Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä

Vierailija
25.04.2025 |

Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.

En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin

Kommentit (707)

Vierailija
161/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?

Ongelmat johtuvat siitä, että perusosasta pitää maksaa matkaliput, puhelinkulut, nettikulut, hygienia, ravinto, käsikauppalääkkeet, mahdollinen vuokranylitys   jne jne. Yksinäisen perusosa on noin 600, perheellisen pienempi. 

Puhelin noin 30 euroa/kk, netti taitaa nykyisin olla joka taloyhtiössä jos ei niin noin 20 euroa/kk, matkaliput oikein monikossa mihin se työtön matkalippuja tarvitsee, käsikauppa lääkkeet ? Burana paketti noin vitosen kestää useamman kuukauden. Eli jää vielä 500 helposti, jos sillä ei saa ruokaa niin pitää unohtaa se wolttaus, se 500 tekee 30 päivässä yli 16 euroa/vrk

Hei kultalusikka ihminen niin ruokakauppa ruoka yhtä kallista kun jos kävisi vaikka McDonald's syömässä joka päivä. Olen laskenut. Nyt vaan on niin että sekä pikaruoka ja kauppa myy niin pienet annokset ettei ne riitä. Ja kalliisti. Siksi ruokaan menee helposti 200-450e kk, ei jää mitään monelle enää. Tietysti voi suositella heikkoa ruokaa mutta jossain vaiheessa pyörtyy jos syö vain kaurapuuroa joka päivä. Ja pitää olla keittiö tai hyvä keittiö jos tekee kaikki ruuat itse tyyliin viikoksi usea pellillinen, ei taida edes tila monella riittää sellaiseen. Ruoka asiassa ei helppo enää säästää. Ja hsl liput on super kalliit minulle juuri meni 10e lataus, kun ne maksaa niin paljon jo 2 matkaa lähes tyhjä. Ja jos menee eri alueelle junalla maksaa vielä enemmän lippu. Jos lataa joka päivä tulee todella kalliiksi ei riitä enää. Ennen riitti kun liput oli 2e. Nyt kerta lataus 6e, josta provisio euron. Loppuu heti ja kortti tyhjä hetkessä. 

Vierailija
162/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yrittäjä rakennusalalla ja meillä on ollut harjoittelijoita 30 vuoden aikana vuosittain. Viimeisten 10 vuoden aikana harjoittelijoiden taso on tippunut valtavasti , koulusta saatu oppi ei ole mennyt perille ja heti kuin tulee pieni nuha ollaan  viikko poissa. Puhelin kiinnosta enemmän kuin työnteko. Tuntuu ettei uusi polvi ole ruumiillisen työn tekijöitä. Siksi nytt on niin paljon tuen varassa eläviä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maksaa joka päivä Hsl lipun lataus 6e niin kuukaudessa se tekee noin 200. Eli jos saa toimeentuloa 500e siitä jää sitten 300e kuukaudeksi, jolla pitäisi maksaa ruoka, maksuja ja osa vuokrasta, ei riitä enää. Köyhät ei saa liikkua eikä syödä enää. 

Vierailija
164/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuen päälle saa kuitenkin erikseen lääkkeet, silmälasit, sähkölaskut ym. Moni pienipalkkainen ja eläkeläinen kituuttaa vielä tiukemmilla. Lisäksi useilla paikkakunnilla on ruokajakelua, sinne mennään isojen laukkujen kanssa ja nurkan takana roskikset täyttyy pois heitetyistä ruoista, kun "nälkäisille" ei kaikki kelpaakaan.

Samaan aikaan vaikka opiskelijat yrittävät ihan oikeasti elää opintorahalla, joka on alle puolet toimeentulotuesta ja osa siinä jopa onnistuu. Monet eivät uskalla ottaa lainaa, kun työllistyminen on niin epävarmaa.

En ihan usko näitä kaikkia "nälkä"-juttuja, anteeksi vaan. Jos Kela on hylännyt tuen tai laskenut sen määrää ja Kelan laskelmaan merkityt rahat on jo ehtinyt käyttää, niin tilanne on toki vaikea. Mutta jos elää suu säkkiä myöten ja suunnitelmallisesti, niin nälkään ei kuole kukaan.

Kappas mä kerron sulle jännän jutun: SINÄ ET OLE MAAILMAN NAPA. Se minkä sinä luulet tietäväsi, ei ole mikään absoluuttinen totuus tai edes fakta.

Kerro itse miten eläisit 7 eurolla päivässä. Mieti ihan oikeasti. Kun pitää maksaa muutakin kuin ruoat. Mutta ruoatkin on jo vaikea hankkia tuolla summalla koko päiväksi, jos terveellisesti aikoo elää. Ja pitää ottaa huomioon että jollakin on vilja-allergia ja kenties päälle IBS.

Vierailija
165/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut sosiaalityöntekijä 15 vuotta ja olen nähnyt miten köyhät tuhlaa rahansa ja tukensa sellaisiin asioihin mihin ei pitäisi. Alkoholi ja tupakkiin voi mennä 150 euroa kuussa ja se on iso raha  kun sillä saisi 2-3 viikoksi ruokaa. Köyhät hakee täydentävää tukea sen takia että ovat ryypänneet rahansa.

Olen ohjannut satoja asiakkaita kuntouttaviiin töihin ja kehottanut lopettamaan alkoholin käytön koska rahat ei muuten riitä ruokaa. Sitten ne menee leipäjonoon, samat ihmiset ovat leipäjonossa joka kerta ja se kierre ei lopu ennen kun tajuavat lopettaa juomisen. Monella menee tupakkiin jo sata euroa kuussa.

Tunnen myös asiakkaita jotka pärjää todella hyvin sillä työttömyysrahalla eikä ne käy leipäjonossa. Joltain hajoo pesukone ja sitten ne hakee siihen tukea. Tai polkupyörä hajoaa niin joku hakee siihen 50-100 euroa tukea mutta ne ei juo rahoja. Ruokaa niillä on koska tekevät sitä itse ja osaavat suunnitella rahankäytön. Yksi asiaka haki tukea lääkärissä käyntiin koska joutui leikkaukseen yhtäkkiä. Sille myönnettiin tukea se summa mitä se leikkaus maksoi. Syy oli hyvä ja sille annettiin tukea.

Vierailija
166/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö.

Vierailija
167/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri kiinyeistössä leipäjonoa ja muuta pavelua niin voin näkemäni perusteella sanoa että en vielä nähnyt niin köyhää ihmistä jolla ei olisi varaa tupakkaan ja alkoholiin. 

Vierailija
168/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko afrikkalaiset ja lähi-itäläisetkin nälkiintyneitä ja huonoissa vaatteissa, viimeisillä voimillaan raahustavat masut tyhjinä ja mieli täynnä epätoivoa ja näköalattomuutta kohti sosiaalityöntekijän vastaanottoa?

Heille tuntuu riittävän ne samat tuet mitä nämä kotimaiset pienituloisetkin saavat. En muista edes milloin viimeksi olisi joku maahanmuuttaja ollut vailla ylimääräistä. Kyllä ne pahimmat elämänhallintaongelmat on suomalaisilla, valitettavasti.

Varmaan se vaikuttaa eika paljon, että nuo eivät yleensä käytä alkoholia. Se on sekä kallista että ravintoarvoltaan köyhää.

Käypä heidän kotonaan joskus? Ne kodit ovat hyvin pelkistettyjä. Ei ole kiinan krääsää täynnä kuten suomalaiskodit. Ruoka kokataan alusta asti kotona. Suomalaisissa perheissä haetaan rahapäivinä woltilla rabvintolaruuat ja muuten mennään eineillä.

Vierailija
169/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?

Ongelmat johtuvat siitä, että perusosasta pitää maksaa matkaliput, puhelinkulut, nettikulut, hygienia, ravinto, käsikauppalääkkeet, mahdollinen vuokranylitys   jne jne. Yksinäisen perusosa on noin 600, perheellisen pienempi. 

Jos ei 600 riitä siihen niin saa kyllä katsoa peiliin.

Näillä on 100e bussikortti, jota käyttää pari kertaa kuussa, 1000Gb/s netti, 1000Gb/s 5G, voitelee itseään pullolla kosteusvoidetta aamuisin ja iltaisin, haluaa syödä kalleinta kalaa, 3 lehtitil

Vai niin 100e vie nettipalvelu, minulla on netflix se on 10e kk ennen vähemmän. Katson myös Yleä joka ei ole ilmaisia siitä menee Yle vero. Enemmän näitä vie rahaa hsl lippu ja muut sellaiset. Joita en mielelläni käytä. 

Vierailija
170/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellistä kompaten: veikkaan että noilla "nälkiintyneillä" on riittänyt hienosti kuitenkin rahaa tupakkaan ja alkoholiin. Joillakin ei ole asioiden tärkeysjärjestys ihan sama kuin terveillä ihmisillä.

EI OLE RIITTÄNYT!!

Miksi sä teet tollasia oletuksia???!! Että mua ottaa päähän tollaset ihmiset!

En ole ostanut alkoholia lainkaan tänä vuonna, enkä koskaan polttanut tupakkaa!!

T: toinen nälkiintyneistä

Ei tässä maassa kukaan nälkään kuole, kyllä perustoimeentulo siitä pitää huolen vaikka mitä väität uhriutuessasi. Mihin sitten olet ne rahat tuhlannut? Oletko ottanut töissä ollessasi pikavippejä ja nyt sitten makselet niitä pois? Tyhmästi voi tosiaan tuhlata muuhunkin kuin tupakkaan ja viinaan.

Mutta

Älä jauha sontaa. Noihin sairauksiin saat kyllä asianmukaiset korvaukset. Lopeta turhuuksiin tuhlaaminen, niin on varaa sairastaakin.

Vierailija
171/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edellistä kompaten: veikkaan että noilla "nälkiintyneillä" on riittänyt hienosti kuitenkin rahaa tupakkaan ja alkoholiin. Joillakin ei ole asioiden tärkeysjärjestys ihan sama kuin terveillä ihmisillä.

EI OLE RIITTÄNYT!!

En ole ostanut alkoholia lainkaan tänä vuonna, enkä koskaan polttanut tupakkaa!!

Opettele keittämään pottuja ja puuroa, niin rahasi riittää 

Vierailija
172/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Jooo töpeksin pahasti kun hankin nivelpsoriaasin, ihopsoriaasin, ynnä suolistosairauden. Olis pitänyt olla töpeksimättä.

Älä jauha sontaa. Noihin sairauksiin saat kyllä asianmukaiset korvaukset. Lopeta turhuuksiin tuhlaaminen, niin on varaa sairastaakin.

Vierailija
173/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin pitää itse oppia pitämään huolta itsestään 

Sanoisin samaa, jos en työskentelisi toimintakyvyltään hyvin vajavaisten asiakkaiden eli vanhusten kanssa. Kaikkein pienituloisimmat eläkeläiset (eli takuueläkkeen saajat) ovat tällä hetkellä todella vaikeassa asemassa. Hehän eivät yleensä saa edes perustoimeentulotukea, koska laskelma jää aina juuri ja juuri plussan puolelle. Silti mm. lääkekustannukset ja terveydenhoitomenot rasittavat heidän talouttaan todella paljon etenkin näin alkuvuodesta, ennen kuin maksukatot täyttyvät. 

t. yksi toinen sosiaalityöntekijä

Perustoimeentulotuki on KELA:n harteilla sos.tt:n sijaan

Sinulla on todella voimakas ja jotenkin yksiulotteinen näkemys. Vanhuksien kohdalla ongelma on pienien tulojen lisäksi nimenomaan heikko toimintakyky. Ei pystytä menemään ruokajonoon jos ruoka loppuu, monet eivät pääse edes itse kauppaan vaan joutuvat tilaamaan ruokaostokset kotiin ja hyvin pienituloisilla kotiinkuljetusmaksutkin voivat olla se, joka keikauttaa veneen lopullisesti nurin. Vaihtoehtoja selviytyä on vanhuksilla paljon vähemmän kuin nuoremmilla/terveillä ihmisillä.

Enkä puhu nyt 60-70 -vuotiaista vaan ihan "vanhusvanhuksista" eli kahdeksankymppisistä ja yli. Etenkin erittäin iäkkäissä naisissa on yllättävän paljon takuueläkkeellä sinnitteleviä, koska tässä ikäluokassa on vielä ollut kotiäitejä, joilla työeläkettä ei ole kertynyt. Itse soisin mielelläni myös näille hyvin heikossa asemassa oleville vanhuksille edes taloudellisessa mielessä hitusen helpommat viimeiset vuodet kuin mitä yhteiskunta heille nyt tarjoaa. 

Nuoremmat toimeentulotuensaajat ovat terveitä, mutta laiskoja (juoppoja)? Tt-tuensaajissa on paljon sairaita työikäisiä, myös täysin työkyvyttömiä (ei päästetä eläkkeelle). Ei ole heillä välttämättä vanhusta parempi toimintakyky.

Vierailija
174/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maksaa joka päivä Hsl lipun lataus 6e niin kuukaudessa se tekee noin 200. Eli jos saa toimeentuloa 500e siitä jää sitten 300e kuukaudeksi, jolla pitäisi maksaa ruoka, maksuja ja osa vuokrasta, ei riitä enää. Köyhät ei saa liikkua eikä syödä enää. 

Mihin sillä köyhällä on joka päivä bussilla asiaa, töihinkö ? Ja kaikki köyhät siis asuu Helsingissä, ei missään muualla ? Täällä pohjoisessa köyhät kulkee kävellen ja pyörällä, kun ei ole kiiri, toki moni polkee työmatkatkin pyörällä. 

Vierailija
175/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukulaisten pitää auttaa näitä heikossa asemassa olevia.

Itse ihan tavallinen palkansaaja ja avustan joka kuukausi usealla sadalla eurolla sukulaisiani.

Vierailija
176/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sillä köyhällä on joka päivä bussilla asiaa, töihinkö ? Ja kaikki köyhät siis asuu Helsingissä, ei missään muualla ? Täällä pohjoisessa köyhät kulkee kävellen ja pyörällä, kun ei ole kiiri, toki moni polkee työmatkatkin pyörällä. 

Aivan järjetöntä rahankäyttöä törsätä vähiä rahoja kylillä kulkemiseen. Noiden kannattaisi ostaa käytetty polkupyörä, jos on pakko pyöriä kaupungilla. Mitään pakottavaa tarvettahan heillä ei ole missään käydä. t: sossu minäkin

Vierailija
177/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siitä kai menee monenlaista maksua suoraan. Ei se tuollaisenaan käyttöön jää. Ei Kela jotain puh.laskuja, autokuluja/bussikortteja ym. korvaa. Jos siitä jäisi vaikka reilu satanen viikko käteen, niin onko se sinusta riittävä ruokamenoihin, hygieniaan, vaatteisiin, kenkiin, kodin tarvikkeisiin ym. pitkällä aikavälillä?  Joku 15-16 euroa päivässä.  

En kyllä kadehdi tuollaista kituuttamista. Ei varmaan koskaan varaa vaikka matkustaa.

Vierailija
178/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI OLE RIITTÄNYT!!

Opettele keittämään pottuja ja puuroa, niin rahasi riittää 

Ja kohta irtoaa hampaat ja tukka ja on anemia ja painoa 35 kiloa. Kyllä ihminen vähän muutakin tarvii kun pottuja ja puuroa. 

Vierailija
179/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut sosiaalityöntekijä 15 vuotta ja olen nähnyt miten köyhät tuhlaa rahansa ja tukensa sellaisiin asioihin mihin ei pitäisi. Alkoholi ja tupakkiin voi mennä 150 euroa kuussa ja se on iso raha  kun sillä saisi 2-3 viikoksi ruokaa. Köyhät hakee täydentävää tukea sen takia että ovat ryypänneet rahansa.

Olen ohjannut satoja asiakkaita kuntouttaviiin töihin ja kehottanut lopettamaan alkoholin käytön koska rahat ei muuten riitä ruokaa. Sitten ne menee leipäjonoon, samat ihmiset ovat leipäjonossa joka kerta ja se kierre ei lopu ennen kun tajuavat lopettaa juomisen. Monella menee tupakkiin jo sata euroa kuussa.

Tunnen myös asiakkaita jotka pärjää todella hyvin sillä työttömyysrahalla eikä ne käy leipäjonossa. Joltain hajoo pesukone ja sitten ne hakee siihen tukea. Tai polkupyörä hajoaa niin joku hakee siihen 50-100 euroa tukea mutta ne ei juo rahoja. Ruokaa niillä on koska tekevät sitä itse ja osaavat suunnitella rahankäy

Tuliko mieleen, että noilla viinaan rahansa laittavilla voisi olla riippuvuussairaus?! Siihen ei auta lopettamaan kehottaminen, eikä kuntouttava työ. Oikeaa hoitoa et ilmeisesti auttanut saamaan?

Vierailija
180/707 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maassa on 1500 työtöntä tohtoria ja noin 60000 työtöntä korkeakoulutettua. Ihan varmasti heillä on osaamista vaikka muille jakaa. Mutta kyllähän sinä sen tiedät, senkin pikku kokkarihompsukka.

Ehkä tohtorit ja korkeakoulutetut sitten ehkäisevät nälkiintymistään ottamalla vastaan töitä, jotka eivät ihan prikulleen vastaa tohtorintutkintoa.

Tai voivat he toki hyödyntää tohtorintutkintoaan valittamalla täällä, että onpa nälkä. Folkloristiikan ja Mordvan kielen tohtoreille voi olla yllätys, ettei palkattuja "oman alan" töitä ole aina yllin kyllin tarjolla.

Joo, ei ole muinaslaavin tohtoreillekin duuneja, pakko ruveta rasistiksi että pääsee poliitikoksi heh heh

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi