Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!

Vierailija
26.03.2025 |

Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä. 

Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa. 

Seuraavaksi järjestän nyyttärit...

Kommentit (611)

Vierailija
101/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en kyllä oleta edes, että saan mitään syötävää kyläillessäni koska minulla on ruokarajoitteita paljonkin. Ostan tai vien omat ruoat mukanani jos olen niin pitkään, etten kestä syömättä.

Vierailija
102/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiiäkkö, älä mietin esim. migreeniä, syö sitä mitä on tarjolla tai jättää ottamatta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutaman kerran leiponut gluteenitonta, enkä kyllä siihen lähde enää. Hirveästi kalliita ainesosia yhden vieraan takia. Mielummin ostan hänelle valmiin leivän ja jonkun makean. Varsinkin kun hänellä ei ilmeisesti edes ole keliakiaa, vaan joku muu vatsavaiva..

Aloittaja

No sit nimenomaan olisi helppo tehdä itse. Hirveästi kalliita ainesosia = jauhopussi?

Vierailija
104/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeaksi ovat ihmiset syömisensä tehneet.   

Vierailija
105/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikeaksi ovat ihmiset syömisensä tehneet.   

Ei sille oikein voi mitään, nykyään ruoka on jostain syystä todella haitallista ja epäterveellistä osalle ihmisistä. Ei se syöminen kuitenkaan niin tärkeää ole, että sen takia olisi valmis kärsimään erilaisista vaivoista ja seuraamuksista jälkikäteen. Itse hoidan autoimmuunisairautta ruokavaliolla lääkkeiden ja liikunnan lisäksi.

Vierailija
106/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä omassa perheessä 4/5 allergisia. Meidän juhlissa vakiona tarjolla vegaanista, maidotonta, kananmunatonta ja gluteenitonta mokkapalaa. Näitä tarjolla kaikille vieraille. ja hyvin maistuu muillekin vieraille kuin ruokarajoitteisille.

Suolaisena meillä tarjolla pikkupitsoja. Teen ne gluteenittomasta jauhoista ja vegejuustolla. Täytteenä tonnikalaa, mausteista jauhelihaa ym. 

Kaupan pakastealtaasta löytyy esim moilasen kiviuunirieskoja joista on halutessaan helppo tehdä gluteenittomia pitsoja. Sopivat gluteenittomat (ja mahdottomat) täytteet päälle ja uunissa noin 4 min ja valmis pitsa suolaiseksi tarjottavaksi. 

Pitsoista teen/ostan kyllä muille normi versioita ja nuo erikoisruokavalioita syöville jotka teen itse heille sopiviksi.

Vierailija
107/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

106 korjaa ei mahdottomat vaan maidottomat täytteet pitsoihin 😂

Vierailija
108/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarjolle ainakin vettä, kahvia, teetä,marjoja, hedelmiä, marmeladia, vihanneksia ja kasviksia eri muodoissaan esim. uunikasvikset, pilkottuja kasviksia esim. porkkanaa, vegaaninen dippi ja toinen vaan laktoositon, jokin kasvispiiras tai kiusaus, jossa on käytetty kaurakermaa ja gluteenitonta piiraspohjaa, riisinuudeleista tehtyä kasviswokkia.

Mitä helvettiä! Tuo listaushan on suoraan, kuin jostain kasvisjumalan aivopesukirjasta. Eihän tuo ota normaalien ihmisten ruokailua huomioon mitenkään. Ainoastaan ituhippien ideologiaa palvellaan tuolla listalla.

Noiden lisäksi paahtopaistia ja savulohta ! Perunat ja pippurikastike. Kylkeen voi ottaa jotain hippi-pöydästä.

Vierailija
109/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauravelliä tai hernesoppaa kaikille!

Hernesoppa ei sovi minulle missään tapauksessa ja kauravellikin sillä rajalla.

Vierailija
110/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja milloin mitäkin dieettejä ja päätöksiä jättää sokeri, päätöksiä jättää viljatuotteet, päätöksiä jättää peruna, päätöksiä jättää kahvi, eivätkä nämä päätökset sitten kuitenkaan pidä kovin pitkään.

No eihän se ole sinun murheesi, jos jonkun päätös omista syömisistä ei pidä. Itse laitan sellaisia tarjottavia, jotka ovat laktoosittomia, ja keliakian takia gluteenittomia ruokia. Jos jollakulla on muita rajoitteita, he huolehtivat siitä itse, mitä ottavat.

Vierailija
111/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi esimerkiksi gluteenittoman täytekakun leipominen koetaan niin ihmeelliseksi? Paras kakkupohja tulee joko maizenalla, tai perunajauhoilla, ja käy kaikille. 

Vierailija
112/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyykö tässä ylipainoisten valtakunnassa aina kokoontua syömään? Eikö kaikki voi syödä kotonansa? Kyllä sen parin tunnin vierailun matkoineen voi olla isyömättä pelkästään seurustellen.

Jotain pikkupurtavaa voi vähän varata.

Minä haluan itse päättää syömisistäni, korkeintaan vettä tai vichyä voin kylässä ottaa. 

Vierailija
113/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut aikaiseksi oikeasti hyvää samalla maidotonta, munatonta ja gluteenitonta leivonnaista, en niin hyvää kuin tavallinen täytekakku. Siksi en leivo erikoisruokavalioisille sopivaa täytekakkua, he saavat jotain muuta. Kyllä sen kaurakerman ja kananmunan puutteen maistaa. 

Minä en itse jaksa kärsiä mauttomasta, lässähtäneestä, kuivista leivonnaisista siksi, että pari vierasta on vatsavaivaisia. Vatsavaivaisille hankitaan omat, muille (ja itselleni) leivon jotain hyvää. 

Vierailija
114/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä kutsu noin monia kerralla, jos on hankalaa. 

Itse huomioin ensisijaisesti terveysperusteiset rajoitteet. Jos sitten vielä mahdollista, niin itse päätetyt, kuten veget. Jokaiselle kuintenkin pitää olla jotain lautaselle.

Vierailija
115/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi esimerkiksi gluteenittoman täytekakun leipominen koetaan niin ihmeelliseksi? Paras kakkupohja tulee joko maizenalla, tai perunajauhoilla, ja käy kaikille. 

No ei käy kaikille, jos osa ei hyväksy kanammunaa, toiset täytteiden maitotuotteita, kolmansille tuoreet hedelmät ovat vaarallisia. Yksi rajoite on suht helppo, mutta monta yhtaikaa on päänvaiva.

Vierailija
116/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moniallergisena olen alkanut todella fanittaa perinteisiä juhlatarjottavia. Siis tarkoitan semmoisia selkeitä juttuja, joista näkee kysymättäkin, mitä ne sisältävät. Graavilohi, perunat, savukala. Selkeä salaatti, ehkä tomaatit ja muut lisäkasvikset erikseen. Piirakassa kaksi kolme täytettä, joista ei tarvitse pyytää tuoteselostetta nähtäväksi. Ei yllättäviä jippoja kuten sellerigraavattu siika tai valkosipulia mansikoissa. Leipä on leipää eikä sisällä fenkolia tai saksanpähkinää.

Selkeässä perinteisessä juhlapöydässä osaa toimia tekemättä mitään numeroa siitä, mitä voi ottaa ja mitä ei.  

Vierailija
117/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen muutaman kerran leiponut gluteenitonta, enkä kyllä siihen lähde enää. Hirveästi kalliita ainesosia yhden vieraan takia. Mielummin ostan hänelle valmiin leivän ja jonkun makean. Varsinkin kun hänellä ei ilmeisesti edes ole keliakiaa, vaan joku muu vatsavaiva..

Aloittaja

Hirveästi ainesosia- hiukan kalliimpi jauhopussi? Samat aineethan sitä pistää ostaa kuin muutenkin.

Vierailija
118/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse otan huomioon vain terveyteen vaikuttavat syyt, kuten vaikkapa allergiat ja keliakia, "en tykkää" - syyt jätän huomiotta, koska ei voi mitenkään kaikkia huomioida täydellisesti. Olen kasvissyöjä, joten lihaa tai kalaa tai kananmunaa sisältäviä ruokia ei ole tarjolla, muuten sitten koitan tarjoilla mahdollisimman paljon buffetttyyppisesti. Kaveripiirissä on myös lihansyöjiä ja heillekin tämä on ok, koska jokainen heistä viettää myös kasvisruokapäiviä

Terrorisoit kaveripiiriäsi itsekkäästi kasvisruoilla. Kuvastaa hyvin kaltaisiasi vihervasemmistolaisia. Minä, minä, minä,...!

Minä olen järjestänyt ylioppilasjuhlat kasvistarjottavilla, koska ylioppilas itse niin toivoi. Niitä juhlia on muisteltu ystäväpiirissä ja sukulaisten kesken pitkään.

Mikä siinä on vaikea uskoa? Olen erittäin hyvä kokki.

Vierailija
119/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei käy kaikille, jos osa ei hyväksy kanammunaa, toiset täytteiden maitotuotteita, kolmansille tuoreet hedelmät ovat vaarallisia. Yksi rajoite on suht helppo, mutta monta yhtaikaa on päänvaiva.

Pulla, sen saa maidottomana, gluteiinittomana, munattomana. 

Vierailija
120/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Munattomia, maidottomia ja gluteenittomia kakkupohjaohjeita löytyy googlella kyllä vaikka kuinka. Sori nyt, mutta kuulostaa siltä että ongelma on vain ap:n viitseliäisyydessä eikä missään muussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kuusi