Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
600 eurosta 49% on laskettu ruokamenoihin.
Eli 290e.
Jos saa 400e, niin ruokaan onkin enää 190e eli 6,5e per päivä
Ja 190 euroa kuussa ruokaan on ihan hemmetin paljon. Siis siinä tapauksessa, että laittaa itse ruokansa, eikä Wolttaa tai käy ravintoloissa. Tuolla rahalla pystyy halutessaan ostaan eineksiäkin, jollei viitsi joka päivä itse laittaa ruokaa, tai syömään pikaruokaa/pizzalla pari kertaa kuussa. Sillä syö varmasti monipuolisesti, myös kalaa. Toki jos pitää naudan sisäfilettä ja poronkäristystä saada, niin sitten voi alkaa tehdä tiukkaa ja tulee puuropäiviä. Kun ei niillä tukirahoilla ole tarkoituskaan mitään leveää elämää viettää, tuilla eläviä pitää kannustaa työllistymään. Mutta on ihan täyttä pskaa ettei tuolla summalla söisi oikein hyvin, liiankin hyvin, kuukaudessa. Se on jopa niin iso summa, että siitä voi ihan hyvin nipistää sen lintsirannekkeen verran säästöön kesää varten.
Varmasti perusosa riittäisi, kun ihmiset vaan osaisivat käyttää rahojaan. Sossussa itkevät maksareita ruokaan ja vaatteisiin, koska perus osa tuli doupattua tai tupakoitua.
Surullista lukea näitä kommentteja, olette julmia! Olen eteläsuomalaisen seurakunnan diakoni, työkokemusta 20 vuotta ja rohkenen väittää, että minulla on näkemystä köyhtymiskehityksestä ja hyvinvointivaltiomme rappeutumisesta.
Itse olen sitä mieltä,että meillä ei enää ole hyvinvointivaltiota. Minun vastaanotolleni tulee yhä enenevissä määrin ihmisiä, jotka ovat tippuneet korkealta. On yrittäjäperheitä joiden yritys on tehnyt konkurssin, on korkeastikoulutettuja ihmisiä "hyvin työllistäviltä aloilta", kuten KTM/OTM, on nuoria korkeasti koulutettuja,jotka eivät millään löydä ensimmäistä työpaikkaa. Nämä ihmiset muuten hakevat töitä myös oman koulutusalansa ulkopuolelta.
Harva asiakkaani on ns. " systeemin hyväksikäyttäjä", joiksi te heitä kutsutte. Kannattaisi muistaa, että te itsekin voitte olla jonain päivänä minun asiakkaitani.
Ihmisillä on hirveä hätä. Heillä ei enää ole varaa edes perustarpeisiin. Tässä maassa on ihmisiä,jotka näkevät nälkää. Ettekö edes nälkää näkeviä lapsia sääli? Monen vähävaraisen perheen vanhemmat ovat matalapalkka-alalla, he siis käyvät TÖISSÄ ( joista ei haluta maksaa asiallista palkkaa). On sairaita köyhiä, jotka eivät pysty hankkimaan lääkkeitä.On ihmisiä, jotka eivät pian tiedä, missä asua,kun tarpeeksi halpaa asuntoa ei ole ja muutto jonnekin korpeen ei ole ratkaisu, koska nämä ihmiset käyvät TÖISSÄ.
Tämä maailma ja suomalainen yhteiskunta tulee makaamaan niin kuin petaa ja mitä kylvää, sitä se myös tulee niittämään. Olen kristitty ja minulla on oma näkemykseni asioista, mutta en halua tuputtaa näkemyksiäni ja loukata niitä, jotka eivät usko.
Voin vain sanoa; olkaamme ystävällisiä toinen toisellemme, jakakaamme taakkoja, jotta jokainen jaksaisi kulkea eteen päin, tuokaamme toivoa toivottomuuden tilalle.
T.srk- diakoni
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?
Siitä, että tuosta perusosasta maksetaan usein vuokraa. Tai siitä, että Kela hylkää hakemuksia oudoilla perusteilla (saa laskelmalla näyttämään, että rahaa on, vaikka ei oikeasti olisi, keinoja tuohon on monia). Siitä, että on velkoja. Siitä, että on omaisuutta, jota ei saa myytyä, eikä siksi saa tt-tukea. Siitä, että auto on joillain pakollinen (ei julkista liikennetttä). Jne.
Jos - ja v-tun iso JOS - siitä 600 euron potista maksetaan vähän vuokraankin, niin silti jää 500 tai väh. 400 euroa KUUSSA ruokarahaa. Jos tuolla ei pärjää, niin dieetille, hop-hop. Se on yli 13 euroa ruokarahaa päivälle. Ja Kela maksaa vuokran usein koko
Ei kaikki työttömät tai pienituloiset asu vuokralla. Jos itse jäisin työttömäksi niin tulot olisi se 595€/kk, mitään muuta tukea ei tippuisi kun asumistukea ei saa omistusasuntoon (eikä tttukea) joten leipäjonoon menisin heti.ja keräämään pulloja.
Ja silti Suomella on varaa ottaa tuhansittain uusia työttömiksi joutuvia elintasopakolaisia lisää Suomeen. Jokin tässä valtion yhtälössä ei täsmää.
Naapurissa asuu aasialainen perhe missä molemmat vanhemmat ovat matalapalkka työssä. Syksyllä he keräävät mustikoita, viime vuonna he saivat 13000 euroa. Heillä on uudehko auto ja he suunnittelevat omakotitalon rakentamista. He eivät valita mistään ja ovat todella ahkeria, heidän mielestä Suomi on maa täynnä mahdollisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nuo linkit nyt liittyivät tähän asiaan?
Oletko tyhmä ?
En ole. Ymmärrän kyllä jos vain kertoisit
Raha riittäisi jos ne annettaisiin vain omille.
Lääkäriin pitäisi päästä nopeammin vaalien jälkeen. Vai mitä demarit?
Vierailija kirjoitti:
Vika on yhteiskunnassa kun pienipalkkaisen työtön puoliso ei saa mitään omaa osuuttaan asumiskustannuksiin vaikka tarvitaan isompi asunto kun kaksi aikuista ei voi elää yhdenhengen asunnossa. Työtön ei saa edes lääkkeitä eikä sairauskuluja Kelasta kuten muut puolisottomat saa ihan kaiken. Ne pitäisi työssäkäyvän puolison maksaa ihan kaikki.
Saako enää uudessa yleistuessa työtön puoliso työttömyyskorvaustakaan.
Lankkia naamaan ja muutat nimesi vähemmän suomalaiseksi, niin johan alkaa tuet juoksemaan!
Kätevä pirkka-niksi!
Asun Itä-Helsingissä, ja minun silmiini köyhät eivät kyllä ainakaan nälkiintyneiltä näytä. Pikemminkin aika pyöreiltä he näyttävät.
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuu aasialainen perhe missä molemmat vanhemmat ovat matalapalkka työssä. Syksyllä he keräävät mustikoita, viime vuonna he saivat 13000 euroa. Heillä on uudehko auto ja he suunnittelevat omakotitalon rakentamista. He eivät valita mistään ja ovat todella ahkeria, heidän mielestä Suomi on maa täynnä mahdollisuuksia.
Thaimaalaisia vai vietnamilaisia? Usein sieniretkellä törmään thaimaalaisiin poimijoihin. Ovat kyllä todella työteliäitä.
Vierailija kirjoitti:
Vika on yhteiskunnassa kun pienipalkkaisen työtön puoliso ei saa mitään omaa osuuttaan asumiskustannuksiin vaikka tarvitaan isompi asunto kun kaksi aikuista ei voi elää yhdenhengen asunnossa. Työtön ei saa edes lääkkeitä eikä sairauskuluja Kelasta kuten muut puolisottomat saa ihan kaiken. Ne pitäisi työssäkäyvän puolison maksaa ihan kaikki.
Saako enää uudessa yleistuessa työtön puoliso työttömyyskorvaustakaan.
Näinhän se on. Me kyllä asuttiin pariskuntana pienessä yksiössä ja se oli ihan ok, mutta lasten kanssa tilaa olisi aivan liian vähän. Itse ottaisin kyllä eron jos tuollainen tilanne olisi yhtään pysyvämpi (esim työkyvyttömyys). En todellakaan halua että puoliso joutuisi maksamaan minun hammaslääkärilaskua tai vastaavaa. Lyhytaikaisesti tuo on ok mutta pitempään jatkuvana aivan liian nöyryyttävää.
Valehtelija-AP. Teet hallaa ammattikunnalle poliittistarkoituksellisella valehtelullasi.
-oikea sosiaalityöntekijä
Vierailija kirjoitti:
Aloitekyky on kadonnut ja itketään että auta valtio
terveet aikuiset
Jos et jaksa käyttäytyä, ole ystävällinen ja pysy poissa palstalta!
Vierailija kirjoitti:
Surullista lukea näitä kommentteja, olette julmia! Olen eteläsuomalaisen seurakunnan diakoni, työkokemusta 20 vuotta ja rohkenen väittää, että minulla on näkemystä köyhtymiskehityksestä ja hyvinvointivaltiomme rappeutumisesta.
Itse olen sitä mieltä,että meillä ei enää ole hyvinvointivaltiota. Minun vastaanotolleni tulee yhä enenevissä määrin ihmisiä, jotka ovat tippuneet korkealta. On yrittäjäperheitä joiden yritys on tehnyt konkurssin, on korkeastikoulutettuja ihmisiä "hyvin työllistäviltä aloilta", kuten KTM/OTM, on nuoria korkeasti koulutettuja,jotka eivät millään löydä ensimmäistä työpaikkaa. Nämä ihmiset muuten hakevat töitä myös oman koulutusalansa ulkopuolelta.
Harva asiakkaani on ns. " systeemin hyväksikäyttäjä", joiksi te heitä kutsutte. Kannattaisi muistaa, että te itsekin voitte olla jonain päivänä minun asiakkaitani.
Ihmisillä on hirveä hätä. Heillä ei enää ole varaa edes perustarpei
Kiitos kauniista sanoista! Itsekin olen saanut seurakunnasta apua ja muistan sen kiitollisuudella. Terveisin Köyhä
Kaali, porkkana, peruna, maito, pavut, herneet ja vehnäjauhot ovat halpoja peruselintarvikkeita. Aika vähällä rahalla ruoan saa tehtyä, jos on aikaa kokata. Tässä vähän vinkkejä:
-kaalilaatikko
-hernekeitto
-papusalaatti
-hiivaleipä
-lammaskaali
-kaalikäryleet
-sienirisotto
jne.
Joo kyllä nyt kysytään meiltä kaikilta suomalaisilta empatiakykyä. Lyödyn lyöminen on rumaa.
Koko maailman sosiaalitoimisto nimeltä suomi, mutta rahat eivät tietenkään riitä koko maailman hyysäämiseen!
Vierailija kirjoitti:
Kaali, porkkana, peruna, maito, pavut, herneet ja vehnäjauhot ovat halpoja peruselintarvikkeita. Aika vähällä rahalla ruoan saa tehtyä, jos on aikaa kokata. Tässä vähän vinkkejä:
-kaalilaatikko
-hernekeitto
-papusalaatti
-hiivaleipä
-lammaskaali
-kaalikäryleet
-sienirisotto
jne.
Yleensä nämä ohjeiden antajat ovat varakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Ja silti Suomella on varaa ottaa tuhansittain uusia työttömiksi joutuvia elintasopakolaisia lisää Suomeen. Jokin tässä valtion yhtälössä ei täsmää.
Vihreää unelmaa, pitää auttaa!!! Vaikka ei olisi varaa!!!
Kyllähän julkinen terveydenhuolto rappeutuu kun kelarahat (600miljoonaa) annetaan pörriäisille....jotka tietenkin tästä ilosta nostaa maksujaan.