Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä

Vierailija
25.04.2025 |

Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.

En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin

Kommentit (707)

Vierailija
281/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten nuo linkit nyt liittyivät tähän asiaan?

Oletko tyhmä ?

En ole. Ymmärrän kyllä jos vain kertoisit

Raha riittäisi jos ne annettaisiin vain omille. 

Tämä.

Terveisin taksi kuljettaja, joka ajoi ukrainalaisperheen migrin piikkiin 120km edestakaisen matkan Terveystalo magneettikuvaukseen. Taksin välitysyhtiön taksan mukaan.

Tämä on totta.

Vierailija
282/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?

Monilla on alennettu vaikka olisi noudattanut kaikkia ohjeita.

Minulla lähtee liien kalliin asunnon takia 160e/kk, ja halvempaa en saa vaikka haen.

Nyt sitten olen ollit 3 päivää syömättä, ensi kuussa vasta saan rahaa lisää.

Minua, 60-luvun lopulla syntynyttä yksinhuoltajana lapseni kasvattanutta mietityttää tämä valitus tukien pienuudesta, kun omaan korvaani tukisummat kuulostavat isoilta, kun ottaa huomioon että päivät on sitten aikaa täynnä. Johtuuko valitus siitä, ettei enää osata itse tehdä perusruokaa:keittää perunoita, leipoa leivät itse. Kaupasta saa kokonaisen maustetun raaan uunibroilerin 7€/kg josta paistopussissa kypsentäessä saa hyvän aterian ja jämistä vielä keiton. Hernekeittoa varten pussi herneitä maksaa euron, muutama porkkana samoin ja jauheliha tai savuliha muutaman euron. Perunat maksaa 89s/kg ja itse tehty muusi on siis lähes ilmaista. Ruisjauhoista voi keittää ruispuuroa puolukoilla tai ilman. Kokonaisen lohen saa 8€/kg. Siitä saa hyvän keiton tai uunikalan. Jämistä voi tehdä vielä lohipiirakan. Jos 600€/kk ei riitä yhdelle henkilölle niin vika ei ole kyllä tuen määrässä. Ei tukia voida wolttauksen hintoihin perustaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut vakavasti sairas, työtön useamman vuoden putkeen ja yhden ainoan kerran hakenut sosiaalitoimelta rahaa. Mitä tein, en jäänyt laakereilleni lepäilemään lamassa vaan tein itselleni työpaikan. 

Kyllä, se vaati aivan helkkaristi itsensä kehittämistä, neuvottelutaitoja, epäonnistumisia toisensa perään, sitkeyttä ja töitä, mutta yllättävää lienee se että se toimi.

Tiedän aivan täsmälleen kuinka vaikeaa se on. Tiedän täsmälleen kuinka vaikeaa sieltä kuopasta on nousta takaisin maan pinnalle, mutta se vaatii aloitteellisuutta, itsensä kehittämistä ja töitä. Enemmän kuin yksikään työpaikka jossa olen ollut.

Isot hatunnostot sinulle. Teitä tarvitaan Suomessa lisää.

Vierailija
284/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella pitäisi olla oma vastuu pitää itsestään huolta, eikä hallituksen. Muiden ihmisten pitäisi auttaa heitä, eikä hallituksen.

Olen tasan samaa mieltä. Ongelma vaan on se että yhteen varastomiehen paikkaan on toista tuhatta hakijaa,joista osa tietenkin ei motivoituneita hakuja.

Mulla on vahvasti sellainen käsitys että työpaikkoja vaan ei ole kaikille.

Kyllä jossain kohtaa pitää kansan kysyä että miksi näin?

Kenen vastuulla se sitten on ettei Suomi on junnannut paikallaan 2008 lähtien?

Vierailija
285/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se vähän niin on, että suurin osa on itse syypää tuohon tilanteensa. Kun rahaa tulee, niin kaikki vaan wolttiin ja temuun ja sitten itketään, kun rahat on loppu ja hallitus on paska.

En oikein enää jaksaisi näitä köyhyystarinoita. Just oli Ylen juttu siitä Minnasta, joka itki ettei raha riitä mihinkään ja kohta on lapsuudenkoti ulosotossa. Somessa kun tuota tätiä seuraa, niin rahaa kyllä näyttää liikenevän kaikkeen muuhun kun asuntolainan maksuun. Ulkona syömistä, kauneuskuvauksia ym. En edes ymmärrä kuinka kehtaa valittaa julkisesti tilanteestaan. 

