Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varoitus työajan noudattamatta jättämisestä!

Vierailija
30.03.2025 |

Onko aivan totta, että työnantaja voi antaa varoituksen lomalla työn tekemisestä? 

Otin lomaa, jotta saisin rästityöt pois ja nyt sain työnantajalta siitä varoituksen! Onko tämä laillisesti aivan oikein?

Kommentit (188)

Vierailija
61/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai sä et osaa erottaa, mikä on työntekoa ja mikä ei? No ei ihmekään, että sinulle on epäselvää, mistä nyt puhutaan. 

Aika monessa asiantuntijatyössä ei voi vetää selvää rajaa. Jos luen artikkelia iltaisin kotona, niin onko se työntekoa? Huomaan uutisen ja siirryn lukemaan juttua jostain lakimuutoksesta jne. 

ei tietenkään ole työntekoa se, että lukee työhönsä liittyviä tieteellisiä artikkeleja omalla ajallaan tai lukee esim. työnkuvaansa liittyvästä lakimuutoksesta. Kyllä on ihmiset hukassa.... Tuskinpa teet mitään tieteellistä työtä ainakaan, kun on työajan käsite noin pahasti hukassa.

No ihan perustellusti voisin lukea lakimuutoksista myös työajalla, jolloin se sitten on tietenkin työaikaa? Ja en tee tieteellistä työtä vaan ihan muuta. 

niin voisit, mutta se ei ole työaikaa, jos päätät lukea lakimuutoksista vapaa-ajallasi.

Vierailija
62/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. sairauslomalla työskentelystä, voi tulla isot sanktiot. Vakuutukset ei nimittäin ole voimassa ja jos silloin sattuu jotain niin kuka korvaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan voi toki olla vaikea ymmärtää tätä, koska työ on aika selkeästi rajattu sinne työpaikalle ja on muutenkin tarkkaan käskytettyä. Itsellä taas todella laaja työnkuva ja vapaat työajat ja etätyö. 

**

Aika ylimielinen kommentti. Vaikka sulla olisi miten laaja työnkuva, kyllä sulla silti on asioita, jotka ovat osa työtäsi ja asioita, jotka eivät ole. Muutenhan sä voisit laskuttaa siitäkin, kun peset pyykkiä, koska töissä tarvitaan vaatteita jne. jne. Se on sitten toinen asia, jos etätyössä teet työajallasi jotain muuta kuin töitä.  

Mitähän ylimielisyyttä tuossa oli? On ihan ymmärrettävää, että sairaanhoitajana työskentelevä henkilö näkee työelämän omasta perspektiivistä. Ja totta kai valtaosa vapaa-ajasta on ihan selkeää, mutta on paljon asioita missä rajanveto ei ole selkeää. Ne toki valtaosin liittyvät juurikin siihen, kun lueskelee jotain ym. 

Vierailija
64/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. sairauslomalla työskentelystä, voi tulla isot sanktiot. Vakuutukset ei nimittäin ole voimassa ja jos silloin sattuu jotain niin kuka korvaa?

Tämä ei ole totta. Sairauslomalla saa ihan vapaasti tehdä töitä, kunhan se ei haittaa paranemista. Ja toki pitääkin, jos aiemmin on työkuntoinen. 

Vierailija
65/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selkeästi et näytä ymmärtävän, että kaikkien työ ei ole samaa kuin sinun ja että työtä ei aina pysty määrittämään. Kyllä oikein hyvin tiedän mitä työni pitää sisällä, mutta tosiaan työnteon määrittäminen ei ole yksiselitteistä. Ei se mikään ongelma minulle ole, kun olen siihen tottunut. 

Huolestuttavaa, että vaativissa asiantuntijatehtävissä oleva ihminen ei osaa edes erottaa käsitteitä työnteko ja työnkuva toisistaan. Ja sitten paasaa ylimielisenä sairaanhoitajalle, joka ymmärtää, että artikkelin lukeminen ei ole työtä, jos ei se kuulu ihmisen työnkuvaan. Aika surullinen tapaus olet. 

Vierailija
66/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajan voi toki olla vaikea ymmärtää tätä, koska työ on aika selkeästi rajattu sinne työpaikalle ja on muutenkin tarkkaan käskytettyä. Itsellä taas todella laaja työnkuva ja vapaat työajat ja etätyö. 

**

Aika ylimielinen kommentti. Vaikka sulla olisi miten laaja työnkuva, kyllä sulla silti on asioita, jotka ovat osa työtäsi ja asioita, jotka eivät ole. Muutenhan sä voisit laskuttaa siitäkin, kun peset pyykkiä, koska töissä tarvitaan vaatteita jne. jne. Se on sitten toinen asia, jos etätyössä teet työajallasi jotain muuta kuin töitä.  

Mitähän ylimielisyyttä tuossa oli? On ihan ymmärrettävää, että sairaanhoitajana työskentelevä henkilö näkee työelämän omasta perspektiivistä. Ja totta kai valtaosa vapaa-ajasta on ihan selkeää, mutta on paljon asioita missä rajanveto ei ole selkeää. Ne toki valtaosin liittyvät juur

Kyllä valtaosa etätyötä tekevistä asiantuntijoista osaa sanoa ihan tasan tarkalleen milloin on töissä ja milloin on vapaa-ajalla. Sinulla taas vaikuttaa olevan asiassa ongelmia mikä oli selvää ketjussa kommentoivalle sairaanhoitajallekin. Ihan turha yrittää piiloutua sen etätyön ja asiantuntijatyön taakse. Ei selvästikään osaa erottaa työaikaasi vapaa-ajastasi.

Vierailija
67/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

**

Mitähän ylimielisyyttä tuossa oli? On ihan ymmärrettävää, että sairaanhoitajana työskentelevä henkilö näkee työelämän omasta perspektiivistä. Ja totta kai valtaosa vapaa-ajasta on ihan selkeää, mutta on paljon asioita missä rajanveto ei ole selkeää. Ne toki valtaosin liittyvät juur

Ei sairaanhoitajat elä irrallaan muusta yhteiskunnasta, vaan heillä on käytössään ihan samat tiedot erilaisista työtehtävistä kuin sinullakin. Yllättikö?

Vierailija
68/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin voisit, mutta se ei ole työaikaa, jos päätät lukea lakimuutoksista vapaa-ajallasi.

Tässähän on kyse juuri siitä, mitä merkkaan työajaksi. 

Vierailija
69/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

**

On ihan ymmärrettävää, että ihminen, joka ei tiedä, mitä hän tekee työkseen, ei myöskään ymmärrä, milloin hän tekee töitä. Sellaista se on kun provoilee vauvapalstalla ja kutsuu sitä työksi :D

Vierailija
70/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi et näytä ymmärtävän, että kaikkien työ ei ole samaa kuin sinun ja että työtä ei aina pysty määrittämään. Kyllä oikein hyvin tiedän mitä työni pitää sisällä, mutta tosiaan työnteon määrittäminen ei ole yksiselitteistä. Ei se mikään ongelma minulle ole, kun olen siihen tottunut. 

Huolestuttavaa, että vaativissa asiantuntijatehtävissä oleva ihminen ei osaa edes erottaa käsitteitä työnteko ja työnkuva toisistaan. Ja sitten paasaa ylimielisenä sairaanhoitajalle, joka ymmärtää, että artikkelin lukeminen ei ole työtä, jos ei se kuulu ihmisen työnkuvaan. Aika surullinen tapaus olet. 

Mikä ihmeen kommentti tämä nyt oli? Itse kirjoitin haastavuudesta välillä miettiä mitä merkkaa työajaksi. Sitten tullaan kertomaan, ettei siinä voi olla mitään vaikeaa. Ja ihan ymmärrettävää, että sairaanhoitajan työnkuva on ihan erilainen, joten ei ehkä ymmärrä tätä haastetta selvästikään. 

Vierailija
71/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä valtaosa etätyötä tekevistä asiantuntijoista osaa sanoa ihan tasan tarkalleen milloin on töissä ja milloin on vapaa-ajalla. Sinulla taas vaikuttaa olevan asiassa ongelmia mikä oli selvää ketjussa kommentoivalle sairaanhoitajallekin. Ihan turha yrittää piiloutua sen etätyön ja asiantuntijatyön taakse. Ei selvästikään osaa erottaa työaikaasi vapaa-ajastasi.

Sitähän tässä kirjoitin, että välillä joutuu miettimään mitä kirjaa työajaksi. Ja ihan samaa pohdintaa kollegat joskus käyvät. Varmaan juu monessa paikkaa on selvää toki. 

Vierailija
72/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen kommentti tämä nyt oli? Itse kirjoitin haastavuudesta välillä miettiä mitä merkkaa työajaksi. Sitten tullaan kertomaan, ettei siinä voi olla mitään vaikeaa. Ja ihan ymmärrettävää, että sairaanhoitajan työnkuva on ihan

Miksi sä jankkaat siitä sairaanhoitajasta? Eihän henkilön ammatti liity mitenkään siihen, osaako hän erottaa työtehtävänsä ja vapaa-aikansa toisistaan. Jokainen pystyy siihen, kun opettelee ymmärtämään, mitä sana työnkuva tarkoittaa ja mitä kaikkea siihen omaan työnkuvaan kuuluu. Itse olen titteliltäni palkka-asiantuntija ja teen etätöitä. Minulla ei ole mitään vaikeuksia ymmärtää, että on tee töitä, jos luen vapaa-ajallani esimerkiksi tiedotteen uudesta palkka-asetuksesta. Se, että artikkeli liittyy minun työhöni, ei muuta vapaa-aikaa työajaksi. Artikkelin lukeminen on ikään kuin opiskelua, joka tukee ammattitaitoani. Käytännön tasolla sama idea kuin siinä, jos opiskelisin monimuotokoulutuksessa työn ohella täydentääkseni osaamistani. Ei minulle silloinkaan maksettaisi palkkaa siitä, että opiskelen, vaan ainoastaan siitä, kun teen töitä. 

Vierailija
73/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sairaanhoitajat elä irrallaan muusta yhteiskunnasta, vaan heillä on käytössään ihan samat tiedot erilaisista työtehtävistä kuin sinullakin. Yllättikö?

Selkeästi tässä ketjussa kirjoittava sairaanhoitaja ei ymmärtänyt haastetta. 

Vierailija
74/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen kommentti tämä nyt oli? Itse kirjoitin haastavuudesta välillä miettiä mitä merkkaa työajaksi. Sitten tullaan kertomaan, ettei siinä voi olla mitään vaikeaa. Ja ihan ymmärrettävää, että sairaanhoitajan työnkuva on ihan

Uutispommi lapselle: Myös sairaanhoitaja voi tehdä etätöitä. Et voi siis vedota etätöihin, jos et ymmärrä, mitä työnkuvaasi kuulu ja mitä ei. 

eri

Vierailija
75/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selkeästi tässä ketjussa kirjoittava sairaanhoitaja ei ymmärtänyt haastetta. 

No ei varmasti ymmärtänyt, kun sinun kuvaamaasi haastetta ei ole muilla kuin sinulla. Ei edes meillä, jotka teemme etätöitä joustavalla/vapaalla työajalla. Kaikki muut paitsi sinä osaavat kertoa, milloin ovat töissä ja milloin eivät. Turhaan sinä siitä sairaanhoitajalle räyhäät, että kapasiteettisi ei riitä noin yksinkertaisen asian hahmottamiseen. 

Vierailija
76/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö joku vapaa-ajalla töitä? 

Mää kävin epähuomiossa lauantaina töissä 1988. Ihmettelinkin miksi juna oli niin tyhjä.

Vierailija
77/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on oikein. Työnantaja on palkannut loma-ajaksesi tuuraajan ja nyt sinä teit hänen hommansa eli aiheutit työnantajale rutkasti lisää kuluja. 

Ei työnantajat mitään tuuraajia palkkaa. Loman jälkeen on itse tehtävä rästiin jääneet työt.

Vierailija
78/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menipäs jollain nyt kovasti ihon alle kun hoitsu osasi määritellä, onko artikkelin lukeminen työaikaa vai ei :D

Vierailija
79/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sä jankkaat siitä sairaanhoitajasta? Eihän henkilön ammatti liity mitenkään siihen, osaako hän erottaa työtehtävänsä ja vapaa-aikansa toisistaan. Jokainen pystyy siihen, kun opettelee ymmärtämään, mitä sana työnkuva tarkoittaa ja mitä kaikkea siihen omaan työnkuvaan kuuluu. Itse olen titteliltäni palkka-asiantuntija ja teen etätöitä. Minulla ei ole mitään vaikeuksia ymmärtää, että on tee töitä, jos luen vapaa-ajallani esimerkiksi tiedotteen uudesta palkka-asetuksesta. Se, että artikkeli liittyy minun työhöni, ei muuta vapaa-aikaa työajaksi. Artikkelin lukeminen on ikään kuin opiskelua, joka tukee ammattitaitoani. Käytännön tasolla sama idea kuin siinä, jos opiskelisin monimuotokoulutuksessa työn ohella täydentääkseni osaamistani. Ei minulle silloinkaan maksettaisi palkkaa siitä, että opiskelen, vaan ainoastaan siitä, kun teen töitä. 

Totta kai ammatti liittyy siihen, miten työelämää ajattelee. Sairaanhoitajan työ on aika selvärajaista ja toki paikkaan sidottua. Kyllä meillä vaan myös opintoja ja täydennyskoulutusta pidetään ihan työaikana. Samoin kyllä toki työajaksi merkkaan, jos jonkun vastaavan artikkelin luen. Omituista, jos ei olisi työaikaa, kun itselläni työnkuva sisältää johtamisrooli ja sitä kautta tietysti iso osa on tiedonhakua. 

Vierailija
80/188 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai ammatti liittyy siihen, miten työelämää ajattelee. Sairaanhoitajan

Kerrotko vielä, mihin paikkaan se etätöissä olevan sairaanhoitajan työ on sidottu? Vai jankkaatko sä taas ilman, että edes tiedät sairaanhoitajan työnkuvasta muuta kuin sen, mitä olet sairalassa nähnyt?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän