Ystävällinen muistutus: julkisella ei voi shoppailla gynejä sukupuolen perusteella, vaan jos haluat naisgynen niin sitten omalla rahalla 🤗
Tuliko selväksi? Verorahoilla ei kustanneta jotain naisgyneshoppailua vaan otat sen minkä palveluita on saatavilla!
Kommentit (445)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en kävisi missään tilanteessa miesgynellä.
Kai käytät tässä tapauksessa yksityisen sektorin palveluita etkä ehdoin tahdoin vaadi tätä julkisella?
ap
Lääkärin saa valita, myös gynekologin! Ei ole pakko tyytyä!
Ei aina saa. Sut voidaan vielä puolitajuttomana leikkaussaliin, kun pahasilla lääkäreilla on toive saada pelastettua henkesi. Silloin ei joko voida tai ehditä kysellä, että sopiiko potilaalle Marjaterttu 56 v, Terttumarja 23v, Mattisammal 58v vai Xerxes, 27v sinua leikkaamaan. Sitten heräät heräämöstä etkä tiedä edes sitä että keitä kaikkia siellä leikkaussalissa oli tai kuka alapääsi siellä näki tai sitä käsitteli. Normaali potilas ei tosin tuollaisia edes ajattele. Lähinnä on iloinen siitä, että hommat on ohi ja olo toivottavasti parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helkkari, luulin että siinä oli pahasti palanut ihminen. Kyllä on ruma ja vastenmielinen patsas.
Millä tavalla tämä woke-blm-öyhötti liittyy gynekologiaan? (paitsi luultavasti vinkuu että muh bläx keksivät naisten sisätutkimukset afrikassa lol)
Hienosti poimit taas ne (sinulle kuningasvauvamiehen besserwisserminäminäminälle, liityt aiheeseen miten?) olennaisimmat tähän aiheeseen GYNEKOLOGIA liittyvät jutut.
Kreikaksi nainen on "gynaika", josta koko termi "gynekologia" ja videolta ilmenee mm. että mustia orjanaisia käytettiin ennen anestesian keksimistä leikkelykoekaniineina ilman kivunlievitystä ja mitään muitakaan ihmisoikeuksia eikä heillä rahattomina ollut muuta vaihtoehtoa kuin alistua heidät ostaneen omistajaisännän oikkuihin (tai itsemurha). Patriarkaatti on vieläkin olemassa, joskin nuo julmimmat ja tyhmimmät hullutukset on karsittu, mutta patriarkaatti ei miesselittämälläkään muutu matriarkaatiksi, jolle olisi silti paremmat (kohtu)perusteet.
Vierailija kirjoitti:
Monet miehethän itse sanoo, että naiset on "luotu" terveydenhoitoaloille... Miksi olisi väärin, että nainen haluaa että intiimit tutkimukset tekee nainen? Kyllä mieskin voi pyytää miehen jos haluaa. Jos väkisin pakotettaisiin tutkimuksiin vastakkaiselle sukupuolelle niin todennäköisesti ihmisten into hakea terveydenhuollon apua laskisi huomattavasti.
Ei se ole väärin, että nainen _toivoo_ naispuolista lääkäriä gynekologisen tutkimuksensa ajaksi, mutta se on outoa, jos asiaa perustellaan jollain sekavalla "miehet on pervoja ja miesgynet on alalla vain siksi, että pääsisivät päivittäin näkemään pilluja" - perustelulla. Tuollainen ei ole mitään muuta kuin miesvihaa.
Itse en näe mitään eroja mies- ja naisgynekologin välillä, kun puhutaan ihan puhtaasti vain lääkärinä toimimisen näkökulmasta.
Naisgynekologi toki mitä todennäköisemmin tietää omakohtaisen kokemuksen kautta miltä kuukautiset tuntuu ja miltä kohdun supistelu tai kuukautiskivut tuntuu ja miltä tuntuu kun tehdään gynekologinen tutkimus, mutta ei sillä tiedolla, siis omakohtaisella tutnemuksella kuukautisista vaikkapa, tee mitään potilasta hoitaessa, kun kaikki naisetkin kokee kuukautiset eri tavalla.
Kaikki kuitenkin hoidetaan vakiintuneiden hoitokäytäntöjen kautta eikä sen kautta, että onko lääkäri itse kokenut jotain tai ei. Ihan samalla lailla on olemassa tosi hyviä sydänlääkäreitä, jotka eivät koskaan ole kokoeneet sydänkohtausta, mutta silti osaavat sitä hoitaa ja ovat oppineet oppimateriaaleistaan, että miltä se voi tuntua. Ja on olemassa tosi hyviä kätilöitä, jotka eivät itse ole koskaan lasta synnyttäneet itse. Ja päinvastoin.
::::Ei pidä mennä siihen mielen harhaan, että ihmisen pitää omaohtaisesti olla kokenut jotain, jotta voisi ymmärtää tai osata toimia siinä tilanteessa. Ei tarvitse. Se on ihmisyyden ytimessä, että jokaisen ei tarvitse kokea itse kaikkea tajutakseen mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monet miehethän itse sanoo, että naiset on "luotu" terveydenhoitoaloille... Miksi olisi väärin, että nainen haluaa että intiimit tutkimukset tekee nainen? Kyllä mieskin voi pyytää miehen jos haluaa. Jos väkisin pakotettaisiin tutkimuksiin vastakkaiselle sukupuolelle niin todennäköisesti ihmisten into hakea terveydenhuollon apua laskisi huomattavasti.
Ei se ole väärin, että nainen _toivoo_ naispuolista lääkäriä gynekologisen tutkimuksensa ajaksi, mutta se on outoa, jos asiaa perustellaan jollain sekavalla "miehet on pervoja ja miesgynet on alalla vain siksi, että pääsisivät päivittäin näkemään pilluja" - perustelulla. Tuollainen ei ole mitään muuta kuin miesvihaa.
Itse en näe mitään eroja mies- ja naisgynekologin välillä, kun puhutaan ihan puhtaasti vain lääkärinä toimimisen näkökulmasta.
Naisgynekologi toki mitä
"Kaikki kuitenkin hoidetaan vakiintuneiden hoitokäytäntöjen kautta" = liukuhihnatouhua, jossa ei inhimillisesti kohdata ihmisyksilöä vaan yksi vakiohoito "sopii" aina kaikille ja kassan kautta kotiin systeemiä kuormittamasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin paljon sinulla on kokemusta, mutta ei kokemusta niiden pienien tyttöjen ja naisten kohtelusta lainkaan? Kehoitan sinua kuuntelemaan oikeasti niitä naisia, jotka ovat joutuneet raiskatuiksi, hakatuiksi ym. Niin haluavatko nämä naiset oikeasti ihan miehille? Vaikka ei olisi kiinnostunut naisten alapäästä, kuin tutkimusmielessä, niin kyllä sille asiakkaalle erittäin vaikea kokemus kohdata niitä miesgynekologeja. Kehoitan sinua olemaan alalla enemmän, kuin olemaan besser wisserinä kaikille naisille.
Olen ollut keskussairaalan päivystyksessä 15 vuotta ja kohdannut raiskauksen uhreja. Tärkeintä ei ole sukupuoli vaan ihminen.
Sinä et 15v (edelleen sieltä väärältä puolelta keräämäsi) kokemuksenkaan turvin voi puhua uhrin suulla ja sanella mikä hänelle (= uhrille) on tärkeintä
Et sinäkään, et vaikka olisit uhri, koska etkö tajua, että uhirtkin on kaikki erilaisia ihmisiä? Siksi sinäkään et potentiaalisena uhrina voi mitenkään väittää, että _vain_ seksuaalirikoksen uhri voi sitä tai tätä (tai ei voi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helkkari, luulin että siinä oli pahasti palanut ihminen. Kyllä on ruma ja vastenmielinen patsas.
Millä tavalla tämä woke-blm-öyhötti liittyy gynekologiaan? (paitsi luultavasti vinkuu että muh bläx keksivät naisten sisätutkimukset afrikassa lol)
Hienosti poimit taas ne (sinulle kuningasvauvamiehen besserwisserminäminäminälle, liityt aiheeseen miten?) olennaisimmat tähän aiheeseen GYNEKOLOGIA liittyvät jutut.
Kreikaksi nainen on "gynaika", josta koko termi "gynekologia" ja videolta ilmenee mm. että mustia orjanaisia käytettiin ennen anestesian keksimistä leikkelykoekaniineina ilman kivunlievitystä ja mitään muitakaan ihmisoikeuksia
No tuota, ihan samalla tavalla eurooppalaisia köyhien olojen naisia käytettiin koekaniineina. Varsinkin mustilla on kumma käsitys että kaikki eurooppalaiset ovat tepastelleet viktrorian aikaisessa eliitissä hienoine vaatteineen. Esim Englannissa kantabrittien köyhyys ja kurjuudessa eläminen oli musertavaa tuohon aikaan. Niihin kokeisiin käytettiin ihan köyhiä britti/irkku/slaavi naisiakin mutta puhuuko kukaan tästä? Ei, koska muh bläx orjuus. Sori mutta eurooppalaisten varsinkin naisten kurjuuden minimointi hyvin vaatetettujen ja sisätiloissa nukkuvien afro-orjien takia on loputtava ja kerrottava historiaa niin kuin se oikeasti oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei se noinkaan mene mitä esitit. Oletko joku venäjän trolli?
Kyllä julkisella saa valita gynekologin sukupuolen vaikka se sinua kuinka ärsyttää. Sama muiden lääkärien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki pysty traumojen vuoksi menemään miehelle. Ja nainenkin voi toiminnallaan aiheuttaa niitä lisää. Julkisella olisi hyvä että voi valita lääkärin.
Tuo sama koskee kaikkia lääkäreitä, ei vain gynejä. Kuinka pitkälle ollaan valmiita tätä kustantamaan?
Mitä ylimääräisiä kustannuksia tuosta muka tulee? Oletko aivan sekaisin?
Et sinäkään, et vaikka olisit uhri, koska etkö tajua, että uhirtkin on kaikki erilaisia ihmisiä? Siksi sinäkään et potentiaalisena uhrina voi mitenkään väittää, että _vain_ seksuaalirikoksen uhri voi sitä tai tätä (tai ei voi).
No en ole pyrkinytkään puhumaan kenenkään muun suulla, mutta jos olisin itse uhri niin kyllähän minulla olisi yksinoikeus omiin tuntemuksiini, eikä tarvitsisi validoida muiden mahd. "parempia" uhrikokemuksia tai uhirtkokemuksia, kuten rustaat.
Menin labraan numerojärjestyksessä ja nuori erimaalainen kundi kauhistui nähdessään koneelta, että tulin papa-koetta ottamaan. Hän pyysi minua menemään viereisen huoneen naishoitajan ovelle, jotta tämä siinä numeroiden välissä ottaisi näytteen. Olen iäkäs.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi teit tämän aloituksen, ap? Onko miesgynekologien palveluista kieltäytyminen isokin ongelma Suomessa?
En ole ap, mutta on. Se on niin suuri että ne terveyskeskuslääkärit eivät osaa hommiaan kun kieltäydytään opetustilanteistakin. Tästä oli Hesarissa juttu jossa gynekologian opettaja lääkiksessä, naistohtori kirjoitti ja vetosi naisiin että lopettaisivat tämän syrjinnän ihan oman etunsa nimissä.
Jaha...osaat varmaankin laittaa linkin ko. juttuun sitten?
Miks haluaisin naisgynen? Se mieskö siis on ilmainen, kun Mehiläiseen menen? Kiva tietää.
Tulis mieleenkään käyttää julkisia terveyspalveluita, lääkärin sukupuolesta viis.
Jos kyseessä on julkisen puolen gyne, niin silloin taustalla on hankalasti hoidettava naisten vaiva. Itselleni näissä tilanteissa on pääasia, että hoitoa on saatavilla. Joskus sattunut miesgyne, jolla oli myös miespuolinen hoitaja. Itselleni ihan sama, kunhan osasivat hoitaa. Mutta jos ei kamala kiire ole päästä hoitoon, niin kyllä siinä saa pyytää naisgyneä ja varmasti sen myös antavat (ehkä valittaen).
P.s. Ennen miesgynet taisi olla yleisempiä kuin naisgynet.
Viimeksi maksoin gynekäymnistä 350 euroa ja todellakin valitsin naisgynen, koska niin, maksoin siitä. Katson olevani tällöin oikeutettu valitsemaan lääkärin. Kysymys oli ihan vaihdevuosista, kohtu ultrattiin ja katsottiin limakalvon paksuus, koska paksuuntunut limakalvo ilman vuotoja on syöpäriski. Halusin tietää, missä mennään. Julkisella ei tällaista palvelua ole.
Jos joutuisin jostain syystä julkiselle hoitoon, niin en tietenkään voisi valita lääkäriä, eikä sillä olisi minulle väliäkään, mutta voin hyvin ymmärtää, että monelle asia on paljon herkempi.