Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston trolli olet. Suomessa ei kukaan näe nälkää. Täällä valtio maksaa yltäkylläisen ylläpidon jokaiselle rajojen sisällä.
Jokainen työtön ei saa jokaista teoriassa mahdollista tukea päällekkäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Siitä, että tuosta perusosasta maksetaan usein vuokraa. Tai siitä, että Kela hylkää hakemuksia oudoilla perusteilla (saa laskelmalla näyttämään, että rahaa on, vaikka ei oikeasti olisi, keinoja tuohon on monia). Siitä, että on velkoja. Siitä, että on omaisuutta, jota ei saa myytyä, eikä siksi saa tt-tukea. Siitä, että auto on joillain pakollinen (ei julkista liikennetttä). Jne.
Jos - ja v-tun iso JOS - siitä 600 euron potista maksetaan vähän vuokraankin, niin silti jää 500 tai väh. 400 euroa KUUSSA ruokarahaa. Jos tuolla ei pärjää, niin dieetille, hop-hop. Se on yli 13 euroa ruokarahaa päivälle. Ja Kela maksaa vuokran usein koko
Ei kannata valehdella. Kela ei maksa vuokria kokonaan. Artikkelisi oli yli 7 vuotta vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..
Huoltajat ostavat kaupasta tarvikkeet ja laittavat itse.
Ei ne nykyajan penskat muutenkaan kouluruokaa syö. Ruokkiksella käydään ostamassa kaupasta limua ja herkkuja. Mistä ne siihen rahaa saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston trolli olet. Suomessa ei kukaan näe nälkää. Täällä valtio maksaa yltäkylläisen ylläpidon jokaiselle rajojen sisällä.
Yltäkylläinen ylläpito? Oletko tyhmä vai tahallaanko trollaat?
No eikö tuossa utoisessa ketjussa väitetä että köyhät ovat ylläpitäneet kulutusta ja nyt firmat kaatuu kun köyhät ei kuluta.Eli siis rahaa on.
Liittyykö näistä kenenkään elämään päihteet?
Vierailija kirjoitti:
pääkaupunkiseudulla hyväksytyt asumismenot 715e ja perusosa 594e = 1309e. Lisäksi maksetaan lääkkeet, terveydenhoitomaksut, sähkö, kotivakuutus ja kaikki muut harkinnanvaraiset menot. Ihan itkettää miten vaan poljetaan poloisia.
Miksi helvetissä niille annetaan niin paljon ilmaista rahaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aloitekykyä, ei näkemystä, ei minkäänlaista elämänhallintaa. Ei koulutusta, ei kykyä oppia, ei lukutaitoa, ei motivaatiota, ei itsekuria eikä tulevaisuutta.
Juuri ne syyt jotka näkyvät joka päivä ja yhä enemmän.
Purralla, Orpolla ja Essayahilla on tähän ratkaisu jota ovat toteuttamassa juuri nyt. On köyhän ja vähäisaisen oma etu että autetaan kannustinloukuista pois, avarretaan näkymiä ja mahdollisuuksia.
Tarttukaa siihen.
Palkkaatko mut omaan firmaasi? On nääs data scientistin pätevyys, mutta valitettavasti housuissa on vain p-llu eikä munat, joten en pääse läpi rekrysuodattimistanne.
Oletko sellainen tyypillinen putkinäköinen tyyppi joka ei pysty näkemään sen äärimmäisen kapean kiinnostuksen kohteensa ulkopuolelle? Niitä joihin törmää jatkuvasti. Ei varmasti riipu siitä mitä haaroista löytyy.
Meillä rekryt on anonymisoituja. Kyky oppia, kehittyä, laajentaa osaamista, ymmärtää, ottaa koppi asioista joita ei ole edes vielä toteutettu kiinnostaa, ei hakijan fysiikka.
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Ongelmat johtuvat siitä, että perusosasta pitää maksaa matkaliput, puhelinkulut, nettikulut, hygienia, ravinto, käsikauppalääkkeet, mahdollinen vuokranylitys jne jne. Yksinäisen perusosa on noin 600, perheellisen pienempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän niin on, että suurin osa on itse syypää tuohon tilanteensa. Kun rahaa tulee, niin kaikki vaan wolttiin ja temuun ja sitten itketään, kun rahat on loppu ja hallitus on paska.
En oikein enää jaksaisi näitä köyhyystarinoita. Just oli Ylen juttu siitä Minnasta, joka itki ettei raha riitä mihinkään ja kohta on lapsuudenkoti ulosotossa. Somessa kun tuota tätiä seuraa, niin rahaa kyllä näyttää liikenevän kaikkeen muuhun kun asuntolainan maksuun. Ulkona syömistä, kauneuskuvauksia ym. En edes ymmärrä kuinka kehtaa valittaa julkisesti tilanteestaan.
Itse olen ollut aina säästäväinen ja pitkään olin myös pienituloinen. Kertaakaan ei tarvinnut missään leipäjonossa seistä tai ulosottoa pelätä. Järkevää taloudenhallintaa ja suunnitelmallisuutta, niin hyvin pärjää, vaikkei tulot kummoiset olisikaan.
Mistä näitä y
Toiset pärjää pienituloisenakin ja toiset ei pääse köyhyydestä ikinä ja aina ollaan tukia vinkumassa.-eri-
Vierailija kirjoitti:
Silti näillä köyhillä on kolme lasta, neljä lemmikkiä ja rööki huulessa. Go figure.
Taas joku kouluttamaton kommentoija.
Tilastojen mukaan suuri osa perustoimeentulotuen saajista on 20-24 -vuotiaita yksinasuvia miehiä. Lähde: Kela.
Vai tällänen sota täällä.
