Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (654)
Ei pidä lähteä tähän pelleilyyn ollenkaan. Vain hengenvaaralliset allergiat (lääkärintodistus löytyy) pitää huomioida; esim. vaikea pähkinä-allergia. Myös keliaakikolle voi ostaa erikseen pullan. Muuten vieraat syövät tai ovat syömättä mitä on tarjolla.
Ja nyyttärit on aina hyvä idea. Tuokoot ruokaongelmaiset ("en tykkää") omat eväät.
Vierailija kirjoitti:
Minä taas olen joutunut juurikin terveyssyistä jättämään palkokasvit, sienet ja pähkinät pois kokonaan. Kasvissyönti on lähes jokaisessa tapauksessa itse valittu ruokavalio, ei terveydellinen pakko.
Tuo terveellisyys, johon viittaat, ei edes ole mikään kiistaton fakta. Liha on epäterveellistä vain, jos syö sen lisäksi viljoja ja/tai sokereita. Metsästäjä-keräilijän ruokavaliossa ei ole juuri kumpaakaan, mitä nyt satunnaiset hedelmät ja hunaja.
Juu ja metsästäjäkeräilijäthän elivät pitkään. Puutostiloja ja lyhyt elämä. Luolaihmiset elivät hyvä jos 30v. Ei kannata uskoa kaikkia vouhotuksia ja ottaa asioista ensin selvää. Pelkkä liharuokavalio ei ole terveellistä. Monipuolinen ruokavalio jossa kaikkea vois syödä kohtuudella on paras ja terveellisin.
Ensinnäkään suurin osa metsästäjä-kalastaja-keräilijöistä ei ole koskaan asunut luolissa. Yleistäen voi sanoa, että heidän elinajanodote oli myös pidempi tai vähintään sama kuin maanviljelystä harrastavilla kansoilla. Kuitenkin maanviljelysväestössä ravinto ei ole ollut terveellistä, vaan aiheuttanut usein puutostiloja ja aikaisemman kuoleman aikuisväestössä.
Metsästäjä-kalastaja-keräilijöiden (mkk) ruokavaliota on vaikea yleistää kuitenkaan ravinto-opillisesti, koska ruokavaliot ovat eronneet suuresti riippuen siitä, missä päin maailmaa on eletty.
Toinen väärinymmärrys on se, etteikö viljoja olisi käytetty näissä yhteisöissä. Viljakasvit ovat heinäkasveja ja erilaisia heinäkasveja on käytetty mkk-kulttuureissakin.
Lihan epäterveellisyys ei perustu siihen syödäänkö viljaa/sokeria vaan siihen, että liharuoassa on kovaa rasvaa, lisäksi erilaisia yhdisteitä, jotka metaboloituvat haitallisiksi aineiksi, liiallisesti A-vitamiineja (esim. maksa), ja lisäksi lihan valmistustapa tai säilöntätavat ovat voineet aiheuttaa haitallisia aineita (esim. grillaus). Modernissa lihanjalostuksessa taas liharuokiin lisätään mm. nitraatteja, jotka ovat haitallisia. Punaisen lihan osalta haitat lisääntyvät sen perusteella mitä määriä viikossa syödään.
Sokereista puhuminen m-k-k-kansojen yhteydessä on hankalaa, koska sokereita on kemiallisesti katsoen suuri määrä, joita on normaalisti ruoka-aineissa; maidossa on maitosokeria (laktoosi), sienissä on sienisokeria (trehaloosi), hedelmissä hedelmäsokeri (fruktoosi), jne... Jos taas puhutaan nykyisen teollisen sokerien kaltaisista makeutusaineista, näitäkin on syöty jo varhain, esim. puiden mahlaa, esim. Pohjois-Amerikassa intiaanit ovat käyttäneet vaahterasiirappia, Suomen alueella taas koivunmahlaa on juotu tai käytetty makeuttamiseen. Lämpimillä alueilla on käytetty sokeriruokoa tai palmun mahlaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu nämä vegaani-ihmeethän ne on suvaitsevaisuuden perikuvia. Hyvä kun ei heitellä kiviä, jos kaikki ei halua puputtaa lanttuja, ituja ja tofua. Söisivät kunnon pihvin niin voisi olo helpottaa. Pidän kyllä kasviksista ja käytän niitä runsaasti, mutta en hitossa ala vegaaniksi. Olen huomannut että tuntemani vegaanit ovat kireitä, tosikkoja ja huumorintajuttomia. ihmekö tuo kun haluavat masokistisesti kiusata itseään, ja vaativat siksi että muidenkin pitäisi kärsiä.
Olen eri, mutta vegaaniruoka voi olla ihan mielettömän herkullista ja yleensä onkin kun vähän panostaa ja harjoittelee. Omatuntokin on puhdas, kun ei ole osallisena eläintuotannon kautta eläinkunnan hirvittävään riistoon. Oman vartalon ei tarvitse olla eläinten hautausmaa.
Tuohon vegaanien ns. kireyteen voi vaikuttaa se suru ja inho, jota vegaanit kokee eläinteollisuuden ky
Kohta näille todellisuudesta vieraantuneille herkille kukkasille pitää varmaan olla omat kaupat, ettei vaan tule paha mieli. Hellanlettas.
En pilkannut kasvisyöjiä ennen kuin tämä vegaaniruuan pakkosyöttö alkoi. Jopa ruokasuosituksiin on sotkettu ilmastopolitiikkaa. Itsellä IBS pelkkä kasvisruoka ärsyttää, esim. palkokasvit. Jos te vegaanit antaisitte jokaisen syödä rauhassa mitä haluaa, pääsisitte vähemmällä pottuilulla.
Koskaan ikinä milloinkaan yksikään vegaani ole tullut minulle pakkosyöttämään oma ideologiaansa. Ei edes yliopistoaikana, vaikka siellähän vegaaneja varmaan palloili runsain mitoin. Sen sijaan jatkuvasti tuntuu, että kuulee lihansyöjien propagandaa.
Toisaalta jos puhutaan eläinten oikeuksista ja ilmastonmuutoksesta, niin onhan aivan fakta, että nykyinen teollinen lihan- ja maidontuotanto ei millään tavalla ole eläinystävällistä ja että lihateollisuudella on merkittävä osuus kasvihuonekaasujen muodostumisessa.
Mulla on myös paljon ruokarajoitteisia ystäväpiirissä ja mun patenttiratkaisu on ollut tortillat. Erilaisia täytevaihtoehtoja kipoissa joista jokainen voi koota itselleen sopivan annoksen. Lättyjä olen varannut normaaleja, gluteenittomia ja sitten vilja-allergiselle ja keto-dieetillä olevalle isoja salaatinlehtiä (toimivat oikein hyvin ja ratkaisua on kehuttu!) Kippojen viereen omat ottimet (vieraat ovat aikuisia ihmisiä jotka osaavat olla sekoittamatta ottimia) ja laput jotka selventävät mikä on vegaanista, mikä munatonta/maidotonta jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla noin avuton, sanot että meillä on tätä ja tuota ruokaa tarjolla, jos ei sovi niin tuokaa omat eväät.
just näin omat eväät mukaan
Kuulostaa typerältä. "Tule meille illalliselle ja tuo omat evääsi". Että sellaista vieraanvaraisuutta. Miksi sitten yleensäkään kutsua kotiisi ihmisiä, joita vihaat ja inhoat kuin ruttoa?
Oikeasti AP:llä ja hänen kaltaisillaan ihmisillä tuskin on ketään ystäviä joita edes kutsua kotiin. AP on pelkkä trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa kai hengenvaaraa aiheuttaa ehkä oikeasti kala- ja pähkinäallergia, ja nekin, keillä tuollaisia on, kantavat aina mukanaan Epipeniä. Kaikenmaailman IBS-oireiset saavat luvan napsia lautasellaan sopimattomat pois ruuasta tms., eikä niin, että sitten ei kukaan muukaan saa syödä mitään. Laktoosittomana on Suomessa kohtuu helppo tehdä kaikki, mutta myös Lactraset on keksitty, että ne laktoosivammaiset voisivat vain vetää napin naamaan, ja olla valittamatta ruuasta. On siis puhdasta huomionkipeyttä, että kaikki ruoka pitää tehdä eri tavalla, koska heillä on nyt sitä ja tätä.
Ja joo, exän sukulaisilla oli tätä kaikenmaailman vaivaa. Pitkät listat asioita, joista ei todellakaan ollut todellisia allergiadiagnooseja, vaan suuri osa vain sellaista kiva-olla-vaikea-vieras - juttuja. Sanomattakin selvää, että nuo sukulaiset eivät itse koskaan tarjonneet ruokia kenellekään muulle, mutta vaikeita vieraita tykkäsivät itse olla.
Päivystyksestä haettu vauhtia muunkin kuin kalan tai pähkinän vuoksi. Sen jälkeen olen katsonut hyvin tarkkaan, mitä syön. Oli sen verran kamala kokemus ja paikka. Ei kaikki muut allergiat ole huomionhakuisuutta tai lääkkeellä korjattavissa oleva tilanne, mutta sen ymmärtää itse vasta kun sen on kokenut. Ja kyllä, allergia voi puhjeta myös aikuisille, joten ette ole turvassa, vaikka miten nyt halveksutte muita.
Minulla on hankala IBS ja on se noloa jos tarjolla on vain suolaista piirakkaa ja salaattia. Jos ottaa vain salaattia saa tyrkytystä " vain pieni pala" piirakkaa. Sitten ihmellään kun ramppaan vessassa loppuillan. Nyttemmin olen löytänyt tähän lääkkeen,hiukan oireita vähentää.
IBS:ssä paras lääke on noudattaa FODMAP-ruokavaliota. Jos kutsutaan jonkun kotiin, kannattaa ajoissa nätisti kertoa mitä voi syödä, mitä ei. Jos sinut on toisen kotiin kutsuttu, olet hyvä ystävä, kyllä se kaverisi huolehtii, että saat jotain syömistä.
Olen lukenut, että Imodium tai Buscopan voisi auttaa, jos pakosti joutuu kohteliaisuudesta syömään jotain mikä ei käy. Toki pitäisi Imodium ottaa sitten vähän etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vimma järkätä jatkuvasti juhlia. Tehkää pikaruoka tilaus saaden kaikki mieleistään purtavaa,
Itse en suoraan sanoen tajua sitäkään, miksi joka ikisessä paikassa, mihin ihmiset kokoontuu mitä ikinä tahansa syytä varten, pitää aina syödä. Syödä syödä ja syödä. Eikö ihan oikesti voi tehdä mitään muuta kuin syödä? Odotan sitä hetkeä, kun voin muuttaa ulkomaille elämään erikoiena hihhuli nomadina ja koota ympärilleni muitakin hihhuli nomadeita jotka eivät halua vain istua konserteissa ja kahviloissa ja syödä ja syödä.
Voihan Suomessakin tehdä muuta kuin syödä. Ja kahvilassakin voi istua syömättä kaverien kanssa. Tai ottaa vain kupin teetä tai lasin vettä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä lähteä tähän pelleilyyn ollenkaan. Vain hengenvaaralliset allergiat (lääkärintodistus löytyy) pitää huomioida; esim. vaikea pähkinä-allergia. Myös keliaakikolle voi ostaa erikseen pullan. Muuten vieraat syövät tai ovat syömättä mitä on tarjolla.
Ja nyyttärit on aina hyvä idea. Tuokoot ruokaongelmaiset ("en tykkää") omat eväät.
Mun mielestä sun ei kannata yleensäkään kutsua koskaan ketään teille. Ole siellä keskenäsi ja syö sitä lihaa ja pullaa niin että napa ratkeaa. Voit lopettaa tästä asiasta säännöllisesti itkemisen täällä palstallakin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on myös paljon ruokarajoitteisia ystäväpiirissä ja mun patenttiratkaisu on ollut tortillat. Erilaisia täytevaihtoehtoja kipoissa joista jokainen voi koota itselleen sopivan annoksen. Lättyjä olen varannut normaaleja, gluteenittomia ja sitten vilja-allergiselle ja keto-dieetillä olevalle isoja salaatinlehtiä (toimivat oikein hyvin ja ratkaisua on kehuttu!) Kippojen viereen omat ottimet (vieraat ovat aikuisia ihmisiä jotka osaavat olla sekoittamatta ottimia) ja laput jotka selventävät mikä on vegaanista, mikä munatonta/maidotonta jne.
Hyvä! Näin toimii ihminen jolla on hoksottimet, kuten meidän mummo sano.
Kuljetan omat mukana, en luota toisten kokkailuun. Monesti he eivät tiedä yhtään mitään.
Hekin pääsevät helpommalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee aina niin, että pääruoka on kalaa, joka käy myös kasvissyöjälle. Tarpeen mukaan katsotaan. että esim. lihaa sisältävästä salaatista tarjotaan ne lihat vierestä kiposta ja sanotaan porukalle, että syökää ne pois sieltä. Salaatti käy sitten kasvissyöjälle. Täytekakku aina gluteeniton kaikille. Ei kukaan huomaa eroa. Keliaakikolle voin tehdä oman suolaisen tarjottavan. Ei se niin vaikeaa ole, kun lukee tuoteselosteet ja tekee sen ensin ja on huolellinen. Eipä ole kukaan valittanut. Hyvä sääntö on myös se, että varsinkin nuorempi porukka on nykyään aika tottumatonta kotiruokaan eli mitään kovin erikoista ei kannata tarjolle laittaa. Karjalanpiirakat ja munavoi on aina hyvä ja ne voi tilata leipomostakin.
Kaikille ei kala käy. Jotkut ovat niin allergisia, että pelkkä kalanhaju saa oksentamaan. Itse en ole ikinä syönyt kalaa, mutta en vaadi erillistä ruokaa itselleni. Leivällä ja salaatillakin pärjää.
Jos mulla olisi niin suuri määrä allergikoita tuttavapiirissä ja vähän rahaa muutenkin niin lopettaisin kutsujen järjestämisen kokonaan. Tai kokonaan nyyttäripohjalta voisin tarjota kotini käyttöön. Kahvitm, tee ja vissyvesi tulee talon puolesta.
Millä ei nirppanokat ja kermaperseet ruualla leiki. Jos ei talon ruoka kelpaa niin olkoot nälissään tai ottakoot omat eväät. Ne syövät sitten tallissa tai ladossa ja siivoavat jälkensä.
En voi sietää ruokarajoitteisia. Onneksi ei ole yhtään lähipiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee aina niin, että pääruoka on kalaa, joka käy myös kasvissyöjälle. Tarpeen mukaan katsotaan. että esim. lihaa sisältävästä salaatista tarjotaan ne lihat vierestä kiposta ja sanotaan porukalle, että syökää ne pois sieltä. Salaatti käy sitten kasvissyöjälle. Täytekakku aina gluteeniton kaikille. Ei kukaan huomaa eroa. Keliaakikolle voin tehdä oman suolaisen tarjottavan. Ei se niin vaikeaa ole, kun lukee tuoteselosteet ja tekee sen ensin ja on huolellinen. Eipä ole kukaan valittanut. Hyvä sääntö on myös se, että varsinkin nuorempi porukka on nykyään aika tottumatonta kotiruokaan eli mitään kovin erikoista ei kannata tarjolle laittaa. Karjalanpiirakat ja munavoi on aina hyvä ja ne voi tilata leipomostakin.
Kaikille ei kala käy. Jotkut ovat niin allergisia, että pelkkä kalanhaju saa oksentamaan. Itse en ole ikinä syönyt kalaa, mutta en vaadi erillistä ruokaa itselleni. Leivällä ja salaatillakin pärjää.
Ikinä syönyt kalaa?? Mistä saat omega-3:sta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa kai hengenvaaraa aiheuttaa ehkä oikeasti kala- ja pähkinäallergia, ja nekin, keillä tuollaisia on, kantavat aina mukanaan Epipeniä. Kaikenmaailman IBS-oireiset saavat luvan napsia lautasellaan sopimattomat pois ruuasta tms., eikä niin, että sitten ei kukaan muukaan saa syödä mitään. Laktoosittomana on Suomessa kohtuu helppo tehdä kaikki, mutta myös Lactraset on keksitty, että ne laktoosivammaiset voisivat vain vetää napin naamaan, ja olla valittamatta ruuasta. On siis puhdasta huomionkipeyttä, että kaikki ruoka pitää tehdä eri tavalla, koska heillä on nyt sitä ja tätä.
Ja joo, exän sukulaisilla oli tätä kaikenmaailman vaivaa. Pitkät listat asioita, joista ei todellakaan ollut todellisia allergiadiagnooseja, vaan suuri osa vain sellaista kiva-olla-vaikea-vieras - juttuja. Sanomattakin selvää, että nuo sukulaiset eivät itse koskaan tarjonneet ruokia kenellekään muulle, mutta vaikeita vieraita tykkäsivät itse olla.
Päivystyksestä haettu vauhtia muunkin kuin kalan tai pähkinän vuoksi. Sen jälkeen olen katsonut hyvin tarkkaan, mitä syön. Oli sen verran kamala kokemus ja paikka. Ei kaikki muut allergiat ole huomionhakuisuutta tai lääkkeellä korjattavissa oleva tilanne, mutta sen ymmärtää itse vasta kun sen on kokenut. Ja kyllä, allergia voi puhjeta myös aikuisille, joten ette ole turvassa, vaikka miten nyt halveksutte muita.
Minulla on hankala IBS ja on se noloa jos tarjolla on vain suolaista piirakkaa ja salaattia. Jos ottaa vain salaattia saa tyrkytystä " vain pieni pala" piirakkaa. Sitten ihmellään kun ramppaan vessassa loppuillan. Nyttemmin olen löytänyt tähän lääkkeen,hiukan oireita vähentää.
IBS:ssä paras lääke on noudattaa FODMAP-ruokavaliota. Jos kutsutaan jonkun kotiin, kannattaa ajoissa nätisti kertoa mitä voi syödä, mitä ei. Jos sinut on toisen kotiin kutsuttu, olet hyvä ystävä, kyllä se kaverisi huolehtii, että saat jotain syömistä.
Olen lukenut, että Imodium tai Buscopan voisi auttaa, jos pakosti joutuu kohteliaisuudesta syömään jotain mikä ei käy. Toki pitäisi Imodium ottaa sitten vähän etukäteen.
Fodmap ruokavaliossa osa toimii osa ei ja jokainen päivä tuntuu olevan erilainen, vatsa elää omaa elämäänsä. Imodium ok hätätapauksessa, mutta se kyllä pysäyttää ruuansulatuksen useammaksi päiväksi eli lose-lose tilanne. Mikä tuntuu jonkun verran toimivan on Gelsectan. Joskus ne ystävät unohtavat vaivani kun en halua koko ajan muistutella,mieluiten olen syömättä enkä siitäkään numeroa tee. Sitten on myös jaksoja jolloin ibs ei vaivaa ( vähemmän stressiä jne) ja se myös hämää ihmisiä.
Mulla oli joskus vihko, mihin käskin jokaisen kirjoittaa listan. Ensin oikeat ns. todetut allergiat, sitten sellaiset mitkä aiheuttaa epämääräisiä "oireita" ja sitten sellaiset, joita voi syödä, mutta joista ei pidä. Yleensä allergioita oli yksi tai kaksi korkeintaan, epämääräisiä oireita tuli mukamas mutta ei oikeasti (esim. saatoin pistää merkille, että joku ei muka voi syödä maitotuotteita, mutta veteli kakkua missä oli kermaa tuosta noin vaan. Tai väitti olevansa allerginen kanalle, mutta ainoastaan suikaleille että kinttuja kyllä voi syödä), ihan vaan nirsoilusta siis loppujen lopuksi kyse näissä, ja muista ei vaan muuten pidetty missään muodossa. Ja sitten kylmän rauhallisesti tarjosin ruokia, joissa ei ollut allergeeneja, mutta oli niitä juttuja, mistä muuten ei pidetty tai mille oltiin nirsoja.
Tässähän oli ideana tietysti se, että usein ihminen syö, jos ei tiedä syövänsä. Ja jos on hyvä kokki, perään saattaa useinkin tulla vielä kehut, että olipa hyvää. Sillä tavalla olen saanut useat ihmiset syömään asioita mihin eivät muuten koskaan koske. En kerro mistä olen tehnyt ja syövät.
Joku jo mainitsikin, että vaihtoehdot laktoositon js gluteeniton riittää, tai ehkä se maidoton (on samalla myös laktoositon tarjottava) jos todella tietää ettei joku maitoa siedä. Se ettei joku voi syödä juustoa tai banaania, ei ole sinun ongelmasi. Kyseessähän ei ole enää ruoka-aine allergiat.
Laitoin juuri juhlakutsut menemään 80 hengelle. En kysynyt erityisruokavaliotoiveita. Laktoositon, gluteeniton ja maidoton tulee, lisäksi jotain kasvis/vegejuttuja. Puffetpöytä, jokainen valitkoon siitä.
Näin vegaanina en edes oleta että minulle on mitään ruokaa missään juhlissa, vaikka juhlan pitäjät tietävät että olen vegaani. En vain jaksa sitä valitusta miten minulle ei kelpaa mikään ja enkö voisin edes kerran maistaa, mulle on ihan sama mitä ihmiset tarjoilee. Itse jos järjestön juhlat niin kaikki on vegaanista vaikka mieheni on sekasyöjä.