Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Kirkko harkitsee luopumista hautaustoimesta hallituksen leikkausten vuoksi

Kommentit (183)

Vierailija
121/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalmot voisi polttaa Ekokemillä Rixussa, saisi rixulaiset lämpöä pattereihin !

Vierailija
122/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikein klassinen esimerkki:

https://en.wikipedia.org/wiki/Washington_Monument_syndrome

---

Tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruumiini voidaan heittää kaatopaikalle. Parempi polttaa etteivät eläimet pääse käsiksi.

Olen jo sanout, etten halua mitään vouhotusta kuolemaani liittyen. En tarvitse ruumiini takia vieraita yms enkä muistelua. Turhaa ihmisten vaivaamista.

Mutta sitä en suvaitse, että heille jotka haluavat kunnon hautaamisen, se evättäisiin.

Erosin kirkosta.

Vierailija
124/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaukana keskitysleireistä enää touhu.

No ei ollut muutama vuosi sittenkään, kun k-piikittömiä kaavailtiin Seilin saareen hihamerkkien kera.

Vierailija
125/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä. Jokainen haudatkoon omaisensa vaikka takapihalleen

Tuhkat kukkapenkkiin, kierrätystä nääs !

---

Minulla on salainen toive jota en ole uskaltanut sanoa omaisilleni.

Haluaisin että tuhkani haudattaisiin sinne missä edesmenneet lemmikkini lepäävät. Niillä on leposija tuomen luona. Kesällä koko tienoo on täynnä ihania niittykukkia.

Joku voisi tehdä ihan pienen puuristin. Mutta en halua vaivata sillä ketään.

Vierailija
126/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen saa pörjätä itse. Haudata itse?

Vierailija
127/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa. Tälläkin hetkellä hauta on hoidettava itse tai sitten ostat sen hoidon seurakunnalta. Hinta on sama kirkkoon kuuluvilta ja kirkkoon kuulumattomilta.

joten ei sitä valtio tälläkään hetkellä kokonaisuudessaan maksa.

ja ellet hoida hautaa niin palvelu on pakko ostaa, joten et voi edes valita jättää hoitamatta ja maksamatta.

Vierailija
128/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruumiini voidaan heittää kaatopaikalle. Parempi polttaa etteivät eläimet pääse käsiksi.

Olen jo sanout, etten halua mitään vouhotusta kuolemaani liittyen. En tarvitse ruumiini takia vieraita yms enkä muistelua. Turhaa ihmisten vaivaamista.

Mutta sitä en suvaitse, että heille jotka haluavat kunnon hautaamisen, se evättäisiin.

Erosin kirkosta.

Ryhdyit vapaamatkustajaksi. Kirkkoon kuuluvat maksavat sinunkin hautapaikkasi olemassaolon ja hoidon tulevaisuudessa.

Vierailija
129/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtio on luvannut maksaa noin 80 % hautaustoimen kustannuksista kirkolle joka vastaa hautaamisesta (vainajan säilytys, haudan kaivaminen, hautaus ja peittäminen) ja hautausmaiden ylläpidosta. Vastuu hautatoimesta on vain ev.lut.kirkolla, ei ortodoksisella kirkolla, mutta molemmilla kirkoilla on vastuu väestökirjanpidosta ja kulttuuriomaisuuden hoidosta eli yli 100 vuotiaista suojelluista kirkoista, patsaista, sankarihaudoista ja esineistöstä. Näihin tehtäviin valtio antaa myös rahaa.

Hautaustoimen tehtävät pitää kustantaa pelkästään valtion rahoituksella ja asiakasmaksuilla. Kirkon verovaroja siihen ei saa käyttää, koska se olisi epäreilua että vain osa valtion asukkaista (=kirkkoon kuuluvat)maksaisi kaikkien valtion asukkaiden vastuulle kuuluvia tehtäviä. Kirkon verovarat on tarkoitettu kirkon omaan toimintaa: rippikouluihin, lasten leireihin, diakoniatyöhln, sururyhmiin, vainajien siunaamiseen, omaisten kanssa keskustelu, häät ja kasteet. Verovaroin ylläpidetään leirikeskukset, seurakuntatalon ja ne kirkot, joita ei ole lailla suojeltu. 

Laki määrää että seurakuntien on ylläpidettävä hautausmaita ja huolehdittava hautaamisesta kaikissa tilanteissa, myös kriisiaikoina. Mutta krematatorioita mikään laki ei määrää rakennettavaksi. Seurakunnat ovat rakentaneet ne itse ja niiden tulee toimia 0-katteisena, samoin kuin kaiken muunkin hautaustoimesta. 

Jos ei.lut. kirkko luopuu tästä hautaustoimen tehtävästään, sille jäisi silti verotusoikeus, aivan kuten ortodoksikirkollekin. Samoin maapohja jäisi seurakunnille, koska valtio on maksanut vain hautausmaiden ylläpidosta, ei niiden omistamisesta. Todennäköisesti valtio joutuisi rakentamaan valtavat määrät uusia kylmiörakennuksia, koska merkittävä osa nykyisistä kylmiöistä sijaitsee kappaleiden yhteydessä, eikä näitä kappaleita voi siirtää valtiolle. 

Jokainen kirkkoon kuuluva maksaa samat hautausmaksut kuin ei-kirkkoon kuuluva, mutta oman kunnan asukas voi saada maksut halvemmalla toisen kunnan asukkaaseen verrattuna. Valtio näet lähtee siitä ajatuksesta että oman paikkakunnan vainajalla on oikeus tulla haudatuksi omalle.paikkakunnalle, mutta ulkopaikkakuntalaisia ei ole pakko ottaa vastaan. 

Sukuhautaan taas voi tulla haudatuksi kuka tahansa alkuperäisem vainajan jälkeläinen alenevassa polvessa, mutta hautapaikka on monessa tapauksessa vain vuokralla seurakunnalta ja siitä pitää maksaa 20, 25 tai esim 50 vuoden välein uusi vuokramaksu eli hautapaikkamaksu. Voi olla myös ainaishauta, silloin hauta on suvun niin kauan kuin hauta-alue pidetään siistinä.

Itse olen sitä mieltä että hautaustoimen siirto valtiolle ei olisi pahitteksi, koska silloin kirkko voisi keskittyä siihen mikä on sen ydintehtävä kuolemassa eli kirkkoon kuuluvien  vainajien siunaaminen, omaisten surussa kohtaaminen ja avun tarjoaminen. Jos valtio hoitaisi hautaamisen, se helpottaisi myös kirkon jäseniä näkemään mikä on se palvelu mitä he verovaroillaan saavat, koska muutoksen jälkeen pitäisi asioida kahdessa paikassa: valtion toimistossa sopimassa hautauksesta ja seurakunnan toimistossa sopimassa siunauksesta ja keskusteluista papin kanssa. Voisi olla että se vähentäisi kirkkoon kuuluvien määrää, mutta jäsenedut se tekisi selkeämmäksi. 

Vierailija
130/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa. Tälläkin hetkellä hauta on hoidettava itse tai sitten ostat sen hoidon seurakunnalta. Hinta on sama kirkkoon kuuluvilta ja kirkkoon kuulumattomilta.

joten ei sitä valtio tälläkään hetkellä kokonaisuudessaan maksa.

ja ellet hoida hautaa niin palvelu on pakko ostaa, joten et voi edes valita jättää hoitamatta ja maksamatta.

Jos maksat, niin saat kukkia. Ja jos maksat, niin saat hautapaikan pitemmäksi aikaa. Jos et maksa, niin et saa kumpaakaan.

Vierailija
131/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta joogasta vielä.

Kirkon paimenet eivät kerro tätäkään asiakkailleen:

Me kirkosta eronneet joudumme opettamaan perusasioita joka kuuluu oikeasti kirkkoeliitin työhön.

Maksaville asiakkaille ei opeteta edes uskontoa.

Ystäväni kävi pari kertaa joogassa.

Toisen kerran jälkeen hän sanoi, että joutui koko yön huutamaan Jeesusta avuksi 

Ihmettelin mitä hän tarkoitti.

Hän vastasi, että hänen sisälleen oli murtautumassa jotakin joka ei ole oikein.

Nämä asiat ovat oikeasti tosi vakavia, mutta nämä "paimenet" ovat hiljaa ja lisää koulutetaan joogaohjaajia kirkkoon.

Ja kansa maksaa kiltisti.

Itseäni häiritsee suuresti se, että miksi Raamattua pidetään tuollaisessa paikassa missä kutsutaan avuksi Saatanaa?

Kirkot on saastutettu.

Ne pitäisi puhdistaa ja siunata oikeaan käyttöön.

eroakirkosta.fi

Vierailija
132/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta.

Ryhdyit vapaamatkustajaksi. Kirkkoon kuuluvat maksavat sinunkin hautapaikkasi olemassaolon ja hoidon tulevaisuud

---

Et nähnyt tätä viestiäni.

Kerroin siinä että minulla on haave.

Haluan että tuhkani haudattaisiin tuomen viereen missä on edesmenneiden lemmikkieni leposija.

Muuta ei tarvita. Tienoo on kesällä täynnä ihania niittykukkia.

Joku voi tehdä pienen puuriston kahdesta oksasta. Ei ole pakko jos siitä on liikaa vaivaa.

Ei mitään muisteluita.

Vierailija
133/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kaukana keskitysleireistä enää touhu.

No ei ollut muutama vuosi sittenkään  kun k-piikittömiä oltiin rahtaamassa Seilin saareen kera hihamerkkien. 

Vierailija
134/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se hautapaikka ole kumminkin varattu vain 25 vuodeksi, sen jälkeen joko omaisten on maksettava lisää tai hautapaikka otetaan jonkun muun käyttöön.

Vierailija
135/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkko on maan suurin yksityinen metsänomistaja. Kirkolla on valtavasti omaisuutta, se tahkoo aivan järjettömiä voittoja. Niillä on kyllä varaa haudata väkeä pitääkseen yleishyödyllisyysstatuksensa.

Vierailija
136/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta.

Ryhdyit vapaamatkustajaksi. Kirkkoon kuuluvat maksavat sinunkin hautapaikkasi olemassaolon ja hoidon tulevaisuudessa.

Kirkko voi luopua yleishyödyllisyysstatuksesta jolloin vapaamatkustajista päästään eroon. Samaa ulinaa kuin ammattiliitoiltakin kuulee. Jos on yleishyödyllinen, niin määritelmällisesti jokainen hyötyjä on vapaamatkustaja.

Vierailija
137/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teille kenellekään tullut samanlaista fiilistä kuin itselleni?

Että Suomen kansa on roskaa joka on turha kuluerä valtiolle.

Että ei muuta kuin henki pois ja monttuun.

Vain eliitillä on oikeus elää?

Vierailija
138/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat pois roskakansalta eliitille.

Sen jälkeen roskakansa monttuun.

Vierailija
139/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirkko on maan suurin yksityinen metsänomistaja. Kirkolla on valtavasti omaisuutta, se tahkoo aivan järjettömiä voittoja. Niillä on kyllä varaa haudata väkeä pitääkseen yleishyödyllisyysstatukse

---

Näin.

Joku ihmetteli ketjussa että pidetäänkö muka vieläkin pappissäätyä eliittinä.

Minä pidän. Ks. lainaamani viesti ylhäällä.

Siinä yksi esimerkki.

Papisto on rikasta eliittiä kuten läpi vuosisatojen.

Ja kirkko on ennen kaikkea poliittinen toimija.

Vierailija
140/183 |
25.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erosin kirkosta.

Hautapaikka ei ole ilmainen, sekin maksaa. Haudan hoito kukat ym on omaisten kontolla.