Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, että lapselliset valitsee lomikseen koulujen loma-ajat. Tosin työelämässä se ei saisi olla peruste antaa jollekin aina loma samaan aikaan, jos joku muukin sen lomansa siihen jonain vuonna haluaa. Lomien kierto on reiluinta, jos ei keskenään haluta/voida sopia aikoja, jotka on kaikille ok.
Miksi se viikko 8 pks on juuri oikea aika lapsettoman lomalle?Itse en koskaan pidä kyseisellä viikolla talvilomaa.
Tapahtumat? Sukulaislasten lomat?
Jos ne sukulaiset ei saa sitä lomaa tolle viikolle, et sinäkään siitä heidän k
Nyt teet jotain ihan omia tulkintojasi. En ole puhunut siitä että sukulaislapset tulisivat hoitoon tai että kukaan olisi menossa perhevaellukselle.
Eräässä työpaikassa lapsellisten vaatimukset eivät rajoittuneet vain koulujen loma-aikoihin. Loma haluttiin ( vaadittiin) heinäkuulle, kun puolisokin silloin lomalla ja kiva lomailla koko perhe yhdessä. Onhan se tottakin. Mutta koin, että lasten varjolla haluttiin "rusinat pullasta", ei niinkään pakon sanelemana ratkaisuna lastenhoidolliseen ongelmaan.
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin teen näitten lomavaraajien elämästä helvettiä työpaikalla jos ne varaa parhaat lomat. Kiusaan ja levitän juoruja
Huh. Varmasti mukava työpaikka jonne kaikki haluavat töihin ja sijaistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä työpaikassa lapsellisten vaatimukset eivät rajoittuneet vain koulujen loma-aikoihin. Loma haluttiin ( vaadittiin) heinäkuulle, kun puolisokin silloin lomalla ja kiva lomailla koko perhe yhdessä. Onhan se tottakin. Mutta koin, että lasten varjolla haluttiin "rusinat pullasta", ei niinkään pakon sanelemana ratkaisuna lastenhoidolliseen ongelmaan.
Niin, kyllähän kaikkien mielestä olisi kiva lomailla puolison kanssa heinäkuussa. Onko se kaikille mahdollista tai onko se vain perheellisten oikeus kuitenkaan?

Sinänsä myös mielenkiintoista, jos se puolisokin saa aina lomaa nimenomaan heinäkuulle, ei esimerkiksi puolet kesäkuussa tai puolet elokuussa. Silloinhan tuota voi aina käyttää tekosyynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee, että lapselliset valitsee lomikseen koulujen loma-ajat. Tosin työelämässä se ei saisi olla peruste antaa jollekin aina loma samaan aikaan, jos joku muukin sen lomansa siihen jonain vuonna haluaa. Lomien kierto on reiluinta, jos ei keskenään haluta/voida sopia aikoja, jotka on kaikille ok.
Miksi se viikko 8 pks on juuri oikea aika lapsettoman lomalle?Itse en koskaan pidä kyseisellä viikolla talvilomaa.
Tapahtumat? Sukulaislasten lomat?
Jos ne sukulaiset ei saa sitä l
Nyt teet jotain ihan omia tulkintojasi. En ole puhunut siitä että sukulaislapset tulisivat hoitoon tai että kukaan olisi menossa perhevaellukselle.
Sun syyt lapsettoman vkon 8 lomaan oli sukulaisten lapset ja talvivaellus. Mitähän sä sit ajoit takaa jos et sitä että niiden sukulaisten lapsia hoidetaan tai mennään järjestetylle perhevaellukselle? -eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse kun olin perheettömänä töissä oli mielestäni ihan selvä, että perheelliset viettää lastensa kanssa Joulut ym. Nyt perheellisenä sitten ne joilla on aikuiset lapset, joustavat. Hyvässä symbioosissa toimitaan.
Hyvässä symbioosissa tosiaan, kun sitten on meitä jotka emme lapsia missään vaiheessa halua, mutta olisi kiva saada viettää joulu puolison kanssa edes joskus. Ei voi mennä niin, että ne jotka ovat valinneet lapsettomuuden joutuvat aina joustamaan ja menettämään mahdollisuuden viettää tietyt juhlapyhät tai loma-ajat vapaalla. Työsopimuksessa ei ole kirjattuna mitään erityisoikeuksia lapsiperheiden loma-ajoista tai joulun vietosta, vaan kaikki ns. samalla viivalla olevat työntekijät tekevät kaikkia vuoroja oli päivä mikä hyvänsä.
Käsi sydämellä, montako joulua olet ollut töissä? Sulla j sun puolisolla on täysi vapaus päättää yhteinen aikanne vaikka olette töissä molemmat. Lapsiperheillä hyvin harvoin, useimmiten toinen on töissä kun tounen on lomalla, koska lasten loma-ajat. Meillä ei ole ollut tätä ongelmaa koskaan, koska olen hoitanut lapset kotona ja nyt kun he ovat koulussa, pidän yksityisyrittäjänä lomaa koko kesän. Mutta en silti tajua ollenkaan lapsettomien kitinää siitä, jos perhe saa lomansa lasten ehdoilla. En mitenkään päin.
Olen ollut koko kymmenvuotisen työurani aikana enemmän jouluja töissä kuin vapaalla, parhaimmillaan neljä vuotta putkeen. Aina on ollut jotain yllättäviä tai painavia syitä, miksi en ole vapaata saanut vaikka se olisi kuulunut ja syy on yleensä se, että muuten työvuorossa ei ole riittävästi kokenutta henkilökuntaa. Mulla ja mun puolisolla ei myöskään ole vapaus päättää yhteisestä ajastamme niin paljon kuin kuvittelet, koska teen kolmivuorotyötä ja harvoin meillä on edes yhtä yhteistä vapaapäivää viikossa, saati että lomakuukaudet kesällä menisi yksiin. Autonomista työvuorosuunnittelua meillä ei enää ole, joten senkään vertaa en voi elämääni vaikuttaa. Se että tässä paketissa ei ole lapsia vielä mukana ei tarkoita, etteikö yhteinen aika olisi kortilla.
Lapsettomien kitinä, kuten sitä kutsut, alkaa kummuta ihan siitä epäoikeudenmukaisuuden tunteesta, että he ovat se ihmisryhmä joka joustaa aina. En minä pistäisi pahakseni, jos joskus harvoin olisin vaikka pari joulua putkeen töissä, mutta kun tiedän että tätä taistelua käydään tasan niin pitkään kun työpaikassa olen sekä minä että kaikki lapsia hankkineet kollegani, niin kyllähän se sapettaa. Me lapsettomat satumme omassa työpaikassani olemaan selkeä vähemmistö, joten kyllä me nyt vaan korostumme näissä tietyissä loma-ajoissa ja pyhäpäivissä, kun työvuorolistoja katsotaan ja siinä vähän tulee olo, että työkaverin lapset sanelevat minun lomani ehdot, vaikka näin asian ei missään nimessä pitäisi olla.
Yleensä saa ne lapsettomatkin pitää lomiaan Heinäkuussa.
Mutta eri asia, jos se hankaloittaa oleellisesti jonkun muun elämää, niin sitten on hyvä olla ainakin joku muu syy siihen, kuin että mä haluan. Harvemmin niitä pakottavia syitä pitää just heinäkuussa lomaa tulee ellei tietoisesti sellaista hanki. Esim. lomamatkaa yms.
Lyhyet festaripalauttelut pari päivää tai vaikka viikko mökillä tms. ainakin itsellä onnistui sopia lapsettomanakin helposti. Koska väkeä ja kesähessuja oli tarpeeksi. Loput pidin mielellään muulloin, jotta työKAVERIT sai elämänsä rullaamaan vähän helpommin.
Mun mielestä yhteisössä pitää kaveria jeesata joskus jos siihen on syytä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse kun olin perheettömänä töissä oli mielestäni ihan selvä, että perheelliset viettää lastensa kanssa Joulut ym. Nyt perheellisenä sitten ne joilla on aikuiset lapset, joustavat. Hyvässä symbioosissa toimitaan.
Hyvässä symbioosissa tosiaan, kun sitten on meitä jotka emme lapsia missään vaiheessa halua, mutta olisi kiva saada viettää joulu puolison kanssa edes joskus. Ei voi mennä niin, että ne jotka ovat valinneet lapsettomuuden joutuvat aina joustamaan ja menettämään mahdollisuuden viettää tietyt juhlapyhät tai loma-ajat vapaalla. Työsopimuksessa ei ole kirjattuna mitään erityisoikeuksia lapsiperheiden loma-ajoista tai joulun vietosta, vaan kaikki ns. samalla viivalla olevat työntekijät tekevät kaikkia vuoroja oli päivä mikä hyvänsä.
työkaverin lapset sanelevat minun lomani ehdot, vaikka näin asian ei missään nimessä pitäisi olla.
Tuollaisessa työssä ei kyllä ne lapsellisetkaan ole niitä kaikkia jouluja lomalla. Itseasiassa tollsta työtä ei ylipäätään voisi perheellinen tehdä. Ja jos tekee, todellakin on lomansa lasten lomilla ansainnut mielummin kuin lapseton puolisonsa. Sorry
Vierailija kirjoitti:
Mä ainakin teen näitten lomavaraajien elämästä helvettiä työpaikalla jos ne varaa parhaat lomat. Kiusaan ja levitän juoruja
Kuulostat tosi mukavalta työkaverilta...
Vierailija kirjoitti:
Yleensä saa ne lapsettomatkin pitää lomiaan Heinäkuussa.
Mutta eri asia, jos se hankaloittaa oleellisesti jonkun muun elämää, niin sitten on hyvä olla ainakin joku muu syy siihen, kuin että mä haluan. Harvemmin niitä pakottavia syitä pitää just heinäkuussa lomaa tulee ellei tietoisesti sellaista hanki. Esim. lomamatkaa yms.
Lyhyet festaripalauttelut pari päivää tai vaikka viikko mökillä tms. ainakin itsellä onnistui sopia lapsettomanakin helposti. Koska väkeä ja kesähessuja oli tarpeeksi. Loput pidin mielellään muulloin, jotta työKAVERIT sai elämänsä rullaamaan vähän helpommin.
Mun mielestä yhteisössä pitää kaveria jeesata joskus jos siihen on syytä?
Höpsis. Lomaa saa anoa silloin kun haluaa ja se on riittävä syy. Eikä työnantaja saa suosia siinä ketään, eivätkä työkaverit saa haukkua tai syyllistää. Kun kaikki joskus pääsevät heinäkuussa lomalle niin homma pysyy reiluna. Jeesaaminen on sitä että joskus joustetaan, ei sitä että kategorisesti luovutaan omista lomatoiveista perheellisten hyväksi vuodesta toiseen. 

Se jos sä haluat viettää tuollaisia festarireissuja tai mökkilomia on sun juttu, muiden ei tarvitse haluta samaa, vaan he voivat anoa ihan sellaisia lomia kuin kokevat tarvitsevansa. Palautuminen on esimerkiksi aika yksilöllistä, eikä ketään auta se että joku toinen palautuu nopeammin. Festarit eivät myöskään ole ainoa tapahtumatyyppi, paljon järjestetään heinäkuussa myös taidekursseja ja retriittejä.
Vierailija kirjoitti:
Joka työyhteisössä on aina vähintään yksi vakiokitisijä, joka vaatii aina saada ne tietyt viikot ja mielellään monta peräkkäin, koska lapset. Muistan yhden pitkältä työuraltani , jonka piti saada aina se heinäkuu, koska lapset pieniä, sen jälkeen koska lapset ovat koululaisia, sitten he olivat vaikeita teini-ikäisiä ja lopuksi vielä "kyllä opiskelijoiden " täytyy lomilla päästä vanhempiensa luo ja mökille lepäämään lomilla. Tätä jatkui siihen asti kunnes itse jäin eläkkeelle, jolloin sama virsi jatkui edelleen niin että nyt lomat piti taas saada silloin ja silloin, koska lapsenlapset täytyy hoitaa.
Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös jouluna, uutena vuotena ja pääsiäisenä. Jos työnantaja ei suostunut, tämä kävi nuorempien lapsettomien kimppuun , soitteli heille kotiin että täytyy vaihtaa vuoroa, ja itki puhelimeen ja parkui kunnes aina joku nuori ja kiltti antoi periksi ja vaihtoi vu
Kyllä se vakiokitisiä on useammin se lapseton, joka ei halua tajuta kollegan lasten tarpeita. Lapsenlapsilla ratsastaminen nyt sitten jo melko paksua, eipä varmasti ole kovin yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä tekisin tästä jo valituksen. Sinänsä kyllä erikoinen tilanne, olen yleensä törmännyt päinvastaiseen: joulun ja muiden pyhien työvuoroista kilpaillaan koska niistä saa niin hyvää palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka työyhteisössä on aina vähintään yksi vakiokitisijä, joka vaatii aina saada ne tietyt viikot ja mielellään monta peräkkäin, koska lapset. Muistan yhden pitkältä työuraltani , jonka piti saada aina se heinäkuu, koska lapset pieniä, sen jälkeen koska lapset ovat koululaisia, sitten he olivat vaikeita teini-ikäisiä ja lopuksi vielä "kyllä opiskelijoiden " täytyy lomilla päästä vanhempiensa luo ja mökille lepäämään lomilla. Tätä jatkui siihen asti kunnes itse jäin eläkkeelle, jolloin sama virsi jatkui edelleen niin että nyt lomat piti taas saada silloin ja silloin, koska lapsenlapset täytyy hoitaa.
Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös jouluna, uutena vuotena ja pääsiäisenä. Jos työnantaja ei suostunut, tämä kävi nuorempien lapsettomien kimppuun , soitteli heille kotiin että täytyy vaihtaa vuoroa, ja itki puhelimeen ja parkui kunnes a
Kyllä se vakiokitisiä on useammin se lapseton, joka ei halua tajuta kollegan lasten tarpeita. Lapsenlapsilla ratsastaminen nyt sitten jo melko paksua, eipä varmasti ole kovin yleistä.
Joo en suunnittele elämääni kolleegojen lasten ehdoilla.
Muistan vielä, kun olin itse lapsi ja äiti oli kolmivuorotyössä hoitoalalla. Minulla oli 3 isompaa sisarusta, ja sillä perusteella äiti ei saanut koskaan jouluna vapaata. Yksi pieni lapsi ei riittänyt, eräällä toisella hoitajalla oli useampi pieni lapsi ja hän oli kaikki joulut vapaalla. Hän myös teki työvuorolistat.
Toki lapsi siihen tottui, että joulun aikataulut muuttuivat vuosittain riippuen siitä, oliko äidillä asmu-, ilta- vai yövuoro. Mutta muistan, miten paljon äitiä harmitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös jouluna, uutena vuotena ja pääsiäisenä. Jos työnantaja ei suostunut, tämä kävi nuorempien lapsettomien kimppuun , soitteli heille kotiin että täytyy vaihtaa vuoroa, ja itki puhelimeen ja parkui kunnes a
Töissä tehdään töitä, ei mietitä työkavereiden perhettä, parisuhdetta tai harrastuksia. Työnantajan tehtävä on olla reilu ja jakaa lomat sun muut oikeudenmukaisesti. Mä olen joustanut lähinnä läheisten työkavereiden takia, en kenen tahansa.
Kun minulla ei ollut lapsia niin loman ajan kohdalla ei ollut niin väliä. Nyt kun on pieniä koululaisia niin tietysti on toive että koulun loma-aikaan kun eivät yksinkään pärjää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös jouluna, uutena vuotena ja pääsiäisenä. Jos työnantaja ei suostunut, tämä kävi nuorempien lapsettomien kimppuun , soitteli heille kotiin että täytyy v
en suunnittele elämääni kolleegojen lasten ehdoilla.
Kummasti risoo kuitenkin heidän lomansa. On täysin oikein, jos lapset edellä mennään loma-ajoissakin. Sinä voit tehdä omat valintasi työmarkkinoilla, mikä pakko sun on olla töissä paikassa, jossa koet olevasi syrjitty?
Minä valehtelen että minulla on lapsi.
Työpöydälläni on kuva siskonpojasta.
Kaikille olen kertonut et se on mun. Kukaan ei tiedä et minulla oikeasti ei ole lasta
Vierailija kirjoitti:
Muistan vielä, kun olin itse lapsi ja äiti oli kolmivuorotyössä hoitoalalla. Minulla oli 3 isompaa sisarusta, ja sillä perusteella äiti ei saanut koskaan jouluna vapaata. Yksi pieni lapsi ei riittänyt, eräällä toisella hoitajalla oli useampi pieni lapsi ja hän oli kaikki joulut vapaalla. Hän myös teki työvuorolistat.
Toki lapsi siihen tottui, että joulun aikataulut muuttuivat vuosittain riippuen siitä, oliko äidillä asmu-, ilta- vai yövuoro. Mutta muistan, miten paljon äitiä harmitti.
Mun äidillä oli sama, harvoin oli koko joulua vapaalla. En muista että juurikaan harmitti, koska jouluna näki muutakin perhettä ja äiti oli paikalla joko alkupäivästä tai loppuillasta, riippuen mikä vuoro oli.
Teimme kaikki siis kolmivuorotyötä ja tämä sama juttu aina myös jouluna, uutena vuotena ja pääsiäisenä. Jos työnantaja ei suostunut, tämä kävi nuorempien lapsettomien kimppuun , soitteli heille kotiin että täytyy vaihtaa vuoroa, ja itki puhelimeen ja parkui kunnes aina joku nuori ja kiltti antoi periksi ja vaihtoi vuoroa. Koska kukaan ei vaan jaksanut sitä ainaista parkua ja valitusta. Tämä tyyppi oli se pahin , mutta kyllähän vuosien varrella tuli nähtyä vastaavia muitakin , mutta tämä oli pahin. Voi jessus, onneksi ne ajat ovat nyt takanapäin.