Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (611)
Kivahan se muille on laittaa ruokaa, mutta sitten tulee se vastakutsu ja joutuu olemaan hankala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaanit on kaikkein oudoin ryhmä. Mitähän heille tapahtuu jos pistävät joskus kylässä suuhunsa leivonnaisen jossa onkin vähän maitoa tai munaa. Vegaani ei ole allergikko yleensä vaan valinnut tyyliin koska minä haluan.
Se on varmasti yksilöllistä. Olen itse kasvissyöjä, en vegaani, ja tiedän useamman kasvissyöjän, jotka ovat vahingossa syöneet lihaa, eikä se ole tuonut mitään oireita. Itselle käy ihan pienestäkin palasta lihaa jo niin, että ainakin seuraava viikko on vatsavaivaa. Hirveitä vatsakramppeja, vaihtelevaa ummetusta ja ripulia, ilmavaivoja, vatsan kouristuksia, vilunväristyksiä jne.
Kyllähän hysterialla saa lietsottua vaikka minkälaisia oireita🙄🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarjoilut on aina lähtökohtaisesti gluteenittomia ja vegaanisia. Vielä ei ole kellään ollut keliakiaa, mutta varmasti voisin kaupasta ostaa jotain pientä valmista sellaisellekin. Allergiat kysyn toki, niitäkin aika vähänlaisesti ollut. Samalla tapaa toimii lähes kaikki ystävät ja tutut. Lähtökohta on glut. & vegaaninen ja se useimmiten riittää, sopii ja maistuu jokaiselle. Olen tässä suhteessa ilmeisen onnekas lähipiirini suhteen <3
Ihanaa <3 sädekehäsi oikein häikäisee <3
Mikä ihmeen sädekehä? Minusta on harmillista, että monella on noin isoja ongelmia että paljon tuttuja joilla allergioita. Mutta silleen vinkkinä, että gluteeniton ja vegaaninen on sitten samalla myös maidoton,
Just joo, on kallista ja maistuu kamalalta. Kiitos ei.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tarjoilut on aina lähtökohtaisesti gluteenittomia ja vegaanisia. Vielä ei ole kellään ollut keliakiaa, mutta varmasti voisin kaupasta ostaa jotain pientä valmista sellaisellekin. Allergiat kysyn toki, niitäkin aika vähänlaisesti ollut. Samalla tapaa toimii lähes kaikki ystävät ja tutut. Lähtökohta on glut. & vegaaninen ja se useimmiten riittää, sopii ja maistuu jokaiselle. Olen tässä suhteessa ilmeisen onnekas lähipiirini suhteen <3
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaikki perinteiset herkut onnistuu ilman gluteenia ja eläintuotteita. Jos ei osaa tehdä, niin kannattaa opetella. Niistä saa ihan yhtä hyviä kun osaa tehdä. Jos oikeasti tarkoitus on helpottaa sitä, ettei tarttisi tehdä niin montaa eri sorttia kaikille, niin miksi sitten kuitenkin aletaan kiukutella heti, kun sellaista ehdotetaan? Ai niin, gluteeni
Totta. Ja pistää vihaksi kun ystävä joka on ennen syönyt kaikkea, ilmoittaa ettei voi syödä gluteenia. Ai, oletko keliaakikko? No en, mutta saan oireita. Okei. Seuraavalla kerralla ostan gluteenittomia keksejä, mutta tämä syö tavallisia kun ne on parempia. Ja PAS*AT! Sen jälkeen olen ostanut AINA tavallisia. Syökään ta olkoon syömättä, en piittaa.
Vierailija kirjoitti:
Huomioin oikean keliakian, oikeat allergiat, oikean laktoosi-intoleranssin, mutta kaikki muka allergikot ja trendikeliaakikot ja nirsoilijat suksikoon kuuseen, mukaan lukien vegaanit. Vegaanit nauttikoot gluteenittomat, munattomat, hiivattomat, sokerittomat, lisäaineettomat, suolattomat, kypsentämättömät, mauttomat ruohonleikkuujätteensä muiden ituhippien kanssa.
Järkipuhetta. Näin on!
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa kai hengenvaaraa aiheuttaa ehkä oikeasti kala- ja pähkinäallergia, ja nekin, keillä tuollaisia on, kantavat aina mukanaan Epipeniä. Kaikenmaailman IBS-oireiset saavat luvan napsia lautasellaan sopimattomat pois ruuasta tms., eikä niin, että sitten ei kukaan muukaan saa syödä mitään. Laktoosittomana on Suomessa kohtuu helppo tehdä kaikki, mutta myös Lactraset on keksitty, että ne laktoosivammaiset voisivat vain vetää napin naamaan, ja olla valittamatta ruuasta. On siis puhdasta huomionkipeyttä, että kaikki ruoka pitää tehdä eri tavalla, koska heillä on nyt sitä ja tätä.
Ja joo, exän sukulaisilla oli tätä kaikenmaailman vaivaa. Pitkät listat asioita, joista ei todellakaan ollut todellisia allergiadiagnooseja, vaan suuri osa vain sellaista kiva-olla-vaikea-vieras - juttuja. Sanomattakin selvää, että nuo sukulaiset eivät itse koskaan tarjonneet ruokia kenellekään muulle, mutta vaikeita vieraita tykkäsivät itse olla.
Päivystyksestä haettu vauhtia muunkin kuin kalan tai pähkinän vuoksi. Sen jälkeen olen katsonut hyvin tarkkaan, mitä syön. Oli sen verran kamala kokemus ja paikka. Ei kaikki muut allergiat ole huomionhakuisuutta tai lääkkeellä korjattavissa oleva tilanne, mutta sen ymmärtää itse vasta kun sen on kokenut. Ja kyllä, allergia voi puhjeta myös aikuisille, joten ette ole turvassa, vaikka miten nyt halveksutte muita.
Minä taas olen joutunut juurikin terveyssyistä jättämään palkokasvit, sienet ja pähkinät pois kokonaan. Kasvissyönti on lähes jokaisessa tapauksessa itse valittu ruokavalio, ei terveydellinen pakko.
Tuo terveellisyys, johon viittaat, ei edes ole mikään kiistaton fakta. Liha on epäterveellistä vain, jos syö sen lisäksi viljoja ja/tai sokereita. Metsästäjä-keräilijän ruokavaliossa ei ole juuri kumpaakaan, mitä nyt satunnaiset hedelmät ja hunaja.
Juu ja metsästäjäkeräilijäthän elivät pitkään. Puutostiloja ja lyhyt elämä. Luolaihmiset elivät hyvä jos 30v. Ei kannata uskoa kaikkia vouhotuksia ja ottaa asioista ensin selvää. Pelkkä liharuokavalio ei ole terveellistä. Monipuolinen ruokavalio jossa kaikkea vois syödä kohtuudella on paras ja terveellisin.
Juu nämä vegaani-ihmeethän ne on suvaitsevaisuuden perikuvia. Hyvä kun ei heitellä kiviä, jos kaikki ei halua puputtaa lanttuja, ituja ja tofua. Söisivät kunnon pihvin niin voisi olo helpottaa. Pidän kyllä kasviksista ja käytän niitä runsaasti, mutta en hitossa ala vegaaniksi. Olen huomannut että tuntemani vegaanit ovat kireitä, tosikkoja ja huumorintajuttomia. ihmekö tuo kun haluavat masokistisesti kiusata itseään, ja vaativat siksi että muidenkin pitäisi kärsiä.
Olen eri, mutta vegaaniruoka voi olla ihan mielettömän herkullista ja yleensä onkin kun vähän panostaa ja harjoittelee. Omatuntokin on puhdas, kun ei ole osallisena eläintuotannon kautta eläinkunnan hirvittävään riistoon. Oman vartalon ei tarvitse olla eläinten hautausmaa.
Tuohon vegaanien ns. kireyteen voi vaikuttaa se suru ja inho, jota vegaanit kokee eläinteollisuuden kyllästämässä maailmassa. Kun ei sulje silmiään eläinten kärsimyksiltä vaan tiedostaa ne, on aikas paha mieli koko ajan. Esim. kauppojen lihatiskit on vastenmieliset.
Kuvittele itse, että joutuisit asioimaan lähes päivittäin kaupassa, jossa olisi pentukoiria ja kissoja erikokoisina lihapalasina ja paketteina, niin saat ajatuksen siitä, miten vegaani kokee maailman. Kun tätä myötätuntoa sitten vielä pilkataan ja naureskellaan joka taholta, niin onhan se masentavaa.
Voi hyvänen aika sentään. Suosittelen vakavasti terapiaa ja lääkitystä. Näinkö todellisuudesta vieraantuneita ihmiset on nykyään? Ei hyvää päivää. Mistä näitä yliherkkiä kaikesta loukkaantuvia ihmisiä kasvaa. Tuo ei kuulosta tiedostamiselta, vaan vakavalta mielenterveyden häiriöltä. Ei eläinteollisuus tarkoita automaattisesti huonoa eläinten kohtelua.
Vierailija kirjoitti:
Juu nämä vegaani-ihmeethän ne on suvaitsevaisuuden perikuvia. Hyvä kun ei heitellä kiviä, jos kaikki ei halua puputtaa lanttuja, ituja ja tofua. Söisivät kunnon pihvin niin voisi olo helpottaa. Pidän kyllä kasviksista ja käytän niitä runsaasti, mutta en hitossa ala vegaaniksi. Olen huomannut että tuntemani vegaanit ovat kireitä, tosikkoja ja huumorintajuttomia. ihmekö tuo kun haluavat masokistisesti kiusata itseään, ja vaativat siksi että muidenkin pitäisi kärsiä.
Olen eri, mutta vegaaniruoka voi olla ihan mielettömän herkullista ja yleensä onkin kun vähän panostaa ja harjoittelee. Omatuntokin on puhdas, kun ei ole osallisena eläintuotannon kautta eläinkunnan hirvittävään riistoon. Oman vartalon ei tarvitse olla eläinten hautausmaa.
Tuohon vegaanien ns. kireyteen voi vaikuttaa se suru ja inho, jota vegaanit kokee eläinteollisuuden ky
Kohta näille todellisuudesta vieraantuneille herkille kukkasille pitää varmaan olla omat kaupat, ettei vaan tule paha mieli. Hellanlettas.
En pilkannut kasvisyöjiä ennen kuin tämä vegaaniruuan pakkosyöttö alkoi. Jopa ruokasuosituksiin on sotkettu ilmastopolitiikkaa. Itsellä IBS pelkkä kasvisruoka ärsyttää, esim. palkokasvit. Jos te vegaanit antaisitte jokaisen syödä rauhassa mitä haluaa, pääsisitte vähemmällä pottuilulla.
En mainosta yliherkkyyksiäni (maito, muna).
Otan sitä ruokaa, josta näkee, mistä se on tehty. Ellei näe, en ota.
Turvallisia ovat selkeät asiat, kuten perunat, vihreä salaatti, kokonaisena fileenä kypsennetty uuni- tai savukala ja normaali ruisleipä (esim. kaupasta ostettu, tunnistettavissa oleva ruisleipä).
Kahvin kanssa hedelmiä, jos on tarjolla.
Perunan ystävä ei ikinä jää nälkäiseksi. :D
Tietääkö kukaan tällaista moniruokavammaista, joka itse tykkää laittaa ruokaa vieraileen? Niinpä. Nämä on aina vain vaivoiksi, mutta vastapalvelusta ei tule missään muotoa.