Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vuokranantajat eivät suostu vuokraamaan alle vuodeksi

Vierailija
22.04.2024 |

Tilanne on se, että olen muutaman kuukauden työsuhteen takia muuttamassa vieraalle paikkakunnalle ja olen etsinyt vuokra-asuntoa, mutta kukaan ei suostu vuokraamaan vain muutamaksi kuukaudeksi. Olen ottanut yhteyttä kaikkiin sopiviin vuokranantajiin, mutta joko he eivät vastaa ollenkaan tai sanovat etsivänsä pitäaikaista asukasta. Huvittavinta on että monet ilmoitukset on jätetty jo muutama kuukausi sitten, joten ilmeisesti ovat olleet jo jonkin aikaa tyhjillään, mutta eivät silti suostu harkitsemaan, että vuokraisivat minulle. Miten ihmiset yleensä pystyvät ottamaan lyhyitä sijaisuuksia ja määräaikaisia töitä vastaan, jos asunnon saantikin on näin mahdotonta? 

Kommentit (90)

Vierailija
1/90 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lupaa maksaa 12kk vuokraa vastaava summa 6kk aikana. Ihmettelen jos vielä kieltäytyvät.

Vierailija
2/90 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen saanut kämpän ilman määräaikaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/90 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lupaa maksaa 12kk vuokraa vastaava summa 6kk aikana. Ihmettelen jos vielä kieltäytyvät.

Jos minulla olisi varaa maksaa turhaan 12 kk vuokra tuskin edes tekisin töitä vaan makasin mieluummin kotona.

Vierailija
4/90 |
22.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama havainto myös itselläni ja samassa tilanteessa. No sain onneksi asunnon 3 kuukaudeksi kaupungilta vuokratuksi. Muutenkin kyseessä tällainen muuttotappio kaupunki, niin vähän ihmetyttää.

Vierailija
5/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Good for you. Usein nykyään tehdään kyllä pysyvä vuokrasopimus, mutta sillä ehdolla, että ensimmäinen irtisanomismahdollisuus on vasta 12 kk päästä. Toki noistakin yleensä pääsee irti sopimussakolla, joka voi tosin olla jopa parin kuukauden vuokra.

-ohis

Vierailija
6/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tarjousta jostain  air b n b asunnosta. Jos ajankohta on kesä, voi olla vaikeampaa saada hyvää diiliä, mutta muuten voi hyvinkin onnistua.

Vierailija
7/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Good for you. Usein nykyään tehdään kyllä pysyvä vuokrasopimus, mutta sillä ehdolla, että ensimmäinen irtisanomismahdollisuus on vasta 12 kk päästä. Toki noistakin yleensä pääsee irti sopimussakolla, joka voi tosin olla jopa parin kuukauden vuokra.

-ohis

Näistä voi aina neuvotella ja tosiaan tuo sopimussakko on vain 1kk tai maks 2kk vuokra.

Lisäksi määräaikaisen purkuun käy syyksi työpaikan vaihto toiselle paikkakunnalle, tällä pykälällä saa irtisanoa ilman sakkoa

Vierailija
8/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajalla on usein iso työ ja myös kuluja hyvän vuokralaisen seulomisessa. Siksi asuntoon halutaan pidempiaikainen asukas. 

Itse noudatan 6kk minimiä, josta siitäkin pääsee sopimussakolla irti, maksamalla 1 kk vuokrasakon, niin saa kuluja ja riesa pois. Jos joku haluaisi tuota käyttää, onnistuisi 3kk asuminen maksamalla 4kk.

terv vuokranantaja

Vierailija
9/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy työnantajalta apua. 

Vierailija
10/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Airbnb

Vierailija
11/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta asuntovaunu.

Vierailija
12/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajalla on usein iso työ ja myös kuluja hyvän vuokralaisen seulomisessa. Siksi asuntoon halutaan pidempiaikainen asukas. 