Kaikki eivät ole talousosaajia. Kaikki eivät ole martta tason ruuanlaittajia.
Ja oikeasti. Ei niiden kaikkien köyhien rahat mene Alkoon Ja tupakkaan.
Ihmisillä on eräänlaisia hahmotusongelmia rahan käytön suhteen. Ihan kuin sillä joka jankkaa tässä keskustelussa noita omia juttujaan. Ei tolla saa ketään eteenpäin.
Anna tähän heille yks rakentava neuvo.
Tää kerää pulloja. Ei saada toimeentulotukea lasten säästöjen vuoksi. Laitan marttaoppien mukaan ruokaa. Liikun, juttelen ihmisten kanssa. Ja pääsin pitkästä aikaa töihin. Vuosi on menty 3 hengen perheenä. Miinus 400 alle toimeentulotuen joka kk. Kaikki ei pysty siihen. Kokeile ite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelmat johtuvat siitä, että perusosasta pitää maksaa matkaliput, puhelinkulut, nettikulut, hygienia, ravinto, käsikauppalääkkeet, mahdollinen vuokranylitys jne jne. Yksinäisen perusosa on noin 600, perheellisen pienempi.
Jos ei 600 riitä siihen niin saa kyllä katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Aloitekyky on kadonnut ja itketään että auta valtio
terveet aikuiset
Harvoin terve aikuinen on todella pahassa jamassa. Paitsi nyt kyllä töitä on vaikea löytää terveen, koulutetun aikuisenkin. Olen itse ollut kk aika lailla ilman rahaa, kun aloitin työt ja odotin ekaa palkkaa. Asuin kaverin asunnossa, hän oli ulkomailla komennuksella. Söin hänen kuivakaappinsa ja pakastimen tyhjäksi. Mutta tiukille veti. Lopuksi oli vain kaurahiutaleita ja onneksi suolaa. Mutta ei muuta. Tee ja sokeri oli loppunut aikaisemmin ja kahvi ekalla viikolla. Olin terve aikuinen töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..
Huoltajat ostavat kaupasta tarvikkeet ja laittavat itse.
Ei ne nykyajan penskat muutenkaan kouluruokaa syö. Ruokkiksella käydään ostamassa kaupasta limua ja herkkuja. Mistä ne siihen rahaa saa?
Ajattelit sitten, että vain köyhien kakarat käy koulua.
Olet oikeassa, että koulutettu jää toiseksi kun suvun suhteilla järjestyy kouluttamattomalle työpaikka.
" Köyhät" töihin ja perus-suomi NOUSUUN !
"Kaikki eivät saa toimeentulotukea eri syistä Nämä ovat niitä jotka ovat nyt vaikeuksissa, kun ei esimerkiksi jostain homeisesta mökistä Kainuussa pääse eroon edes ilmaiseksi. Lasten kustannuksia ei enää erikseen huomioida ja omistusasuntoon ei saa tukea. Jos sulla on enää vaikka 10 tuhatta lainaa jäljellä omasta pikku asunnosta, myytkö sen vai koitatko sinnitellä? Koska jos myyt, niin sitten joudut syömään ne rahat, etkä ehdi enää aloittaa alusta."
Olen samaa mieltä, että ongelmissa ovat eniten ne ihmiset, jotka eivät edes toimeentulotukea saa. Yritetään maksaa lainoja pois tai pitää autoa, joka on pakko maalla tai jos on joskus toivoa keikkatöistä joihin autoa tarvitaan. Kurjimpia leikkauksia oli juuri omistusasujien asumistuen poisto tai työttömyysturvan suojaosuus. Juuri ne, jotka vielä yrittivät roikkua normaalissa elämässä, pudotettiin täysin kyydistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansa on kahtiajakautunut tässä asiassa. Osa syö kouluruokaa ja osa ostaa herkkuja kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei aloitekykyä, ei näkemystä, ei minkäänlaista elämänhallintaa. Ei koulutusta, ei kykyä oppia, ei lukutaitoa, ei motivaatiota, ei itsekuria eikä tulevaisuutta.
Juuri ne syyt jotka näkyvät joka päivä ja yhä enemmän.
Purralla, Orpolla ja Essayahilla on tähän ratkaisu jota ovat toteuttamassa juuri nyt. On köyhän ja vähäisaisen oma etu että autetaan kannustinloukuista pois, avarretaan näkymiä ja mahdollisuuksia.
Tarttukaa siihen.
Tarttukaa MIHIN?
Samaan aikaan kun leikataan tukia, niin työpaikkoja katoaa jopa nopeammin, ja lisää työttömiä tulee!!Et pysty tarttumaan tilaisuuteen vaikka törmäisit siihen silmät auki. Et pysty katsomaan oman kuplasi ulkopuolelle koska olet siihen täysin kykenemätön, kuten suurin osa ihmisistä. Ei minkäänlaista halukkuu
Minusta sinä olet kykenemätön ymmärtämään sosiaalisia ongelmia ja kokemaan empatiaa. Katso itse peiliin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti näillä köyhillä on kolme lasta, neljä lemmikkiä ja rööki huulessa. Go figure.
Taas joku kouluttamaton kommentoija.
Tilastojen mukaan suuri osa perustoimeentulotuen saajista on 20-24 -vuotiaita yksinasuvia miehiä. Lähde: Kela.
En ihmettele. En ymmärrä miksi poikani ei saa töitä. Hän on koulutettu, hyvät paperit, huono ala, kyvykäs mutta hiljainen. Olen kasvattanut hänet liian kiltiksi. Ei töitä. Vaikka kuinka hakee.
Joo katukuvassa ihmiset ovat koko ajan vaan nälkiintyneemmän näköisiä... Aina nämä köyhyyttään valittavat syö usean ihmisen edestä