Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin

Vierailija
27.03.2025 |

Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758

Kommentit (956)

Vierailija
361/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee, että lapselliset valitsee lomikseen koulujen loma-ajat. Tosin työelämässä se ei saisi olla peruste antaa jollekin aina loma samaan aikaan, jos joku muukin sen lomansa siihen jonain vuonna haluaa. Lomien kierto on reiluinta, jos ei keskenään haluta/voida sopia aikoja, jotka on kaikille ok.

No näinhän se ei mene. Tai toki jos kesälomaa pitää, niin se tulee melkein pakolla koulujen loma-aikaan, koska kouluista ollaan lomalla parisen kuukautta. Kuka normaali työssäkäyvä voi valita lomikseen koulujen loma-ajat? sehän vaatii yli 10 viikkoa lomaa vuodessa, ja yleensä lomia on käytössä suunnilleen puolet tuosta.

Vain julkisella sektorilla lomaa on 38 arkipäivää ma-pe

Vierailija
362/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodit eivät sulje oviaan koko kesäksi. Kyllä se lapsi voi olla siellä myös kesällä. Ihan vanhempien omaa höpö höpö juttuja taas. Kouluikäinen pärjää jo yksin päiväseltään ja jos ei pärjää, kannattaa kysyä vaikka jotain tuttua tai tuttavan tuttua teiniä hoitamaan rahaa vastaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ongelmahan poistuu, kun koululoma-aikoja muutetaan myöhäisemmiksi. Vapautuu se ainoa talvilomaviikko, joka sinkuilla vuodessa vapaata. Lapsien kanssa voin mennä viikkoa myöhemminkin. Usein paremmat kelitkin.

Vierailija
364/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni ovat nyt kesätyöikäisiä, ja mahdollistavat kesätyöpaikoissaan omalla työpanoksellaan kesälomat vakituiselle henkilökunnalle.

Vela, milloin sinun lapsesi mahdollistaa muille loman?

Vierailija
365/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle muiden lomien ja vapaiden mahdollistajan rooli sopii hyvin. Muille ei kuitenkaan vaikuta sopivan se, että pääsen hyötymään siitä lompakon paksuuntumisella ja lomailulla lähes milloin vain haluan muiden lomien ulkopuolella. Juuri viime viikolla eräs paheksui myös, että olen ollut joka viikonlopun töissä tänä vuonna. Totesin vain, että niin näyttää käyneen tällä kertaa, kun moni ei niitä halua tehdä eikä minulle ole ongelma tehdä niitä. 

Vierailija
366/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee, että lapselliset valitsee lomikseen koulujen loma-ajat. Tosin työelämässä se ei saisi olla peruste antaa jollekin aina loma samaan aikaan, jos joku muukin sen lomansa siihen jonain vuonna haluaa. Lomien kierto on reiluinta, jos ei keskenään haluta/voida sopia aikoja, jotka on kaikille ok.

Miksi se viikko 8 pks on juuri oikea aika lapsettoman lomalle?Itse en koskaan pidä kyseisellä viikolla talvilomaa.

Tapahtumat? Sukulaislasten lomat? 

Jos ne sukulaiset ei saa sitä lomaa tolle viikolle, et sinäkään siitä heidän kanssaan voi nauttia vaan ne lapset on leirillä tms. Tapahtumiin pääset kyllä vaikka sulla olisi lomaakaan kun sulla ei niitä lapsia ole mietittävänä. 

Vierailija
367/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni ovat nyt kesätyöikäisiä, ja mahdollistavat kesätyöpaikoissaan omalla työpanoksellaan kesälomat vakituiselle henkilökunnalle.

Mun työtä ei voi sijaistaa kuka tahansa kesätyöikäinen. Yleensä ei sijaista kukaan. 

Vierailija
368/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se viikko 8 pks on juuri oikea aika lapsettoman lomalle?Itse en koskaan pidä kyseisellä viikolla talvilomaa.

Jos ne sukulaiset ei saa sitä lomaa tolle viikolle, et sinäkään siitä heidän kanssaan voi nauttia vaan ne lapset on leirillä tms. Tapahtumiin pääset kyllä vaikka sulla olisi lomaakaan kun sulla ei niitä lapsia ole mietittävänä. 

Sä kysyit, miksi. Mä vastasin siihen. Ei ihmisillä ole mitään velvollisuutta olla hakematta lomaa noille ajoille, jos sitä haluavat. Ja miten jollekin talvivaellukselle esimerkiksi pääsee jos on töissä? Ei sukulaislasten tarvitse hakea lomaa, saavat sitä koulusta pyytämättä. 

Vierailija
369/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No näinhän se ei mene. Tai toki jos kesälomaa pitää, niin se tulee melkein pakolla koulujen loma-aikaan, koska kouluista ollaan lomalla parisen kuukautta. Kuka normaali työssäkäyvä voi valita lomikseen koulujen loma-ajat? sehän vaatii yli 10 viikkoa lomaa vuodessa, ja yleensä lomia on käytössä suunnilleen puolet tuosta.

Lapsella on normaalisti kaksi vanhempaa jolloin lomia on yhteensä 10 viikkoa.

Ja kuinka monessa tapauksessa nämä kaksi vanhempaa ovat siellä samalla lomalistalla haalimassa vapaita?

Vierailija
370/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtava logiikka. :D

Minun lastani ei ole olemassa joten hän ei tarvitse lomaa ikinä. Yksi pyörä pois loma-aikataistelusta sitten aikanaan.

Vierailija
371/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit eivät sulje oviaan koko kesäksi. Kyllä se lapsi voi olla siellä myös kesällä. Ihan vanhempien omaa höpö höpö juttuja taas. Kouluikäinen pärjää jo yksin päiväseltään ja jos ei pärjää, kannattaa kysyä vaikka jotain tuttua tai tuttavan tuttua teiniä hoitamaan rahaa vastaan. 

Sulkee, vain päivystävä päiväkoti on auki ja sinne kukaan ei lastaan laita muutoin kuin pakosta. 

Vierailija
372/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulkee, vain päivystävä päiväkoti on auki ja sinne kukaan ei lastaan laita muutoin kuin pakosta. 

Aivan, eli kyse on halusta. Ei muusta.

Vierailija
373/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tapahtumiin olemme päässeet halutessamme vaikka on lapsiakin muttei lomaa. Lasten kanssa tai ilman. Kysehän on vain siitä että osaa ja haluaa ratkaista asiat. Erikseen on ne joille kaikki liian vaikeaa tai elämä pelkkää tekosyytä. 

Vierailija
374/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ne sukulaiset ei saa sitä lomaa tolle viikolle, et sinäkään siitä heidän kanssaan voi nauttia vaan ne lapset on leirillä tms. Tapahtumiin pääset kyllä vaikka sulla olisi lomaakaan kun sulla ei niitä lapsia ole mietittävänä

toki on paikkoja joihin pääsee vaikka ei olisi lomaa. Mutta kyllä varmasti valtaosa yrittää saada lomaksi sen viikon, jolloin on tapahtuma. 

Vierailija
375/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapsi oli alle kouluikäinen ja kun olin vielä lapseton, en missään nimessä halunnut lomaa heinäkuussa tai talvi- ja syyslomaviikolla.

Elokuussa koulujen alkamisen jälkeen oli mahtavaa lomailla! Pidin myös toukokuun lopun ja kesäkuun alun valosta.

Nykyään on loma aina heinäkuussa (työpaikallani kaikilla - paikka on kiinni heinäkuun). 

Vierailija
376/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en lapsettomana ainakaan juuri koskaan lomaillut Heinäkuussa. Koska miksi olisin? Elokuu on usein mukavampi vaihtoehto.

Tää aloitushan nyt on ihan provo-osastoa jota aina silloin tällöin joku haluaa tehdä, mutta ei tossa nyt mitään ongelmaa ole. Lapsia saaneiden lomat on puristettu lähinnä koulujen ja päiväkotien lomaikojen muottiin. 

Ei ne koulut kysele vanhemmilta vaan pistää ovet kiinni melkeen kahdeksi ja puoleksi kuukaudeksi. Siihen loppuu sitten perheellisen valinnan vara loma-ajoissa. 

Vierailija
377/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun työtä ei voi sijaistaa kuka tahansa kesätyöikäinen. Yleensä ei sijaista kukaan. 

No sinun tapauksessa voit varmaan pitää loman, milloin haluat? Koska jos kukaan ei kuitenkaan sinua sijaista.

Vierailija
378/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lastani ei ole olemassa joten hän ei tarvitse lomaa ikinä. Yksi pyörä pois loma-aikataistelusta sitten aikanaan.

No tämähän se vela-ongelma onkin. Lapsesi ei tule olemaan yksi pyörä yhteiskunnan pyörittämisessä. Kyllä loma-aikataistelu on aika mitätön paha siihen verrattuna, miten paljon lapsesi toisi hyvää yhteiskuntaan.

Vierailija
379/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinun tapauksessa voit varmaan pitää loman, milloin haluat? Koska jos kukaan ei kuitenkaan sinua sijaista.

En? Täytyyhän työpaikalla jonkun kuitenkin olla. 

Vierailija
380/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämähän se vela-ongelma onkin. Lapsesi ei tule olemaan yksi pyörä yhteiskunnan pyörittämisessä. Kyllä loma-aikataistelu on aika mitätön paha siihen verrattuna, miten paljon lapsesi toisi hyvää yhteiskuntaan.

Tai pahaa. Maailma on pahasti ylikansoittunut ja saasteiden peittämä jo nyt. Älkää lisääntykö enempää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kaksi