Itse noudatan 6kk minimiä, josta siitäkin pääsee sopimussakolla irti, maksamalla 1 kk vuokrasakon, niin saa kuluja ja riesa pois. Jos joku haluaisi tuota käyttää, onnistuisi 3kk asuminen maksamalla 4kk.

terv vuokranantaja

Se luottotietojen tarkistus maksaa 20e😄 Eikä siinä kauhea työ ole - ottaa vaikka asiallisen oloisen työn perässä muuttajan siksi aikaa että löytää uuden hyvän. Ja rahaa tulee. Kyse on vain siitä että ihmisellä nousee kusi päähän sillä hetkellä kun ryhtyy vuokranantajaksi. Maailman omistajalla on suuret huolet kaikesta siitä rahasta ja omaisuudesta :(

Ja ap sopimussakko on tosiaan 1 kk vuokra. Jos et muuten saa kämppää niin älä kerro että haet lyhytaikaista, yleensä sopimussakko on 1kk vuokra, saat sen varmaan maksettua jos töissä olet? On myös kalustettuja asuntoja joihin etsitään lyhytaikaista mutta niissä saattaa olla hinta kalliimpi.

Vierailija
13/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta asuntovaunu.

Asuntoauto mieluummin. Voi huristella ympäriämpäri.

Vierailija
14/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinenmedia. Paikkakunnan puskaradioon ilmoitus, etsin asuntoa ajaksi x....

Vierailija
15/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko paikkakunnalla opistoa tai koulua josta voisi hankkia huonetta väliaikaisesti?

Vierailija
16/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokralaisen vaihtuisesta tulee aina vaivaa, työtä ja riskejä. Kun niitä suhteuttaa saatuun vuokratuloon, homma alkaa yksinkertaisesti kannattaa vasta noin vuoden vuokrasuhteen kohdalla. Vaikka asunto seisoisi tyhjillään ja vastiikeket juoksee, on silti edullisempaa seisottaa sitä tyhjillään kuin ryhtyä näihin arpajaisiin vuotta tiheämmässä tahdissa.

Siksi lyhytvuokra on kallista. Se  pitää kattaa nuo kulut ja tehdä riskistä ottamisen arvoinen.

Ota yhteys forenomiin tai vuokraa airbnb:n kautta. Airbnb:ssä voi hyvinkin pystyä neuvottelemaan kohtuullisen kuukausivuokran (ts ehkä noin 2-3 kertaa tavallisen vuokratason, mutta ei nyt kuitenkaan ihan niin kallis kuin jo yö kerrallaan vuokraa)

Vierailija
17/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terv vuokranantaja

Se luottotietojen tarkistus maksaa 20e😄 Eikä siinä kauhea työ ole - ottaa vaikka asiallisen oloisen työn perässä muuttajan siksi aikaa että löytää uuden hyvän. Ja rahaa tulee. Kyse on vain siitä että ihmisellä nousee kusi päähän sillä hetkellä kun ryhtyy vuokranantajaksi. Maailman omistajalla on suuret huolet kaikesta siitä rahasta ja omaisuudesta :(

Ja ap sopimussakko on tosiaan 1 kk vuokra. Jos et muuten saa kämppää niin älä kerro että haet lyhytaikaista, yleensä sopim

Hih hih

Vierailija
18/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytaikaseen on esim forenomin kalustetut kämpät.

Välittäjä vetää kk vuokran heti päältä, ei sellasta viitsi montaa kertaa maksaa vuodessa. välityspalkkio, verot ja vastikkeet, niin sun 3 kk vuokrasta ei jäänyt vielä mitään käteen.

Vierailija
19/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

terv vuokranantaja

Riesa? Töihin paikkakunnalle tuleva on siis riesa. Ei ihme jos sun kämppääsi ei kukaan tule. 

Älkää nyt maksako ylimääräistä yhtään. Muuttotappiokunnissa kannattaa kysyä kaupungin kämppää, vuokraavat kyllä muutamaksikin kuukaudeksi.

Vierailija
20/90 |
23.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

terv vuokranantaja

Ja ap sopimussakko on tosiaan 1 kk vuokra. Jos et muuten saa kämppää niin älä kerro että haet lyhytaikaista, yleensä sopim

Ilmoituskulut, luottotiedot, näytön sopiminen, aika joka menee näyttöön ja sopparin tekoon. Lähtötarkastus entiselle, mahdolliset fiksaukset ja siivoustyö. Avainten ja kulkulätkien kuittaukset.

Aikaa ja riesaa menee.

Kaikenmaailman latvalahojen kanssa kommunikointi on sekin raskasta. Heitä on aina ollut asuntoa vailla.

Osta yksi asunto alkuun ja ala vuokraamaan ja testaa. Siksi ei viitsisi olla koko ajan olla vuokrasopimuksia laatimassa.