Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin

Vierailija
27.03.2025 |

Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758

Kommentit (956)

Vierailija
441/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka työyhteisössä on aina vähintään yksi vakiokitisijä, joka vaatii aina saada ne tietyt viikot ja mielellään monta peräkkäin, koska lapset. Muistan yhden pitkältä työuraltani , jonka piti saada aina  se heinäkuu, koska lapset pieniä, sen jälkeen koska lapset ovat koululaisia, sitten he olivat vaikeita teini-ikäisiä ja lopuksi vielä "kyllä opiskelijoiden " täytyy lomilla päästä vanhempiensa luo ja mökille lepäämään lomilla. Tätä jatkui siihen asti kunnes itse jäin eläkkeelle, jolloin sama virsi jatkui edelleen niin että nyt lomat piti taas saada silloin ja silloin, koska lapsenlapset täytyy  hoitaa.

Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös jouluna, uutena vuotena ja pääsiäisenä. Jos työnantaja ei suostunut, tämä kävi nuorempien lapsettomi

Jos työnantaja rikkoo lakia, niin ratkaisu ei aina voi olla se että työntekijä lähtee pois. 

Vierailija
442/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voit toki vaatia työnantajaa kierrättämään lomakuukausia. Muista sitten, että jos hankit lapsia, niin tämä käytäntö koskee sinuakin.

Aiemmin oli reilu epävirallinen sopimus, että lapsettomat eivät lomailleet heinäkuussa ja perheelliset lomailivat. Kun perheellisten lapset aikuistuivat, niin he lopettivat heinäkuussa lomailun, jolloin lapsettomat olivat hankkineet lapsia ja he pääsivät heinäkuussa lomalle.

Nykyään ei enää osata sopia tällaista ja se on sääli.

Tuo on maailman paskin systeemi. Ihmiset eivät ole kymmeniä vuosia samassa työpaikassa, ja moni ei hanki lapsia ollenkaan. Lisäksi aina on niitä lisääntyneitä jotka lastensa kasvettua haluavat edelleen sen heinäkuun loma-ajakseen, sillä onhan se nyt vaan paras lomakuukausi monen mielestä. Siinä vaiheessa unohtuu että muut ovat joustaneet asiassa vuosikaudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sinkuilla ei ole varaa mennä mihinkään sesonkina, joten valitus seis. Lapselliset saa sentään lapsilisät yms. Matkarahat valtiolta.

Mulla kaksi lasta, alle 200 on lapsilisä kuukaudessa. Mitä ovat nämä yms matkarahat joita valtiolta saa? Mistä niitä haetaan? Saako takautuvasti matkarahat? Muutama vuosi on tullut ihan itse maksettua muksujen reissut, kun en ole tiennyt matkarahakäytännöstä!

Vierailija
444/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa sinkuilla ei ole varaa mennä mihinkään sesonkina, joten valitus seis. Lapselliset saa sentään lapsilisät yms. Matkarahat valtiolta.

Mulla kaksi lasta, alle 200 on lapsilisä kuukaudessa. Mitä ovat nämä yms matkarahat joita valtiolta saa? Mistä niitä haetaan? Saako takautuvasti matkarahat? Muutama vuosi on tullut ihan itse maksettua muksujen reissut, kun en ole tiennyt matkarahakäytännöstä!

Kokeile anoa tuettua lomaa. 

Vierailija
445/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joka työyhteisössä on aina vähintään yksi vakiokitisijä, joka vaatii aina saada ne tietyt viikot ja mielellään monta peräkkäin, koska lapset. Muistan yhden pitkältä työuraltani , jonka piti saada aina  se heinäkuu, koska lapset pieniä, sen jälkeen koska lapset ovat koululaisia, sitten he olivat vaikeita teini-ikäisiä ja lopuksi vielä "kyllä opiskelijoiden " täytyy lomilla päästä vanhempiensa luo ja mökille lepäämään lomilla. Tätä jatkui siihen asti kunnes itse jäin eläkkeelle, jolloin sama virsi jatkui edelleen niin että nyt lomat piti taas saada silloin ja silloin, koska lapsenlapset täytyy  hoitaa.

Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös jouluna, uutena vuotena ja pääsiäisenä. Jos työnant

Jos työnantaja rikkoo lakia, niin ratkaisu ei aina voi olla se että työntekijä lähtee pois. 

Mitä lakia työnantaja rikkoo, jos sä et saa lomaa heinäkuulle vaikka haluat? 

Vierailija
446/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös joul

Älähän nyt vääristele. Jos lomat jaetaan aina perhetilanteen perusteella niin se on laitonta. 

Vierailija
447/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä saa ne lapsettomatkin pitää lomiaan Heinäkuussa.

Mutta eri asia, jos se hankaloittaa oleellisesti jonkun muun elämää, niin sitten on hyvä olla ainakin joku muu syy siihen, kuin että mä haluan. Harvemmin niitä pakottavia syitä pitää just heinäkuussa lomaa tulee ellei tietoisesti sellaista hanki. Esim. lomamatkaa yms. 

Lyhyet festaripalauttelut pari päivää tai vaikka viikko mökillä tms. ainakin itsellä onnistui sopia lapsettomanakin helposti. Koska väkeä ja kesähessuja oli tarpeeksi. Loput pidin mielellään muulloin, jotta työKAVERIT sai elämänsä rullaamaan vähän helpommin. 

Mun mielestä yhteisössä pitää kaveria jeesata joskus jos siihen on syytä? 

Höpsis. Lomaa saa anoa silloin kun haluaa ja se on riittävä syy. Eikä työnantaja saa suosia siinä ketään, eivätkä työkaverit saa h

Joo saa anoa. Ja todennäköisesti suurimmassa osassa paikkoja se onnistuukin ihan hyvin mahdollisuuksien rajoissa vaikuttaa lomiinsa. Oli lapsia tai ei. Tossa peräänkuulutin lähinnä sellaista asiaa kuin yhteisöllisyys. Myös työyhteisö on sellainen yhteisö jonka kanssa mä elän, joten en nää väärää siinä, että ottaisin sen huomioon, jos mulla siihen mahdollisuus on. 

Festarit ja mökkilomat voi kukin korvata ihan haluammallaan viihdykkeellä. Mutta tuskin moni taidekurssi / retriitti kestää virka-aikaan kuukautta? Sellaista kompaktimman kokoistakin tekemistä löytyy. Mutta kyse nyt lähinnä on siitä, että ei haluta joustaa. Harvemmin sitä edes joutuu joka vuosi tekemään, varsinkin jos avaa suunsa ja sanoo että tasapuolisuuden nimissä MÄ haluan nyt sen loman heinäkuulle. 

Se nyt ei vaan muuta sitä asiaa, että toiminta on itsekästä, ellei siihen nyt ole muuta syytä kuin että MÄ haluan! 

Vierailija
448/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se menekkään niin. Ainakaan Oman noin 25v työurani aikana. Välillä lomailin lapsettomanakin just heinäkuussa ja joulunpyhinä yms. Ja viime keväänä olin Kesälomalla toukokuussa kun oli tarvetta. 

Mutta lapsiperheillä nyt on useimmiten parempi perustelu loma-ajoilleen kuin lapsettomilla.  Sen puolison kainalossa kerkee ihan perusviikonloppunakin rentoutua, ja jouluna töissä on mitä parhain tekosyy välttää liian pitkät sukuloinnit. Joissa ei hermo lepää. 

Voiko näin typerää kommenttia ollakaan? :D

Tiesitkö että lomalla sen puolison kanssa ehtii vaikka matkustaa, niin ei tarvitse nyhjätä kainalossa kotisohvalla? Ja tiesitkö että jotkut tykkäävät sukulaistensa seurasta ja juhlapyhistä?

Vierailija
449/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teimme kaikki siis ko

Älähän nyt vääristele. Jos lomat jaetaan aina perhetilanteen perusteella niin se on laitonta. 

Ei ole

Vierailija
450/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös jouluna, uutena vuotena ja pääsiäisenä. Jos työnantaja ei suostunut, tämä kävi nuorempien lapsettomi

en suunnittele elämääni kolleegojen lasten ehdoilla. 

Kummasti risoo kuitenkin heidän lomansa. On täysin oikein, jos lapset edellä mennään loma-ajoissakin. Sinä voit tehdä omat valintasi työmarkkinoilla, mikä pakko sun on olla töissä paikassa, jossa koet olevasi syrjitty? 

Ei mun tarvi vaihtaa työpaikkaa kun loma-ajat jaetaan reilusti vuorotellen kaikkien kesken. Siinä ei mennä kenenkään lapset tai muut ongelmat edellä. 

Vierailija
451/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se menekkään niin. Ainakaan Oman noin 25v työurani aikana. Välillä lomailin lapsettomanakin just heinäkuussa ja joulunpyhinä yms. Ja viime keväänä olin Kesälomalla toukokuussa kun oli tarvetta. 

Mutta lapsiperheillä nyt on useimmiten parempi perustelu loma-ajoilleen kuin lapsettomilla.  Sen puolison kainalossa kerkee ihan perusviikonloppunakin rentoutua, ja jouluna töissä on mitä parhain tekosyy välttää liian pitkät sukuloinnit. Joissa ei hermo lepää. 

Tiesitkö että lomalla sen puolison kanssa ehtii vaikka matkustaa, niin ei tarvitse nyhjätä kainalossa kotisohvalla? Ja tiesitkö että jotkut tykkäävät sukulaistensa seurasta ja juhlapyhistä?

Ja mikä estää matkustamasta? Jos se puolisokin on lapseton, niin toukokuu on ihan hyvää loma-aikaa moneen suuntaan palloa? 

Ja ei. Kaikki ei tosiaan nauti ylipitkistä joulunpyhäsukuloinneista lapsiperheenäkään. Vaan haluavat lähinnä töihin lepäämään. Mutta lapset on täpinää täynnä koska Joulu nyt on lasten juhlaa... 

Vierailija
452/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, itse kun olin perheettömänä töissä oli mielestäni ihan selvä, että perheelliset viettää lastensa kanssa Joulut ym. Nyt perheellisenä sitten ne joilla on aikuiset lapset, joustavat. Hyvässä symbioosissa toimitaan. 

Hyvässä symbioosissa tosiaan, kun sitten on meitä jotka emme lapsia missään vaiheessa halua, mutta olisi kiva saada viettää joulu puolison kanssa edes joskus. Ei voi mennä niin, että ne jotka ovat valinneet lapsettomuuden joutuvat aina joustamaan ja menettämään mahdollisuuden viettää tietyt juhlapyhät tai loma-ajat vapaalla. Työsopimuksessa ei ole kirjattuna mitään erityisoikeuksia lapsiperheiden loma-ajoista tai joulun vietosta, vaan kaikki ns. samalla viivalla olevat työntekijät tekevät kaikkia vuor

Miksi? Miksi lapsellinen olisi ansainnut lomansa TYÖSTÄÄN yhtään sen enempää kuin lapseton?

Vierailija
453/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks en oo ikinä ollu työpaikassa, jossa lomista olis jotenkin tarttenu keskustella. Olen aina vaan ilmoittanut omat lomat ja sillä selvä. En ikinä suostuis siihen, että lapsellinen saa valita lomansa ja minä en.

Vierailija
454/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös jouluna, uutena vuotena ja pääsiäisenä. Jos työnantaja ei suostunut, tämä kävi nuorempien lapsettomien kimppuun , soitteli heille kotiin että täytyy vaihtaa vuoroa, ja itki puhelimeen ja parkui kunnes a

Minä tajuan ne tarpeet hyvin, mutta ne eivät tippaakaan kiinnosta minua. Eikä kuulukaan. Sinä hankit lapsesi itse, nyt hoidat niiden asiat itse. Älä sälytä vastuuta työkaverille, sekopää.

Vierailija
455/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneks en oo ikinä ollu työpaikassa, jossa lomista olis jotenkin tarttenu keskustella. Olen aina vaan ilmoittanut omat lomat ja sillä selvä. En ikinä suostuis siihen, että lapsellinen saa valita lomansa ja minä en.

Sun työnantajasi ne lomat "valitsee". Sulla on käynyt tähän mennessä vaan tuuri. Nauti siitä. Mitä jos työnantajasi päättää toisin? Poletko jalkaa ja kiukustut vai nostatko kokonaan kytkintä? Se siitä lojaalisuudesta... 

Vierailija
456/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä saa ne lapsettomatkin pitää lomiaan Heinäkuussa.

Mutta eri asia, jos se hankaloittaa oleellisesti jonkun muun elämää, niin sitten on hyvä olla ainakin joku muu syy siihen, kuin että mä haluan. Harvemmin niitä pakottavia syitä pitää just heinäkuussa lomaa tulee ellei tietoisesti sellaista hanki. Esim. lomamatkaa yms. 

Lyhyet festaripalauttelut pari päivää tai vaikka viikko mökillä tms. ainakin itsellä onnistui sopia lapsettomanakin helposti. Koska väkeä ja kesähessuja oli tarpeeksi. Loput pidin mielellään muulloin, jotta työKAVERIT sai elämänsä rullaamaan vähän helpommin. 

Mun mielestä yhteisössä pitää kaveria jeesata joskus jos siihen on syytä? 

Höpsis. Lomaa saa anoa silloin kun haluaa ja se on riittävä syy. Eikä työnantaja saa

Mikä se lapsellisen syy olikaan? Hetkinen, oliko se... MÄ HALUAN?

Vierailija
457/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös jouluna, uutena vuotena ja pääsiäisenä. Jos työnantaja ei suostunut, tämä kävi nuorempien lapsettomien kimppuun , soitteli heille kotiin että täytyy v

Minä tajuan ne tarpeet hyvin, mutta ne eivät tippaakaan kiinnosta minua. Eikä kuulukaan. Sinä hankit lapsesi itse, nyt hoidat niiden asiat itse. Älä sälytä vastuuta työkaverille, sekopää.

Ei kukaan sälytä sulle vastuuta (ja kommenttisi perusteella kukaan ei sulle vastuuta antaisikaan). Jokainen hoitaa lastensa asiat itse, se että sua se ärsyttää, jos se vaatii loman tiettyyn kohtaan, ei ole kyllä kenenkään muun kuin sun ongelmasi. 

Vierailija
458/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä millaisia työkavereita te olette? Itse olen tehnyt paljon tiimityötä ja työkavereista tullut läheisiä. Ihminen,josta pidän ja jota tapaan päivittäin arjessani on minulle tärkeä ja jos hän joutuisi olemaan töissä vaikka hiihtoloman kun 7v lapsensa olisi yksin kotona, ei olisi itselläni kiva fiilis lomailla kun sen talviloman voisin pitää toisena ajankohtana. Sama koskee kesälomaa jne. Ne työkavereiden lapset ovat pieniä koululaisia vain muutaman vuoden, päiväkodit ovat kesällä auki ja vanhemmat lapset tykkäävät jo olla yksinäänkin.

Vierailija
459/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä estää matkustamasta

Se on totta että matkustaa voi muulloinkin kuin heinäkuussa. Itse tosin tykkään matkustaa juuri silloin, kuten miehenikin. Kommentoin tuohon että lapseton ehtii kyllä viikonloppuisinkin maata kumppaninsa kainalossa, ei lapsettoman lomilla ole väliä. :D

Ja mulle on siis aivan sama kuka tykkää juhlapyhistä ja kuka ei, mutta sinä et voi sanella että on kiva olla töissä koska sukulointi tökkii. Esim. minulla ei töki vaikken aiokaan lisääntyä. Haluan olla joulut vapaalla.

Vierailija
460/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se menee, että lapselliset valitsee lomikseen koulujen loma-ajat. Tosin työelämässä se ei saisi olla peruste antaa jollekin aina loma samaan aikaan, jos joku muukin sen lomansa siihen jonain vuonna haluaa. Lomien kierto on reiluinta, jos ei keskenään haluta/voida sopia aikoja, jotka on kaikille ok.

Miksi se viikko 8 pks on juuri oikea aika lapsettoman lomalle?Itse en koskaan pidä kyseisellä viikolla talvilomaa.

Tapahtumat? Sukulaislasten lomat?

Ohis, mutta mitä vi t t ua nyt taas? Mikä ihmeen perhevaellus? :D Jos se aikuisten vaellus järjestetään tietyllä viikolla niin silloin loma anotaan tiettyyn viikkoon.

Ja sukulaislasten kanssa voi tehdä muutakin kuin hoitaa niitä.