Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (611)
Ensin iski gluteeni-intoleranssi eli ei keliakia, liittyy mun sairauteen. Eipä mennyt kauaa kun iski MCAS 🙄 En kestä enää edes gluteenittomia. Oon mieluummin vain kahvin varassa kyläillessä. Kahvilassa tosin kävi huonosti tarjotun kerman kanssa, sain kamalan mahapöpön siitä. Kotona ei mitään oireita kermasta.
Hullua tässä on taas mun kohdalla se, että väkisin tuputetaan ja voivotellaan. Ei uskota, että se kahvi kiitos riittää. Tuo MCAS on niin hirveä autoimmuunisairaus, ettei sitä kenellekään halua. Mulla se iskee toiseen silmään äärimmäisen kivuliaasti ja kaikkiin limakalvoihin sekä iholle.
Ite tein aikoinaan kaikille pojan tarhakavereille sekä meidän vieraille sopivaa evästä juhliin. Tarhassa oli 2 yhteistä ruoka-ainetta eli vesi ja suola. Muutama vaikeasti allerginen toi omat eväät, koska ei otettu äidin kanssa riskiä. Ambulanssi olis tarvinnut altistuksesta sitten soittaa.
Mun silloinen entinen paras ystävä teki mulle pahat, kutsui juhliin ja teinkin sinne jotain auttaakseni hänen luonaan. Paikanpäällä myöhemmin tuli selväksi, ettei mulle ollut yhtään mitään tarjolla. Eikä yhdelle toiselle, jolla oli maitoproteiiniallergia. Vastasi todella töykeästi tuon allergisen lapsen äidille siitä, kun kyseli mitä missäkin on. Ja itse en taas saanut auttaessa mitään infoa muiden rajoituksista. Että kiusallaan/välinpitämättömyyttään voi tätä ihmiset myös tehdä.
Joo, kahvi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kanata suotua kaikkien pimputettavaksi.
Gluteeniton ja laktoositon vaihtoehto riittää. Muut tuokoon itse.
Ovat niitä huomionhakuisia usein
Kasvisvaihtoehto pitää nykypäivänä kyllä olla.
Kasvisruokavalio on itse valittu, joten minusta se ei ole yhtä pakottava kuin terveydelliset syyt.
Kasvisruoka on nimenomaan terveydellinen ja liharuoka on syöpää aiheuttava. Jos on ollut esim. 30 vuotta kasvissyöjä, maha ei sulata lainkaan lihaa.
Kasvisvaihtoehto sopii kaikille ja on näppärän emännän / isännän kannalta helpoin vaihtoehto.
Minä taas olen joutunut juurikin terveyssyistä jättämään palkokasvit, sienet ja pähkinät pois kokonaan. Kasvissyönti on lähes jokaisessa tapauksessa itse valittu ruokavalio, ei terveydellinen pakko.
Tuo terveellisyys, johon viittaat, ei edes ole mikään kiistaton fakta. Liha on epäterveellistä vain, jos syö sen lisäksi viljoja ja/tai sokereita. Metsästäjä-keräilijän ruokavaliossa ei ole juuri kumpaakaan, mitä nyt satunnaiset hedelmät ja hunaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppoja nämä seitsemänkymppisten bileet. Kaikki voivat syödä mitä vaan, kenelläkään ei ole yliherkkyyksiä. Muotijuttuja.
Ehkä, tai sitten pahimmin allergiset ovat päättäneet päivänsä ennen kuin ovat päässeet siihen ikään. Huomaa kuitenkin laittaa laktoositonta tarjolle. Huomasin kyllä, että 90-vuotisjuhlassa kukaan ei koskenut gluteenittomaan tarjottavaan, vaikka oli lähes sata vierasta. Silti sattui, että eräillä syntymäpäiväkahveilla ei ollut mitään tarjottavaa eräälle yli 70-vuotiaalle, kun olisi pitänyt olla sekä gluteeniton että maidoton.
Meillä taas 90-vuotisjuhlassa kaikki mansikkakermakakut olivat gluteenittomia. Oli pitopalvelulle helpointa niinpäin. Hyvin kelpasi, ei jäänyt kakkua yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vegaaniselle ruualle allerginen.
Et ole. Olet vain ilkeä ja moraaliltasi heikko ihminen.
Juu nämä vegaani-ihmeethän ne on suvaitsevaisuuden perikuvia. Hyvä kun ei heitellä kiviä, jos kaikki ei halua puputtaa lanttuja, ituja ja tofua. Söisivät kunnon pihvin niin voisi olo helpottaa. Pidän kyllä kasviksista ja käytän niitä runsaasti, mutta en hitossa ala vegaaniksi. Olen huomannut että tuntemani vegaanit ovat kireitä, tosikkoja ja huumorintajuttomia. ihmekö tuo kun haluavat masokistisesti kiusata itseään, ja vaativat siksi että muidenkin pitäisi kärsiä.
Olen eri, mutta vegaaniruoka voi olla ihan mielettömän herkullista ja yleensä onkin kun vähän panostaa ja harjoittelee. Omatuntokin on puhdas, kun ei ole osallisen
Minäkin olisin mieluiten vegaani juuri noista syistä, mutta kun terveys ei kestä, niin se ei kestä. Ei auta, vaikka tulisi paha mieli, en minä poiskaan halua kuihtua, etenkin, kun on lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Eläinsuojelu, kestävä kehitys, ilmastonmuutos ym. seikat kiinnostavat yhtä useampaa
Mitä sitten? Ei se ole mikään syy vaatia juhlanjärjestäjältä erityiskohtelua.
Silloin kun näitä alkaa olla useampi vieraissa, ei se ole erityiskohtelua, vaan järjestäjän taholta tahallista kiusaamista ja epäkunnioittavaa. Ja jo nyt monesti lihan vaatiminen onkin erityiskohtelua ja tulee vaan yleistymään. Olen ollut jo muutamissa juhlissa, joissa satoja vieraita ja vain vegaanista tarjolla. Hyvää se oli näin sekasyöjänkin mielestä. Sopii etenkin kesäjuhliin.
Tuo vain vegaanisen tarjoaminenhan se juurikin on kiusaamista ja epäkunnioittavaa. Annetaan vain sen allergisen olla nälässä ja hymyillään vinosti, kun hän ei voi syödä mitään, mitäs ei kelpaa eettinen ruoka!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritettiin järjestää nyyttikestejä seitsemän ystävättären tapaamiselle, joista kaksi oli vegaaneja. Ajatuksena siis, että vegaanit toisivat itselleen sopivaksi katsomia tarjottavia, ja me muut voisimme syödä myös lihaa sisältäviä ruokia. Eli kaikkia tyydyttävä molempi-parempi -tilanne.
No, mitäpä vegaanit toivat? Toinen toi suolapähkinöitä ja toinen suklaata. Okei... Ei oikein nyyttikestien idea täyttynyt. Nakertelivat sitten jotain kaikille sopivaa salaattia ja mitä lie kasvispiirakkaa. Enää ei järjestetty nyyttikestejä. :D
Mitä nämä kaksi vegaania tarjoavat kotonaan muille? Mitä he tarjoavat mahdollisisssa valmistujaisissa tai häissään?
Miten ei täyttynyt nyttikestien idea? Molemmat toi jotain tarjottavaa. Ette vaikuta kovin kummoise
Miten ihmeessä sait sotkettua tähän ystävyyden ja tapaamisten loppumisen?
Koska tämä koko ketju kertoo siitä, että emännältä usein "hajoaa pää", kun pitää keksiä syötävää kaikille erikoisruokavaliota noudattaville, niin täällä ovat monet ehdotelleet nyyttäreitä. Eiköhän tässä ollut kyse siitä, että olivat testanneet nyyttäreitä, jotka eivät nyt sitten toimineet. Nyyttärit on hieno idea, kunhan kaikki osallistujat vain ymmärtävät sen idean. Kirjoituksessa puhuttiin ruoista. Muut siis olivat tuoneet ruokaa, vegaanit pähkinöitä ja suklaata. Eivät ole ihan verrattavissa, joten en minäkään uusia nyyttäreitä tällä meiningillä järjestäisi. Kaikkien pitää tietenkin ottaa osaa samoin mitoin.
Kummallista logiikkaa vaatii kyllä päätelmä, että nyt on sitten ystävyys ollut surkeaa ja tapaamiset lopetettu. Hohhoijaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Eläinsuojelu, kestävä kehitys, ilmastonmuutos ym. seikat kiinnostavat yhtä useampaa
Silloin kun näitä alkaa olla useampi vieraissa, ei se ole erityiskohtelua, vaan järjestäjän taholt
Toki ja junttien kutsut skippaan joka tapauksessa.
Älä kutsu ketään, jolle et halua tarjota mitään. Ei hajoa pää. Veikkaan, että ei nekään haluaisi tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yleensä tarjolla kahdenlaista tarjottavaa: vegaanista ruokaa, joka on myös gluteenitonta ja muutenkin kaikki erikoisruokavaliot huomioivaa, ja sitten liharuokaa joka ei huomioi mitään erikoisruokavalioita.
Jos joukossa on allergisia palkokasveille, sienille ja pähkinöille, niin mikä silloin on vegaanisen ruoan proteiininlähde?
Älä huoli, otan joka tapauksessa omat eväät mukaan, kun se on helpompaa kuin luetella kaikki rajoitteeni.
Pitääkö juhlissa saada proteiinia? :D No kaurassa on.
Meillä kävi vieras, joka ei ottanut pullaa, koska syö vain kypsentämätöntä ruokaa. Seuraavalla viikolla näin sen ravintolassa illanistujaisissa, jossa veti hampurilaista ja ranskanperunoita. Kypsennettyinä.
Jos tulee vielä kylään, niin laitan sille kostoksi korvapuustitaikinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkarakeitto sitten. Vesikannu.
Vanhanaikaisesti tarjolle keitetyt perunat ja eri astioihin lihaa, kalaa, salaattia, muita vihanneksia ja lisukkeita. Jokainen saa ottaa lautaselleen omaan ruokavalioonsa sopivaa syötävää.
Niin, tuohon aikaan eivät ihmiset joutuneet ilmoittamaan allergioitaan, koska tarjottavat olivat selkeitä, ja niistä tiesi reseptit ihan kysymättäkin. Nykyään kun pitää temppuilla ja piilottaa ruokiin erikoisia twistejä ja sörssätä kaikki sekaisin, on mahdotonta ottaa vaan vähin äänin lautaselle keitettyä perunaa ja savukalaa tai paahtopaistia. Tai pelkkää salaattia ja tomaattia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Makkarakeitto sitten. Vesikannu.
Vanhanaikaisesti tarjolle keitetyt perunat ja eri astioihin lihaa, kalaa, salaattia, muita vihanneksia ja lisukkeita. Jokainen saa ottaa lautaselleen omaan ruokavalioonsa sopivaa syötävää.
Niin, tuohon aikaan eivät ihmiset joutuneet ilmoittamaan allergioitaan, koska tarjottavat olivat selkeitä, ja niistä tiesi reseptit ihan kysymättäkin. Nykyään kun pitää temppuilla ja piilottaa ruokiin erikoisia twistejä ja sörssätä kaikki sekaisin, on mahdotonta ottaa vaan vähin äänin lautaselle keitettyä perunaa ja savukalaa tai paahtopaistia. Tai pelkkää salaattia ja tomaattia.
Näin on. Yleensä kastike tai muu soossi on se, joka sisältää ne kaikki allergeenit. Kastike voisi myös olla aina erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on yleensä tarjolla kahdenlaista tarjottavaa: vegaanista ruokaa, joka on myös gluteenitonta ja muutenkin kaikki erikoisruokavaliot huomioivaa, ja sitten liharuokaa joka ei huomioi mitään erikoisruokavalioita.
Jos joukossa on allergisia palkokasveille, sienille ja pähkinöille, niin mikä silloin on vegaanisen ruoan proteiininlähde?
Älä huoli, otan joka tapauksessa omat eväät mukaan, kun se on helpompaa kuin luetella kaikki rajoitteeni.
Pitääkö juhlissa saada proteiinia? :D No kaurassa on.
Kaura närästää osaa ihmisistä. Lisäksi siinä on aika paljon hiilihydraatteja esim. kakkostyypin diabeetikoille.
Tunnempa myös yhden vakavasti kauralle allergisen henkilön (joka muuten on nuorehko mies).
Jos minulla olisi jokin ruokarajoite, niin eihän se todellakaan ole isäntäväen päänsärky. Syödä voi kotona sitten mieluisiaan. Tietysti voi ottaa omat eväät mukaan jos vierailu on niin pitkä, että nälkä ehtii yllättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Silloin kun näitä alkaa olla useampi vieraissa, ei se ole erityiskohtelua, vaan järjestäjän taholt
"Tuo vain vegaanisen tarjoaminenhan se juurikin on kiusaamista ja epäkunnioittavaa. Annetaan vain sen allergisen olla nälässä ja hymyillään vinosti, kun hän ei voi syödä mitään, mitäs ei kelpaa eettinen ruoka!"
Miksi en usko, ettei joku voi syödä muuta kuin pelkkiä eläinkunnan tuotteita? Tosin itsekin tarkistan tarjottavien ainesosat, mutta esim. porkkana ja kurkku sekä useimmat hedelmät ja marjat käy aina.
T. Maito- ja pähkinäallerginen sekaani
Suurin osa näistä allergioista ja yliherkkyyksistä on itse opeteltuja. On totutettu elumistö vieroksumaan ja herkistelemään useimpia tavallisia ruoka-aineita. Kaikenmaailman pastamömmöt aiheuttavat suolistosairauksia, kun ei ole kuitua. Suomalanen geenikartta ei ole ehtinyt mukautua nykyruokaan. Pitäisi palata juurille: hapanta ruisleipää, puolukkaa, piimää lisäksi perunaa, juureksia, vihanneksia, lihaa ja kalaa selkeästi. Siinä se. Sellaista ruokaa nykyiset 9-kymppiset pääasiassa syövät.
Minulla käy aika harvoin vieraita, ehkä kerranvuosessa viikon tai sinnepäin ja ne jotka käy on sitten yleensä valtameren takaa.
Tietävät sen että miten elän ja tarjolla on ruokaa, jota itsekin syön. Olen itse lähes kaikkiruokainen sekasyöjä. Vieraat saavat syödä omalla vastuulla samaa jos kelpaa, en tuputa enkä pahastu jos joku ei halua. Vaihtoehtoja löytyy kun ajaa hissillä alas ja tässä ydinkeskustassa on alle kilometrin säteellä aika monipuolisia ruokailun vaihtoehtoja runsaasti eri dietiille kun myös kukkarolle.
Isommat joukot ja tarjoilut järjestän suosiolla ravintolassa, jonka tilauksen kerron ja annan ymmärtää, että erikoisruokavalioista voi keskustella suoraan sinne. Ravintolankanssa sovin rajoista, niin että toiveet pysyy kohtuudessa.
Hyvin on toiminut kolmisenkymmentä vuotta kaikin osin.
Tosi säälittävää, että erikoisruokavalioista on tullut erityisesti naisten itsekorostuksen väline.
Jos sinulla on keliakia, et todellakaan voi syödä viljaa, moni ei edes kauraa. Tämä on ihan selvää.
Vegaanisuus tai kasvisruokailu ovat tapa syödä samoin kuin sekaruuan syöminen.
Mutta kun omasta tahdosta kehittelet comboja, kuten hyvin suosittu Eiks tääl on mitään, mikä olis gluteiinitonta ja vegaanista, ollaan todella syvällä.
Todellisuudessa kai hengenvaaraa aiheuttaa ehkä oikeasti kala- ja pähkinäallergia, ja nekin, keillä tuollaisia on, kantavat aina mukanaan Epipeniä. Kaikenmaailman IBS-oireiset saavat luvan napsia lautasellaan sopimattomat pois ruuasta tms., eikä niin, että sitten ei kukaan muukaan saa syödä mitään. Laktoosittomana on Suomessa kohtuu helppo tehdä kaikki, mutta myös Lactraset on keksitty, että ne laktoosivammaiset voisivat vain vetää napin naamaan, ja olla valittamatta ruuasta. On siis puhdasta huomionkipeyttä, että kaikki ruoka pitää tehdä eri tavalla, koska heillä on nyt sitä ja tätä.
Ja joo, exän sukulaisilla oli tätä kaikenmaailman vaivaa. Pitkät listat asioita, joista ei todellakaan ollut todellisia allergiadiagnooseja, vaan suuri osa vain sellaista kiva-olla-vaikea-vieras - juttuja. Sanomattakin selvää, että nuo sukulaiset eivät itse koskaan tarjonneet ruokia kenellekään muulle, mutta vaikeita vieraita tykkäsivät itse olla.
Kasvisvaihtoehto ei todellakaan sovi mulle kuin hyvin harvoin.
t: moniallerginen