Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni ovat nyt kesätyöikäisiä, ja mahdollistavat kesätyöpaikoissaan omalla työpanoksellaan kesälomat vakituiselle henkilökunnalle.
Vela, milloin sinun lapsesi mahdollistaa muille loman?
Mun työtä ei voi sijaistaa kuka tahansa kesätyöikäinen. Yleensä ei sijaista kukaan.
Mun miehellä on sama juttu. Vakituiset sijaistavat toinen toisiaan (asiantuntijatehtävä).
Meillä on heinäkuu niin hiljainen, että se on suosittu työkuukausi. Jonkun pitää kuitenkin päivystää, mutta töitä on käytännössä ehkä kerran viikossa jotain pientä hoidettavaa. Asiantuntijatyö kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, että lapselliset valitsee lomikseen koulujen loma-ajat. Tosin työelämässä se ei saisi olla peruste antaa jollekin aina loma samaan aikaan, jos joku muukin sen lomansa siihen jonain vuonna haluaa. Lomien kierto on reiluinta, jos ei keskenään haluta/voida sopia aikoja, jotka on kaikille ok.
Miksi se viikko 8 pks on juuri oikea aika lapsettoman lomalle?Itse en koskaan pidä kyseisellä viikolla talvilomaa.
Tapahtumat? Sukulaislasten lomat?
Jos ne sukulaiset ei saa sitä lomaa tolle viikolle, et sinäkään siitä heidän kanssaan voi nauttia vaan ne lapset on leirillä tms.
Miten niiden vanhempien lomat liittyy mihinkään?
Ja jos talvivaellus järjestetään sillä viikolla niin en voi vaatia sitä jollain toisella viikolla. Aivan varmasti yritän hakea lomaa sille viikolle. Jos sitä ei saa niin sitten ei saa, mutta sun kysymys liittyi siihen että miksi edes hakea. Ihmiset hakee lomaa silloin kun on tarve.
En se minä ollut, mutta ok. Mitenhän luulet vanhempien lomien liittyvän asiaan? Kukaan ei laita lapsiaan lomalla lapsettoman sukulaisen hoitoon. Sellaista talvivaellusta ei olekaan, joka olisi vain vkolla 8. Ja miksi lapseton lähtisi jarjestetylle (perhe)vaellukselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, että lapselliset valitsee lomikseen koulujen loma-ajat. Tosin työelämässä se ei saisi olla peruste antaa jollekin aina loma samaan aikaan, jos joku muukin sen lomansa siihen jonain vuonna haluaa. Lomien kierto on reiluinta, jos ei keskenään haluta/voida sopia aikoja, jotka on kaikille ok.
No näinhän se ei mene. Tai toki jos kesälomaa pitää, niin se tulee melkein pakolla koulujen loma-aikaan, koska kouluista ollaan lomalla parisen kuukautta. Kuka normaali työssäkäyvä voi valita lomikseen koulujen loma-ajat? sehän vaatii yli 10 viikkoa lomaa vuodessa, ja yleensä lomia on käytössä suunnilleen puolet tuosta.
Vain julkisella sektorilla lomaa on 38 arkipäivää ma-pe
Ja sielläkin vain jos vuosilomaa kerryttävää palve
Yksityisellä puolella viikon loma vaatii 6 lomapäivää aina, koska lauantaitkin lasketaan. Julkisella puolella viikon lomaan riittää 5 lomapäivää, AINA!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No näinhän se ei mene. Tai toki jos kesälomaa pitää, niin se tulee melkein pakolla koulujen loma-aikaan, koska kouluista ollaan lomalla parisen kuukautta. Kuka normaali työssäkäyvä voi valita lomikseen koulujen loma-ajat? sehän vaatii yli 10 viikkoa lomaa vuodessa, ja yleensä lomia on käytössä suunnilleen puolet tuosta.
Niin ensimmäinen kesälomakuukausi on toukokuu ja viimeinen syyskuu. Ja lapselliset on lomalla joko kesäkuussa tai heinäkuussa ja usein myös hiihtoloman tai syysloman aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sinkuilla ei ole varaa mennä mihinkään sesonkina, joten valitus seis. Lapselliset saa sentään lapsilisät yms. Matkarahat valtiolta.
Minkä suuruinen sä kuvittelet sen lapsilisän olevan?
Kelahan sen maksaa, joten itku ja kitinä seis. Ilmankos tänne tullaan tekemään lapsia
Kannattaa hommata lapsi vaikka ihan jonku ohikulkijan kanssa, kun sitten saa lapsilisän. Typerintä, mitä tiedän on kadehtia lapsilisää. Lapsi kun vaatii ruokaa, vaatteita ja kaikkea mitä sinäkin vaadit, että pysyt hengissä. Lapsi tulee maksamaan paljon enemmän, mitä lapsilisä on, ettei siitä mitään tuottoa ole. Lapsilisä käytetään lapsen hyvinvointiin. Jos joku nalle wahlroos pystyy lapsilisän sijoittaan, niin suurin osa ei pysty.
Itse en ole lapsettomana koskaan ymmärtänyt tätä nurinaa. Miksi minä edes haluaisin olla lomalla koulujen syys- tai hiihtoloma-aikana?
Minusta on ihan ymmärrettävää, että ne joilla on lapsia voivat pitää lomaa silloin, minulle käy ihan hyvin joku muukin ajankohta. Kesälläkin koulujen loma-ajat ovat pitkät, eikä yhdessäkään työpaikassa ole ollut ongelmana, että ne joilla on lapsia haluaisivat juuri johonkin tiettyyn kohtaan lomansa, vaan siihen kesä-elokuun ajanjaksoon ja siihen nyt mahtuu vaikka kuinka joustavasti lomajakso. Enemmänkin ne lapsettomat ovat halunneet pitää juuri siitä juhannuksesta alkaen.
Ehkä ala ja/tai työpaikkakohtaista sitten. Tai sitten en vain ole huomannut tällaista kun minulle ei kovinkaan usein ole väliä, mihin se loma sijoittuu, jotain mukavaa sitä keksii ajankohdasta riippumatta ja aikatauluni ovat joustavat joten minua ei lainkaan haittaa, jos he joilla on lastenhoito-ongelmia sumplivat omansa ensin. Vastineeksi aina silloin harvoin kun olen loman jostain syystä halunnut johonkin tiettyyn ajankohtaan, on se järjestynyt ihan ongelmitta.
Jaa. Työnantaja päättää lomista. Kunhan ne saa pitää lomakautena.
Moni perheellinen pitää myös sen kesäkuun, koska no, koulut on kiinni silloinkin. Heinäkuussa lähinn päiväkodit menee kiinni, niin sitten pitää se toinen vanhempi. Että saa lomat riitämään.
Ei oo vaikeeta. Ja kaikilla ei edes ole lapsia, joten eiköhän se sopu sopimalla löydy. Jos ei niin sitten työpaikan ryhmähengessä on parannettavaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain julkisella sektorilla lomaa on 38 arkipäivää ma-pe
Ja
Ei julkisellakaan saa kaikkia lomia kesään vaikka kuinka uhriutuu. Tietysti moni mamma sitten kesällä etenkin todella paljon poissa kun lapset urakalla "sairastavat" . Jos ei mamma saa heinäkuulle lomaa niin ei mitenkään harvinaista että kuusi työpäivää vähintään ollaan silloin lasten takia poissa kun niin taas ovat sairaana. Jos loma onkin heinäkuussa niin lapset eivät sairasta kesäkuussa tai elokuussa. Kun samaa koettu vuodesta toiseen niin tietää jo kuvion. Samat mammat ovat ensin vaatineet heinäkuuta itselleen lomaksi mutta eivät aina onnistu. Kaikki esimiestä myöten tietävät vedättämisen mutta eihän sitä toimintaa sovi kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän mahtaa löytyä sulle työpaikka, jossa ei työskentele lapsia saaneita henkilöitä :D
Terveyskeskuslääkäriltä työrajoitelausuntoa hakemaan sitten vaan 🤣🤣🤣
Lapset ja lapsiperheet... Nuo työelämän syöpä.
Millähän niistä pääsisi eroon?
S/
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse kun olin perheettömänä töissä oli mielestäni ihan selvä, että perheelliset viettää lastensa kanssa Joulut ym. Nyt perheellisenä sitten ne joilla on aikuiset lapset, joustavat. Hyvässä symbioosissa toimitaan.
Hyvässä symbioosissa tosiaan, kun sitten on meitä jotka emme lapsia missään vaiheessa halua, mutta olisi kiva saada viettää joulu puolison kanssa edes joskus. Ei voi mennä niin, että ne jotka ovat valinneet lapsettomuuden joutuvat aina joustamaan ja menettämään mahdollisuuden viettää tietyt juhlapyhät tai loma-ajat vapaalla. Työsopimuksessa ei ole kirjattuna mitään erityisoikeuksia lapsiperheiden loma-ajoista tai joulun vietosta, vaan kaikki ns. samalla viivalla olevat työntekijät tekevät kaikkia vuoroja oli päivä mikä hyvänsä.
Vierailija kirjoitti:
No voit toki vaatia työnantajaa kierrättämään lomakuukausia. Muista sitten, että jos hankit lapsia, niin tämä käytäntö koskee sinuakin.
Aiemmin oli reilu epävirallinen sopimus, että lapsettomat eivät lomailleet heinäkuussa ja perheelliset lomailivat. Kun perheellisten lapset aikuistuivat, niin he lopettivat heinäkuussa lomailun, jolloin lapsettomat olivat hankkineet lapsia ja he pääsivät heinäkuussa lomalle.
Nykyään ei enää osata sopia tällaista ja se on sääli.
Nykyään lapsettomat ovat minä minä ja minä. Ja jos ne saavat myöhemmin lapsia, jatkuu heidän elämänsä muuten samalla tavalla, mutta siihen tulee viimeisen minän tilalle "ja mun lapset"
Mitäpä veikkaat, miten hyvin nämä keskenään sopii yhtään mitään?
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole lapsettomana koskaan ymmärtänyt tätä nurinaa. Miksi minä edes haluaisin olla lomalla koulujen syys- tai hiihtoloma-aikana?
Minusta on ihan ymmärrettävää, että ne joilla on lapsia voivat pitää lomaa silloin, minulle käy ihan hyvin joku muukin ajankohta. Kesälläkin koulujen loma-ajat ovat pitkät, eikä yhdessäkään työpaikassa ole ollut ongelmana, että ne joilla on lapsia haluaisivat juuri johonkin tiettyyn kohtaan lomansa, vaan siihen kesä-elokuun ajanjaksoon ja siihen nyt mahtuu vaikka kuinka joustavasti lomajakso. Enemmänkin ne lapsettomat ovat halunneet pitää juuri siitä juhannuksesta alkaen.
Ehkä ala ja/tai työpaikkakohtaista sitten. Tai sitten en vain ole huomannut tällaista kun minulle ei kovinkaan usein ole väliä, mihin se loma sijoittuu, jotain mukavaa sitä keksii ajankohdasta riippumatta ja aikatauluni ovat joustavat joten minua ei lainkaan haittaa, jos he joilla on lastenhoito-ongelmia sumplivat omansa ensin. Va
Varmaan riippuu työpaikasta, mutta meillä myös touko- ja syyskuu ovat lomakuukausia ja mielelläni viettäisin kesäloman kesällä enkä syyskussa tai toukokuussa vain siksi, että perheellisillä olisi mukavat lomat samaan aikaan lastensa kanssa. Nuo viikon lomat nyt on itsellenikin ihan se ja sama onko ne päällekäin koulujen syys- tai talviloman kanssa, mutta sitä kuukauden kesälomaa odotamme myös me, joilla ei ole jälkikasvua kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sinkuilla ei ole varaa mennä mihinkään sesonkina, joten valitus seis. Lapselliset saa sentään lapsilisät yms. Matkarahat valtiolta.
Minkä suuruinen sä kuvittelet sen lapsilisän olevan?
Kelahan sen maksaa, joten itku ja kitinä seis. Ilmankos tänne tullaan tekemään lapsia
Kannattaa hommata lapsi vaikka ihan jonku ohikulkijan kanssa, kun sitten saa lapsilisän. Typerintä, mitä tiedän on kadehtia lapsilisää. Lapsi kun vaatii ruokaa, vaatteita ja kaikkea mitä sinäkin vaadit, että pysyt hengissä. Lapsi tulee maksamaan paljon enemmän, mitä lapsilisä on, ettei siitä mitään tuottoa ole. Lapsilisä käytetään lapsen hyvinvointiin. Jos joku nalle wahlroos pystyy lapsilisän sijoittaan, niin suurin osa ei pysty.
Ja jos vanhemmat säästää lapsilleen lapsilisän verran rahaa, niin millä perusteella juuri se raha on lapsilisää. Vai onko ajatus niin, että mikäli lapsilisää saavilta perheiltä jää lapsilisän verran rahaa säästöön, niin silloin lapsilisät säästetään? Millä logiikalla? Täytyykö tosiaan lapsiperheen elää kädestä suuhun, jotta sitä ei voi syyttää lapsilisien säästämisestä joko kokonaan tai osittan.
Lapseen käytetään vaikkapa 300-500e/kk. Samaan aikaan säästetään lapsilisän verran rahaa lapselle rahastoon = moraalitonta käyttää lapsilisät tuollatavalla sijoittamalla nönnönnöö..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse kun olin perheettömänä töissä oli mielestäni ihan selvä, että perheelliset viettää lastensa kanssa Joulut ym. Nyt perheellisenä sitten ne joilla on aikuiset lapset, joustavat. Hyvässä symbioosissa toimitaan.
Hyvässä symbioosissa tosiaan, kun sitten on meitä jotka emme lapsia missään vaiheessa halua, mutta olisi kiva saada viettää joulu puolison kanssa edes joskus. Ei voi mennä niin, että ne jotka ovat valinneet lapsettomuuden joutuvat aina joustamaan ja menettämään mahdollisuuden viettää tietyt juhlapyhät tai loma-ajat vapaalla. Työsopimuksessa ei ole kirjattuna mitään erityisoikeuksia lapsiperheiden loma-ajoista tai joulun vietosta, vaan kaikki ns. samalla viivalla olevat työntekijät tekevät kaikkia vuoroja oli päivä mikä hyvänsä.
Käsi sydämellä, montako joulua olet ollut töissä? Sulla j sun puolisolla on täysi vapaus päättää yhteinen aikanne vaikka olette töissä molemmat. Lapsiperheillä hyvin harvoin, useimmiten toinen on töissä kun tounen on lomalla, koska lasten loma-ajat. Meillä ei ole ollut tätä ongelmaa koskaan, koska olen hoitanut lapset kotona ja nyt kun he ovat koulussa, pidän yksityisyrittäjänä lomaa koko kesän. Mutta en silti tajua ollenkaan lapsettomien kitinää siitä, jos perhe saa lomansa lasten ehdoilla. En mitenkään päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minullakin on perhe vaikkei siihen enää kuulu pieniä lspsia. Siksi mielestäni on ihan selvää, että haluan viettää Joulun heidän kanssaan.
Ei se menekkään niin. Ainakaan Oman noin 25v työurani aikana. Välillä lomailin lapsettomanakin just heinäkuussa ja joulunpyhinä yms. Ja viime keväänä olin Kesälomalla toukokuussa kun oli tarvetta.
Mutta lapsiperheillä nyt on useimmiten parempi perustelu loma-ajoilleen kuin lapsettomilla. Sen puolison kainalossa kerkee ihan perusviikonloppunakin rentoutua, ja jouluna töissä on mitä parhain tekosyy välttää liian pitkät sukuloinnit. Joissa ei hermo lepää.
Mä ainakin teen näitten lomavaraajien elämästä helvettiä työpaikalla jos ne varaa parhaat lomat. Kiusaan ja levitän juoruja
Pakkoko niistä lapsista on siellä työpaikalla puhua?