IL: Kirkko harkitsee luopumista hautaustoimesta hallituksen leikkausten vuoksi
Kommentit (183)
Täällä taas jankutetaan kuinka rikas "Kirkko" on. Ei meillä ole mitään yhtä aarrearkun päällä istuvaa kirkkoa, vaan itsenäisiä seurakuntia. Osa niistä on varakkaampia, osa kituuttelee hyvinkin pienllä omaisuudella. Ja hautaustoimea ei todellakaan saa rahoittaa kirkollisverolla tai seurakuntien omaisuutta myymällä. Jos valtio on vuonna 2003 sitoutunut kustantamaan siitä 80%, niin maksakoon kiltisti tai huolehtikoon sitten siitä kokonaan itse. Saapas nähdä kuinka suuret säästöt siitäkin saadaan aikaiseksi.
Halvemmaksi tulisi jos hautauksista luovuttaisiin ja kaikki heitettäisiin polttouuneihin sellaisenaan. Itselle sopii mainioisti että minut heitetään sinne myös ilman mitään seremonioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa. Tälläkin hetkellä hauta on hoidettava itse tai sitten ostat sen hoidon seurakunnalta. Hinta on sama kirkkoon kuuluvilta ja kirkkoon kuulumattomilta.
joten ei sitä valtio tälläkään hetkellä kokonaisuudessaan maksa.
ja ellet hoida hautaa niin palvelu on pakko ostaa, joten et voi edes valita jättää hoitamatta ja maksamatta.
Jos maksat, niin saat kukkia. Ja jos maksat, niin saat hautapaikan pitemmäksi aikaa. Jos et maksa, niin et saa kumpaakaan.
Mi-tä vä-li-ä sil-lä sil-le ruu-miil-le on?
Hyvä jos yksityittäisi hautaustoimen olisi lehdissä mainoksia, välillä alennuksissa tai hautaa kolme saat yhden ilmaiseksi ym.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko ei viitsisi mitään tehdä. Kyllä hautausmaat ja ihmisten hautaaminen ja kirkonmenot on tärkeimmät tehtävät sillä.
Kaikenmaailman kokkikerhot ja taaperotapaamiset ym. joutaa pois kirkon ohjelmasta. Niitä näyttää olevan turkasen paljon. Rahaa syydetään tommoseen. Lähetystyöt myös pois. Jokainen ulkomaillakin uskokoon mihin haluaa, ei tartte käännyttäjiä lähettää. Iso summa siihenkin hupenee.
Arvoisa u r p o. Ongelma on se, että kirkon valtionavustukset eivät riitä kattamaan noiden sille delegoitujen tehtävien (hautaus ja väestökirjanpito) kuluja, vaan niitä on jouduttu rahoittaa kirkollisveromaksuilla. Tämä tarkoittaa sitä, että kirkkoon kuuluvat ihmiset maksavat noista palveluista kirkkoon kuulumattomienkin puolesta. Ja leikkausten myötä tämä tilanne vain pahenee. Sillä kirkollisverolla kirkon pitäisi saada toteuttaa vain kirkkoon kuuluville suunnattuja (tai sitten lähetystyöhön liittyviä) palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Kirkko on maan suurin yksityinen metsänomistaja. Kirkolla on valtavasti omaisuutta, se tahkoo aivan järjettömiä voittoja. Niillä on kyllä varaa haudata väkeä pitääkseen yleishyödyllisyysstatuksensa.
Tämä olisi ihan ok ajatuskyhäelmä, jos kirkko ja yhteiskunta olisivat sama asia, kuten ne joskus ovat monessa mielessä olleet. Mutta miksi nykyaikana kirkon pitäisi käyttää omaisuuttaan rahoittaakseen alati kasvavan, kirkollismaksuja maksamattoman ateistiväen palveluja?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Jokainen haudatkoon omaisensa vaikka takapihalleen
Hautauslupa pitää olla !
Mitä kirkolle sitten enää jäisi ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tänä päivänä jaksaa jankuttaa että papit olisivat jotain eliittiä nyky-yhteiskunna
----
Minusta he ovat todellista eliittiä.
Kevyt työ ja paljon vapaa - aikaa.
Sitten heillä on bileitä jotka kansa maksaa.
Palaan tähän esimerkkiin:
Tällä kirkollisella eliitillä on toukokuussa bileet Seinäjoen lakeuden kirkossa jotka kestävät monta päivää.
Heillä on siellä mm. tangoa ja ja joogaa.
Tällaisia huvituksia jotka kuuluu maksaa vapaa - aikana omasta lompakosta.
On olemassa Seinäjoen tangomarkkinat.
Joogaa voi harrastaa kotonakin.
Tämä rälläys kestää monta päivää. Haluan tietää paljonko tuo maksaa.
Miten ihmeessä tää pulju omistaa kerrostaloja, maita ja metsiä?
Nämä kohteet voidaan myydä, koska noihin on kaikki rahat saatu kerättyä suo
Eivät ne ole mitään suomalaisten omaisuutta, vaan kirkon jäsenten omaisuutta. Kirkollisveroa maksaneiden ihmisten omaisuutta. Ja mikäli näitä jäseniä ei rahan käyttökohteet miellytä, niin seurakuntavaaleissa voi osoittaa mielipiteensä, tai jopa hakeutua valtuustoon päättämään näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruumiini voidaan heittää kaatopaikalle. Parempi polttaa etteivät eläimet pääse käsiksi.
Olen jo sanout, etten halua mitään vouhotusta kuolemaani liittyen. En tarvitse ruumiini takia vieraita yms enkä muistelua. Turhaa ihmisten vaivaamista.
Mutta sitä en suvaitse, että heille jotka haluavat kunnon hautaamisen, se evättäisiin.
Erosin kirkosta.
Ryhdyit vapaamatkustajaksi. Kirkkoon kuuluvat maksavat sinunkin hautapaikkasi olemassaolon ja hoidon tulevaisuudessa.
Hautapaikka ei ole ilmainen, sekin maksaa. Haudan hoito kukat ym on omaisten ko
----
Toistan.
Poltettakoon ruumiini nuotiossa.
Sen jälkeen tuhkat lemmikkieni viereen maan alle.
Ei vieraita, ei mitään vouhotusta.
Jos jotain merkitystä on siunaamisella, eikö joku kirkkoon kuuluva ystävä voisi lausua siunauksen?
En ymmärrä näitä kirkollisia kuvioita.
En kuitenkaan halua että jäisin kummittelemaan ja pelottelemaan lhmisiä.
Ja tämä toivomus koskee minua henkilökohtaisesti .
Ei ketään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas jankutetaan kuinka rikas "Kirkko" on. Ei meillä ole mitään yhtä aarrearkun päällä istuvaa kirkkoa, vaan itsenäisiä seurakuntia. Osa niistä on varakkaampia, osa kituuttelee hyvinkin pienllä omaisuudella. Ja hautaustoimea ei todellakaan saa rahoittaa kirkollisverolla tai seurakuntien omaisuutta myymällä. Jos valtio on vuonna 2003 sitoutunut kustantamaan siitä 80%, niin maksakoon kiltisti tai huolehtikoon sitten siitä kokonaan itse. Saapas nähdä kuinka suuret säästöt siitäkin saadaan aikaise
---
Kirkon vuokratalot, maat ja mannut on myytävä ja rahat takaisin asiakkaille.
Ei ole oikein että eliitti rohmuaa ne itselleen ja tahkoaa voittoa niillä.
Ne ovat maksavien asiakkaiden omaisuutta.
Rahat takaisin jos ei yritykseltä saa palveluja.
Synnyin yrittäjäperheeseen.
Asiakas maksaa yritykselle palveluista.
Ja kuitit on oltava julkisia, koska kyse on yrityksestä joka on julkinen. Osakkaita on yli 3 miljoonaa.
Kuitit siitä mihin rahat on törsätty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä taas jankutetaan kuinka rikas "Kirkko" on. Ei meillä ole mitään yhtä aarrearkun päällä istuvaa kirkkoa, vaan itsenäisiä seurakuntia. Osa niistä on varakkaampia, osa kituuttelee hyvinkin pienllä omaisuudella. Ja hautaustoimea ei todellakaan saa rahoittaa kirkollisverolla tai seurakuntien omaisuutta myymällä. Jos valtio on vuonna 2003 sitoutunut kustantamaan siitä 80%, niin maksakoon kiltisti tai huolehtikoon sitten siitä kokonaan itse. Saapas nähdä kuinka suuret säästöt siitäkin saadaan aikaise
---
Kirkon vuokratalot, maat ja mannut on myytävä ja rahat takaisin asiakkaille.
Ei ole oikein että eliitti rohmuaa ne itselleen ja tahkoaa voittoa niillä.
Nuo kuuluvat eri seurakunnille, ja seurakunnat päättävät itse, miten omaisuuttaan käyttävät. Päättäjät valitaan kirkollisvaaleissa.
Luuletko, että jossain muussa järjestössä voit tuosta järjestöstä irtautuessasi esim. vaatia vuosikausien aikana maksamiasi jäsenmaksuja takaisin? Tai omaa osuuttasi esim. jonkun urheiluseuran talosta?
Toisin sanoen koska erosin kirkosta, en näin ollen vaadi itselleni yritykseltä palveluja.
Tietenkään en, koska en kuulu yrityksen maksaviin osakkaisiin.
En vaadi hautapaikkaa, en kiveä, en pappia, en kanttoria.
Olen sanonut ajat sitten että minut pitää haudata nopeasti ja mitään meteliä asiasta ei pidetä.
Minusta ei ole jäljellä kuin eloton kuori joten mulle on aivan yksi lysti mitä sille tehdään.
Kunhan ei kulu rahaa. Nuotio ja tuhkat kuoppaan.
Tai jätesäkkiin ja kaatopaikalle. Ainoa ongelma siinä on, jos eläimet raahavat ruumiinosia ihmisten ilmoille.
Kirkko ei ole järjestö.
Se on yritys mistä ostetaan palveluja.
Joten rahalla pitää olla vastine.
Suomesta on tulossa aika kauhea maa.
Vierailija kirjoitti:
Purran ja persujen kannatus romahti 42,72 %. Niitten tuhkat voivetää wc pötöntöstä. 🤣🤣🤣
---
En voi sietää persuja, mutta kyllä minä silti suon persuillekin sivistyneet, kunnialliset hautajaiset.
---
Itselleni on aivan sama.
Vierailija kirjoitti:
Suomesta on tulossa aika kauhea maa
---
On.
Todella.
Purran ja persujen kannatus romahti 42,72 %. Niitten tuhkat voivetää wc pötöntöstä. 🤣🤣🤣🤣🤣