Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!

Vierailija
26.03.2025 |

Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä. 

Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa. 

Seuraavaksi järjestän nyyttärit...

Kommentit (611)

Vierailija
81/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmia saa jos hakee niitä.

Elä kutsu ketään.

Vierailija
82/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piiras:

- tavallinen jokin piiras (lohi, kasvis tms)

- gluteeniton, maidoton, pähkinätön kasvispiiras (tämä sopii laktoosittomille, vegaaneille ja maidottomille sekä gluteenittomille ym)

Juustotarjotin:

- tavallisia maitopohjaisia juustoja

- vegejuustoja

(eri lautasille tietenkin)

pensasmustikoita, mansikoita, viinirypäleitä ym

Täytekakku:

- tavallinen

- gluteeniton, maidoton, pähkinätön erityisruokavalioisille

Vihersalaatti

Marianne karamelleja

Nimikoi, ja noilla pääsee jo pitkälle

Helppoa se on kirjoittaa noin. Käytäntö on hankalampi. Tilasin juhliin valmiit kakut. Samaa kakkua ei saanut vegaanisena ja gluteenittomana. Oli otettava erikseen.

Moni on ehdottanut kääretorttua perunajauholla. Se sopii ehkä gluteenittomalle, mutta ei munattomalle.  😅

Päädyin siihen, että tarjolla oli yhtä yhdelle, toista toiselle. Osa vieraista oli ihmeissään, etteikö kaikki ollutkaan kaiketonta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoositon- gluteeniton- kasvis (ei kuitenkaan vege): feta- kasvispiirakka gluteenittomalla pohjalla

Kun ilmoitat juhlista, niin ilmoita jo valmiiksi että otat ALLERGIAT huomioon. Jos joku sitten ilmoittelee näitä "omena pierettää" tai "hiiva turvottaa" niin ilmoita että pyrit löytämään kaikille jotain syötävää mutta ensisijaisesti otat huomioon lähinnä allergiat. Muut vaivat eivät valitettavasti vaikuta tarjoilujen suunnitteluun juurikaan.

Vierailija
84/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton leivonta ei ole vaikeaa. Pääsääntöisesti korvaat vain vehnäjauhot gluteenittomilla jauhoilla. 

No ei ihan noin yksinkertaista edes jauhojen korvaamisen suhteen. Lisäksi typerää ostaa kokonainen pussi gluteenitonta jauhoa, jos sille on käyttöä kerran parissa vuodessa.

Tässäkin pari asennevammaa. Meillä ainakin tehdään paljon piirakoita ja kakkuja. Onnistuu jauhojen korvaaminen ihan yksi yhteen, kokemusta on. Ja jauhopussi tulee totta kai käytettyä, normisyöjäkin voi syödä gluteenitonta.

Vierailija
85/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurimman osan saa valmistettua gluteenittomana ja laktoosittomana. Jos tuote on gluteeniton niin usein se on myös laktoositon. Kakut tilaan juhliin aina gluteenittomana ja laktoosittomana kaikille. Koska olen itse kasvissyöjä niin gluteenittoman ja laktoosittoman tarjottavan lisäksi löytyy aina lakto-ovo-vege-vaihtoehto. Huomioin aina vieraiden tiedossa olevat ruokavaliot, oli kyse sitten allergikosta tai vegaanista, usein yhdistelemällä niin että tarjottava sopii mahdollisimman monelle. Viimeksi tilasin allergikolle kakun, joka oli samalla täysin vegaaninen.

Vierailija
86/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gluteeniton leivonta ei ole vaikeaa. Pääsääntöisesti korvaat vain vehnäjauhot gluteenittomilla jauhoilla. 

On se aika vaikea todelliselle keliaakikolle, kun ei saisi edes samassa keittiössä käyttää muita jauhoja. Vaatii ehdotonta puhtautta.

Yksinkertaisinta olisi todella laittaa tarjolle kaikki mahdollinen erillään niin, että jokainen saisi täyttää itse oman gluteenittoman, maidottoman ja munattoman leipäsensä parhaaksi katsomillaan täytteillä, ja makea leivonnainen voi olla joku ton-tötterö, johon voi laittaa jäätelöä, marjoja ym.tai olla laittamatta yhtään mitään.

Vierailija
87/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisteet yrittämisestä.

Mä keliakiaa sairastava saan aika monessa kyläpaikassa tasan yhden kaupan gluteenittoman keksin, kun muille on tarjolla kaikkea mahdollista. Eikä siinä mitään. Jos etukäteen tiedän niin pakkaan mukaan omat eväät (jos on pitkä vierailu tai illan istuminen). Usein myös tarjoudun leipomaan gluteenittoman piirakan, jota voi sitten muutkin syödä.

Vierailija
88/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä vimma järkätä jatkuvasti juhlia. Tehkää pikaruoka tilaus saaden kaikki mieleistään purtavaa,

Sitä tilautsa funtsiessa menee sitten koko ilta. Risto ei halua tilata tuosta ravintolasta kun sieltä sai viimeksi kuivan munattoman pitsapohjan, Marjaana ei voi tilata tuolta kun ne eivät takaa gluteenittomuutta ja Veera ei tykkää pikaruoasta.

Elämästään saa juuri niin vaikean kuin tekee. Antaa vaikka vieraille pizzapaikan valikoimat ja jokainen saa siitä valita ja voltti tuo kotiin. Monissa paikoissa voi valita salaattiateriankin.

Vierailija
89/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitäisi alkukesällä järjestää lapsen rippijuhlat ja aloin miettiä tarjoiluja jo nyt, kun on hieman haasteellinen vierasjoukko.  Sisareni on ketoruokavaliolla ja hänen miehensä ei syö lihaa ja välttelee muutenkin eläinperäisiä ruokia, veljeni vaimo ei syö gluteenia ja on kasvissyöjä, toinen sisareni on muuten vaan nirso ja isäni ei halua syödä kasvisruokaa.  Suurin osa muista vieraista on sekasyöjiä, mutta mukana on yksi keliaakikko ja yksi kala-allergikko.  Tarvitsen excelin ja kolme jääkaappia. Pää hajoaa. 

Ketoruokavalioon en osaa ottaa kantaa, mutta muille kävisi näin:

Voit tehdä täytekakun tai kääretorttuja perunajauhopohjalla. Päälle kermavaahtoa, marjoja ja marenkia. Takuulla hyvää.

Karjalanpiirakat pakasteesta (on myös gluteenittomia) ja munavoita. Suolaisia piirakoita isoja pellillisiä kinkulla ja osa kasvistäytteellä, piirakkapohja gluteenittomista jauhoista. 

Ei kovin vaativaa.

Vierailija
90/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse otan huomioon vain terveyteen vaikuttavat syyt, kuten vaikkapa allergiat ja keliakia, "en tykkää" - syyt jätän huomiotta, koska ei voi mitenkään kaikkia huomioida täydellisesti. Olen kasvissyöjä, joten lihaa tai kalaa tai kananmunaa sisältäviä ruokia ei ole tarjolla, muuten sitten koitan tarjoilla mahdollisimman paljon buffetttyyppisesti. Kaveripiirissä on myös lihansyöjiä ja heillekin tämä on ok, koska jokainen heistä viettää myös kasvisruokapäiviä

Terrorisoit kaveripiiriäsi itsekkäästi kasvisruoilla. Kuvastaa hyvin kaltaisiasi vihervasemmistolaisia. Minä, minä, minä,...!

Minä olen järjestänyt ylioppilasjuhlat kasvistarjottavilla, koska ylioppilas itse niin toivoi. Niitä juhlia on muisteltu ystäväpiirissä ja sukulaisten kesken pitkään. Olivat kuulemma parhaat tarjottavat, mitä ovat koskaan juhlissa syöneet.

Vierailija
91/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ihan noin yksinkertaista edes jauhojen korvaamisen suhteen. Lisäksi typerää ostaa kokonainen pussi gluteenitonta jauhoa, jos sille on käyttöä kerran parissa vuodessa.

Lisäksi keliaakikolle leipoessa pitää huomioida kontaminaatioriski, onko leivontavälineisiin päätynyt vehnäjauhon pölyä tai esim aterinlaatikkoon leivänmuruja, oletko pitänyt leivinjauhe/sokeri yms purkkeja avonaisina keittiön tasoilla aiemmin leipoessasi jolloin niihin on voinut päätyä gluteenia. Pitäisi olla todella tarkkana. Noista syistä ostan gluteenittomat aina valmiina.

No jos juhlatarjottavia varten ostaa gluteenittomia jauhoja, niin kyllähän joku pussillinen nyt menee helposti. Ja mikä estää leipomasta niistä jauhoista sen jälkeen muillekin.

Vierailija
92/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutaman kerran leiponut gluteenitonta, enkä kyllä siihen lähde enää. Hirveästi kalliita ainesosia yhden vieraan takia. Mielummin ostan hänelle valmiin leivän ja jonkun makean. Varsinkin kun hänellä ei ilmeisesti edes ole keliakiaa, vaan joku muu vatsavaiva..

Aloittaja

Vierailija
93/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarjolle ainakin vettä, kahvia, teetä,marjoja, hedelmiä, marmeladia, vihanneksia ja kasviksia eri muodoissaan esim. uunikasvikset, pilkottuja kasviksia esim. porkkanaa, vegaaninen dippi ja toinen vaan laktoositon, jokin kasvispiiras tai kiusaus, jossa on käytetty kaurakermaa ja gluteenitonta piiraspohjaa, riisinuudeleista tehtyä kasviswokkia.

Miksi?

Vierailija
94/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piiras:

- tavallinen jokin piiras (lohi, kasvis tms)

- gluteeniton, maidoton, pähkinätön kasvispiiras (tämä sopii laktoosittomille, vegaaneille ja maidottomille sekä gluteenittomille ym)

Juustotarjotin:

- tavallisia maitopohjaisia juustoja

- vegejuustoja

(eri lautasille tietenkin)

pensasmustikoita, mansikoita, viinirypäleitä ym

Täytekakku:

- tavallinen

- gluteeniton, maidoton, pähkinätön erityisruokavalioisille

Vihersalaatti

Marianne karamelleja

Nimikoi, ja noilla pääsee jo pitkälle

Kuulostaa pahalta.

Vierailija
95/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse otan huomioon vain terveyteen vaikuttavat syyt, kuten vaikkapa allergiat ja keliakia, "en tykkää" - syyt jätän huomiotta, koska ei voi mitenkään kaikkia huomioida täydellisesti. Olen kasvissyöjä, joten lihaa tai kalaa tai kananmunaa sisältäviä ruokia ei ole tarjolla, muuten sitten koitan tarjoilla mahdollisimman paljon buffetttyyppisesti. Kaveripiirissä on myös lihansyöjiä ja heillekin tämä on ok, koska jokainen heistä viettää myös kasvisruokapäiviä

Terrorisoit kaveripiiriäsi itsekkäästi kasvisruoilla. Kuvastaa hyvin kaltaisiasi vihervasemmistolaisia. Minä, minä, minä,...!

Minä olen järjestänyt ylioppilasjuhlat kasvistarjottavilla, koska ylioppilas itse niin toivoi. Niitä juhlia on muisteltu ystäväpiirissä ja sukulaisten kesken pitkään. Olivat kuulemma parhaat tarjottavat, mitä ovat kosk

Niin varmaan.

Vierailija
96/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun pitäisi alkukesällä järjestää lapsen rippijuhlat ja aloin miettiä tarjoiluja jo nyt, kun on hieman haasteellinen vierasjoukko.  Sisareni on ketoruokavaliolla ja hänen miehensä ei syö lihaa ja välttelee muutenkin eläinperäisiä ruokia, veljeni vaimo ei syö gluteenia ja on kasvissyöjä, toinen sisareni on muuten vaan nirso ja isäni ei halua syödä kasvisruokaa.  Suurin osa muista vieraista on sekasyöjiä, mutta mukana on yksi keliaakikko ja yksi kala-allergikko.  Tarvitsen excelin ja kolme jääkaappia. Pää hajoaa. 

Sinä tarjoat mitä tarjoat ja nirsot vieraanne syövät mitä syövät.

Vierailija
97/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pitää olla maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta, suolatonta, sokeritonta, rasvatonta, mautonta, väritöntä ja hajutonta. 

Vierailija
98/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauravelliä tai hernesoppaa kaikille!

Vierailija
99/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näin älyttömästi alapeukkuja? Näin se menee, jos kokkaat ei-keliaakikoille. Keliaakikkojen kanssa on hankalampaa, koska pitää muistaa kontaminaatioasiat.

Jos onnistut tekemään hyvän leivonnaisen välttäen kaikki mahdolliset virheet vieras ei uskalla syödä sitä kuitenkaan.

Vierailija
100/611 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se aika vaikea todelliselle keliaakikolle, kun ei saisi edes samassa keittiössä käyttää muita jauhoja. Vaatii ehdotonta puhtautta.

Yksinkertaisinta olisi todella laittaa tarjolle kaikki mahdollinen erillään niin, että jokainen saisi täyttää itse oman gluteenittoman, maidottoman ja munattoman leipäsensä parhaaksi katsomillaan täytteillä, ja makea leivonnainen voi olla joku ton-tötterö, johon voi laittaa jäätelöä, marjoja ym.tai olla laittamatta yhtään mitään.

Juujuu, keliaakikot erikseen. Nykyään vaan moni muukin ei-keliaakikko noudattaa gluteenitonta, ja heille leipominen on tavallisellekin jauhopeukalolle helppoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi