Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka itsenäisiä teidän 14-15-vuotiaat on? Kiista miehen kanssa

Vierailija
18.04.2025 |

Varoitus jo etukäteen, nyt seuraa pitkä avauminen. Eli siis, meillä on mieheni edellisestä liitosta poika, joka on nyt kasiluokan lopussa. Täyttää nyt toukokuussa 15. Poikaa passataan ja tuetaan (minun mielestäni) ihan mahdottomasti. Esimerkkinä, joka aamu isä huolehtii heräämisestä, patistaa repun laittoon, ja pojalle tehdään aamupala valmiiksi lautaselle. Usein tämä on esim. munakasta ja voileipiä, eli ihan panostusta vaativaa. Näin on sekä meillä, että äitinsä luona. Poika valuu huoneestaan pöytään ja istuu valmiin aamiaisen ääreen uppoutuen puhelimeen. Isä pitää huolen, että milloin pitää alkaa laittaa vauhtia, ettei myöhästy. Aamut on jatkuvaa patistusta, pojalla ei varmaan itsenäisesti eväkään värähtäisi. Poika viedään joka päivä autolla kouluun, vaikka ajankohta meidän töiden kanssa on joinakin päivinä huono, ja bussilla/pyörälläkin pääsisi.

Koulunkäynnistä vanhemmat kantavat päävastuun. Joka päivä patistetaan läksyihin. Isänsä on kartalla mitkä läksyt on millekin päivälle ja milloin on mikäkin koe, ja patistelee poikaa lukemisiin. Muistuttaa, muistuttaa, muistuttaa ja kehottaa, kehottaa, kehottaa. Pojalla itsellään ei huolta huomisesta, on usein ihan pihalla omista koulujutuistaan. Oma-aloitteisesti ei tee mitään. Rehellisesti en tiedä mitä tapahtuisi, jos isä ei koko ajan patistaisi ja muistuttaisi, tekisikö poika yksiäkään läksyjä ikinä tai lukisiko yhteenkään kokeeseen? 

Poika harrastaa urheiluharrastusta, jossa 4 x vko treenit. Isä huolehtii, että poika syö sopivaan ajankohtaan ennen treenejä, patistaa lähtöön ajallaan, huolehtii että on oikeat kamat mukana jne. Jos on vaikka poikkeuksellisesti treenit eri paikassa, niin isänsä on tästä tietoinen, poika itse on ihan ulapalla eikä huolehdi tällaisista yhtään. Treeneihin tietysti kuskataan ovelle. 

Meillä on ajan mittaan syntynyt mieheni kanssa kiistaa tässä pojan passaamisesta. Minun mielestäni pian 15v. pojan pitäisi olla jo itsenäisempi ja kantaa vastuuta koulustaan, heräämisistään,kamojen pakkaamisesta, tehdä itse aamupala jne. Kun muistelen omaa yläasteaikaani, niin vanhempani eivät millään lailla puuttuneet esim. aamuihini tai koulutehtäviin. Itse huolehdin kouluunlähdön ajallaan. Vanhemmilla ei varmaan ollut mitään hajua mitkä kokeet minulla oli milloinkin, itse niihin luin tai olin lukematta. Tiesin tottakai itse, mitkä kirjat ja kamat pitää olla millekin päivälle mukana. Olisi tuntunut OUDOLTA, että tuossa iässä äiti tai isä olisi tehnyt aamupalan valmiiksi lautaselle tai ollut koko ajan vieressä ohjaamassa jotain repun pakkaamista. Poikaa saa siis ohjata ihan kädestä pitäen: onko juomapullo - ei ole, no ota se tuolta kuivauskaapista ja laita reppuun, laita paita reppuun, laita matikankirja reppuun, missä on matikanvihko, hae se ja laita reppuun, jne. Ihan tervanjuontia. 

Mieheni mielestä taas on normaalia, että kasiluokkalaisesta huolehditaan tällä tavalla, ja minun perheeni kuulemma on ollut epänormaali, kun ei ole huolehdittu. Minua suoraan sanottuna ärsyttää, kuinka uusavuton ja vetelä poikapuoleni on. Siis kirjaimellisesti MITÄÄN ei varmaan tapahtuisi, jos ei koko ajan potkittaisi. Puhelin on ongelma, poika on siihen liimautuneena koko ajan. Meillä tulee kiistaa myös siitä, että poika ei osallistu kotitöihin millään tavalla. Minusta pitäisi, miehen mielestä taas pojan arki on kouluineen ja treeneineen niin rankkaa, ettei voi vaatia enempää kuin ehkä joskus ihan satunnaisesti. 

Kertokaahan nyt, että kuinka itsenäisiä teillä yläasteikäiset lapset ovat? Mistä asioista huolehtivat itse ja mitä te teette heille? Kuulostaako tämä meidän meininki muka normaalilta tämän ikäiselle? Puuh, kiitos kun sain avautua.

Kommentit (314)

Vierailija
101/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy sääliksi teinipoikaa. Vanhemmat tekevät haittaa hänen kehitykselleen. Kyllä tuon ikäisen pitäisi osata huolehtia itsenäisesti kouluaamuista, läksyistä jne. 

Niinhän sitä pitäisi,  mutta monelle teinipojalle tuo on mahdotonta. Kouluun tullaan milloin sattuu, aamupalaa ei tietenkään ole syöty, ei ole tehty läksyjä, eikä ole oikeita kirjoja, saati kynää mukana. Numerot laskevat kuin lehmän häntä.

Ei se kyllä mitenkään tavanomaista ole. Suurin osa teinipojista hoitaa koulunsa hyvin ja itsenäisesti.

Heh! Tervetuloa koulujn katsomaan kuinka hyvin pojat hoitavat koulunsa.

Vierailija
102/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojalla oli tosi vaikeaa viitosluokka ( eron jälkeen) ei huolehtinut läksyistä, joten "kävin sen luokan" hänen kanssaan, yhdessä katsottiin läksyt. Sitten alkoi elämä kirkastua ja alkoi paremmin huolehtia.

Tytöllä taas oli kasiluokka vaikea, kun siihen osui korona, eikä sosiaalinen tyttö päässyt harrastuksiin eikä pitkään aikaan kouluunkaan. 

Jos olen nähnyt, että lapsella on vaikeaa, olen vaatinut vähemmän. Mutta osasivat kyllä tiskata, pestä pyykkiä yms jo 10+. 

Poika ei ollut kiinnostunut harrastuksista, tytöllä oli monta. Jo ala-asteella meni bussilla/pyörälläkin jokus. Tallille olen vienyt,kun sinne ei mene julkisia. SM-tason joukkueurheilun jätti yläasteen aikana, kävi liian raskasksi.

Tietysti vastoinkäymisissä tuetaan lapsiakin. Mutta minusta vaikuttaa siltä, ettei ap:n tapauksessa kyse ole siitä vaan opitusta avuttomuudesta. Pojalle pitäisi antaa hiljalleen vastuuta. Voi esim. hyvin sanoa, että "teepä tänä aamuna voileipäsi itse", ja jättää vain repun pakkaamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käy sääliksi teinipoikaa. Vanhemmat tekevät haittaa hänen kehitykselleen. Kyllä tuon ikäisen pitäisi osata huolehtia itsenäisesti kouluaamuista, läksyistä jne. 

Niinhän sitä pitäisi,  mutta monelle teinipojalle tuo on mahdotonta. Kouluun tullaan milloin sattuu, aamupalaa ei tietenkään ole syöty, ei ole tehty läksyjä, eikä ole oikeita kirjoja, saati kynää mukana. Numerot laskevat kuin lehmän häntä.

Ei se kyllä mitenkään tavanomaista ole. Suurin osa teinipojista hoitaa koulunsa hyvin ja itsenäisesti.

Olen yläkoulun opettaja. Kyllä se lähtökohta pitää olla, että nuori tekee itse läksynsä eikä isä. Aika paljon vikaan on mennyt jo monta vuotta sitten, jos isä pakkaa repun ja huolehtii yläkoululaisen läksyistä.

Vierailija
104/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen yläkoulun ope. On oppilaita, jotka ovat itsenäisiä ja huolehtineet oman koulunkäyntinsä, harrastuksensa ja huoneensa siivouksen jo alakoulussa. Sitten on iso osa niitä, jotka eivät ole. Niitä, joiden koulusta ja elämästä ei tulisi yhtään mitään ilman apua. Osa näistä teineistä on olleet itsenäisempiä 10v iässä, mutta taantuneet murrosiässä. Noh, tämän ison ryhmän voi edelleen jakaa kahteen; niihin joista vanhemmat huolehtivat ap:n kuvailemalla tavalla ja niihin, jotka saavat luvan pärjätä omillaan. Ensimmäiset pakotetaan pysymään koulussa ja harrastuksissa kiinni ja he selviävät murrosiän yli ja pärjäävät hienosti. Usein ovat ihan kiitettäviä oppilaita. Toinen ryhmä ei selviä, läksyt tekemättä, kokeet ala-arvoisia, myöhästymisiä, poissaoloja, päihteitä jne. Mitäpä ap veikkaat kumpi puolisko etenee lukioon, yliopistoon ja työelämään ja kumpi syrjäytyy?

Vierailija
105/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No menee noin koska annetaan mennä noin. Omassa lapsuudessani, en muista että yksikään koulun poika olisi käyttäytynyt noin. Syy on vanhemmissa, lapset perseilee, kun annteaan perseillä. Toki on niitäkin, joilla on oikeasti ongelmia, mutta valtaosalla onneksi ei. Lakkakaa paapomasta niitä poikia, vaatikaa ja tukekaa. On aivan eri asia tehdä toisen puolesta, kuin tukea tekemään itse. Tätä eroa ei tunnuta erottavan, lasta voi tukea omatoimiseksi, ilman että tekee lapsen puolesta kaiken. Ja lapsilta saa ja tulee vaatia. Jos lapsi kertoo, ettei kiinnosta, niin sitten tulee vastata, että sillä mikä sinua kiinnostaa, ei ole mitään väliä. Velvollisuudet hoidetaan ihan sama kiinnostaako vaiko eikö. 

Vierailija
106/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanikäinen poika ja arki juuri tuollaista, kuten ap kuvaili. Tosin kouluun ei kuskata, kun on lähellä, mutta harrastuksiin kyllä. On 9 keskiarvo, mutta mitään ei juuri muistaisi tehdä, jos ei muistuteta. Luepa ap netistä ADD oireet ja mieti sopisiko poikapuoleesi. Joillakin vain on erilaiset aivot ja silloin tarvitsee erilaista tukea. Kyllä minäkin huolehdin noista asioista itsenäisesti, olisi ollut hullua, jos äitini olisi huolehtinut. Äidinäitini puolestaan oli jo 8 vuotiaana aamunavetan jälkeen piikana naapuritalossa huolehtimassa heidän pienistä lapsistaan. Isänisäni kävi 9 vuotiaana jo yksin metsästämässä ja oli öitäkin metsässä, savotassa sitten 12 vuotiaasta eteenpäin. Niin ne ajat muuttuu.

Vierailija
107/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia teinipoikien kanssa, ei huolta, siitä ne sitten itsenäistyy kukin omaa tahtia! 

t. Poikien 21v, 18v ja 15v äiti.

Vierailija
108/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aliarvioit pojan kyvyt. Jos passaaminen loppuisi hän tottuisi muutamassa päivässä tekemään asiat itse. Ei tietenkään nyt tee, kun pääsee näin helpommalla.

Vierailija
109/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen yläkoulun ope. On oppilaita, jotka ovat itsenäisiä ja huolehtineet oman koulunkäyntinsä, harrastuksensa ja huoneensa siivouksen jo alakoulussa. Sitten on iso osa niitä, jotka eivät ole. Niitä, joiden koulusta ja elämästä ei tulisi yhtään mitään ilman apua. Osa näistä teineistä on olleet itsenäisempiä 10v iässä, mutta taantuneet murrosiässä. Noh, tämän ison ryhmän voi edelleen jakaa kahteen; niihin joista vanhemmat huolehtivat ap:n kuvailemalla tavalla ja niihin, jotka saavat luvan pärjätä omillaan. Ensimmäiset pakotetaan pysymään koulussa ja harrastuksissa kiinni ja he selviävät murrosiän yli ja pärjäävät hienosti. Usein ovat ihan kiitettäviä oppilaita. Toinen ryhmä ei selviä, läksyt tekemättä, kokeet ala-arvoisia, myöhästymisiä, poissaoloja, päihteitä jne. Mitäpä ap veikkaat kumpi puolisko etenee lukioon, yliopistoon ja työelämään ja kumpi syrjäytyy?

Tämähän ei liity ap.n kuvailemaan tilanteeseen, en usko että olet opettaja. Tässä opettajan kirjoittamassa tilanteessa on kyse siitä, tuetaanko ja pakotetaanko lasta jos hänelle tulee tällainen taantuma. En eri asia tehdä lapselle kaikki valmiiksi, kuin tukea ja vahtia, että lapsi hoitaa velvollisuutensa itse.  Se, että vaatii lasta hoitamaan omat vastuunsa, ei tarkoita sitä, että antaa lapsen perseillä ja olla hoitamatta velvollisuuksia.  Kannattaa huomioda tämä ero.  

Vierailija
110/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalia. Minä pyyhin pyllyn vielä 16 v pojalta ja syötän jos aamupala ei maistu pikkuiselle. Hänen on muutenkin vaikea keskittyä syömään samalla kun selaa tiktokkia. Nykynuorilla on rankkaa, yritetään olla tukena. Mainitsinko jo että on ainoa lapsi. 

Vierailija
111/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä muutin 15-vuotiaana kotoa pois opiskelemaan eri paikkakunnalle. ( Ekaluokalle mentäessa ilmoitin itse itseni sinne paikalle menemällä, kun kukaan ei ehtinyt viemään. Ihmettelin, kun muilla oli äiti mikana)

Itsellä on poika ja tyttö ja tyttö on ollut pienestä lähtien omatoiminen ja toimelias, poika arempi ja patistettava. Mutta kumpikin oli 15-vuotiaana kesät yksin kotona, kun meillä oli työ muualla.Laittoivat ruuat ja pesivät pyykit ja kävivät vielä isoäitiä hoitamassa.  Pojat ovat kokemukseni mukaan passiivisempia vähän kaikessa.

Vierailija
112/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä toinen lapsi on aina suoriutunut hyvin itsenäisesti kaikesta jo pienestä pitäen. Toinen jäisi koko päiväksi makamaan sänkyyn puhelimensa kanssa ja unohtaisi varmaan oman päänsäkin, ellei se olisi kaulassa kiinni. Lapset ovat erilaisia. Nyt sanon vähän rumastikin, mutta sinä ap et ole oikea henkilö määrittämään miten miehesi lasta tulee kasvattaa. Anna isän hoitaa omalla tavallaan ja iloitse siitä, että hän rakastaa lastaan.

Vierailija
113/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huokaus. Mulla on hirveä ongelma 11v ja 7v veljenpoikien kanssa. Kävelevät jp mun luo kärttämään mun kännykkää, kun isä on viisaasti asettanut ruutuajaksi 1,5h päivässä. Ihan samanlaisia, kuin tuo sun miehen poika. Koulu menee hyvin, on myös paljon liikuntaharrastuksia. Näen jo kauhulla, kuinka paljon tulee tulevaisuudessa riitaa tyttöystävän kanssa, kun kotitöitä ei osata tehdä yhtään. Olen jotenkin huolissani pojista, mutta nuorisosta on oltu huolissaan viimeiset 2000 vuotta.

Eihän tyttöystäväkään välttämättä piittaa kotitöistä.

Vierailija
114/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun opettaja. Kyllä se lähtökohta pitää olla, että nuori

Toisaalta koskaan oppilas ei sano, että läksyt on tekemättä, koska isä ei ehtinyt niitä tekemään. Syitä on vaikka mitä, mutta ei koskaan vanhempien välinpitämättömyys.

Vierailija
115/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasta saa auttaa ja tukea, mutta pitää opettaa tekemään itse. Johan tuollainen nuori pitää itsekin itseään tyhmänä, kun näkee että kaverit kyllä voitelevat leivät itse ja osaavat muutenkin tehdä asioita, kuten ymmärtää miten reppu pakataan. 

Vierailija
116/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No menee noin koska annetaan mennä noin. Omassa lapsuudessani, en muista että yksikään koulun poika olisi käyttäytynyt noin. Syy on vanhemmissa, lapset perseilee, kun annteaan perseillä. Toki on niitäkin, joilla on oikeasti ongelmia, mutta valtaosalla onneksi ei. Lakkakaa paapomasta niitä poikia, vaatikaa ja tukekaa. On aivan eri asia tehdä toisen puolesta, kuin tukea tekemään itse. Tätä er

Huomaa, että sinun vanhempiasi ei kiinnostanut koulumenestyksesi. Tekstissäsi on melkoinen liuta alkeellisia kielioppivirheitä.

Vierailija
117/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on jo töissä. 15v on tekemässä apetta lehmille ja siirtyy sitten lietteenajoon, 13v on äestämässä ja 9 v auttaa kohta eläinlääkäriä ja juottaa sitä ennen vasikat. Minä saan istua rauhassa tuvassa ja nauttia pyhäpäivän rauhasta.

Vierailija
118/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä toinen lapsi on aina suoriutunut hyvin itsenäisesti kaikesta jo pienestä pitäen. Toinen jäisi koko päiväksi makamaan sänkyyn puhelimensa kanssa ja unohtaisi varmaan oman päänsäkin, ellei se olisi kaulassa kiinni. Lapset ovat erilaisia. Nyt sanon vähän rumastikin, mutta sinä ap et ole oikea henkilö määrittämään miten miehesi lasta tulee kasvattaa. Anna isän hoitaa omalla tavallaan ja iloitse siitä, että hän rakastaa lastaan.

Jos asuvat saman katon alla, niin kyllä kotitöihin pitäisi 15-vuotiaan osallistua jo jollain tapaa, ja kyllä se asia kuuluu myös muille samassa taloudessa asuville. Hehän joutuvat todennäköisesti tuon jätkän jälkiä myös siivoamaan. 15-vuotiaalta voi hyvin vaatia, että siivoaa oman huoneensa, vie omat tiskinsä koneeseen, heittää roskapussin välillä roskakatokseen ja laittaa itse aamupalansa. Toki voisi vaatia paljon muutakin, mutta näistä on hyvä lähteä liikkeelle.

Vierailija
119/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Huomaa, että sinun vanhempiasi ei kiinnostanut koulumenestyksesi. Tekstissäsi on melkoinen liuta alkeellisia kielioppivirheitä."

Osasin hoitaa itselleni 9,5 keskiarvon 9.luokan päättötodistukseen sekä 3. stipendin. Ei tarvinnut vanhempien tehdä tätä minun puolestani.

Vierailija
120/314 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasiluokkalaisuus on usein se vaikein ikä ja altis kaveripiirien mukaan menemiselle ja kaikenlaisille kokeiluille. Huolehtiva isä on tärkeä murrosikäiselle. Ap tekee hallaa tuolla omalla asenteellaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yhdeksän