Vieraiden erikoisruokavaliot, pää räjähtää!
Joka kerta kun kutsumme sukulaisia juhliin, tulee aina ongelmaksi useamman vieraan erikoisruokavaliot. Eihän sitä voi allergioilleen ja yliherkkyyksilleen mitään, mutta silti ottaa päähän järjestäjän näkökulmasta. Etenkin kun näillä sukulaisilla ei ole useimmilla edes allergiasta kyse, vaan "saan migreenin banaanista" tai "juusto saa huonovointiseksi" tason herkkyyksiä.
Sitten koitan keksiä jotain tarjottavaa, enkä aina jaksa tarjota samaa. Emme ui rahassa, joten en voi ostaa jokaiselle just hänelle sopivaa pullaa, vaan mielummin teen jotain mikä sopii mahdollisimman monelle. Mutta hankalaa on miettiä maidotonta, gluteenitonta, vegaania, banaanitonta, juustotonta, soijatonta, hiivatonta ruokaa.
Seuraavaksi järjestän nyyttärit...
Kommentit (611)
Vierailija kirjoitti:
No ei kanata suotua kaikkien pimputettavaksi.
Gluteeniton ja laktoositon vaihtoehto riittää. Muut tuokoon itse.
Ovat niitä huomionhakuisia usein
Kyllä esim. pähkinäallergia tai maitoallergia voi olla pahoja. Harvinaisempia joo, mutta kyllä niitä on. Kannattaa etukäteen ilmoittaa sellaisille, että ruoissa on näitä allergeeneja niin osaavat ottaa omat eväät, jos juhlat kestävät niin pitkään ettei voi olla syömättä. En usko, että heitä haittaa ottaa omat eväät, on niin tottuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisvaihtoehto pitää nykypäivänä kyllä olla.
Miksi ihmeessä?
Eläinsuojelu, kestävä kehitys, ilmastonmuutos ym. seikat kiinnostavat yhtä useampaa
Olen keliaakikko ja sanon aina etukäteen, että tuon omat ruoat. Liian monta kertaa meinannut käydä huonosti, kun kaikki eivät tajua mitä se gluteenittomuus tarkoittaa kontaminaatiosta puhumattakaan. Ja ei, altistuksen seuraamuksena ei ole "vain vähän maha sekaisin" kuten laktoosittomilla. Viiltäviä suolistokipuja, kramppeja, pahoinvointia, kuumetta, ihottumaa ja totaalinen ripuli noin viikon aikana. Syöpäriski kasvaa myös.
Ja kun tarjoan vain vegaanista, alkaa nämä tyypit inistä että hyi-ensyö-entykkää-kuolen kun en saa jokaisella aterialla ja kahvihetkellä jotain lihaperäistä. Yleensä tarjoilut maistuu hyvin ja itkupotkuraivari tulee vasta sitten kun tietää että kerma olikin kauravispiä tai piirakka oli mifusta. Omassa suvussa yksi joka kieltäytyy periaatteesta kauraperäisistä maidonkorvaavista tuotteista. Hän on joskus mielenosoituksena ollut kuivin suin. Keski-ikäinen mies.
Miksi niitä juhlia tarvii jatkuvasti pitää? Ahdistavia muutenkin sellaiset juhlat, kaikille osapuolille.
Vierailija kirjoitti:
Olen keliaakikko ja sanon aina etukäteen, että tuon omat ruoat. Liian monta kertaa meinannut käydä huonosti, kun kaikki eivät tajua mitä se gluteenittomuus tarkoittaa kontaminaatiosta puhumattakaan. Ja ei, altistuksen seuraamuksena ei ole "vain vähän maha sekaisin" kuten laktoosittomilla. Viiltäviä suolistokipuja, kramppeja, pahoinvointia, kuumetta, ihottumaa ja totaalinen ripuli noin viikon aikana. Syöpäriski kasvaa myös.
Saan nuo samat toisesta ruoka-aineesta ja lisäksi hengenahdistuksen. Siksi omat eväät mieluummin kuin järjestäjän välinpitämättömyys. En ole epäkohtelias, en halua kärsiä enkä joutua päivystykseen turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja kun tarjoan vain vegaanista, alkaa nämä tyypit inistä että hyi-ensyö-entykkää-kuolen kun en saa jokaisella aterialla ja kahvihetkellä jotain lihaperäistä. Yleensä tarjoilut maistuu hyvin ja itkupotkuraivari tulee vasta sitten kun tietää että kerma olikin kauravispiä tai piirakka oli mifusta. Omassa suvussa yksi joka kieltäytyy periaatteesta kauraperäisistä maidonkorvaavista tuotteista. Hän on joskus mielenosoituksena ollut kuivin suin. Keski-ikäinen mies.
Mifu on maitoa, ei vegaanista
Vierailija kirjoitti:
Mifu on maito proteiinia eikä siis vegaanista. Hyvä trollaus kuitenkin.
Itse olen allerginen ja olen aina löytänyt minulle sopivaa syötävää tarjoiluista. Jätän vain ottamatta tuotteet jotka eivät sovi minulle.
Siitähän sitten seuraa jatkuva kuittailu. Eikö kelpaa, mikä sinua vaivaa? En selittele sairauksiani vaan totea syöneeni hyvän aterian jo kotona. Ei vaan sekään riitä. Olen saanut nirson maineen, mutta eipä se haittaa. Terveys edellä menen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Ja suolinukka tuhoutuu ja sen takaisin kasvaminen voi viedä jopa kaksi vuotta. Ja se tuhoutuminen siis voi tapahtua siitä yhdestä kerrasta, kun keliaakikko syö gluteenia. Ymmärrän, että haluat olla varma gluteenittonuudesta.
Eikö olekin kaikki näistä "erityisruokavaliota" vaativista naisia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Samaa mieltä, miksi pitää olla kasvis vaihtoehto, jos ei ole millekään kasviksille allerginen ja on vaan kasvissyöjä niin tuokoon eväät itse. Allergiat on erikseen !!
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekin kaikki näistä "erityisruokavaliota" vaativista naisia?
Ei ole. Kaverini mies välttelee gluteenia ilokseen, samoin siskonmies. Isäni myös on osa-aika keliaakikko, silloin kun huvittaa. En tunne yhtään naista, joka huvikseen kokkaa erityisruokavalioon sopivia ruokia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Samaa mieltä, miksi pitää olla kasvis vaihtoehto, jos ei ole millekään kasviksille allerginen ja on vaan kasvissyöjä niin tuokoon eväät itse. Allergiat on erikseen !!
Kasvissyöjän maha ei kestä yhtään lihaa. Ei sula. Muitakin syitä: eläinoikeudet, lihan epäterveellisyys. Esim. punaisen lihan syöntisuositus on nykyisin 0g viikossa. Lisäksi, kasvisvaihtoehto sopii kaikille yleensä. Kasvisruoka on trendikästä ja herkullista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää olla noin avuton, sanot että meillä on tätä ja tuota ruokaa tarjolla, jos ei sovi niin tuokaa omat eväät.
Jos kutsuu ihmisiä kylään niin pitäähän sitä huolehtia sopivat tarjottavat kaikille. Peruskäytöstapoja.
Kommentin saamien alapeukkujen määrä ihmetyttää! Onko täällä oikeasti joku kutsunut kotiin vieraita ilman että huolehtii pöytään heille sopivaa tarjottavaa!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvisruokavalio on itse valittu, joten minusta se ei ole yhtä pakottava kuin terveydelliset syyt.
Kasvisruoka on nimenomaan terveydellinen ja liharuoka on syöpää aiheuttava. Jos on ollut esim. 30 vuotta kasvissyöjä, maha ei sulata lainkaan lihaa.
Kasvisvaihtoehto sopii kaikille ja on näppärän emännän / isännän kannalta helpoin vaihtoehto.
Tee yksi yhteinen vegaaninen tarjottava. Lisäksi gluteenitonta leipää.
Meillä on kaveriporukka, jossa on vegaaneja, keliaakikko ja yksi fodmapin, ja niin vain onnistuu mökkiviikonloppuna tehdä kaikille sopivat ateriat kun vähän mietitään!
Kyllä selleri on todella paha allergian aiheuttaja. Eräs tuttavani kun oltiin syömässä ( joitakin vuosia sitten) hän ei varmistanut onko ruoassa selleriä yks kaks hän alkoi köhimään ja näytti että tukehtuu. Äkkiä henkilökunta soitti hälytyskeskus kukseen ja auto oli nopeasti paikalle. Hänellä ei ollut sillä hetkellä ebipenia piikkiä mukana. Tukehtuminen oli tosi lähellä onneksi apu saatiin nopeasti.
Meidän isäntä on allerginen monelle kymmenelle eri ruoka aineelle ja jos menemme kylään hänellä on omat eväät, mutta erilaisissa isoissa tapahtumissa pitopalvelu tekee ruoan tms. Jotkut pitopalvelut ovat todella asiallisia muutamalla törkeää käytöstä eivätkä noteeraa mitenkään sanovat että voihan piti pöydästä ottaa mitä itse haluaa. Mutta kun siellä just voi piiletä joku aine osa joka laukaisee allergiat.
Sama koskee matkanjohtajia toiset ottaa asian hoitaakseen hyvin toiset narisee.
Entä jos sinun vastuulla on ihmis henki joka saa vakavan reaktion, niin mitä sitten???
Älkää laittako juhlien kutsuihin,että ilmoita erikoisruokavaliosta erikseen! Gluteeniton, maidoton ja kasvisvaihtoehto riittää ja muut voi olla syömättä. Jos joku älykääpiö alkaa puhelimessa nillittää, niin luettelet tarjottavat ja jos ei kelpaa, pyydä tuomaan itse eväät. Älkää suostuko kusipäitten kynnysmatoiksi!! Parempi,että jäävät tulematta. Fiksu osaa pitää suunsa kiinni eikä valita.
Peruskäytöstapoihin ei kuulu vaatia ihmisiä syömään sitä, mikä tekee heidät kipeäksi (myös eläinproteiini aiheuttaa ruuansulatusongelmia pitkään kasvisruokavaliota noudattaneelle).
Se on sitten eri asia, että laittaa tarjolle jotain ja vieraat syövät, mitä syövät. Harvoin vaan se emännälle/isännälle sopii niin, vaan kun sanoo, ettei syö pullaa gluteenittoman ruokavalion takia, aletaan paniikissa kaivaa jotain päärynää ruokakaapista, ettei ihan syömättä tarvi vieraan olla. Itse olisin mieluummin syömättä kuin aiheutan moisen shown.