Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoitus työajan noudattamatta jättämisestä!

Vierailija
30.03.2025 |

Onko aivan totta, että työnantaja voi antaa varoituksen lomalla työn tekemisestä? 

Otin lomaa, jotta saisin rästityöt pois ja nyt sain työnantajalta siitä varoituksen! Onko tämä laillisesti aivan oikein?

Kommentit (188)

Vierailija
101/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten edelleen, merkkaisitteko miten nuo kohdat työajaksi? 

Sulle kerrotaan asia ratakiskoa vääntämällä ja siltikään et ymmärrä. Missä sä olet töissä, jos teillä ei ole lainkaan työnantajaa? 

Vierailija
102/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesälomalla itse ainakin menen kesätöihin muualle. Pitäkää 5 viikon tunkkilomanne. Mulle riittää kaksi. Samoin riittää yksi vapaapvä viikossa.

Työ voi olla myös intohimo ja elämäntapa, ei mikään 35h/vko kärsimysnäytelmä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No se joku ei siinä tapauksessa ymmärrä, mikä hänen työnkuvansa on. Työvälineet ovat työnantajan, ei työntekijän vastuulla. Jos työkoneesta menee johto rikki, uuden johdon hommaa työnantaja. Loisteputki taasen ei ole työväline, koska sitä käytetään kotona yleisesti. Sitä ei voi millään logiikalla laskea työajaksi, että ostat kotiisi uuden lampun. 

Tuota olet selkeästi jossain julkisella sektorilla töissä isossa organisaatiossa. Ei ole olemassa mitään mystistä henkilöä nimeltä työnantaja, vaan ihan joku ihminen ne hommat tekee. 

Ai yksityisellä sektorilla toimii mielestäsi vain itsenäisiä elinkeinon harjoittajia eikä kukaan ole palkattuna työntekijänä tietyn työnantajan listoilla? Kuinkas pieni lapsi sä oikein olitkaan?

Työnantaja on se Oy tai ry tai joku. Ei se Oy mit

Sori, en tajunnut, että keskuudessamme on autisti. Oletin, että aikuiset ihmiset ymmärtävät, mitä työnantaja tässä yhteydessä tarkoittaa. Työelämässä kun ihan yleisesti käytetään ilmaisua "työnantajan määrittämät työtehtävät". Lukee todennäköisesti sinunkin työsopimuksessasi nuo kolme sanaa, vaikka et ole vielä  tähän päivää mennessä hoksannut, mitä se tarkoittaa. Onneksi en ole sinun työnantajasi. Olisi helvetin raskasta, jos pitäisi joka asia vääntää ratakirskosta ja siltikään yksi taulapää ei tajuaisi, mitä hänen työkuvaansa kuuluu ja mitä ei. Meillä on töissä 6 henkilöä ja silti me tiedämme, mikä on työtehtävä ja mikä ei. Tiedämme myös kuka on työnantajamme ja kenen puoleen käännymme, jos tarvitsee esim. vaatia työhön soveltuvia työvaatteita, jotka lain mukaan ovat työnantajan vastuulla. 

Vierailija
104/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulle kerrotaan asia ratakiskoa vääntämällä ja siltikään et ymmärrä. Missä sä olet töissä, jos teillä ei ole lainkaan työnantajaa? 

Ei työnantaja mitään johtoa lähde ostamaan, vaan ihan ihminen sen tietenkin hakee kaupasta. Samoin, jos toimistolla on lamppu palanut, niin ihan siellä oleva henkilö sen joutuu vaihtamaan.

Vierailija
105/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja on se Oy tai ry tai joku. Ei se Oy mitään lamppuja tai johtoja käy ostamassa, vaan ihan ihminen sen homman joutuu tekemään. 

---

Mites kun kuitenkin ihan Suomen lakiin on kirjattu, että se on TYÖNANTAJA, joka vastaa asianmukaisten työolosuhteiden järjestämisestä? Ei lue mitään Oy:stä, vaan käytetään nimenomaan termiä TYÖNANTAJA. 

Vierailija
106/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, en tajunnut, että keskuudessamme on autisti. Oletin, että aikuiset ihmiset ymmärtävät, mitä työnantaja tässä yhteydessä tarkoittaa. Työelämässä kun ihan yleisesti käytetään ilmaisua "työnantajan määrittämät työtehtävät". Lukee todennäköisesti sinunkin työsopimuksessasi nuo kolme sanaa, vaikka et ole vielä tähän päivää mennessä hoksannut, mitä se tarkoittaa. Onneksi en ole sinun työnantajasi. Olisi helvetin raskasta, jos pitäisi joka asia vääntää ratakirskosta ja siltikään yksi taulapää ei tajuaisi, mitä hänen työkuvaansa kuuluu ja mitä ei. Meillä on töissä 6 henkilöä ja silti me tiedämme, mikä on työtehtävä ja mikä ei. Tiedämme myös kuka on työnantajamme ja kenen puoleen käännymme, jos tarvitsee esim. vaatia työhön soveltuvia työvaatteita, jotka lain mukaan ovat työnantajan vastuulla.

Edelleen, merkkaisitteko nuo mainitut asiat työajaksi vai ei? 

Vierailija
107/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei työnantaja mitään johtoa lähde ostamaan, vaan ihan ihminen sen tietenkin hakee kaupasta. Samoin, jos toimistolla on lamppu palanut, niin ihan siellä oleva henkilö sen joutuu vaihtamaan.

Jaa, sä olet töissä jossain puulaakifirmassa. No olisit heti sanonut. Itse olen tottunut siihen, että kiinteistöstä vastaa huoltoyhtiö, joka hoitaa lampunvaihdot. Sen kun soittaa sinne ja asia hoituu. Ei tarvitse itse kauppaan juosta. Johdot meillä hommaa muutenkin hankinnoista vastaava henkilö. Niitäkään varten ei tarvitse itse lähteä kauppaan juoksemaan. Työt ovat tauolla, jos niitä ei voi ilman johtoa tehdä. 

Vierailija
108/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, en tajunnut, että keskuudessamme on autisti. Oletin, että aikuiset ihmiset ymmärtävät, mitä työnantaja tässä yhteydessä tarkoittaa. Työelämässä kun ihan yleisesti käytetään ilmaisua "työnantajan määrittämät työtehtävät". Lukee todennäköisesti sinunkin työsopimuksessasi nuo kolme sanaa, vaikka et ole vielä tähän päivää mennessä hoksannut, mitä se tarkoittaa. Onneksi en ole sinun työnantajasi. Olisi helvetin raskasta, jos pitäisi joka asia vääntää ratakirskosta ja siltikään yksi taulapää ei tajuaisi, mitä hänen työkuvaansa kuuluu ja mitä ei. Meillä on töissä 6 henkilöä ja silti me tiedämme, mikä on työtehtävä ja mikä ei. Tiedämme myös kuka on työnantajamme ja kenen puoleen käännymme, jos tarvitsee esim. vaatia työhön soveltuvia työvaatteita, jotka lain mukaan ovat työnantajan vastuulla.

Edelleen, merkkaisitteko nuo mainitut asiat työajaksi vai ei? 

No ei sulle ruveta samaa asiaa moneen kertaan kertomaan. Jos et osaa lukea jo saamaasi vastausta, se on voivoi. Ei tarvitse sitten ihmetellä, kun työajan ymmärtäminenkin tuottaa ylivoimaisia vaikeuksia. Onneksi et sentään oikeasti ole työelämässä. Olisi kaamea taakka työkavereillesi, kun sinulle pitäisi 5min välein selittää, onko paskalla istuminen työtehtävä vai ei. 

Vierailija
109/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja on se Oy tai ry tai joku. Ei se Oy mitään lamppuja tai johtoja käy ostamassa, vaan ihan ihminen sen homman joutuu tekemään. 

---

Mites kun kuitenkin ihan Suomen lakiin on kirjattu, että se on TYÖNANTAJA, joka vastaa asianmukaisten työolosuhteiden järjestämisestä? Ei lue mitään Oy:stä, vaan käytetään nimenomaan termiä TYÖNANTAJA. 

Kyllä, mutta joku ihminen sen johdon ja lampun kaupasta hakee. Ja pienessä organisaatiossa tietenkin se työntekijä itse, joka paikalla on. Se, että työnantaja vastaa, tarkoittaa sitä, että ne maksetaan sillä firman luottokortilla. 

Vierailija
110/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa on jänniä työpaikkoja, kun yhtään virtapiuhaa ei ole varastossa, vaan vaativissa asiantuntijajohtajan tehtävissä työskentelevän ihmisen täytyy itse lähteä kauppaan ostamaan johtoa :D Lamppujen vaihtoonkaan ei ole varaa tilata huoltomiestä, vaan vaativissa asiantuntijajohtajan tehtävissä oleva siellä kraka kaulassa kiikku A-tikkailla lamppua vaihtamassa :D

Vierailija
111/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Kyllä, mutta joku ihminen sen johdon ja lampun kaupasta hakee. Ja pienessä organisaatiossa tietenkin se työntekijä itse, joka paikalla on. Se, että työnantaja vastaa, tarkoittaa sitä, että ne maksetaan sillä firman luottokortilla. 

Aika kummallinen työpaikka, kun paikalla on aina vain 1 ihminen eikä ole esim. huoltoyhtiötä lainkaan käytössä. Kai sä myös peset vessat ja korjaat vuotavat hanat ihan itse siellä toimistolla? 

Vierailija
112/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

**

Miksi teillä ei ole sopimusta huoltoyhtiön kanssa, vaan sinun talousasiantuntijana pitää juosta jonkun lampun perässä kaupoilla? 

Vierailija
113/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, sä olet töissä jossain puulaakifirmassa. No olisit heti sanonut. Itse olen tottunut siihen, että kiinteistöstä vastaa huoltoyhtiö, joka hoitaa lampunvaihdot. Sen kun soittaa sinne ja asia hoituu. Ei tarvitse itse kauppaan juosta. Johdot meillä hommaa muutenkin hankinnoista vastaava henkilö. Niitäkään varten ei tarvitse itse lähteä kauppaan juoksemaan. Työt ovat tauolla, jos niitä ei voi ilman johtoa tehdä. 

Laitoin kyllä, että en ole missään julkisella, jossa joka hommaan on oma tekijä. Edelleenkin, merkkaisitteko nuo työajaksi vai ei? Sehän tässä alunperin oli kyse, että työajan määritteleminen ei ole aina selkeää. Kyllä meillä välillä ihmiset keskustelee mitä kukakin työajaksi laittaa, koska tiukkaa rajaa ei ole eikä jokaista asiaa voi etukäteen määritellä. 

Vierailija
114/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

---

Etkös sää sanonut olevasi etätöissä? Miten se koti nyt yhtäkkiä muuttui pienen firman toimistoksi, jossa olet aina ihan yksin töissä?

Vierailija
115/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porvoossa on jänniä työpaikkoja, kun yhtään virtapiuhaa ei ole varastossa, vaan vaativissa asiantuntijajohtajan tehtävissä työskentelevän ihmisen täytyy itse lähteä kauppaan ostamaan johtoa :D Lamppujen vaihtoonkaan ei ole varaa tilata huoltomiestä, vaan vaativissa asiantuntijajohtajan tehtävissä oleva siellä kraka kaulassa kiikku A-tikkailla lamppua vaihtamassa :D

No ei minulla ole kotona useita virtajohtoja. Ja olisi kyllä aivan älytöntä soittaa jotain huoltomiestä vaihtamaan lamppu eikä pimeässä muutenkaan ole kiva olla. Pienessä organisaatioissa on nyt vähän pakko tehdä asioita eikä olettaa, että joku muu ne tekee. 

Vierailija
116/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoin kyllä, että en ole missään julkisella, jossa joka hommaan on oma tekijä. Edelleenkin, merkkaisitteko nuo työajaksi vai ei? Sehän tässä alunperin oli kyse, että työajan määritteleminen ei ole aina selkeää. Kyllä meillä välillä ihmiset keskustelee mitä kukakin työajaksi laittaa, koska tiukkaa rajaa ei ole eikä jokaista asiaa voi etukäteen määritellä. 

Voi kultapieni, kun ihan meillä yksityisellä sektorillakin kiinteistöjen huollosta vastaan kiinteistönhuoltoyritys, ei suinkaan firman talousosasto. Sillä firman talousosastolla kun ei edes ole sellaista koulutusta, että sen olisi laillista ryhtyä vaikkapa sähköhommia tekemään. Teillä vissiin sinä vastaat myös sähkötöistä. koska olet korvaamaton yksilö, jonka pitää tehdä kaikki työt aina ihan yksin. 

Vierailija
117/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättikö sinut asia, että Suomi on täynnä pieniä firmoja? Ei niissä jotain lamppua varten tilata huoltomiestä, vaan usein se toimitusjohtaja itse sen vaihtaa. 

Vierailija
118/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tulee työnrästejä? Mitä työajalla teet ja miksi ne pitää hoitaa vapalla ajalla? 

Vierailija
119/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä kohtaa puhuin jotain julkisesta sektorista? Et kai sä vakavissaan luule, että esim. yksityisellä lääkäriasemalla lääkäri lähtee ostamaan lamppua kesken vastaanoton? :D Tai joku HR-päällikkö rupeaa pesemään vessoja vaikkapa Valtran kaltaisessa yksityisessä firmassa? :D

Vierailija
120/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei minulla ole kotona useita virtajohtoja. Ja olisi kyllä aivan älytöntä soittaa jotain huoltomiestä vaihtamaan lamppu eikä pimeässä muutenkaan ole kiva olla. Pienessä organisaatioissa on nyt vähän pakko tehdä asioita eikä olettaa, että joku muu ne tekee. 

Äsken sä olit vielä toimistolla tekemässä niitä hommia pimeästi. Nyt yhtäkkiä oletkin kotona. Koeta nyt päättää trollipieni :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi