Kela pakottaa meidät muuttamaan halvempaan asuntoon mutta maksaako Kela sitten vuokravakuuden 3 150 € ja muuttokustannukset 500-1000€?
Kommentit (237)
Vierailija kirjoitti:
Hei,
Lähetämme tämän viestin, koska olet hakenut perustoimeentulotukea ja harkitsemme asumismenojesi kohtuullistamista. Olemme 21.1.2025 perustoimeentulotuen päätöksessä antaneet sinulle määräajan edullisemman asunnon etsimiseen.
Emme ole saaneet pyytämäämme selvitystä siitä, että etsit aktiivisesti edullisempaa asuntoa tai ilmoitusta siitä, ettet etsi edullisempaa asuntoa ja jatkat asumista nykyisessä asunnossasi.
Toimita meille edullisemman asunnon etsimisestä vähintään seuraavat selvitykset:
- asuntohakemus asuinpaikkakuntasi kunnalliselle vuokrataloyhtiölle
- jos paikkakunnallasi toimii muita suurempia vuokranantajia, vähintään kaksi asuntohakemusta näille vuokranantajille (näitä voivat olla esimerkiksi Sato, Lumo, Y-Säätiö, opiskelija-asuntosäätiöt)
- sekä selvitys, että olet hakenut vähintään yhtä asuntoa yksityiseltä vuokranantajalta
Tiedot saa yleensä kätevästi
Olet lisäksi valittanut hakemuksen käsittelyajasta. Olet hakenut tukea 13.4.2025, eikä hakemuksesta ole puuttunut mitään tietoja. Vaatimus kiireellisestä käsittelystä on jätetty huomioimatta. Hakemus olisi pitänyt tehdä viimeistään 7 arkipäivän kuluttua. Hakemus on jätetty 13.4.2025, joten lain mukaan toimeentulotuki olisi pitänyt maksaa 2.5.2025. Kela on rikkonut lakia.
Kelan päätelmä asiasta... Sinun on näiltä osin katsottu vaatineen päätöksen oikaisemista siten, että asunnonvuokra huomioidaan täysimääräisenä menona.
Pointtina siis eiollut 5 euron ylitys, vaan sen varjolla tehty lisäselvityspyyntö, jonka johdosta toimeentulotuki maksettiin siten, että vuokranmaksu viivästyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhanpäiväisille kommentoijille:
Riippuu asunnon kunnosta, koko vakuutta ei välttämättä saa takaisin. Töihinkään ei noin vain mennä. Kaikilla ei myöskään ole ajokorttia, että voisi itse vuokrata pakettiautoa.
Ja noinkaan yksinkertaia asioita ne turhanpäivöiset kommentoijat eivät kykene ymmärtämään. Tyhminä oletetaan että kaikilla on ajokortti ym.
Tyhmät ihmiset järjestävät asiansa niin, ettei ole töitä, ei ajokorttia, ei vuokravakuuksia, ei säästöjä, ei varaa muuttoapuun, ei ajokortillisia ystäviä, joilta vois pyytää apua... Hyvin on korttinsa pelanneet kieltämättä.
Tyhmät ihmiset luulevat että se töiden saaminen on yksin työttömäs
Ei se ole ihan noin yksinkertaista, että vakuutukset kattaa sairastumisen. Niissäkin on omat porsaanreikänsä, etteivät joudu liian helposti maksumiehiksi.
Tämä ohjeistus muuta halvempaan asuntoon on loputon suo., koska vuokrat nousevat koko ajan. Pitääkö siis koko ajan muuttaa, jos ja kun ei töitä saa tai ei muusta syystä voi enää työelämään palata, jotta ei tarvitsisi toimeentulotukea hakea.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu asunnon kunnosta, koko vakuutta ei välttämättä saa takaisin. Töihinkään ei noin vain mennä. Kaikilla ei myöskään ole ajokorttia, että voisi itse vuokrata pakettiautoa.
Joo, minäpä tästä nyrkkeilen p*skaksi asuntoni ja muut kuittaavat sitten uuden vuokravakuuden, ei tässä itse tarvitse olle kuin saamapuolella. On myös muiden aikuisten vika että suurten etäisyyksien maassa en saanut aikaiseksi ajaa ajokorttia. Kun katsos muut hoitavat liikkumiseni. Minä olen oikeutettu vain olemaan ja te maksamaan.
Olen kyllä miettinyt minkälaisista vanhemmista kasvaa täysin mihinkään kykenemättömiä lapsiaikuisia.
Kunnan omistama vuokrataloyhtiö jonka pitäisi olla voittoa tuottamaton. Vuokrankorotusten perusteena on usein lämmityskulujen nousu. Lämmitys tapahtuu kaukolämmöllä, tuottajana kaupungin omistama energiayhtiö jonka yhtiöjärjestyksessä tuskin on mainittu että sen tarkoitus ei ole tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Jotenkin epäilen että tässäkin tapahtuu piiloverotusta.
Kanna itse. Ei muuttofirman käyttäminen ole mikään veronmaksajien kustannuksella saatava perusoikeus.
Voit hakea kẹląlta tukea takuuseen, niin ne muutkin kẹląẹlätit tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi saada pidennettyä aikaa, eli kela maksaa ylimenevän osan jos on osoittanut, että on hakenut kaikilla mahdollisilla tavoilla halvempaa asuntoa. Tarkoittaen, että vaikka olisi 20 neliöinen luukku jossain niin sitä on haettava ja myytävä kalusteensa ja tavaransa mitkä ei mahdu. Ja siitäkin myynnistä tietysti ottavat pois jos ylittää sen 50e. Ellei toimi toisin...
Eikö se laki muuttunut siten, että jatkossa ylimenevä osuus maksetaan perusosalla. Ennen lakimuutosta riitti, että etsi luettelon ehtojen mukaisesti halvempaa asuntoa ja Kela huomioi koko vuokra. Eihän nykyään Kelassa pitäisi mennä mitkään selitykset läpi. Eikö jatkossa loppuvuokra haeta kunnan sosiaalityöntekijöiltä, jos löytyy perustetta huomioida ylimenevä vuokranosuus?
Kunnan sosiaalitytöntekijä ei näitä myönnä.
Kelan työ olisi auttaa ei jatkuvasti vähentää ja piinata. Siellä on kyllä 2 tunnin ruokatauot ja hammashoito etu työntekijöille, silti eivät ymmärrä ettei kaikille ole ja raha ei riitä muilla ilman tuollaisia etuja. Jos löytää halpa asunto, niin kela estää muuton jos vakuus on kallis. Vakuus ja asunto tulisi olla ilmaiset, ei sellaisia ole. Ja opiskelija asuntoa turha suositella enää 30-50v ihmisille, sellaistakin tekee, niihin on ikäraja sääntö. Eivät kaikki saa halvinta asuntoa, vaikka haluaisi ja etsisi. Kelan mielestä asuntosivujen jokainen asunto on saatavilla, vaikka osa on vain opiskelijoiden ja osa myös Airbnb käytössä. Osa ilmoituksista vanhoja jotka unohdetaan näkyville. Ja osaan pyydetään mahdoton suuri vakuus.
Virkailijat toimii mielellään anonyymisti vaikka se on kielletty. Vähennykset ilman nimeä. Ja kuvittelee että saa opiskelija asunnon kun ei opiskele ja ylittää ikärajan.
Vierailija kirjoitti:
Kanna itse. Ei muuttofirman käyttäminen ole mikään veronmaksajien kustannuksella saatava perusoikeus.
Voit hakea kẹląlta tukea takuuseen, niin ne muutkin kẹląẹlätit tekevät.
Eikös sitä saa vain toimeentulotuki asiakkaat ?
Vierailija kirjoitti:
Kunnan omistama vuokrataloyhtiö jonka pitäisi olla voittoa tuottamaton. Vuokrankorotusten perusteena on usein lämmityskulujen nousu. Lämmitys tapahtuu kaukolämmöllä, tuottajana kaupungin omistama energiayhtiö jonka yhtiöjärjestyksessä tuskin on mainittu että sen tarkoitus ei ole tuottaa voittoa osakkeenomistajille. Jotenkin epäilen että tässäkin tapahtuu piiloverotusta.
TämänKIN vuoksi olisi hyvä, ettei asuntojen lämpötila olisi korkeampi kuin 20 astetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja noinkaan yksinkertaia asioita ne turhanpäivöiset kommentoijat eivät kykene ymmärtämään. Tyhminä oletetaan että kaikilla on ajokortti ym.
Tyhmät ihmiset järjestävät asiansa niin, ettei ole töitä, ei ajokorttia, ei vuokravakuuksia, ei säästöjä, ei varaa muuttoapuun, ei ajokortillisia ystäviä, joilta vois pyytää apua... Hyvin on korttinsa pelanneet kieltämättä.
Tyhmät ihmiset istuvat räkälässä ryyppykavereidensa kanssa lässyttämässä p.... aa päivätty pitkät. Siellä ollaan niin maailmanomistajia ja kehuskellaan toisilleen olemattomista rikkauksista ym.. Sitten kun tulee kova paikka, rääytään täällä keskustelupalstoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, minäpä tästä nyrkkeilen p*skaksi asuntoni ja muut kuittaavat sitten uuden vuokravakuuden, ei tässä itse tarvitse olle kuin saamapuolella. On myös muiden aikuisten vika että suurten etäisyyksien maassa en saanut aikaiseksi ajaa ajokorttia. Kun katsos muut hoitavat liikkumiseni. Minä olen oikeutettu vain olemaan ja te maksamaan.
Olen kyllä miettinyt minkälaisista vanhemmista kasvaa täysin mihinkään kykenemättömiä lapsiaikuisia.
Olen kyllä miettinyt samaa. Joku ääliö nyrkkeilee asuntonsa paskaksi, että saa vuokravakuuden. Voi hyvää päivää, mitä assholeja täällä sikiää.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni kelan pitäisi hoitaa homma kun itsehän tilanteen aiheuttivat.
Kela tekee päätökset ainoastaan voimassa olevan lain mukaan joten he eivät voi tilanteelle mitään. Sen kun muuttaa halvempaan asuntoon tai maksaa "omasta" pussistaan yli menevän vuokran. Olen tosissani kyllästynyt tähän porukkaan jotka kuvittelevat että Kelalla on rahaa. Kelalla ei ole senttiäkään vaan se on meidän veronmaksajien rahaa. Toimeentulotuki on kaikista viimeisin tuki mutta jotkut luulevat että se jatkuu koko elämän eikä tarvitse tehdä töitä.
Muita vinkkejä toimeentulotukihakemuksen täyttämiseen kuin tuo: "En hae halvempaa asuntoa ja maksan ylittävän osuuden perusosalla."
Ilman tuon kirjoittamista eivät tee päätöstä ja päätöksen teko siirtyy vähintään puoli kuukautta "lisäselvittelyjen vuoksi" eli seuraavalle kuukaudelle.
Siis, hyväksytääkö edelleen joillakin kohtuullisen vuokra ylittävä osuus? Tarkoitan siis kolme kuukauden jälkeen, joka Kela antaa aikaa halvempaan asuntoon muuttamiseen.