Olen sosiaalityöntekijä, ja olen nähnyt läheltä miten kamalasti suomalaisten köyhien tilanne on pahentunut...Joka päivä uusia nälkiintyneitä
Joka päivä tulee uusia asiakkaita, ja liian usein on tilanne se että asiakkaalla ei ole enää oikein ollut varaa ostaa edes ruokaa, mistään muusta puhumattakaan. Vaatteet ovat rikkinäiset, olemus muutenkin epäsiisti. Valitetaan että mielenterveyden ongelmat ovat pahentuneet tai puhjenneet kiristysten ja vaikeutetun elämän takia.
En olisi uskonut että tällasta voisi olla koskaan Suomessa. Ihan kuin olisimme palanneet 150 vuotta ajassa taaksepäin
Kommentit (707)
Oho. Nälkiintyneitä? Ootko nyt ihan tosissasi.
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston trolli olet. Suomessa ei kukaan näe nälkää. Täällä valtio maksaa yltäkylläisen ylläpidon jokaiselle rajojen sisällä.
Yltäkylläinen ylöspito 595€/kk?? Siitä kun maksat asumiskulut ja ruoat, ei jää senttiäkään mihinkään muuhun. Ei sentin killinkiäkään ja se on sinusta yltäkylläistä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuu aasialainen perhe missä molemmat vanhemmat ovat matalapalkka työssä. Syksyllä he keräävät mustikoita, viime vuonna he saivat 13000 euroa. Heillä on uudehko auto ja he suunnittelevat omakotitalon rakentamista. He eivät valita mistään ja ovat todella ahkeria, heidän mielestä Suomi on maa täynnä mahdollisuuksia.
Minulla on aasialaisia naapureita ja heihin eivät suhdanteet vaikuta, ovat aamusta iltaan työn touhussa kotona ja työpaikalla. Mihin osa suomalaisnuorista ovat kadottaneet ahkeruuden ja tulevaisuuden uskon. Tuntuu että valittaminen ja syyttäminen ( että aina on joku muu joka on syylinen oman pahoinvointiin). Ennen vanhaan suomalainen oli maailmalla tunnettu ahkeruudesta ja arvostettu työntekijä.
Tämä. Ei meillä ole aikoihin enää ymmärretty että PÄÄVASTUU omasta elämästä on itsellä. Päävastuu ei ole yhteiskunnalla.
No mitenkäs sosiaalityöntekijä osaa asiakkaitaan neuvoa että elämä kurjilla paranee? Vai kuunteletko vain kauhutarinoita ja kerrot kavereille niistä (toivottavasti nimettömänä)? Mitä konkreettisesti teet asioiden eteen?
Jokaisella pitäisi olla oma vastuu pitää itsestään huolta, eikä hallituksen. Muiden ihmisten pitäisi auttaa heitä, eikä hallituksen.
Yrittäminen on Suomessa niin raskasta ja kannattamatonta, että harva siihen jaksaa ryhtyä. Vielä harvempi pystyy menestymään niin, että voisi palkata työntekijöitä. Työnantajaksi ryhtyminen on kamalaa muutenkin. Palkan lisäksi maksat työntekijän vakuutukset, eläkkeen ja työterveyshuollon. Jos työntekijä on tyhmä laiska kipeä tai hänellä on liuta kipeitä lapsia tai alkoholiongelma, saat taistella pitkään ennen kuin saat tuottamattoman työntekijäsi pois.
Niinpä kaikki haluaa mieluummin olla palkansaajia kuin yrittäjiä. Monet kouluttautuvat lisäksi ammatteihin, joissa ei juurikaan ole mahdollista työskennellä palkansaajana, vaan ihan oikeasti pitäisi työllistää itse itsensä. Että tässä mä nyyhkin leipäjonossa työttömänä kuvanveistäjänä ja kukaan ei oo tarjonnut mulle kuvanveistäjän koulutusta vastaavaa työtä.
Tuhon tiellä on koko kansa. Saapasta ei jakseta nostaa suosta. Eikä päätä vetää sieltä p -seistä.
Vierailija kirjoitti:
Ei aloitekykyä, ei näkemystä, ei minkäänlaista elämänhallintaa. Ei koulutusta, ei kykyä oppia, ei lukutaitoa, ei motivaatiota, ei itsekuria eikä tulevaisuutta.
Juuri ne syyt jotka näkyvät joka päivä ja yhä enemmän.
Purralla, Orpolla ja Essayahilla on tähän ratkaisu jota ovat toteuttamassa juuri nyt. On köyhän ja vähäisaisen oma etu että autetaan kannustinloukuista pois, avarretaan näkymiä ja mahdollisuuksia.
Tarttukaa siihen.
Ja mihis töihin mennää?
Ei ne tuet ole elämiseen tarkoitettuja ne ovat väliaikaisia tukia. Käydään töissä ja kuin työttömyys iskee niin eletään tuilla ja säästöillä niin kauan että löytyy seuraava työpaikka. Olen itse ollut työttömänä 4 kertaa, pisimpään puoli vuotta. Muistakaa säästä pahan päivän varalle kuin olette töissä niin ei tarvitse purnata huonoista tuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuu aasialainen perhe missä molemmat vanhemmat ovat matalapalkka työssä. Syksyllä he keräävät mustikoita, viime vuonna he saivat 13000 euroa. Heillä on uudehko auto ja he suunnittelevat omakotitalon rakentamista. He eivät valita mistään ja ovat todella ahkeria, heidän mielestä Suomi on maa täynnä mahdollisuuksia.
Minulla on aasialaisia naapureita ja heihin eivät suhdanteet vaikuta, ovat aamusta iltaan työn touhussa kotona ja työpaikalla. Mihin osa suomalaisnuorista ovat kadottaneet ahkeruuden ja tulevaisuuden uskon. Tuntuu että valittaminen ja syyttäminen ( että aina on joku muu joka on syylinen oman pahoinvointiin). Ennen vanhaan suomalainen oli maailmalla tunnettu ahkeruudesta ja arvostettu työntekijä.
Olen tehnyt useamman alan töitä ja aina ahkeraksi haukuttu eli kielteinen merkitys on monella alalla ahkeruus. Miksi? Koska siitä saa saman palkan kuin sluibailijat jotka tekee joten kuten jotakin. Jos työnantaja tämän sallii, kukaan ei tee enempää. Kyseessä huono johtaminen. Ei arvosteta ahkeruutta vaan naureskellaan miten joku on hullu tekemään töitä, saman saa vähemmälläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasialaiset on ihan yleisesti tosi ahkeria, nähnyt monesti heitä työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston trolli olet. Suomessa ei kukaan näe nälkää. Täällä valtio maksaa yltäkylläisen ylläpidon jokaiselle rajojen sisällä.
Yltäkylläinen ylöspito 595€/kk?? Siitä kun maksat asumiskulut ja ruoat, ei jää senttiäkään mihinkään muuhun. Ei sentin killinkiäkään ja se on sinusta yltäkylläistä?!
Asunistuki on myös olemassa jota kyllä saat jos sinulla ei ole miestä elättämässä! Lopun saat toimeentulotukena jos et asu liian kalliissa asunnossa ja sinulla ei ole omaisuutta!
Kyllä se on niin että Suomessa ei tarvi nähdä nälkää jos tekee omia valintoja! Turussa on esim yksiö hyvällä paikalla alle 400€ siihen saa asumistukea ja toimeentulotukea päälle kun ei omaisuutta. Kelasta saa kimmoke rannekkeen jolla pääsee ilmaiseksi kuntosalille ja uimaan, museoihin yms. Turussa on upea kirjasto missä voi myös viettää aikaa.
Löytyy myös useita ruokajonoja joista voi ilmaiseksi hakea ruokaa, paljon erilaisia kirppareita josta saa kauniita vaatteita halvalla.
Löytyy luontopolkua ja nuotiopaikkoja, lasten kanssa voi lähteä vaikka frisbeegolffaamaan ja pienten kanssa ilmaiseksi Kupittaan seikkalilupuistoon.
Nälkää täällä ei tarvitse nähdä, ja ihan suht hyvää elämää vaikka olisikin vähemmän rahaa. mutta se on sitten oma valinta elää siellä ylikalliissa yksiössä Helsingissä ja nähdä nälkää.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäminen on Suomessa niin raskasta ja kannattamatonta, että harva siihen jaksaa ryhtyä. Vielä harvempi pystyy menestymään niin, että voisi palkata työntekijöitä. Työnantajaksi ryhtyminen on kamalaa muutenkin. Palkan lisäksi maksat työntekijän vakuutukset, eläkkeen ja työterveyshuollon. Jos työntekijä on tyhmä laiska kipeä tai hänellä on liuta kipeitä lapsia tai alkoholiongelma, saat taistella pitkään ennen kuin saat tuottamattoman työntekijäsi pois.
Niinpä kaikki haluaa mieluummin olla palkansaajia kuin yrittäjiä. Monet kouluttautuvat lisäksi ammatteihin, joissa ei juurikaan ole mahdollista työskennellä palkansaajana, vaan ihan oikeasti pitäisi työllistää itse itsensä. Että tässä mä nyyhkin leipäjonossa työttömänä kuvanveistäjänä ja kukaan ei oo tarjonnut mulle kuvanveistäjän koulutusta vastaavaa työtä.
Tuhon tiellä on koko kansa. Saapasta ei jakseta nostaa suosta. Eikä päätä vetää sieltä p -seistä
Eikös tuo irtisanominen nyt helpotu huomattavasti uuden hallituksen ansiosta?
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tuet ole elämiseen tarkoitettuja ne ovat väliaikaisia tukia. Käydään töissä ja kuin työttömyys iskee niin eletään tuilla ja säästöillä niin kauan että löytyy seuraava työpaikka. Olen itse ollut työttömänä 4 kertaa, pisimpään puoli vuotta. Muistakaa säästä pahan päivän varalle kuin olette töissä niin ei tarvitse purnata huonoista tuista.
Kuitenkin niillä minimaalisilla tuilla roikotetaan sairaita ihmisiä vuosikausia ilman että mistään saa apua sairauksiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se vähän niin on, että suurin osa on itse syypää tuohon tilanteensa. Kun rahaa tulee, niin kaikki vaan wolttiin ja temuun ja sitten itketään, kun rahat on loppu ja hallitus on paska.
En oikein enää jaksaisi näitä köyhyystarinoita. Just oli Ylen juttu siitä Minnasta, joka itki ettei raha riitä mihinkään ja kohta on lapsuudenkoti ulosotossa. Somessa kun tuota tätiä seuraa, niin rahaa kyllä näyttää liikenevän kaikkeen muuhun kun asuntolainan maksuun. Ulkona syömistä, kauneuskuvauksia ym. En edes ymmärrä kuinka kehtaa valittaa julkisesti tilanteestaan.
Itse olen ollut aina säästäväinen ja pitkään olin myös pienituloinen. Kertaakaan ei tarvinnut missään leipäjonossa seistä tai ulosottoa pelätä. Järkevää taloudenhallintaa ja suunnitelmallisuutta, niin hyvin pärjää, vaikkei tulot kummoiset olisikaan.
Köyhillä ei koskaan ole mitään tietoa miten rahoja hoidetaan tai edes investoidaan. Kuluttavat sitä kuin söisivät karkkia. Ajatelkaa jos Suomen johtajat käyttäisivät rahat vain siihen että ostaisi herkkuja ja alkoholia muualta maailmasta. Ihmisten kuuluisi ajatella että rahat käytetään samalla tavalla miten yrityksetkin niitä käyttäisi, eli siihen että sitä rahaa saadaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tilanne ei ole väliaikainen? Jos ihminen sairastuu/loukkaantuu ja menettää työkykynsä joko kokonaan tai osittain? Pahan päivän varanhan pitäisi olla satojatuhansia jotta se riittää loppuiäksi. Kuinka monella (esim kolmikymppisellä) on tuollainen potti? Entä jos sairastuu jo uran alkuvaiheessa jolloin ei ole ehtinyt kerätä sitä juuri ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Tuhon tiellä on koko kansa. Saapasta ei jakseta nostaa suosta. Eikä päätä vetää sieltä p -seistä
Suomalaisilla ei jostain syystä ole yhtään sisua enää rakentaa tätä yhteiskuntaa. Isoisät varmasti häpeäisi nykynuorisoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asunistuki on myös olemassa jota kyllä saat jos sinulla ei ole miestä elättämässä! Lopun saat toimeentulotukena jos et asu liian kalliissa asunnossa ja sinulla ei ole omaisuutta!
Kyllä se on niin että Suomessa ei tarvi nähdä nälkää jos tekee omia valintoja! Turussa on esim yksiö hyvällä paikalla alle 400€ siihen saa asumistukea ja toimeentulotukea päälle kun ei omaisuutta. Kelasta saa kimmoke rannekkeen jolla pääsee ilmaiseksi kuntosalille ja uimaan, muse
Korjaus, omistusasuntoon ei saa asumistukea vaikka asuisit yksin ilman puolisoa tai lasten kanssa ilman puolisoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aasiassa itsekuria opetetaan aina. Heille työntekeminen on luksuselämää, kun suomalaisille se on kidutusta vaikka mitä työtä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on niin että Suomessa ei tarvi nähdä nälkää jos tekee omia valintoja! Turussa on esim yksiö hyvällä paikalla alle 400€ siihen saa asumistukea ja toimeentulotukea päälle kun ei omaisuutta. Kelasta saa kimmoke rannekkeen jolla pääsee ilmaiseksi kuntosalille ja uimaan, muse
Ottaisit asioista selvää ennen kuin kommentoit. Minä en saa asumistukea senttiäkään, eikä ole miestä elättämässä. Toimeentulotukea en saa koska on vähän säästöjä asumiskuluja varten. En voi niitä rahoja tuhlata mihinkään koska jos tulee remonttia, pientäkään, joudun taivasalle koska 595€ tuloilla ei saa lainaa.
Ei ole koskaan oma valinta kun sairastuu ja menee työkyky. Ei koskaan!
En näe järkeä muuttaa minikokoiseen asuntoon Turkuun kun samalla rahalla voin asua väljemmin pohjoisessa. Outoa että sanot että ei tarvi nähdä nälkää jos tekee omia valintoja ja samaan hengenvetoon suosittelet yhteiskunnan tukia kaikkeen elämiseen.
Toistan itseäni ja sanon ottaisit asioista selvää ennen kuin kommentoit. Näkee että sinulla ei ole minkäänlaista kokemusta itselläsi asioista.