IVF/ICSI viikolla 19 /toukokuussa ???
Täällä ei tällaista pinoa taida löytyä, en ainakaan ole huomannut. Olenkohan vaan liian innokas ja ajoissa, vai eikö meitä ole muita? Ois kiva löytää seuraa edes suurinpiirtein samoille ajoille.
Kommentit (168)
Me päästiin siirtoon - JIPPII!! Nyt yksi alkio köllöttelee masussa. Ja saatiin vieläpä pakkaseen kolme alkiota yhteen olkeen. Eli jos tämä ei onnistu, niin ehkäpä olisi varaa yksi pakkasalkio yrittää. Nyt on iso kivi pudonnut sydämeltä, ainakin hetkeksi.
Mummu on kylässä, joten ei tämän pitemmästi tällä kertaa.
Kaikki uudet tervetuloa minunkin puolestani, tänne mahtuu aina uusia=)
Wonderoolle nyt kovasti peukkuja, että tärppää!!! Ja oireista kyselit niin luulen, että kaikki tuntemukset on normaaleja nämä punktiotilanteet huomioiden. Itsellä menkkajuilinnat tuntuu vieläkin aina silloin tällöin vaikka jo pp7 menossa. Ja luulenpa, että kun nämä punktiojuilinnat itsellä loppuu niin samalla alkaa ne todelliset menkkajuilinnat!! Yhtään ei ole nyt kyllä luottavainen olo tämän hoidon suhteen.... Teille muille parempaa mieltä, itseä kun niin masentaa. Kaupassa tänäänkin vastaan tuli vaan isoja masuja tai pieniä vauvoja..
Ja Katioko kirjotteli, että pelkäät pienen tippuvan kyydistä?! Itsellä oli ihan samanlainen tunne ekan siirron jälkeen, että nyt kun sängyltä nousen niin varmana tulee pois. Lääkäri sitä nyt viimeksi naureskelikin, että kun hedelmöitys tapahtuu normaalisti niin silloinhan nainen ei välttämättä edes osaa aavistaa raskauden alkamista eikä siis osaa millään tavoin olla varovainen ja tämä meidän tapa on ihan vastaava vaikka eri menetelmällä mennäänkin, mutta meille se hetki on vaan niin todellinen! Sanoipa se lääkäri sitäkin, että on alan ihmisiä hoitanut, jotka tasan tarkkaan tietävät miten fysiologia toimii ja ei periaatteessa ole mitään eroa tavalliseen hedelmöittymiseen mutta silti ovat sängyltä noustessaan kävelleet varpaisillaan ja jalat ristissä =) Että sallittakoon tämä varoivaisuus myös meille..=)
Kaikille nyt ihan hirveesi vauvaonnea!! Vaikka on masentavia ja epätoivon päiviä niin eiköhän täältä aina nousta...
-eppu pp7-
....kun maailma keikkuu niin vietävästi??
Siirto oli keskiviikkona, jolloin aloitin luget ohjeen mukaan 3 x pv. Ja olin onnellinen, kun mitään sivuoireita ollut ekana eika tokana päivänä. Mutta perjantaina illalla se alkoi: maAiLma AlkOi HEiluMaAn Ja TäNÄÄn Se JatKAA HeiLUmIStaAn.
Siis välillä joka neljännellä askeleella, äkkiliikkeissä, vähän hitaammissakin. Sivuoireiksi luvattiin Ohimenevää väsymystä tai huomauksen tunnetta 1-3 tunniksi. Just joo, mulla se nauha jäi varmaan päälle! Arvelen, että tämä johtuu lugeista, mutta miltä kuulostaa?
Nyt iskee euroviisuvalvojaiset päälle, joten lipeän sinne vÄhEMMän NoPsaStI.
MoRO!
kylläpäs on Maitin maailma lähtenyt heilumaan!!! Mikä olotila tällä hetkellä?
Mulla kun ei oikeastaan ole ollut eilen eikä tänään yhtään mitään oloja...jollei jonkinlaista särkyä reisissä oteta huomioon, joka taas tuskin liittyy mitenkään tähän aiheeseen luulen mä.
Sekös mua just huolestuttaakin kun tuntuu, ettei siellä mitään tapahdu... :(
Noh, paljon on piinistelyä vielä edessä...*huoh*
Katia pp4
ps. eikös SolinaPolinalla rupea olemaan testailuhetket?? Mikäs siellä olo?
ja hyvä äitienpäivää niille onnellisille jotka jo äitejä ovat! Ja toivotaan että me kaikki muutkin saadaan ensi vuonna sitten viettää elämämme ensimmäistä äitienpäivää!
Meillä on ollut jännä viikonloppu kun olemme odotelleet klinikalta tilannetietoja. Eilen soitettiin, että 3 munasolua on hedelmöittynyt, ja silloin iski vähän masennus että kolmeko vain, kun munasoluja oli kuitenkin 7 kpl. Mutta tänään tuli taas hieman toiveikkaampi mieli, kun ilmoitetttiin että kaikki kolme ovta lähteneet jakautumaan normaalisti ja ovat nyt 4-soluisia. Eli näyttäisi siltä, että huomenna päästään siirtoon.
MAITIllehan on hurjia oireita tullut Lugeista! Mulle ne ei ole aiheuttaneet vielä mitään, mutta vastahan mä olen 3 kertaa niitä laittanut joten tiedä sitten mitä on tulossa.
Ihmeiden aikaa ei ole ohi! Meidän kaikki 3 testiin mennyttä alkiota on terveitä! Eli pääsin siirtoon ja mikä uskomattominta, saimme vieläpä 2kpl pakkaseen! Toinen pakkaseen menneistä on kyllä huonohko, mutta laitettiin kuitenkin kaveriksi toiselle. :-) En olisi ikinä uskonut, että näin vähillä muniksilla käydään testit läpi ja tulos on näin hyvä. Nyt vasta alkaa varsinainen piinailu, mutta kyllä tuntuu tosi hyvältä. Tämä siirtoon pääsy on jo tosi iso asia meille. Ja vieläpä pakkaseen, huhhuh¿
Vatsa kipuilee edelleen, johtuneeko sitten vielä punktiosta vai tekeekö Lugetkin jotain oiretta. Täällä on ollut puhetta siitä miten osa pelkää liikkua, jos alkio tipahtaa kyydistä¿ mulla on ihan sama juttu! Varsinkin siirtopäivän iltana tuntui, että uskaltaako kävellä ollenkaan! :-)
BROOKE73: Ihan ok kuulostaa tuo teidän munasolujen määrä, eli varmasti te siirtoon pääsette nyt ainakin ja jospa ne pari jäisivät sitten pakkaseen. Kolmehan meilläkin lähti jakautumaan ja saatiin 2 pakkaseen.
PIKKUKAKKONEN: Onnittelut siirtoon pääsemisestä!
KATIA79: Mulla on ollut kanssa yläreisissä särkyä, joten voi hyvinkin liittyä tähän tilanteeseen? Yleensä on samalla alavastalla poltetta, jokasitten säteilee alas.
Miten nuo päivät muuten lasketaan? Punktiostako? Meillä kun siirto tehtiin vasta neljäntenä, niin tuntuisi hullulta aloittaa siitä. Ja testipäiväkin on meillä jo 21.5., tosin tulos saadaan vasta 23.5.
Wonderoo pp?
Todella hyviä uutisia teillä!! Aivan mahtavaa!! Nyt vaan sinnekin kovasti tarrasukkia ja näppylähanskoja pikkuiselle, että varmasti pysyy kyydissä!!!
Kai ne pp:t lasketaan kuitenkin siirrosta kun ovat niitä siirronjälkeisiä piinailupäiviä ennen testausta. Niin mä ainakin ymmärrän. Eri asia on sitten se, miten rv:t laskettaisiin...koska nehän lasketaan punktiosta eli hedelmöittymispäivästä. Silloinhan alkio (joka ei tosin silloin vielä taida olla mikään alkio edes) aloittaa elämänsä.
Eli siis siirtopäivä on aina pp0. Näin olen ymmärtänyt. Korjatkaa jos olen väärässä...
Katia pp4
ja nyt kannustamaan Suomi voittoon bdbdbd
..... juu jatkuu edelleen tämä keinahteleva olotila. Lugeohjeiden pohjalta voin päätellä, että tämäkin on mahdollista alkupäivinä.
Ristin tämän päivän leikkiäitienpäiväksi meidän kohdalla ja odottelin Suomen lipun nousemista peiton alla. Sitten pääsin syömään pitemmän kaavan kautta - ajattelin nimittäin optimistina jo aloittaa miehen kouluttamisen unelmaäitienpäivään ;))
Lisää outoja juttuja mulla: sinappisilli maistui AIVAN taivaalliselta ravintolassa. Siis se ihan tavallinen purkkisinappisilli. Juu ja nyt vetelen suolakurkkuleipää - ja nyt nekin on jo loppu. Miestä naurattaa jo tämä homma.
Mulla on kyllä alhainen verenpaine, joten ehkä elimistö kaipaa lisää suolaa.
Juu ja oksettaa välillä....... niin ja palelee! Jotenkin toukokuusta tuli yhtäkkiä kumman kylmä. Onneksi tämä olotila ei ole talvipakkasilla!
Wonderoo, olen tavattoman onnellinen puolestasi. On raskasta edetä projektissa vaihe vaiheelta ja jännittää joka välissä. Toivottavasti pääset siirron jälkeen huokaisemaan kahdeksi viikoksi. Jotenkin sitä vaan on niin polvillaan näitten asioitten edessä ja joutuu pitämään tunteensa kurissa.
Piti enemmänkin kirjoittaa, mutta nyt mies juuttunut pellolle kiinni ja kaipaa noutoapua.
Suolakurkkujakin tarvii jo lisää...........
Koitetaanhan tsemppailla!
Maiti + Nökkönen super-pp 4!!
Wonderoolle erityisonnittelut! Jotenkin olen sinun hoitoa jännittänyt kaikkein eniten, kenenkään muun hoitoa väheksymättä!!
Pikainen kirjoitus maanantai aamuun... Eilen alkoi aikasmoiset mensukivut vatsassa. Ei muuten mitään mutta kun nämä oireet/tuntemukset menee ihan samaa rataa kuin viime hoidossakin ja se kun ei johtanut ollenkaan miellyttävään lopputulokseen. Eli samoin kuin viimeksikin niin nytkin pp9 alkoi mensukivut ja tästä kolmen päivän päästä vuoto. Antaas kattoa meneekö päivälleen samoin kuin viimeksi. Tästä voitte päätellä ettei niin kovin miellyttävä äitienpäivä ollut eilen... Päätettiin jo miehen kanssa että otetaan yhteyttä adoptioihmisiin ja kysellään vähän niitä juttuja. Vielä meillä ei taida olla sinne mitään asiaa kun minä vielä opiskelen ja ikääkin on tarpeeksi (25v)vasta reilu vuoden päästä. Mutta eikös se prosessi kestä iäisyyden niin kait se on parempi olla ajoissa kuin turhaan odotella...
Mutta hyvää viikonalkua kaikille ja tulkaahan kertomaan etenemistänne...=)
-eppu pp10-
Voi, Eppuliiksellähän on piina jo pitkällä. Elähän vielä puhele höpöjä, ihan yhtälailla nuo tuntemukset voi merkitä sitä toistakin vaihtoehtoa! Oletkos ajatellut, milloin testaat, jos mensut ei ala? Iisot peukuttelut lähtee täältä!
Wonderoolle kovasti onnitteluja täältäkin, hienoa, että olette päässyt näinkin pitkälle! Ja saitte pakkaseenkin, eikös ole upea fiilis =) Toki lähtökohdat on erilaiset, mutta musta ainakin tuntui jo lottvoitolta tuokin, että ensimmäistä kertaa saatiin jotain pakkaseen. Ei tosin ollut kovin hääppösiä meidän pakkasukkelit...
Noihin piinapäiviin saitkin jo vastauksen, lisäisin vain sen, että käsitykseni mukaan mitä myöhemmin alkio on siirretty, sen vähemmillä piinapäivillä vois jo testata. Eli alkion iästä käsittääkseni riippuu se raskaushormonin määrä. Korjatkaahan muut, jos oon ihan hakoteillä. Vai riippuuko se siitä, missä vaiheessa alkio kiinnittyy, ja riippuuko tuo kiinnittyminen sitten alkion iästä vai siirrosta?!? Juu, enpä sittenkään taida sanoa mitään varmaa, oiskohan jollain tietoa näistä? Eli minkäikäisenä tai montako päivää siirrosta se alkio oikein yleensä kiinnittyy?
Meidän navassa ja tuvassa piinailut menee ihka ensimmäistä kertaa oikeastaan aika kivasti eli ei tule asiaa joka hetki (eikä jokatoinenkaan;) ajateltua, kotona kun piisaa hommaa pitämään ajatukset kurissa. Silti suurin helpotus piinailuun on varmasti tieto siitä, että pakkasesta löytyy yhteen siirtoon (jos kestävät), jos tämä menee mönkään. Ja siihen pakkassiirtoon tosiaan ehkä löytyisi vielä rahaa, jos oikein nipistää. Mutta sitten sitä varmaan piisaiskin hermoiltavaa, huoh. Mutta sen aika ei oo nyt, onneksi. Taas tuppaan vaan menemään asioiden edelle.
Tämän hetken tuntemuksia on ihan sellaisia, kuten kai tähän vaiheeseen kuuluukin. Eli punktion jälkeisiä lieviä tuntemuksia on vielä munasarjojen tietämillä, tänään pienen kävelylenkin tehtyäni viilteli tuolla kohdunkin tietämillä. Kiinnittymiskipua, heh =D
Minkä ikäisiä ihmisiä muuten olette? En nyt muista onko kukaan maininnut. Tuli vaan tuossa mieleen, että taidan olla " vanhus" , kummajainen, mikä lie...
Tsempittelyt kaikille, hengessä ollaan mukana.
Pikkis ja pp 3
Pst. Te, joilla käytössä luget, missä vaiheessa te aloititte ne? Meidän klinikalla ainakin entiseen nähden oli ihan uusi käytäntö aloittaa ne siirtopäivän iltana. Tuntui jotenkin " myöhäiseltä" , kun aiemmin aloitettu päivää/kahta aiemmin.
Piti vielä kysyä, muistaisko kukaan kauanko nuo irroituspiikkien hormonit näkyy vääränä positiivisena? Mulla ollut aina 5000ky, enkä kyllä nyt yhtään muista miten kauan se aiheuttaa lääkeplussan.
Ei tällä sinänsä merkitystä, varmastihan nuo aineet on elimistöstä poistuneet mahdolliseen testaukseen mennessä, vaikka sortuisi aikaiseenkin testaukseen (kuten pahana tapanani on ollu:). Mutta kiinnostaa kuitenkin, joten jos joku vain muistaa jotain, niin kiitollisena otan tietoa vastaan =)
Pikkukakkonen siellä kovasti tsemppaa, kiitokset siitä mutta luulenpa että vuoto alkaa ihan näillä hetkillä. Kivut on vaan kasvanut ja samoin kuin viimeksikin niin rintojen kipuilu loppui siihen kun vatsakivut alkoi.. Yleensä ennen menkkoja rinnat tosi kipeet vuotoon asti mutta kuten äskön laitoin niin nyt ei ole mitään tuntemuksiakaan..=/ On tämä vaan niin pirunmoista odottelua kun näin mielen matalaksi laittaa.
Lugeista, niin ekalla kerralla alotin ne vasta siirron jälkeisenä iltana mutta nyt jo siirtoa edellisenä iltana.. En huomannut kysyä minkä takia se niin vaihtelee mutta olen sitä itsekin kyllä mietiskellyt...
Ikääkin kyseltiin niin sitä löytyy tällä hetkellä 23v. Suht nuorihan olen näihin hoitoihin ja joku voisi aatella, että kyllä meillä on vielä aikaa näihin hoitoja läpi käydä mutta kun se siittiöiden määrä on hieman arvelluttava ja saatettais tarvita luovutettujakin... Että tosiasiassa meillä alkaa oleen aikasmoinen kiirus kun se penteleen laki astuu voimaan just eikä melkein. Taitaa samalla loppua luovutetut siittiötkin..=( vähän leikkimielellä aina välillä tulee mieleen miten paljon helpompaa olis jos joku jonka " tuntee" luovuttais siittiöitä ja koittais sellasta kotikonstia (ilman yhdyntää tietenkin)... Mutta eipä taida mielikuvitukseni olla millään tavoin eettistä/moraalista... Välillä vaan pistää rasittaan näiden hoitojen kaikki jutut ja pähkäilyt ja taloudellinen tilanne ja... Kaikesta huolimatta taidan alkaa pehmeneen kun tällaisia ajattelen=)
Hei
Kiitos kaikille siirtoon pääsy onnitteluista! Kyllä te olette aivan mahtavan ihania tyyppejä! Täytyy vielä sanoa, että kun polille päästyäni kuulin meillä olevan 3 tervettä alkiota ja että siirron lisäksi saisimme 2 pakkaseen, niin helpotuksen ja ilon kyyneleet tuli silmiin¿
Nyt sitten täällä bongailen kaikkia nipistyksiä ja särkyjä vatsan seudulla. Osa sijoittuu selkeästi munasarjoihin ja osa enempi kohdun paikkeille, heh. Palelu jatkuu edelleen, mutta sitä on ollut kyllä sumutusten alusta asti.
EPPULIIINIS: Älä nyt vielä heitä hanskoja tiskiin, pidän sulle extra peukkuja lähipäiviin!
IÄSTÄ kysely Pikkukakkonen, minulla on sitä ihan riittävästi eli 36v. Eli kiirettä täytyy näissä hoidoissa pitää, että julkinen puoli ne kustantaa, kun tätä meidän alkiodiagnostiikkaa ei ole missään muualla tarjolla. Ja eipä ne mahdollisuudet ainakaan parane enää tässä iässä.
PIKKUKAKKONEN: Kyselit myös Pregnylin tms irrotuspiikin näkymisestä vääränä positiivisena. Luin Pregnylin valmisteyhteenvedosta, että vaikutus on maksimaalinen 20h pistoksen jälkeen. Sen jälkeen puoliintumisaika on n. 33h. Laskin siitä, että jos pistos on otettu noin 36h ennen punktiota, niin 5000IU annoksen jälkeen hcg määrä laskee alle 10IU:n punktiosta laskien 11 päivän kuluttua. 10000IU annoksen jälkeen ollaan samassa tilanteessa 12 päivän jälkeen. Itselläni oli punktio 7.5., joten Pregnylin aiheuttama hcg on laskenut riittävästi 20.5. iltapäivällä, kun otin irrotuspiikin 5.5. klo 21:00. Sinulla oli punktio 9.5., joten jos otit irrotuspiikin 5000IU 7.5. illalla, niin voit testata 21.5. aamusta ilman että tulee virheellinen tulos.
Wonderoo pp3
Nimim: SolinaPolina
Hoito: 1. IVF
Lääkitys: Primolut 25.3 + Puregon + Orgalutran + Pregnyl 25.4.
Punktio+Munissaldo: 27.4. 41 munasolua, 28 hedelmöittyi, 17 pakkaseen
Siirtopvä+montako: 30.4. 1 kpl
Testipäivä:
Tulos:
Nimim: Eppuliinis
Hoito: ICSI
Lääkitys: Gonal-F 22.4.
Punktio+Munissaldo: 2.5. 10 munasolua, 3 hedelmöittyi
Siirtopvä+montako: 4.5. 1 kpl
Testipäivä:
Tulos:
Nimim: Katia79
Hoito: 1. IVF, pitkä kaava
Lääkitys: procren 9.4. + puregon 25.4. + Pregnyl 5.5. + Progesteron + Progynova
Punktio+Munissaldo: 7.5. 10 munasolua, 5 hedelmöittyi, 2 pakkaseen
Siirtopvä+montako: 9.5. 2 kpl
Testipäivä: 23.5.
Tulos:
Nimim: Maiti
Hoito: ICSI, lyhyt kaava
Lääkitys: Menopur
Punktio+Munissaldo: 3 hedelmöittyi
Siirtopvä+montako: 9.5. 1 kpl
Testipäivä: 26.5.
Tulos:
Nimim: Wonderoo
Hoito: 1.ICSI, pitkä kaava
Lääkitys: Synarela 12.4. + Gonal-F 28.4. + Pregnyl 5.5. +lugesteron 10.5.
Punktio+Munissaldo: 7.5. 8 munasolua, 4 hedelmöittyi, 3 diagnosoitiin, 2 pakkaseen
Siirtopvä+montako: 11.5. 1 kpl
Testipäivä:
Tulos:
Nimim: Pikkukakkonen
Hoito: ICSI
Lääkitys: Procren depot 3.4. + Menopur 25.4. + Pregnyl
Punktio+Munissaldo: 9.5. 11 munasolua, 6 hedelmöittyi, 3 pakkaseen
Siirtopvä+montako: 11.5. 1 kpl
Testipäivä:
Tulos:
Nimim: Brooke73
Hoito: 1. ICSI, lyhyt kaava
Lääkitys: Synarela + Gonal-F 30.4. + Pregnyl 9.5.
Punktio+Munissaldo: 11.5. 7 munasolua, 3 hedelmöittyi
Siirtopvä+montako: 14.5.
Testipäivä:
Tulos:
Nimim: Nallukka76
Hoito: IVF
Lääkitys: Suprecur 19.4.
Punktio+Munissaldo: 14.5.
Siirtopvä+montako: vko 20
Testipäivä:
Tulos:
Nimim: giselle-70
Hoito: 1. ICSI
Lääkitys: procren 20.4. + puregon + pregnyl + lugesterol
Punktio+Munissaldo:
Siirtopvä+montako: vko 21
Testipäivä:
Tulos:
Nimim: Seri
Hoito: IVF, pitkä kaava
Lääkitys: Synarela 12.4. + Menopur 1.5.
---> inseminaatio
Heippa " entiset" piinasiskot! Tulin kurkkmaan teidän edistymisiänne ja te olettekin jo pitkällä ja kaiketi kaikki muut paitsi minä pääsivät siirtoon saakka?? Vai? Teillä on jännittävät ajat meneillään :o)
Kiitos Teille pikkukakkonen, Katia, Wonderoo, Eppuliinis ja Brooke kauniista positiivisista sanoistanne ja myötätunnoistanne. Liikutuksella niitä luin.... Oli mulla melkoinen myllerrys tuolla tunnesaralla silloin viime viikolla. Nyt jo pikkasen helpottaa ja olen hyväksynyt jollain tapaa tämän kohtaloni.
Pikkukakkonen ja Brooke: niitä follikkeleita ei ollut yksinkertaisesti enempää kuin se yksi ainoa. Ei vaikka kuinka gyne yritti niitä hakea. Follikkelit eivät olleet jaksaneet kehittyä suuremmiksi, kuin tuo yksi. On kuulemma tyypillistä näin kypsemmillä kymmenillä :o(.
Nyt tuo inseminaatio on kuitenkin tehty ke 9.5 ja ensi viikolla sitten tietää tuloksen. Olen kyllä jo heittänyt kirveen kaivoon, sillä helmi- ja maaliskuussa inssit olivat negoja, enkä siis osaa tästäkään odottaa kuuta taivaalta.
Anteeksi tämä omanapainen vuodatus, mutta tämä oli nyt vaan saatava ulos purkautumaan... Olen edelleen hengessänne mukana, ja toivon kovasti teille muille, että se ihana plussa sieltä tulee :o)
Positiivisin peukutuksin
T. Seri
Jännittäväksi meni sitten lopulta meilläkin, että päästiin edes siirtoon asti! 3 munasolua siis hedelmöittyi, ja lähtivät jakautumaankin, mutta kahden kehitys oli pysähtynyt eli yksi vain jäi henkiin ja se siirrettiin minulle eilen. Sekään ei ollut ihan huippulaatuinen, eli nyt ei kyllä toiveet ole kovinkaan korkealla. Testipäivä on joko 24.5. veritesti tai 28.5. kotitesti. Luulen, että teen testin itse koska mieluummin näen sen negatuloksen itse kuin kuulen sen puhelimessa.
Jos tämä nyt ei tärppää niin sitten koko homma alkaa alusta syksyllä, kun pakkaseen kerran ei jäänyt mitään.
Siirtokin oli mulla tavallista hankalampi, sillä kohdunkaula oli jotenkin hirveän mutkainen. Lääkäri sai tehdä töitä tosi kauan ja vaihtaa instrumenttia moneen kertaan, ennen kuin alkio saatiin perille asti. Luulin jo, että tyssääkö koko homma nyt viime metreillä tähän... Mutta kyllä se alkio sitten perille saatiin. Nyt ei sitten auta kuin piinailla ja toivoa parasta.
Olen voinut ihan hyvin, paitsi hieman maha on tuntunut turvonneelta, se on ollut sitä Pregnylin pistämisestä asti. Päivisin olo on lähes normaali, mutta parina yönä on tullut tosi kova kramppi vatsaan. Se on kuitenkin mennyt ohi kun olen juonut ja liikkunut hetken aikaa.
Iästä kyseltiin: minun ikäni näkyykin nimimerkistä eli vuosimallia -73. Täytän loppuvuodesta 34-v. Periaatteessa en siis vielä le ihan yli-ikäinen, mutta toisaalta mulla on todettu korkea FSH-taso joka voi tarkoittaa munasarjojen ennenaikaista hiipumista. Eli mulla ei ehkä ole yhtä paljon aikaa jäljellä yritykseen kuin ikäisilläni yleensä.
SERIlle paljon peukutuksia, että inssi sittenkin toisi kaivatun plussan!
Peukutuksia myös kaikille muille!
Brooke (pp 1)
Eppuliinis: Siitäkin huolimatta tsemppaan ja peukutan edelleen ;) Ja toivon totisesti, että yllätyt positiivisesti!
Wonderoo: Wautsi, kiitos paljon tuosta laskelmasta! Tuon mukaanhan pystyis siis testaamaan pp10, ja muistaakseni siinä main on minun aikaisin testaus ja tuloksena haamu (minäkö hätähousu;) Kiitos taas listapäivityksestä!
Kyselin noita ikiä, mutta unohdin kertoa omani. Eli taidan olla Wonderoon kanssa samaa ikäluokkaa, 36 tulee tänä vuonna mittariin. Ja mies täyttää jo 42. Siksipä tässä ei enää liikaa aikaa ole, kun hoitorahojen säästämiseenkin kuluu aikaa. Eli se on tässä ja nyt tai ei ollenkaan (noh, koskaan ei pidä sanoa ei koskaan;)
Serille isot peukutukset, eihän sitä tiedä, vaikka tämän kerran inssi onnistuisikin! Jospa se kolmas kerta toden sanoo! TOivon totisesti niin.
Brooke: Olipa harmi, kun siirto meni noin hankalaksi. Mutta onneksi nyt kuitenkin pääsitte siirtoon. Tiedän tuon tunteen, kun pakkaseen ei jää... Mutta elä nyt sitä murehdi, uskotaan ja toivotaan, että sun ei tartte sitä pitkiin aikoihin ajatella, kun tästä nyt tulee nyytti kotiin asti=) Noilla alkioiden luokituksilla ei muuten oo juurikaan merkitystä raskaaksi tulon kanssa. Näin mulle on aina teroitettu, palstoilla ja klinikoilla ja sen olen itsekin saanut todeta. Eli nyt vaan häntä pystyyn ja uskoa tulevaan =)
Maiti: Vieläkö keinuttaa?? Otatko sä luget suun kautta vai paikallisesti? Mä jouduin eilen ottamaan päiväsatsin suun kautta, kun ei ollut mahdollisuutta pötkötellä, ja sekös pisti keinuttamaan mukavasti. Paikallisesti käytettynä ei oo tullut mitään oireita.
Tuli muuten tässä mieleen, teettekö miten raskaita hommia näin piinispäivinä? Aiemmin täällä olikin juttua, miten pelottaa, että alkio tippuu kyydistä. Sama tunne varmaan lähes kaikilla. Loppuuko sairasloma kaikilla (siis jos ei mitään ekstraa tule) siirtopäivään (tai siis sen pari päivää punktiosta)? Uskallatteko sen jälkeen tehdä ihan normaalisti kaikkea vai varotteko jotain? Tuli tämä mieleen, kun eilen nostelin multasäkkejä ja tosi isoja kiviä, siis sellaisia, joita just niukin naukin jaksoin nostaa, ja sitten tietty tuntui repivän tuonne johonkin sisuksiin. Mutta ehkä se nyt ei mihinkään vaikuta sen kummemmin, ronkitut paikat siellä varmaan vaan paukkuu.
Niin ja se eilen leikillisesti sanomani kiinnittymiskipu olikin p..ska, joka kiersi =))
Nyt lisää kahvia, jos sais sillä lisää kiinnittymiskipuja ja toivoa korkealle=)
Pikkis ja pp 4 - eikä tunnu missään
tulinkin heti vastailemaan Pikkikselle. Kiitos tsempistä, ei kai tässä nyt tosiaan pitäisi vielä heittää kirvestä kaivoon vaan luottaa tuohon yhteen alkion vaikkei se huippulaatua ollutkaan! Kohdun limakalvo oli kuulemma kyllä hyvän näköisessä kunnossa vastaanottamaan alkion. Se on sentään positiivista.
Tuolla meidän hoitopaikassa ollaan kai tavallista anteliaampia sairasloman kanssa, sillä sitä saa peräti 8 päivää punktiosta laskettuna. Mulle kyllä lääkäri sanoi, että ei sitä alkiota omalla toiminnallaan saa pois tulemaan, mutta kyllä mä ajattelin silti hieman tavallista kevyemmin ottaa nämä pari viikkoa. Me asutaan maalla ja mulla on hevosia, joten raskaita hommiakin on joka päivä tarjolla, mutta olen delegoinut ne miehelle joka sattuu juuri sopivasti olemaan nyt lomalla.
Lugeista: mä otan ne alakautta ja hyvin ovat pysyneet sisällä vaikka en ole joka kerta makaillutkaan niiden laittamisen jälkeen. Ei niistä ole valunut oikein mitään uloskaan, vaikka jotkut on sellaista valitelleet. Muita oireita en ole havainnut kuin sen että mulla on kauhea NÄLKÄ koko ajan ja erityisesti makean nälkä! tai kyllä mulle normaalistikin makea maistuu, mutta nyt jotenkin vielä normaalia enemmän!
...taasen kanssasisaret =).
Voi kun te kaikki ootte niin paljon mua edellä, eikö kellään tehdä siirtoa ensi viikolla, eli viikolla 21 ? Olisi niin kiva saada täältä piiniskaveri.
Olin ekassa ultrassa tänään ja lääkärin mukaan huima saalis muniksia olisi tulossa jos vaan kaikki kypsyvät - yhteensä 24 munasolua, mutta suurin oli vain 11 mm - pienimmät vasta 7 mm, ehtiiköhän ne vielä mukaan ?
Samalla puregon annoksella (150 IU) kuitenkin jatketaan toiseen ultraan saakka, joka siis on perjantaina.
Mitenkäs isoja niiden muniksien pitää olla sitten punktiossa että kelpaavat mukaan ?
Onkos teillä puregonia käyttävillä ollut päänsärkyä ? Mulla ei muita oireita pahemmin ole, mutta päätä särkee lähes joka päivä :o(.
Paljon plussatuulia kaikille piinistelijöille =) !
Seri ei saa vielä luovuttaa=) tosin paraskin puhuja kun mieli on ihan maassa itsellä mutta koitahan sinä vielä jaksaa tsempata!! Ikinä ei tiedä miten käy...
Brooke, sulla oli sitten ihan sama tilanne kuin minulla, kolme hedelmöittyi mutta vaan yksi lähti normaalisti jakaantumaan. Kyllähän se pistää ketuttaan, että jos/kun ei taaskaan onnistu niin sama perskuleen juttu alkaa taas alusta...=(
Pikkukakkoselle että oman voinnin mukaan täytyy hommia tehdä. Itsellä mennyt nyt kyllä aika varovasti sen vatsakipuilun takia mutta kun työ on kovin fyysistä niin eipä sitä tule tekemisiään paljon rajotettua siellä..
Gisellekin päässyt vauhtiin, hyvä hyvä! Munisten määrää ja kokoa ei varmaan vielä kannata niin kovin miettiä, varsinkin kun niitä sinulla oli niin hyvin. Ne määrät ja koot kun voivat muuttua jo toiseen ultraan ja vielä itse punktioonkin...
Itse täällä inhottavien mensutuskien kanssa yritän taistella. Vielä ei ole vuoto alkanut mutta huomenna sitä kyllä vasta " odottelenkin" . Ostin tänään jo testinkin valmiiksi, nyt kun vaan jaksais odottaa huomiseen... Viimeksi ymmärsin, että olisi hyvä jos testillä vielä varmistaisi vaikka vuoto alkaisikin niin sen takia sen menin ostamaan. Oikeestaan ei niin kauheeta testi-intoa vielä ainakaan ole mutta mahtaneeko mieli muuttua illan aikana kun se testi tuolla kaapissa möllöttää..=) Pakko ajatella näin realistisesti, sillä jos nyt alan miettiin että jos sittenkin niin sitten tullaan ja lujaa alas tuolta pilvilinnoista. Ja se ei kyllä ole mukava tunne.. Mieluummin masentelen täällä ja odottelen vuotoa saapuvaksi hetkenä minä hyvänsä... Vatsakin on ihan justiinsa sellainen pömppis kuin aina ennenkin mensuja.
Mutta kiinnittymisliimaa teille kaikille hurjasti ja tulkaahan taas kertomaan fiiliksiä ym. =)
-eppu pp11-
No niin, nyt on elämäni ensimmäinen punktio ohi ja olo todella helpottunut. Kaikki meni hyvin ja aika nopeastikin, mutta täytyy kyllä sanoa, että sattui aika tavalla! Sain kyllä rauhoittavaa lääkettä, josta tuli mukavan raukea olo, ja kipulääkettäkin sain monta kertaa lisää, mutta silti sattui ja paljon. Nyt olin kyllä onnellinen, että munarakkuloita ei ollut enempää kuin 8 kpl, niissäkin oli kyllä kestämistä! Mutta kivusta huolimatta kokemuksesta ei jäänyt mitään kammoa, siitä kiitos klinikan aivan ihanalle henkilökunnalle! Olen kyllä valmis menemään uudestaankin, jos tarve vaatii.
Itse toimenpide ei kestänyt kauan, ehkä 10-15 min, ja sen jälkeen lepäilin ehkä tunnin verran lepohuoneessa. Vatsakipu hellitti todella nopeasti ja kotiin lähtiessä oli jo sellainen olo kuin en olisi missään puktiossa ollutkaan! Nyt maha tuntuu taas hieman turvonneemmalta, mutta ei varsinaisesti kipeältä. Särkylääkettä käskettiin ottaa, jos tulee kipuja, ja Luget aloitan huomenna annostuksella 2 kapselia aamuin illoin.
Munasoluja saatiin 7 kpl. Niiden laadusta ei ole mitään tietoa vielä, huomenna klinikalta soitellaan tilannetietoja. Maanantaina puolen päivän aikaan on sitten siirto. Nyt ollaan jo aika positiivisella mielellä, että siirtoon päästään, koska soluja tuli noinkin monta. Tietysti vieläkin hienompaa olisi, jos jotain jäisi myös pakkaseen. Mutta jotta siihen päästäisiin niin kaiken pitäisi mennä todella nappiin.
Tervetuloa joukkoon MAITI!
WONDEROOlle peukuttelen täällä ihan erityisesti, sulla onkin todella jännä tilanne kun on noin monta epävarmaa asiaa! Mutta toivotaan sitä parasta mahdollista lopputulosta! On se vaan uskomatonta kyllä, miten kehittynyttä lääketiede nykyään on näissä jutuissa, kun teitäkin voidaan tuollaisella erityisellä tavalla auttaa!
Vilkutuksia ja peukutuksia myös kaikille muille!
Brooke