Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kela pakottaa meidät muuttamaan halvempaan asuntoon mutta maksaako Kela sitten vuokravakuuden 3 150 € ja muuttokustannukset 500-1000€?

Vierailija
06.04.2025 |

Ei minulla työttömällä ole varaa maksaa..

Kommentit (237)

Vierailija
101/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kallis asunto sekin, josta vuokravakuus kahdelta kuukaudelta on 3150 euroa.

Asun Kaivopuistossa. Kaksio merinäkymällä, joka on minun henkiselle voinnille elintärkeä. Olen asunut siinä jo 10 vuotta ja Kela on aina hyväksynyt ja maksanut vuokrat. Nyt vasta on alkanut pakottamaan muuttamaan halvempaan.

Voiko ihmiselle tehdä näin? Pitääkö ottaa yhteyttä YK:n ihmisoikeusvaltuutettuun?

Ap

Olet siis todennäköisesti olut 10 vuotta työttömänäkin?  Yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi järjestää muutto ja asunto Pieksämäeltä. Sieltä saa asunnon 300 eurolla kuussa. Ja merta voi katella vaikka Youtubesta. 

Vierailija
102/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko vuokra olla yli 3 tonnia/kk. Missä tuollaist luxusasunnot mahtavat sijaita? 

Nimim. Kiinnostunut 

En usko että edes Hgin hienostoalueella ois 3000e/kk. Meillä saa hyvän 4h+keittiön omalla saunalla 1000e/kk. Kummaa vinkumista täällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika kallis asunto sekin, josta vuokravakuus kahdelta kuukaudelta on 3150 euroa.

Asun Kaivopuistossa. Kaksio merinäkymällä, joka on minun henkiselle voinnille elintärkeä. Olen asunut siinä jo 10 vuotta ja Kela on aina hyväksynyt ja maksanut vuokrat. Nyt vasta on alkanut pakottamaan muuttamaan halvempaan.

Voiko ihmiselle tehdä näin? Pitääkö ottaa yhteyttä YK:n ihmisoikeusvaltuutettuun?

Ap

Jos yhteiskunta on maksanut sun asumisen merinäköalalla jo 10 vuotta, niin nyt on reilua, että muutat halvempaan. Kyllä sussu maksaa muuton.

Vierailija
104/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten nyt kantaa ottamatta niin mitä ihmettä nää kommentit on että käytä vanha vakuus uuteen vakuuteen? Eihän se ole mahdollista. Uusi vakuus ja ekan kuun vuokra pitää olla maksettuna ennen kuin avaimet saa ja vanhan takuun saa takaisin ehkä n. 2 viikkoa sopimuksen päättymisen jälkeen. Pieni reikä logiikassa mutta ei se mitään. Kyllä se uusi vakuus vaan pitää omasta kupeestaan kaivaa kun vanhat rahat on vielä kiinni muualla.

Vierailija
105/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin.

Sattuuko kokkarepersu tietämään, että työpaikkoja on nykyään paljon vähemmän kuin siellä kultaisella 80-luvulla? Et ole koskaan ilmeisesti kuullut tekoälystä ja robotisaatiosta? Varo vaan, jonain päivänä, ihan lähitulevaisuudessa, se tekoäly voi viedä sinultakin työn...

Olen demari, kiitos vain kehuista.

Ajatusmaailmasi ainakin on kuin kokkarepersulla konsanaan. Aito demari ei koskaan sano "mene töihin" koska ymmärtää, että tänä päivänä työttömiä on paljon enemmän kuin työpaikkoja. Elämme globalismin ja tekoälyn aikakaudella ja fakta on, että työpaikkoja tulee katoamaan vielä miljoonittain, maailmanlaajuisesti. Siinä ei auta hokea "mene töihin" kun ni 

Punakoita vassareita ei hävetä mikään! Kaikki mulle ilman pienintäkään työvelvoitetta.