Itse olen ollut aina säästäväinen ja pitkään olin myös pienituloinen. Kertaakaan ei tarvinnut missään leipäjonossa seistä tai ulosottoa pelätä. Järkevää taloudenhallintaa ja suunnitelmallisuutta, niin hyvin pärjää, vaikkei tulot kummoiset olisikaan. 

Köyhillä ei ko

Montako köyhää tunnet, oikeasti?

Minä, köyhä, olen aina säästänyt, hyödyntänyt korkeampikorkoiset määräaikaiset talletukset, aloitin sijoittamisenkin vasta. Vertailen aina hintoja, odotan parempia tarjouksia. Luovuin autostakin. Osaan kyllä elää säästeliäästi ja voisin helposti neuvoa muita mukaköyhiä mistä saa lisää rahaa ja miten talouden saa tasapainoon. Ei pidä koskaan yleistää vaikka kuinka vihaisi köyhiä.

Vierailija
286/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nähnyt vielä yhtään nykyajan suomalaista, joka olisi nälkiintynyt.

Täällä on todellisuudessa vain kourallinen sellaisia, jotka ovat oikeasti heikossa asemassa. Muut ovat joutuneet vihdoinkin se tosiseikan eteen, että tällä maalla ei ole enää varaa paapoa aikuisia ihmisiä. Jokainen on vastuussa omasta elämästään. Sitten kun on tehnyt kaiken voitavan oman itsensä auttamiseksi, sitten voidaan katsoa miten yhteiskunta auttaa.

Tämä koko aloitus on typerä. Jos vaatteet on rikki, ne voi itse korjata. Vai yhteiskunnanko ne pitää tulla korjaamaan, kun ihminen itse on kädetön? Epäsiisti olemus korjaantuu pesemällä itsensä ja vaatteet. Mielenterveysongelmat on pahentuneet, mutta pääsääntöisesti ihmiset ovat myös heikompia. Asiat ovat olleet liian hyvin liian kauan ja ihmiset ovat tottuneet paapomiseen, kukaan ei kestä enää mitään. Osa on oikeasti heikoilla mielensä kanssa ja silloin apu on paikallaan, mutta muiden on nyt syyt

Vuosituhannen suurin valhe on että muut ihmiset voivat korjata toisen mielenterveysongelmat. Itse olen myös kuullut kuinka lääkkeetkin jopa pahentaa sitä. Ainoa tapa on ottaa itse niskastaan kiinni.

287/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..

Ai lintsille pitäisi päästä? Tämä oli kyllä provo, pakko olla.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
288/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö perusosalla pysy kuitenkin hengissä, se on melkein 600 e/kk. Jos saa täyden perusosan, eikä sitä ole alennettu Kelassa jostain syystä. Vai mistä ongelmat johtuvat?

No siitä kai menee monenlaista maksua suoraan. Ei se tuollaisenaan käyttöön jää. Ei Kela jotain puh.laskuja, autokuluja/bussikortteja ym. korvaa. Jos siitä jäisi vaikka reilu satanen viikko käteen, niin onko se sinusta riittävä ruokamenoihin, hygieniaan, vaatteisiin, kenkiin, kodin tarvikkeisiin ym. pitkällä aikavälillä?  Joku 15-16 euroa päivässä.  

En kyllä kadehdi tuollaista kituuttamista. Ei varmaan koskaan varaa vaikka matkustaa.

Tämähän se kun nämä näsäviisastelijat eivät ymmärrä, että tuollaisilla tuloilla jatkuvasti eläminen on todella vaikeaa ja kuluttavaa. Kyllähän sitä nyt jokainen hetken vähälläkin pärjää, mutta hamaan tappiin asti se on kyllä raskasta. Ongelmahan on ettei tuollaisista tuloista voi säästää niihin yllättäviin menoihin, joita tulee kyllä aina jossain vaiheessa. Helppoa se on  puusilmäisesti ajatella, että jahas jahas 9 € päivässä ruokaan riittää hyvin! Todellisuudessa elämiseen pitää käyttää rahaa paljon muuhunkin, kuin vain ruokaan joka sekin on kallistunut ihan järjettömästi mutta tuet eivät ole nousseet yhtään. Pelkästään itsessään se on jo syy köyhyyden lisääntymiseen muista kuluista puhumattakaan. Menot eivät myöskään ole aina kuukausittain samat, vaan ne voivat vaihdella. TT-tuella ollessa tämäkin voi olla ongelma, kun paperilla heidän laskentojensa mukaan rahaa pitäisi riittää ja todellisuus voi olla toista. 

Todella noloa huudella jostain wolttailuista. 

Vierailija
289/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaali, porkkana, peruna, maito, pavut, herneet ja vehnäjauhot ovat halpoja peruselintarvikkeita. Aika vähällä rahalla ruoan saa tehtyä, jos on aikaa kokata. Tässä vähän vinkkejä:

-kaalilaatikko

-hernekeitto

-papusalaatti

-hiivaleipä

-lammaskaali

-kaalikäryleet

-sienirisotto

jne.

Yleensä nämä ohjeiden antajat ovat varakkaita. 

Olisi se nyt hiton hölmöä ottaa pärjäämiseen neuvoja toiselta persaukiselta, vai mitä?

Vierailija
290/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei aloitekykyä, ei näkemystä, ei minkäänlaista elämänhallintaa. Ei koulutusta, ei kykyä oppia, ei lukutaitoa, ei motivaatiota, ei itsekuria eikä tulevaisuutta. 

Juuri ne syyt jotka näkyvät joka päivä ja yhä enemmän.

Purralla, Orpolla ja Essayahilla on tähän ratkaisu jota ovat toteuttamassa juuri nyt. On köyhän ja vähäisaisen oma etu että autetaan kannustinloukuista pois, avarretaan näkymiä ja mahdollisuuksia. 

Tarttukaa siihen.

Tarttukaa MIHIN?

Samaan aikaan kun leikataan tukia, niin työpaikkoja katoaa jopa nopeammin, ja lisää työttömiä tulee!!

Jos työpaikkoja ei tule veroja vähentämällä, niin ei niitä tule muullakaan tavalla. Sitten pitää itse harkita onko tämä maa se, jossa kannattaa asua.

Vierailija
291/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä elättejä on "vain satojatuhansia" ja silti en vie puolet sossun rahoista, siis 5 miljoonan kansan rahoista.

Mihin ihmeeseen ne saa rahaa jos 5 milj kansalaistakaan ei saa kuin puolet näistä rahoista.

Elätit vie puolet ja loput 5 miljoonaa puolet.

Ollaan koko maailman sossu.

Suomi on juurikin sosiaalitoimisto. Tämä maa on sen takia menossa kaivoon.

Vierailija
292/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites sit ku koululaisten lomat alkaa. Pitkä kesä ilman kouluruokailua. Mistä huoltajat repii sitä ruokaa.. kiva olis myös jotain lintsiä yms tarjota lapsille. Turvaverkkoja tarvittais..

No vaikka joku nakkikastike ja makaronit maksaa jotain öö 40 snt makaronipussi ja 1,50 se nakkipaketti. Ruskeaan kastikkeeseen löytyy varmaan kotoa voi ja jauho. 

Tuolla saa keripukin kun koko kesän syö

Tohon lisäksi sipulia, tomaattimurska/kastike ja porkkanaraastetta. Ei maksa paljon. Mitään keripukkia tule. 

Vierailija
293/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

pk-seudulla ainakin Espoossa taisi olla puistoruokailua alle 16v lapsille koko heinäkuun, toki ei kata koko kesää.

Uskon, että Helsinki jatkaa puistoruokailua myös. Se on hyvä juttu. 

kuka ne kustantaa?

Helsinkiläiset veronmaksajat jo sota-ajoista lähtien. Niissä puistoissa on ilmaisia kesäpäiväleirejä, joihin kuuluu ruoka. Jos jää yli, saa pienemmätkin kuin koululaiset.

Vierailija
294/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäminen on Suomessa niin raskasta ja kannattamatonta, että harva siihen jaksaa ryhtyä. Vielä harvempi pystyy menestymään niin, että voisi palkata työntekijöitä. Työnantajaksi ryhtyminen on kamalaa muutenkin. Palkan lisäksi maksat työntekijän vakuutukset, eläkkeen ja työterveyshuollon. Jos työntekijä on tyhmä laiska kipeä tai hänellä on liuta kipeitä lapsia tai alkoholiongelma, saat taistella pitkään ennen kuin saat tuottamattoman työntekijäsi pois.

Niinpä kaikki haluaa mieluummin olla palkansaajia kuin yrittäjiä. Monet kouluttautuvat lisäksi ammatteihin, joissa ei juurikaan ole mahdollista työskennellä palkansaajana, vaan ihan oikeasti pitäisi työllistää itse itsensä. Että tässä mä nyyhkin leipäjonossa työttömänä kuvanveistäjänä ja kukaan ei oo tarjonnut mulle kuvanveistäjän koulutusta vastaavaa työtä.

Tuhon tiellä on koko kansa. Saapasta ei jakseta nostaa suosta. Eikä päätä vetää sieltä p -seistä

Tämä.

Vierailija
295/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla lähtee liien kalliin asunnon takia 160e/kk, ja halvempaa en saa vaikka haen.

Minua, 60-luvun lopulla syntynyttä yksinhuoltajana lapseni kasvattanutta mietityttää tämä valitus tukien pienuudesta, kun omaan korvaani tukisummat kuulostavat isoilta, kun ottaa huomioon että päivät on sitten aikaa täynnä. Johtuuko valitus siitä, ettei enää osata itse tehdä perusruokaa:keittää perunoita, leipoa leivät itse. Kaupasta saa kokonaisen maustetun raaan uunibroilerin 7€/kg josta p

Se 600€ ei ole ruokaraha! Siitä maksetaan kaikki kulut (vesi, sähkö vakuutukset, puhelinlaskut, lääkkeet, lääkärikäynnit, matkat, jotkut joutuvat maksamaan myös vastikkeet). Ei, niitä EI SAA automaattisesti jokainen Kelan maksamana. 60-luvulla minäkin syntynyt enkä sentään noin elämästä vierottunut ole. Ota asioista selvää ennen kuin kommentoit.

Vierailija
296/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua, 60-luvun lopulla syntynyttä yksinhuoltajana lapseni kasvattanutta mietityttää tämä valitus tukien pienuudesta, kun omaan korvaani tukisummat kuulostavat isoilta, kun ottaa huomioon että päivät on sitten aikaa täynnä. Johtuuko valitus siitä, ettei enää osata itse tehdä perusruokaa:keittää perunoita, leipoa leivät itse. Kaupasta saa kokonaisen maustetun raaan uunibroilerin 7€/kg josta p

Mulla on pakastimessa 2 kokonaista broileria, joiden kilohinta on 7,85e/ kg. Se on kalliimpaa, kuin kananjauheliha 7,38e/kg. Ota huomioon, että kokonaisessa broilerissa on kokonainen luuranko sisällä, joten lihan osuus on paljon pienempi, kuin kanan jauhelihassa. Eli todellinen kilohinta kokonaisen broilerin lihalle on liki tuplahinta. Rasvaa taas on enemmän.

Vierailija
297/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka joku nakkikastike ja makaronit maksaa jotain öö 40 snt makaronipussi ja 1,50 se nakkipaketti. Ruskeaan kastikkeeseen löytyy varmaan kotoa voi ja jauho. 

Tuolla saa keripukin kun koko kesän syö

Tohon lisäksi sipulia, tomaattimurska/kastike ja porkkanaraastetta. Ei maksa paljon. Mitään keripukkia tule. 

Minulle tuli rauta-anemia.

Vierailija
298/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaisella pitäisi olla oma vastuu pitää itsestään huolta, eikä hallituksen. Muiden ihmisten pitäisi auttaa heitä, eikä hallituksen.

Samaa mieltä. Ensisijaisesti perheen ja suvun pitäisi auttaa. 

Vierailija
299/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalitoimennpiidibkannustaa ihmisiä tienaamaan oma elanto 

Vierailija
300/707 |
26.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimennpiidibkannustaa ihmisiä tienaamaan oma elanto 

Miten, jos työtä ei vain saa, tai on sairas.