Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela pakottaa meidät muuttamaan halvempaan asuntoon mutta maksaako Kela sitten vuokravakuuden 3 150 € ja muuttokustannukset 500-1000€?

Vierailija
06.04.2025 |

Ei minulla työttömällä ole varaa maksaa..

Kommentit (237)

Vierailija
61/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokrattavia pakettiautoja on. Ja perus muutto on jotain 500€ jos mukana kantajat. Mutta monet vuokraa peräkärryn. Niitä saa pikkurahalla.  Ja sitten on toi juna myös.  Voi viedä osan vuokra pakulla ja sopia kuin sen jättää jos vuokra yrityksellä on molemmissa toimisto. Jättää kierrätyskeskukseen mitä ei tarvi ja Sossu kyllä tukee vaihtoa halvempaan mutta vuokravakuus jää sossulle sitten eli ottaa sen takaisin. Se on vaan lainaa. Sivummalla on kyllä halvempia vuokria kuin tuo 3 h k 1000€ kk on niitä myös 800€ kk. 

Vierailija
62/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene T*Ö*H*I*N 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietysti maksaa. Ja tuparit.

Aika väsynyttä paskaa, ap.

Väsynyttä paskaa kuinka? Kyllä vuokravakuudet ja muuttokulut on osa toimeentulotukea ja muutto kohtuuhintaiseen asuntoon hyväksytty muuton syy. Tämän voi vaikka julkisesta etuusohjeesta käydä omin silmin toteamassa. 

Nolo kommentti, kuten tietysti sinäkin.

Vierailija
64/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

sinähän saat nykyisestä vakuuden takaisin.

Ei ole nykyisessä mitään vakuutta

Ap

Ai? Mutta uudessa sitten on oltava? 

Moni vuokranantaja palauttaa vuokravakuuden tietyn asumisajan jälkeen vaikka ei siis muuttaisi asunnosta pois. Kaikissa asunnoissa ei myöskään ole vuokravakuutta lainkaan esimerkiksi usein kaupungin vuokra-asunnoissa ei ole vuokravakuutta.

Vierailija
65/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokrattavia pakettiautoja on. Ja perus muutto on jotain 500€ jos mukana kantajat. Mutta monet vuokraa peräkärryn. Niitä saa pikkurahalla.  Ja sitten on toi juna myös.  Voi viedä osan vuokra pakulla ja sopia kuin sen jättää jos vuokra yrityksellä on molemmissa toimisto. Jättää kierrätyskeskukseen mitä ei tarvi ja Sossu kyllä tukee vaihtoa halvempaan mutta vuokravakuus jää sossulle sitten eli ottaa sen takaisin. Se on vaan lainaa. Sivummalla on kyllä halvempia vuokria kuin tuo 3 h k 1000€ kk on niitä myös 800€ kk. 

Vuokravakuus kuuluu pääsääntöisesti Kelan perustoimeentulotuen piiriin.  Jos asiakas muuttaa Kela normin ylittävään asuntoon,  ei siinä välttämättä tueta muutossa tai vakuudessa, edes sosiaalitoimesta. 

Vierailija
66/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttokustannukset? Paku kympillä ja kantakaa itse roinanne.

Muuten hyvä mutta miten ajaa jos ilman ajokorttia? Minulle kela ehdotti ja virkailija ei vastannut kun kysyin miten ajaa ilman ajokorttia. Siitä saa sakot. Muuttokulujen lisäksi sakot. 

Vierailija
67/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei maksa! 😁

Vierailija
68/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin samaa koska asun Lumon asunnossa eikä minulla ole mitään vuokravakuuksia missään koskaan ollutkaan ja rahat menee sukkana kuluihin, nolla euroa jää säästöihin.

Vierailija
69/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta tämä, että Kela maksaisi muuton. Eiköhän ap:llakin ole joku kaveri, jolla on ajokortti. Ylipäätään nämä Kela-elättien marina on aina tätä samaa. Selkä kipeä, miehellä polvi paskana, ei ole kavereita avuksi, ei ajokorttia jne. Jessus sitä avuttomuuden määrää, kun pitäisi ihan itse kantaa tavaransa.

Muuttopalveluita käyttää vain varakkaat ja sossupummit. Normaalit työssäkäyvät ihmiset kantaa itse hikihatussa roinansa, koska yksinkertaisesti ei ole varaa maksaa toisille siitä. 

Toimeentulotukea saava saa muuttoavustus Kelasta jos on tullut muuttokehotus halvempaan ja on siis muuttamassa halvempaan asuntoon.

Vierailija
70/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Sattuuko kokkarepersu tietämään, että työpaikkoja on nykyään paljon vähemmän kuin siellä kultaisella 80-luvulla? Et ole koskaan ilmeisesti kuullut tekoälystä ja robotisaatiosta? Varo vaan, jonain päivänä, ihan lähitulevaisuudessa, se tekoäly voi viedä sinultakin työn...

Vierailija
71/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo huudella kun itse on saanut kaiken ilmaiseksi. Noloa tuokin, ei ole tarvinnut tehdä mitään (muuta kuin itkeä isille)

Vierailija
72/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskomatonta tämä, että Kela maksaisi muuton. Eiköhän ap:llakin ole joku kaveri, jolla on ajokortti. Ylipäätään nämä Kela-elättien marina on aina tätä samaa. Selkä kipeä, miehellä polvi paskana, ei ole kavereita avuksi, ei ajokorttia jne. Jessus sitä avuttomuuden määrää, kun pitäisi ihan itse kantaa tavaransa.

Muuttopalveluita käyttää vain varakkaat ja sossupummit. Normaalit työssäkäyvät ihmiset kantaa itse hikihatussa roinansa, koska yksinkertaisesti ei ole varaa maksaa toisille siitä. 

Minulla on kyllä ollut varaa maksaa muuttopalvelusta vaikka alle keskituloinen olen.

Vierailija
73/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokravakuus kuuluu pääsääntöisesti Kelan perustoimeentulotuen piiriin.  Jos asiakas muuttaa Kela normin ylittävään asuntoon,  ei siinä välttämättä tueta muutossa tai vakuudessa, edes sosiaalitoimesta. 

Minulle ei tehty vaikka asunto olisi ollut halvempi. Ei kumpikaan. Eli itse täytyy ottaa laina tai säästää vakuutta varten. Ei suomalaisille haluta tehdä mitään. Vaikka vakuus tulisi halvemmaksi kuin kalliissa asuminen, harva virkailija osaa laskea, se vakuus menee vain kerran ja kallis vuokra aina. Ei vaadita alakoulun laskutaitoa kelassa. Tai sitten jatkaa asumista kalliissa, sekin yksi vaihtoehto. Voi yrittää pyytä osamaksua vakuudelle mutta tuskin käy. Ei noissa virastoissa auteta kaikki pitäisi itse maksaa. He myös luulee että rahavakuus tulee itselle, vaikka ne menee omistajan tilille. Kela vastaus ei tee koskaan raha vakuutta. 

Vierailija
74/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko vuokra olla yli 3 tonnia/kk. Missä tuollaist luxusasunnot mahtavat sijaita? 

Nimim. Kiinnostunut

Vierailija
75/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Sattuuko kokkarepersu tietämään, että työpaikkoja on nykyään paljon vähemmän kuin siellä kultaisella 80-luvulla? Et ole koskaan ilmeisesti kuullut tekoälystä ja robotisaatiosta? Varo vaan, jonain päivänä, ihan lähitulevaisuudessa, se tekoäly voi viedä sinultakin työn...

Olen demari, kiitos vain kehuista.

Vierailija
76/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veronmaksajat ovat kyllästyneitä saamattomiin lorvailijoihin!

Moni veronmaksaja on myös kyllästynyt kultalusikka suussa syntyneisiin oikeistolaisiin jotka ovat totaalisesti pihalla tavallisen ihmisen elämästä ja maailmasta ylipäätään. Orpopurra on ajanut maan lamaan ja kasvattanut työttömyyttä, siinä ei paljoa lämmitä Arto "100 000 uutta työpaikkaa" Satosen paskapuheet.

Kokoomus pettää aina. Miksiköhän Suomi ajautuu aina lamaan juurikin Kokoomuksen ollessa hallituksessa :D

Vierailija
77/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttokustannukset? Paku kympillä ja kantakaa itse roinanne.

Muuten hyvä mutta miten ajaa jos ilman ajokorttia? Minulle kela ehdotti ja virkailija ei vastannut kun kysyin miten ajaa ilman ajokorttia. Siitä saa sakot. Muuttokulujen lisäksi sakot. 

Eikä KENELLÄKÄÄN tuttavapiirissäkään tietenkään ole korttia. Ja kaikki lisäksi pyörätuolissa ja osalta puuttuu kädetkin että muuta tässä sitten. Ja ylipainoakin on niin paljon sillä ainoalla jolla kädet ja jalat toimii ettei se saa edes itseään kakkoskerrokseen saati sitten tavaroita kannettua. Että kyllä nyt pitäisi JONKUN TEHDÄ PUOLESTA.

Vierailija
78/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kelan pitäisi hoitaa homma kun itsehän tilanteen aiheuttivat.

Miten saat tilanteen Kelan aiheuttamamaksi

Asiakas asuu Kela normin ylittävässä asunnossa, johon saa tietyn verran tukea yhteiskunnalta  yli menevän Voi maksaa itse tai muuttaa edullisempaan.

Tuskin enää tässä vaiheessa tulee puun takaa?

Päätösäkset ja linjaukset on tehty eduskunnassa ja sieltä on myös linjattu, ettei 1.4.2024 lähtien Kela saa käyttää harkintaa, jos tietyt edellytykset eivät täyty.

Joskus se syy löytyy peilistä.

Vierailija
79/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Olen demari, kiitos vain kehuista.

Ajatusmaailmasi ainakin on kuin kokkarepersulla konsanaan. Aito demari ei koskaan sano "mene töihin" koska ymmärtää, että tänä päivänä työttömiä on paljon enemmän kuin työpaikkoja. Elämme globalismin ja tekoälyn aikakaudella ja fakta on, että työpaikkoja tulee katoamaan vielä miljoonittain, maailmanlaajuisesti. Siinä ei auta hokea "mene töihin" kun niitä töitä ei yksinkertaisesti ole. Ainakaan sellaisia, joista maksettaisiin oikeaa palkkaa.

Vierailija
80/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kultalusikka ihmisiä, ei kaikilla ole autollisia ystäviä tai sukulaisia ja jos on ne vaatii rahaa muuttokuljetuksesta. Minulla ei ole ketään ja kela kehotti muuttaa ajaen, siis ilman ajokorttia tulisi muuttaa ja ajaa. Paljoa tavaraa ei ole. En lähde ajaa ilman ajokorttia ja autoa. Ainoa vaihtoehto olisi säästää, tai tarjota muuttoapua ja nekin kelasta varmaan autollisille vain. Ei täällä piitata yhtään autottomista! kaikki tulee itse maksaa ja järjestää. Sosiaalitoimisto ei myöskään ole ymmärtänyt vaikka selitin asiaa, ei mennyt perille. He oletti voi muuttaa kävellen tai ajaen ilman ajokorttia.