Vierailija
106/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olet siis todennäköisesti olut 10 vuotta työttömänäkin?  Yhteiskunnalle tulisi halvemmaksi järjestää muutto ja asunto Pieksämäeltä. Sieltä saa asunnon 300 eurolla kuussa. Ja merta voi katella vaikka Youtubesta. 

Minähän en minnekään landelle mene! 

Ap

Vierailija
107/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko vuokra olla yli 3 tonnia/kk. Missä tuollaist luxusasunnot mahtavat sijaita? 

Nimim. Kiinnostunut 

En usko että edes Hgin hienostoalueella ois 3000e/kk. Meillä saa hyvän 4h+keittiön omalla saunalla 1000e/kk. Kummaa vinkumista täällä. 

Tuota, ap puhuu vuokravakuudesta. On varmaan uusi asia teille? Googlettamalla selviää.

Hyvä sisäluku taito teillä. -ohis

Av ei petä aina löytyy huumoria ;)

Vierailija
108/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos yhteiskunta on maksanut sun asumisen merinäköalalla jo 10 vuotta, niin nyt on reilua, että muutat halvempaan. Kyllä sussu maksaa muuton.

Kyllä sossu maksaa ja kela kustantaa. Ite ei tarvii ku maata, syödä, kakkia ja pyyhkiä pylly.

Vierailija
109/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksaa kun muuttaa halpaan jossa vuokra on kriteerien mukaan,tietysti.miten tuliton voisi muuten muuttaa???

Olen miettinyt jos joskus itse joudun muuttaa halvempaan nyt ei ole ajankohtaista kun vuokra huomioidaan kokonaan mutta jos ensi vuonna vaikka joudun niin 50 kiloisena naisenako kannan oman sohvan ja sängyn yksin. Töissä kun muutin käyton muuttopalvelua. Minulla ei ole kuin hyvin vanhoja/sairaita sukulaisia. 

Sinulla on hyvin aikaa varautua. Yritä säästää ja ehkä löydät töitä. Etsi vaikka tinderistä mies joka voi auttaa

Vierailija
110/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimim. Kiinnostunut 

Tuota, ap puhuu vuokravakuudesta. On varmaan uusi asia teille? Googlettamalla selviää.

Hyvä sisäluku taito teillä. -ohis

Av ei petä aina löytyy huumoria ;) 

On uusi asia. Meillä vuokravakuus on yhden kuukauden vuokra, joka maksetaan ennen kuin muutetaan asuntoon. Summan saa takaisin kun muutetaan pois asunnosta. Jos kämppää on kohdeltu huonosti, vakuutta ei palauteta.

Vierailija
111/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kelan kuuluisi maksaa vain oikeasti liikuntarajoitteisten muuttokustannukset. Muut saa sitten ilmaista liikuntaa. 

Melkoinen takuuvuokra. Mihin se sun entinen katosi?

Vierailija
112/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kyllä sossu maksaa ja kela kustantaa. Ite ei tarvii ku maata, syödä, kakkia ja pyyhkiä pylly. 

Hullu töitä tekee, viisas senkun makoilee. Vassarit ja demukat hoitaa. 

Vierailija
113/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Tosiaan. Tässä merimaisema. 

Varmasti parempi kuin siellä Kaivopuistossa

Vierailija
114/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta sitten reilusti halvempaan johon omat varasi riittävät.

Kohta ilmat lämpenee ja sillanalla tarkenee helposti kesän.

Vierailija
115/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kela voi pakottaa tuollaista. Eiköhän tule halvemmaksi asua nykyisessä.

Vierailija
116/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni kelan pitäisi hoitaa homma kun itsehän tilanteen aiheuttivat.

Eivät aiheuttaneet, itse olette halunneet asua tarpeettoman leveästi, kun ei tarvitse itse maksaa.

Vierailija
117/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttokustannukset? Paku kympillä ja kantakaa itse roinanne.

Muuten hyvä mutta miten ajaa jos ilman ajokorttia? Minulle kela ehdotti ja virkailija ei vastannut kun kysyin miten ajaa ilman ajokorttia. Siitä saa sakot. Muuttokulujen lisäksi sakot. 

Eikä KENELLÄKÄÄN tuttavapiirissäkään tietenkään ole korttia. Ja kaikki lisäksi pyörätuolissa ja osalta puuttuu kädetkin että muuta tässä sitten. Ja ylipainoakin on niin paljon sillä ainoalla jolla kädet ja jalat toimii ettei se saa edes itseään kakkoskerrokseen saati sitten tavaroita kannettua. Että kyllä nyt pitäisi JONKUN TEHDÄ PUOLESTA.

En tunne pyörätuoli ihmisiä mutta autoa  ei ole kellään ei voi pyytää ketää, sellainen oma tilanne. Onko niin vaikee käsittää h

Otin muuttofirman kahdella miehellä ihan kilpailutuksen kautta. Itse en kantanut muuta kun itseni tähän asuntoon joka sijaitsee kolmannessa ja samalla viimeisessä kerroksessa eikä luonnollisestikaan hissiä ole. Hyvin näytti kulkevat 120 cm sänky. Pesukone. Vuodesohva josta voitte ainoastaan unelmoida. 65"" telkkari (painaa pelkästään se 29,4 kg) sen alle tuleva ns.TV pöytä. Keittiön kalusteet (lähinnä pöytä ja tuolit jos ei oteta muuta rompetta vaikkapa astioita patoja ja pannuja huomioon) Kirjahylly kirjoineen ja vaatekaappi (jota olen aukonut kutakuinkin viisi kertaa) laatikkoineen ym. pikkusälää kuten vaatteita ja sen semmoisia. Hinta 600 € ja matka vähän päälle 240 km. Kaikki tämä siis autoineen ja kahdella kantajalla varustettuna.

Vierailija
118/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella moni ei näköjään tiedä että kaikissa vuokra-asunnoissa ei ole mitään vakuutta. Ja osassa asunnoista vakuus palautetaan kun on asunut tietyn aikaa. Kun koko ajan on viestejä, saahan vanhasta asunnosta vuokravakuuden takaisin jne.

Suurin osa Lumo-vuokra-asunnoista vuokrataan suoraan verkkokaupasta, jolloin vuokravakuutta tai takuuvuokraa ei tarvitse maksaa.

https://lumo.fi/miksi-lumo/ei-vuokravakuutta-lumo-vuokra-asuntoon

Vuokra-asuntojemme vakuudet ovat suurimmassa osassa asuntoja 0 euroa ja muutamissa noin kolmesataa euroa (esimerkiksi Ida Aalbergin tie 1a:n opiskelija-asunnoissa, tarkka euromäärä riippuu kodin koosta).

https://www.sato.fi/fi/usein-kysyttya-vuokra-asunnot/kodin-vuokraaminen

Emme vaadi asukkailtamme vuokravakuutta eli niin sanottua takuuvuokraa.

https://www.hekaoy.fi/asumisen-aikana/vuokran-ja-muiden-maksujen-maksam…

Vakuus alk. 0 euroa

Vakuusmaksu alkaen pyöreät 0 euroa!

https://vts.fi/asukkaalle/asukasedut-ja-asukastoiminta/

Tästä syystä kaikki asuntomme vuokrataan ilman vakuutta, eli vuokravakuus on meillä 0 euroa.

https://www.espoonasunnot.fi/etsitko-vuokra-asuntoa-espoosta

VAV:n vuokra-asuntoihin ei tarvitse maksaa vakuusmaksua.

https://vav.fi/asunnon-hakijalle/asuntotarjous-ja-sopimuksen-tekeminen/

M2-Kodeissa vakuutta ei useinkaan tarvitse maksaa, mutta se voidaan periä vuokralaiselta, jolla on maksuhäiriömerkintöjä.

https://m2kodit.fi/mita-tarkoittavat-vakuus-hyvityslasku-ja-mitka-ovat-…

Myös vuokraaminen hoituu kätevästi suoraan verkossa, ilman vuokravakuutta!

https://juliliving.com/

Lappeenrannan Asuntopalvelu luopuu vakuusmaksusta

https://yle.fi/a/74-20086466

Vuokravakuus Niiralan Kulman asunnoissa on nolla euroa.

https://www.niiralankulma.fi/niiralan-kulma/usein-kysyttya/usein-kysytt…

Vakuusmaksu 0 euroa

https://lahdentalot.fi/asukasopas/asunnon-hakeminen/

Sivakka luopui vakuuskäytännöstä vuokrasopimusuudistuksen yhteydessä.

https://sivakka.fi/vakuuksia-aletaan-palauttamaan-maaliskuussa/

Vierailija
119/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela ei todellakaan tajua miten vaikea on pienituloisen löytää halvempi asunto ja muuttaa siihen. Nykyään vuokravakuus vuokrayrityksillä tuppaa olemaan se 2 kk ellei jopa 3 kk.

Siksi pienituloiset hakevat kaupungin tms. sosiaalisen asumisen vuokra-asuntoja, joissa vakuutta ei ole. Niissä asunnoissa vaan et voi valita haluamaasi kämppää ja edullisinta vuokraa, vaan sinne on asukasvalinta, joss he valitsevat asukkaan, jolle sitten tarjotaan vuokraajan valitsemaa asuntoa. Tarkoittaa sitä, että asukkaan on asunnontarpeensa takia otettava tarjous vastaan, vaikka se ei olisikaan se halvin vaihtoehto.

Toisaalta kun joutuu hakemaan asuntoa asukasvalinnassa kuten yllä, niin jos sinulla jo ON asunto (se Kelan parjaama liian kallis lukaali), sitten sinun on aika vaikea päästä asuntojonossa kärkeen. Helsingin kaupungin asuntoihin oli esimerkiksi viime vuonna 10 000 hakijan jono, joten kun asunnontarve määrittelee paikkasi jonossa, ei kovinkaan helppoa ole saada edullista asuntoa.

Lisäksi ongelmaksi edullisen asunnon haussa tulee sekin jos haet yksiötä. Yksiöt ovat aina suhteessa kalliimpia kuin muut asunnot. Samalla vuokranantajalla samassa kohteessa kaksion vuokra voi olla 21 €/m, yksiön taas on 35 €/m. Näin on tietääkseni myös ainakin Hekalla että yksiöiden neliövuokra on perheasuntoja kalliimpi.

Lisäksi monissa kohteissa, jotka on tarkoitettu pienituloisille (on Ara-rajat), voi olla että yksiöitä ei ole ollenkaan tai on vain muutama, koska Suomessa usein perheitä suositaan yksinasuvien kustannuksella -- vaikka esimerkiksi Helsingissä yksinasuvia koko väestöstä on jo yli puolet. Kilpailu halvoista yksiöistä on siksi kovaa etenkin pk-seudulla pienituloisten kesken.

En lähde edes avaamaan miten vaikeaa on löytää se edullinen asunto, jos asunnonhakijalla on käytössä rollattori tai vaunuissa kulkeva vauva, tai sähköpyörätuoli. Näissä tapauksissa vaikeuskerroin kasvaa ennestään. Edullisimmat asunnot kun ovat usein hissittömässä talossa.

Yksinasuvan pienituloisen ajokortittoman ja autottoman ihmisen muuttaminen on hankalaa, monilla ei ole tuttuja, jotka voisivat/pystyisivät auttaa. Vaikka olisi säästänyt rahaa muuttofirmaan, niin melkoinen projektikoordinaattori saa siinä olla että homma pysyy rahallisesti ja ajallisesti hanskassa.

Vierailija
120/237 |
06.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että ne halvat asunnot löytyvät juuri yksityisiltä. Vuokrafirmojen asunnot ovat kalliita ja sen takia takuitakaan ei tarvita. Bisnestä tehdään ihmisten hädällä.