunan karmin tuuletusaukot, tunnetuin seurauksin.

Itsensä kehittäminen on muutakin.

Älä viitsi naurattaa. Keksit noita ihan omasta päästäsi.

Nykyään tohtoriksi on aika mahdoton päästä ellei tiedä tietotekniikasta mitään. Myös humanistina. Big data ei taida olla sulle tuttu asia, olet jämähtänyt jonnekin 1960-luvulle kai 😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pääkaupunkiseudulla hyväksytyt asumismenot 715e ja perusosa 594e = 1309e. Lisäksi maksetaan lääkkeet, terveydenhoitomaksut, sähkö, kotivakuutus ja kaikki muut harkinnanvaraiset menot. Ihan itkettää miten vaan poljetaan poloisia.

FYI  60-70 % työttömistä EI saa toimeentulotukea.

Vierailija
184/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllå tämän/kuulun nyt itse tähän porukkaan eli olen köyhä.

Saan ansiosidonnausta, vähän asumistukea ja toimeentulotukea.

Kärsin pahasta traumaperäisestä stressihäiriöstä.

En käyrä alkoholia,en polta,olen normaalipainoinen ei tietenkään autoa rai mitääm sellaista  ja silti rahat ovat tiukassa.mielestäno toimeentulotukisumma on liian pieni. Ei se kata inhimillistä elämää.

Tämå traumaperäinek stressihäiriö ja köyhyys yhdessä on aika raskasta. 

Olen siis lastenhoitopuolellq normaalisri töissä.

Koen ettå suurin väöryys ei ole se että ansiosidonnaisesta lähtee melkeen 400e verroa eikä se että asumistuki pieneni naurettavasti vaam tuo viimesijainen tuki eli toimeentulotuki putöisi olla edes 50e suurempi.

Tuntuu että tämä köyhyys välillä pahentaa noita oireita.saa nähdä olenko koskaan enäön työkunnossa.

Toisaalta en valita,olen iloinen että on pieni asunto. 

Toivon että me surkimukset joskus saisimne yhteiskunnassa äänen kuuluviin.

T. Ihan tavallinen suomalainen nainen

Vierailija
185/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin pitää itse oppia pitämään huolta itsestään 

Millä pidät kun rahattomuus aiheutti vakavat mt-ongelmat. Ei niitä töitä ja rahaa taikaseinästä löydy ja kun vastaus alkaa olemaan liian monta kertaa ei, niin alkaa mieli järkkymään.

Vierailija
186/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritykseni lopetin lähes kannattamattomana, sekä +60h työviikot joista jäi ehkä 10€/h tuntipalkka, ja jäin siis työttömäksi.

9 vuotta ilman lomia ja vapaita, en vain enää jaksanut. en saanut latiakaan mistään, en yhtään mistään koska minut luokiteltiin yrittäjäksi yhä. 8 vkoa vailla tuloja. Neuvottelin pankin kanssa asuntolainasta vapaata, sekä hain ruokaa ruoka-avusta, sekä super ystävälliset naapurit auttoi minua tekemällä ruokaa, veivät jopa kebabille pari kertaa. 

Pääsin töihin, mutta eihän sitä palkkaa tullut heti kun työt alkoi. 12 vkoa ilman tuloja. oisinpa saanut edes jotain mutta en. Selvisin hengissä, mutta kävin kyllä kaupungin velkaneuvonnassa ja sos virastossa kyllä pyytämässä apua mutta en saanut mitään. 

Vierailija
187/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liittyykö näistä kenenkään elämään päihteet?

Varmaan näiden palstan persutrollien elämään kyllä, ulosanti on sen verran psykedeelistä.

Vierailija
188/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pääkaupunkiseudulla hyväksytyt asumismenot 715e ja perusosa 594e = 1309e. Lisäksi maksetaan lääkkeet, terveydenhoitomaksut, sähkö, kotivakuutus ja kaikki muut harkinnanvaraiset menot. Ihan itkettää miten vaan poljetaan poloisia.

FYI  60-70 % työttömistä EI saa toimeentulotukea.

Niin ei saa kun on työssäkäyvä puoliso. Ei minunkaan mieheni saa, vaikka on työtön. Kas kun itse olen virassa oleva sosiaalityöntekijä.

Vierailija
189/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aloitekykyä, ei näkemystä, ei minkäänlaista elämänhallintaa. Ei koulutusta, ei kykyä oppia, ei lukutaitoa, ei motivaatiota, ei itsekuria eikä tulevaisuutta. 

Juuri ne syyt jotka näkyvät joka päivä ja yhä enemmän.

Purralla, Orpolla ja Essayahilla on tähän ratkaisu jota ovat toteuttamassa juuri nyt. On köyhän ja vähäisaisen oma etu että autetaan kannustinloukuista pois, avarretaan näkymiä ja mahdollisuuksia. 

Tarttukaa siihen.

Palkkaatko mut omaan firmaasi? On nääs data scientistin pätevyys, mutta valitettavasti housuissa on vain p-llu eikä munat, joten en pääse läpi rekrysuodattimistanne.

Oletko sellainen tyypillinen putkinäköinen tyyppi joka ei pysty näkemään sen äärimmäisen kapean kiinnostuksen kohteensa ulkopuolelle? Niitä joihin törmää jatkuvas

Nyt on jollakin melkoiset suuruudenkuvitelmat itsestään. Melkoinen narsistinen egotrippi menossa.

Vierailija
190/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti näillä köyhillä on kolme lasta, neljä lemmikkiä ja rööki huulessa. Go figure.

Taas joku kouluttamaton kommentoija. 

Tilastojen mukaan suuri osa perustoimeentulotuen saajista on 20-24 -vuotiaita yksinasuvia miehiä. Lähde: Kela.

En ihmettele. En ymmärrä miksi poikani ei saa töitä. Hän on koulutettu, hyvät paperit, huono ala, kyvykäs mutta hiljainen. Olen kasvattanut hänet liian kiltiksi. Ei töitä. Vaikka kuinka hakee. 

Monilla nuorilla on sama. Voi olla tutkinto mutta kun ei ole työkokemusta ei saa töitä. Kilpailu on kovaa. Hakijoita voi olla satoja samaan työpaikkaan.

Vierailija
191/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..

pk-seudulla ainakin Espoossa taisi olla puistoruokailua alle 16v lapsille koko heinäkuun, toki ei kata koko kesää.

Vierailija
192/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..

pk-seudulla ainakin Espoossa taisi olla puistoruokailua alle 16v lapsille koko heinäkuun, toki ei kata koko kesää.

Uskon, että Helsinki jatkaa puistoruokailua myös. Se on hyvä juttu. 

Vierailija
193/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan onko uusin känny ja potkulauta? Nikotiinipusseja, vapeja?  Maksullisia sovelluksia?

Vierailija
194/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasemmiston trolli olet. Suomessa ei kukaan näe nälkää. Täällä valtio maksaa yltäkylläisen ylläpidon jokaiselle rajojen sisällä.

Haista naisen jalkoväli!!! Mulla on nälkä eikä rahaa edes lääkkeisiin. Tammikuussa sain 579 e työttömyyskorvausta ja sen jälkeen en ole saanut mitään. Pakko ruveta varasteleen.

Vierailija
195/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika lailla näkee katukuvassa paksuja ihmisiä. En oikein usko tuohon nälkiintymiseen.

Luuletko että nälkiintyneet ihmiset ovat laihoja? Etkö ole kuullut siitä, että ihminen voi olla normaalipainoinen tai ylipainoinen ja olla silti aliravittu. Aika heikoissa kantimissa on sun osaaminen, jolla täällä yrität päteä kun faktat eivät ole hallussa. Ihminen kun ei tarvitse vaan vatsan täytettä vaan keho tarvitsee ravintoaineita. Köyhien halpa ruoka ei tarjoa tarpeeksi ravintoaineita.

Vierailija
196/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uskon, että Helsinki jatkaa puistoruokailua myös. Se on hyvä juttu. 

kuka ne kustantaa?

Vierailija
197/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

huomioita ja muistio sastamalasta.

suuri osa väestöä kulkee rollaattoreilla, ei kuntoutusta,ei mri kuvausta säästösyistä.näkyy jo katukuvassa.kasarilla kuvattiin ja yritettiin hoitaa esim.kulumat jne.ei näkynyt niin paljoo ranka ongelmaisia.

ihmisillä on virttyneet vaatteet,joillain epäsopivat kengät ajankohtaan,linttaan astutut kengät(ei varaa enää siistiin ulkoasuun)

huume ja päihde ongelmaisia nuoria ja työikäisiä. ennen katukuvas vaan ikivanhat deekut.

useita ruokajonoja ja esim.luterilainen diakonia välillä sanoo asiakkaille,ei ole tarjota ruokaa.loppu lahjoitukset. pitävät kyllä kahvittelua joka toimeentulo asiakkaille ilmainen.

kirpputoreilla ihmiset myy puhkikuluneita vaatteita  ja avattuja kauneustuotteita. siis aivan itkettävää nähtävää.

oon suoraan sanoen saanut tarpeekseni esim.satosesta jne poliitikosta. ei tajua mitään ,vaikka näkee katukuvan.

Vierailija
198/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös sosiaalityöntekijä. Lapsiperheiden häädöt ovat lisääntyneet tänä vuonna tosi paljon. Todella moni perhe kertoo vaikeuksista maksaa laskuja. Järjestöiltä on leikattu niin ihmiset eivät saa mm kriisispua, mielenterveyspalveluita jne. Jonot terveydenhuollon palveluihin ovat räjähtäneet. Ihan järjetöntä on hallituksen toihu

Olen sairaanhoitaja, ja myös meille näkyy hyvin peruspalveluiden romahtaminen. Ihmiset voi yhä huonommin, ja aikoja on yhä vähemmän antaa. Ei voi kuin ihmetellä miten tähän tilanteeseen on Suomi päästetty! Jos verorahoilla ei pystytä takaamaan edes perusasioita omalle väestölle, niin ei todellakaan pitäisi syytää rahaa muihin maihin, eikä ottaa tänne lisää elätettäviä! 

Suomessa on niin paljon elätettäviä ettei kaikkia voida auttaa. Ensin autetaan vierait

Olemme kansainvälisten sopimusten mukaan toimiva valtio, joten kaikki maailman ihmiset ovat meille omia.

Vierailija
199/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?

Monilla on alennettu vaikka olisi noudattanut kaikkia ohjeita.

Minulla lähtee liien kalliin asunnon takia 160e/kk, ja halvempaa en saa vaikka haen.

Nyt sitten olen ollit 3 päivää syömättä, ensi kuussa vasta saan rahaa lisää.

Jotkut täälläkin huutaa kurkku suorana niin että kitarisat näkyy. Asioita ei voi ymmärtää kun ei koe. Esimerkkinä varsinkin se mitä on nähdä nälkää. Voin vakuuttaa että se on täyttä helvettiä.

150 kiloiset näkee nälkää kun ei saa välipalaa 2 tunnin välein.

Ymmärrän että tämä on sun tilanne, mutta nyt puhutaan muista.

Vierailija
200/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö nyt nälkä viimeistään pistä hakemaan töitä.

VAU! Huomenna onkin Iltapulussa iso otsikko: NÄLKÄ SYNNYTTI UUSIA TYÖPAIKKOJA!

/s

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän neljä