Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!

Vierailija
26.03.2025 |

Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä. 

Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa. 

Seuraavaksi järjestän nyyttärit...

Kommentit (611)

Vierailija
521/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vegaaniselle ruualle allerginen. 

Et ole. Olet vain ilkeä ja moraaliltasi heikko ihminen. 

Juu nämä vegaani-ihmeethän ne on suvaitsevaisuuden perikuvia. Hyvä kun ei heitellä kiviä, jos kaikki ei halua puputtaa lanttuja, ituja ja tofua. Söisivät kunnon pihvin niin voisi olo helpottaa. Pidän kyllä kasviksista ja käytän niitä runsaasti, mutta en hitossa ala vegaaniksi. Olen huomannut että tuntemani vegaanit ovat kireitä, tosikkoja ja huumorintajuttomia. ihmekö tuo kun haluavat masokistisesti kiusata itseään, ja vaativat siksi että muidenkin pitäisi kärsiä.

Vierailija
522/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää olla noin avuton, sanot että meillä on tätä ja tuota ruokaa tarjolla, jos ei sovi niin tuokaa omat eväät.

Niinpä - en lähtis tekemään kaikille omia ruokia, vaan kutsussa kertoisin vaikkapa, että pitkältä tuleville on ruokana makaroonilaatikkoa tai kinkkukiusausta +tummaleipä+maito/vesi.

Sitten kun joku mouruaa sitä ja tätä, kertoo että selkishän se, kun tuot omat eväät - astiat, ja ruokailuvälineet saat täältä, jottei tarvitse kiposta syödä - saa toki niinkin.

Yksinkertainen tarjoilu on paras tarjoilu, mutta ehkä vain omasta mielestäni enkä edes jouluna pidä kuin normiruoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin hullua, kuin voi:

Keittiössä työskentelevä tuttava sanoi, että hän joutuu laittamaan usein 30 henkilön porukalle 4-7 ruokaa!

Yksi on vegaani, toinen kasvissyöjä, toki laktoosittoman ja gluteenittoman ymmärrän. On allergioita, joku ei tykkää sipulista.

Vinkkasin, että jos tekis 2 ruokaa. Yhtä tavallista, ja muut söisivät vegaaniruokaa, jossa ei olisi laktoosia, gluteenia, tai allergisoivia aineita.

Ei se kuulemma käy.

Hän siis ihan oikeasti tekee yhden ison pääruuan, ja sitten on 6 pientä kattilaa tulella erikoisruokia varten.

Tämä toki maksaa ryhmälle.

Tarkkana saa olla, että kaikki menee just oikein.

Erityisruokavalioiden yhdisteleminen on hankalaa, koska esim vegaaniruoassa käytetään aika paljon sellaisia aineksia, joihin liittyy varsin yleisesti joko allergiaa tai sitten ei käy ärtyvälle suolelle. Esim soijaa, pähkinöitä ja palkokasveja. Jos välttää näitä, niin vegaanisen ruoan ravintoarvo ja maku jäävät herkästi aika heikoiksi. Muutenkin allergiat voivat olla just eri jutuille. Ja erilaisista proteiinin lähteistä mitä ruoassa voi olla, sopii ruokarajoitteisille yleensä parhaiten nimenomaan liha. Sille on tosi harva allerginen. Maito, kananmuna, kotimaiset viljat, palkokasvit, pähkinät - kaikkiin liittyy ongelmia.

Vierailija
524/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi on niin hankalaa? Esim. suolainen kasvispiirakka tai makea marjapiirakka on erittäin helppo ja nopea tehdä kaikille sopivana ja maustuvana. Käytät gluteenitonta jauhoa (sitä laitetaan yleensä hiukan enemmän, tyyliin jos ohjeessa on 2,5 dl niin laitat kolme, sen oppii kyllä nopeasti), korvaat maitotuotteet laktoosittomilla tai jos haluat täysin maidotonta, vegetuotteilla, joita kaupat suorastaan pursuavat nykyisin.

Kaupat tosiaan pursuavat kaikenlaisia "tuotteita" kun aito ruoka ei tunnu enää kelpaavan. Sairasta.

Mikä ihmeen aito ruoka? 

Sen aidompaa kuin kasvikset ei olekaan. Ja jos tarkoitat ns. aidolla vaikkapa lehmänmaitotuotteita, niin mitään aitoa ei ole vasikalle tarkoitun lehmänmaidon käyttämisessä ihmisravinnoksi. 

Länsimai

Joo en ymmärtänyt en. Ja kylläpä se älykkyys menee toisinpäin. 

Vierailija
525/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu nämä vegaani-ihmeethän ne on suvaitsevaisuuden perikuvia. Hyvä kun ei heitellä kiviä, jos kaikki ei halua puputtaa lanttuja, ituja ja tofua. Söisivät kunnon pihvin niin voisi olo helpottaa. Pidän kyllä kasviksista ja käytän niitä runsaasti, mutta en hitossa ala vegaaniksi. Olen huomannut että tuntemani vegaanit ovat kireitä, tosikkoja ja huumorintajuttomia. ihmekö tuo kun haluavat masokistisesti kiusata itseään, ja vaativat siksi että muidenkin pitäisi kärsiä.

Olen eri, mutta vegaaniruoka voi olla ihan mielettömän herkullista ja yleensä onkin kun vähän panostaa ja harjoittelee. Omatuntokin on puhdas, kun ei ole osallisena eläintuotannon kautta eläinkunnan hirvittävään riistoon. Oman vartalon ei tarvitse olla eläinten hautausmaa. 

Tuohon vegaanien ns. kireyteen voi vaikuttaa se suru ja inho, jota vegaanit kokee eläinteollisuuden kyllästämässä maailmassa. Kun ei sulje silmiään eläinten kärsimyksiltä vaan tiedostaa ne, on aikas paha mieli koko ajan. Esim. kauppojen lihatiskit on vastenmieliset. 

Kuvittele itse, että joutuisit asioimaan lähes päivittäin kaupassa, jossa olisi pentukoiria ja kissoja erikokoisina lihapalasina ja paketteina, niin saat ajatuksen siitä, miten vegaani kokee maailman. Kun tätä myötätuntoa sitten vielä pilkataan ja naureskellaan joka taholta, niin onhan se masentavaa. 

Vierailija
526/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta vegaaniruoka voi olla ihan mielettömän herkullista ja yleensä onkin kun vähän panostaa ja harjoittelee. Omatuntokin on puhdas, kun ei ole osallisen

Voi yhden kerran!

Vierailija
527/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me ei edes kysytty kun järjestettiin häitä. Oletettiin että kyllä kaikille nyt joku ruoka pöydästä käy ja jos on todella hanakala niin oman turvallisuutensa takia tuo sitten vaikka omat. 

Oma gluteeniton kakku mukaan häihin? En olisi tullut paikalle, kohtuutonta ja epävieraanvaraista.

Vierailija
528/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kaurapuuroa vegaaneille, keliaakikoille pelkkää pihviä ja muille myös perunat kylkeen. Helppoa kun ei passaa jokaista.

Vierailija
529/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla noin vaikeaa.

Jos ne kerran on samat rajoitteet joka kerta, niin kai nyt olet jo opetellut jonkun hyvän ohjeen!? 

Yks tuolla jo vinkkasi keto-resepteistä, niillä saa jo suuren osan rajoitteista katettua.

Teet pari piirakkaa, suolaisen ja makean jollain ketoreseptillä, kiinnität huomiota maitotuotteisiin ja jätä pois banaanin.

Mulla on yks kaveri, joka aina kutsuu heille kylään ja tarjoaa aina täyttä hiilarihöttöä, vaikka tietää ettei mun maha kestä.

En syö ja hän pyörittelee silmiään.

Tiedän ettei hän syö sieniä, koska ei tykkää.

Olen miettinyt, josko tarjoan hänelle seuraavaksi täytettyjä sieniä.

Vierailija
530/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt joka päivä vegaanista ruokaa.

Vierailija
531/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulis taas pula-aika niin ei kukaan valittaisi ruoasta vaan söisi tyytyväisenä mitä saa.

älä puhu pas'kaa. Olen mieluummin syömättä, kuin syön itseni kipeäksi.

Vierailija
532/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua kun lukee, niin vois olla helpompi jos keksittäisiin kutsuihin joku universaali koodisana, joista selviäisi se, onko kutsuja näitä änkeröitä, jotka on sitä mieltä on niin raskasta ottaa huomioon vieraita ja järjestää juhlia. Vai kuuluuko hän heihin, jotka haluaa ottaa edes jollain tapaan huomioon kutsumansa ihmiset ja kokee juhlat ylipäätään hauskaksi järjestää. Ruokavalioon tai vakaumuksiin katsomatta.

Mulle tulee näitä lukiessa vaan semmonen olo, ettei tee mieli mennä yhtään mihinkään juhliin kun on taas niin saatanan vaikeaa kaikki!:)

Vierailija
533/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein eniten vituttaa siinä vaiheessa, kun se gluteeniton ja maidoton muusinuija nappaa tarjoilupöydästä sen tavallisen maidolla leivotun vehnäpullan, kun "ei pieni määrä haittaa ja kai nyt juhlissa voi kerrankin syödä mitä huvittaa".

Ai ettien että, tekisi mieli tirpoa turpaan.

Minulla taas silloin, kun on pyydetty ilmoittamaan ruokavaliot, ja olen ilmoittanut kasvisruokavalioni (kun kerran pyydetään ilmoittamaan). Niin eikös lihansyöjät ota tätä kasvissyöjille tarkoitettua ruokaa, ilmeisesti lisukkeeksi luullen, niin ettei sitä sitten meille jäänytkään!

Vierailija
534/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö olekin kaikki näistä "erityisruokavaliota" vaativista naisia?

Ei ole. 

Tosin itse kunnioitan sen verran kanssaihmisiäni, että en laittaisi tuota sanaa lainausmerkkeihin.

Elämässäni on ilmeisesti muutakin sisältöä ja ehkä oikeita murheitakin, että en viitsi ärsyyntyä siitä, mitä muut haluaa, ei halua tai ei voi syödä. Järjestän vieraillen sopivaa ruokaa, koska se ei ole mulle ongelma. 

Vierailija
535/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin taannoin jonkin jutun, jossa pahasti kalalle allerginen henkilö oli saanut anafylaktisen shokin juhlissa. Shokin aiheuttajaksi selvisi perunasalaatti, johon kokki oli laittanut anjovislientä makua antamaan. Ikinä ei voi näköjään olla varma, että mitä missäkin ruoassa on. En kadehdi allergisia. 

Tämä. Kun on oikeasti vaarallisia allergioita, tuntuu täysin rikolliselta toiminnalta punkea ruokaan jotain yllättävää, mitä ei päältä katsoen arvaa ja mistä ei missään kerrota. Sitä kuitenkin yrittää tehdä allergioistaan mahdollisimman vähän numeroa, ja siksi useimmat osaavat skannata nopeasti, mikä osa juhlapöydän antimista sopii ja mikä ei. Ei millään halua ruveta siinä kesken juhlien tivaamaan tarkkoja tuoteselosteita.  Mutta sitten juuri nämä sellerigraavatut siiat tai pähkinärouheeseen tehty kakkupohja tai yllättävä makuelämys perunasalaatissa, ne muuttuvat äkkiä tapon yritykseksi.

Kokkien pitäisi ymmärtää, että tuommoinen ei kerta kaikkiaan käy. Siinä menee juhlatkin pilalle, jos joku vieraista kuolee juhlapöytään.

Vierailija
536/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin hullua, kuin voi:

Keittiössä työskentelevä tuttava sanoi, että hän joutuu laittamaan usein 30 henkilön porukalle 4-7 ruokaa!

Yksi on vegaani, toinen kasvissyöjä, toki laktoosittoman ja gluteenittoman ymmärrän. On allergioita, joku ei tykkää sipulista.

Vinkkasin, että jos tekis 2 ruokaa. Yhtä tavallista, ja muut söisivät vegaaniruokaa, jossa ei olisi laktoosia, gluteenia, tai allergisoivia aineita.

Ei se kuulemma käy.

Hän siis ihan oikeasti tekee yhden ison pääruuan, ja sitten on 6 pientä kattilaa tulella erikoisruokia varten.

Tämä toki maksaa ryhmälle.

Tarkkana saa olla, että kaikki menee just oikein.

Erityisruokavalioiden yhdisteleminen on hankalaa, koska esim vegaaniruoassa käytetään aika paljon sellaisia aineksia, joihin liittyy varsin yleisesti joko allergiaa tai sitten ei käy ärtyvälle s

Niinpä. Ja se vegaanius on kumminkin oma vapaaehtoinen rajoite, allergia ei ole.

Vierailija
537/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että nämä vege-erikoisruokavalio, ruuasta kaikin tavoin ongelman tekevät ihmiset ovat niitä paksumpia. Onko muilla sama fiilis? 

Vierailija
538/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy tekoälyltä.

Vierailija
539/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kanata suotua kaikkien pimputettavaksi.

Gluteeniton ja laktoositon vaihtoehto riittää. Muut tuokoon itse.

Ovat niitä huomionhakuisia usein 

Kasvisvaihtoehto pitää nykypäivänä kyllä olla. 

Miksi ihmeessä?

Samaa mieltä, miksi pitää olla kasvis vaihtoehto, jos ei ole millekään kasviksille allerginen ja on vaan kasvissyöjä niin tuokoon eväät itse. Allergiat on erikseen !!

Kasvissyöjän maha ei kestä yhtään lihaa. Ei sula. Muitakin syitä: eläinoikeudet, lihan epäterveellisyys. Esim. punaisen lihan syöntisuositus on nykyisin 0g viikossa. Lisäksi, kasvisvaihtoehto sopii kaikille yleensä. Kasvisruoka on tren

Ei sovi. Juuri kasvikset aiheuttavat yleisimmin allergiaa, kasvissyöjien suosimat pähkinät ja palkokasvit ja juurekset eniten ja vaarallisimpia reaktioita. Kyllä se on ihan perus liharuoka, mikä useimmin sopisi kaikille noin terveyden ja turvallisuuden puolesta. 

Vierailija
540/611 |
20.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen on maksettava oma osuutensa ilmastovelasta globaalille etelälle. Ilmastovelka koostuu globaalin pohjoisen maiden valtavista historiallisista ilmastopäästöistä ja niiden tuhoisista seurauksista. Ilmastovelan nimissä Suomen on ajettava globaalin etelän valtionvelkojen mitätöimistä IMF:ssä ja Maailmanpankissa ja lisättävä velatonta ilmastorahoitusta näille yhteiskunnille.

ELOKAPINA!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä